Twee minder voor de hand liggende keuzes om de week mee te beginnen.
Waar je de DS 5 (we mogen geen Citroën meer zeggen) nog regelmatig tegenkomt op de weg, is de Mazda6 een wat minder voorkomende verschijning. Als we de eigenaren moeten geloven onterecht, want de Japanner zit degelijk in elkaar, rijdt prima en smoelt goed. Hoog tijd voor een vergelijk dus. We hebben bij een grote leasemaatschappij de cijfers berekend aan de hand van een looptijd van 48 maanden bij 40.000 kilometer per jaar en 42% inkomstenbelasting.
Eerst wat cijfers, dat praat makkelijker.
Auto | Mazda6 | DS 5 |
---|---|---|
Catalogusprijs | € 35.440 | € 32.150 |
Bijtellingspercentage | 21% | 21% |
Netto bijtelling | € 260 | € 236 |
Leasetarief | € 741 | € 712 |
Vermogen | 150 pk | 120 pk |
Koppel | 380 Nm | 300 Nm |
Topsnelheid | 211 km/u | 191 km/u |
0-100 km/u | 9,1 s | 11,7 s |
Verbruik | 4 l/100 km | 3,8 l/100 km |
CO2-uitstoot | 104 gram/km | 100 gram/km |
De DS 5 (rijtest) is duidelijk iets goedkoper (zowel qua leasetarief als qua maandlasten). De Mazda zet daar stevigere prestaties tegenover, al is het met een sprinttijd van ruim negen tellen nog steeds geen kruisraket. Bij de DS kun je je afvragen of een sprinttijd van bijna 12 tellen anno 2016 nog wel past bij een flinke auto. Daar komt bij dat het zicht naar achteren in de Fransman niet overhoudt, wat natuurlijk te maken heeft met de bijzondere vormgeving. Want dat moet je de DS 5 nageven: hij oogt lekker anders. De Mazda doet dat niet per se, maar is nog steeds een knappe auto.
Wel staat de Mazda bekend om z’n fijne motor en prima rijeigenschappen. Het onderstel van de DS is volgens onze eigen Wouter wat aan de stugge kant, zeker als je een Franse vliegend tapijt verwacht. Desalniettemin stuurt ‘ie prima en wordt het zeker niet oncomfortabel.
Uitrusting
Bij de Mazda gaan we uit van de Skylease+ uitvoering. Cruise control, LED-verlichting vóór, parkeersensoren en heus privacy glas achter maken standaard deel uit van dit pakket. De DS 5 zet daar verwarmde buitenspiegels tegenover. Het ontloopt elkaar wat de standaarduitrusting betreft verder weinig.
Op het oog zijn de interieurs van beide auto’s prima in orde. Dat van de DS 5 is wat kunstzinniger vormgegeven en dat van de Mazda juist wat praktischer en zakelijker. Een kwestie van smaak dus, waar jullie ongetwijfeld raad mee weten.
81 reacties
ik zou voor de DS5 kiezen, veel beter design, de Mazda vind ik redelijk verouderd. Ik vind het interieur van de DS5 ook vele malen mooier en de stoelen zitten beter. Maar ja, smaken verschillen gelukkig, vrienden van mij vinden Audi de fijnste stoelen hebben, ik kan er met mijn 1m89 niet goed in zitten.
Niet dat ze geen pareltjes van auto’s maken!
Het design van de ds serie vind ik behoorlijk houdbaar ogen en zou daarom mijn keuze zijn.
plezier de DS 3 rijden kies ik voor de Mazda. Schitterend!
DS5 stamt uit 2011, de 6 uit 2012. De 6 heeft nu net een update gehad, de DS5 in 2015.
Geen idee wat je bedoeld met dat de 6 verouderd zou zijn. De DS5 is sowieso ouder en dus meer verouderd.
De DS5 heeft bovendien een rommelig prullaria interieur. Over verouderd gesproken…
Een vergelijkbare keuze als de talisman zou me ook kunnen bekoren. Die Fransen zijn voor de verandering eens goed bezig met de nieuwe reeks modellen!
De DS is toch een net-niet-d-segmenter en de Mazda ziet er beter uit imo.
Alfa Romeo 159…. ehh, Giulia!
Waar is deze uitspraak op gebaseerd? De verkoopaantallen van 2015 en 2016 spreken toch echt in het voordeel van de Mazda 6. De 6 van Mazda zie je veel regelmatiger rijden dan de DS 5 of Citroen DS5.
Oja ik moet een keuze maken. Natuurlijk de Mazda6! De DS5 vind ik een mooie auto en kan best genieten van zijn looks zowel van binnen als buiten. Maar in de dagelijkse praktijk vind ik de auto tegenvallen qua rijden en het algehele gevoel. De DS 5 heeft iets kitscherigs wat me niet aanstaat.
De algehele beleving in de Mazda is veel verfijnder en voelt erg solide aan.
Ging lekker vaak stuk, dan op noodloop naar Savali, beetje rondkijken en terug met een mooi volgehangen andere Alfa die het wel even deed. De MiTo bestond nog niet en vervangend vervoer moest wel een beetje passend zijn, dus basismotoriseringen kreeg ik niet mee.
Scheelt wel dat ik die auto weliswaar regelmatig meekreeg voor spoedbestellingen, maar ik was er niet van afhankelijk.
Maar de DS5… Ik snap het ontwerp gewoon niet. Maar misschien moet ik er eerst eens in zitten om een goed oordeel over te kunnen vellen. Maar tot dan; de Mazda 6. Lijkt mij echt zo’n auto waar ik helemaal op mijn gemakkie in kan zitten.
Ik heb in de 110pk variant gereden. Vond dat wel voldoen. Goedkoop plastiek in het interieur maak ik me niet zo druk over. 90% van de tijd heb je toch het stuur vast. En die lag prima in de handen. Voor de rest wel leuk ontworpen binnenkantje. Vond vooral de klassieke ronde klokken erg fraai. Stukken beter dan zo’n intens rommeltje wat in een MINI zit. Ondanks dat daar vast duurder plastiek gebruikt is….
De DS5 is zo’n “bedachte” auto, zo’n marketing truc:
“Hoe kunnen we meer halen uit Citroën? Wat was het bekendste model? De DS? OK, we hebben een naam, nu nog een model. We laten ‘m niet echt comfortabel zijn, dus stevig geveerd mag best, op het harde af. Wat toeters en bellen erop een we hebben een priemijum auto!”
Hoe is de binnenruimte in de DS5? Ondanks dat het een vrij forse wagen is, krijg ik er een vrij krap gevoel bij…
En mensen die hier nog in geloven: kom eens onder je steen vandaan en durf te googlen op klachten van Duitse merken, zeker bij VAG begin je heel hard te lachen!
Maar de filosofie van Mazda staat me erg aan (laag gewicht, N/A motoren, mooi vloeiend design) dus ik zou voor de Mazda gaan.
De echte wereld uitstoot van de 6 zal ook meer in lijn liggen met de fabrieksopgave dan bij de DS.
De Fransoos is naar mijn smaak niet gek maar zeer zeker niet super fraai , citroën heeft mooiere wagens gemaakt imho…
De mazda daarintegen is voor een ‘gewone’ Japan haast brutaal mooi qua styling.
Ja , hij is duurder qua kosten maar over enorme verschillen hebben we het nu ook weer niet.
Ook staat ie stukken minder vaak met ellende , toch iets wat je wil van een werkpaard denk ik..
Als ik een van deze 2 zou moeten kiezen als leaser dan is het een inkoppertje voor mij.
Een leasebak moet het gewoon altijd doen , dan wil je gewoon de mazda..
De Mazda vind ik mooier dan de ds5. Met een 2.0t benzine/gasblok zou ik de break overwegen.