Twee minder voor de hand liggende keuzes om de week mee te beginnen.
Waar je de DS 5 (we mogen geen Citroën meer zeggen) nog regelmatig tegenkomt op de weg, is de Mazda6 een wat minder voorkomende verschijning. Als we de eigenaren moeten geloven onterecht, want de Japanner zit degelijk in elkaar, rijdt prima en smoelt goed. Hoog tijd voor een vergelijk dus. We hebben bij een grote leasemaatschappij de cijfers berekend aan de hand van een looptijd van 48 maanden bij 40.000 kilometer per jaar en 42% inkomstenbelasting.
Eerst wat cijfers, dat praat makkelijker.
Auto | Mazda6 | DS 5 |
---|---|---|
Catalogusprijs | € 35.440 | € 32.150 |
Bijtellingspercentage | 21% | 21% |
Netto bijtelling | € 260 | € 236 |
Leasetarief | € 741 | € 712 |
Vermogen | 150 pk | 120 pk |
Koppel | 380 Nm | 300 Nm |
Topsnelheid | 211 km/u | 191 km/u |
0-100 km/u | 9,1 s | 11,7 s |
Verbruik | 4 l/100 km | 3,8 l/100 km |
CO2-uitstoot | 104 gram/km | 100 gram/km |
De DS 5 (rijtest) is duidelijk iets goedkoper (zowel qua leasetarief als qua maandlasten). De Mazda zet daar stevigere prestaties tegenover, al is het met een sprinttijd van ruim negen tellen nog steeds geen kruisraket. Bij de DS kun je je afvragen of een sprinttijd van bijna 12 tellen anno 2016 nog wel past bij een flinke auto. Daar komt bij dat het zicht naar achteren in de Fransman niet overhoudt, wat natuurlijk te maken heeft met de bijzondere vormgeving. Want dat moet je de DS 5 nageven: hij oogt lekker anders. De Mazda doet dat niet per se, maar is nog steeds een knappe auto.
Wel staat de Mazda bekend om z’n fijne motor en prima rijeigenschappen. Het onderstel van de DS is volgens onze eigen Wouter wat aan de stugge kant, zeker als je een Franse vliegend tapijt verwacht. Desalniettemin stuurt ‘ie prima en wordt het zeker niet oncomfortabel.
Uitrusting
Bij de Mazda gaan we uit van de Skylease+ uitvoering. Cruise control, LED-verlichting vóór, parkeersensoren en heus privacy glas achter maken standaard deel uit van dit pakket. De DS 5 zet daar verwarmde buitenspiegels tegenover. Het ontloopt elkaar wat de standaarduitrusting betreft verder weinig.
Op het oog zijn de interieurs van beide auto’s prima in orde. Dat van de DS 5 is wat kunstzinniger vormgegeven en dat van de Mazda juist wat praktischer en zakelijker. Een kwestie van smaak dus, waar jullie ongetwijfeld raad mee weten.
JamesBond007 zegt
Ja de Mazda zie je eigenlijk gewoon te weinig, maar voor mijn gevoel krijg je veel meer beleving en meer auto met die DS5
kennone zegt
@jamesbond007: Zo niet mee eens! De beleving die ik kreeg in de DS5 was wagen ziek door die half automaat (ps. weet niet of ze die nog steeds hebben) maar dat was echt een ellende bak. En ondanks de 200pk hybride/diesel combi was hij ontzettend traag. Ook vond ik de stoelen niet de beste. En dan nog een belangrijk punt. Het is een Citroën!! Ik heb ook niet zo veel met Mazda maar vind de Mazda in alle opzichten beter!
rufctr01 zegt
@kennone: het is geen Citroën, het is een DS5. Als dit een Citroën is dan is een Audi een VW, een Ford Ka een FIAT, SKODA een VW, SEAT een VW en zo kan ik nog wel even doorgaan.
ik zou voor de DS5 kiezen, veel beter design, de Mazda vind ik redelijk verouderd. Ik vind het interieur van de DS5 ook vele malen mooier en de stoelen zitten beter. Maar ja, smaken verschillen gelukkig, vrienden van mij vinden Audi de fijnste stoelen hebben, ik kan er met mijn 1m89 niet goed in zitten.
Tonnie zegt
@rufctr01: ik heb nog altijd het gevoel met aziatische auto’s dat het design niet houdbaar is. Je ziet al na 2 jaar dat het een oudere auto is.
Niet dat ze geen pareltjes van auto’s maken!
Het design van de ds serie vind ik behoorlijk houdbaar ogen en zou daarom mijn keuze zijn.
kennone zegt
@rufctr01: Een jaartje terug hete dat ding gewoon nog Citroën. Maar ik snap het idee wel dat Citroën op deze manier wat meer probeert te verkopen want wie wil er nou een Citroën logo op zijn motorkap? :p
rufctr01 zegt
@kennone: dat heb ik liever dan een Mazda logo. Die 50 auto’s die Mazda per jaar verkoopt zegt ook wel iets toch? En inderdaad, het design van de Mazda is gewoon verouderd.
hight96 zegt
@rufctr01: 50 auto’s per jaar, laat me niet lachen. In dit kwartaal staan we nu op 65, en dan heb ik het over 1 dealer hè..
hight96 zegt
@rufctr01: 50 auto’s per jaar?! Laat me niet lachen! Dit kwartaal zitten we alleen al op 65, en dan heb ik het over 1 dealer…
hight96 zegt
@hight96: Internetproblemen, fijn.
miezemiez zegt
@kennone: ik
dracae zegt
@rufctr01: Nee , het is geen Citroen… jammer genoeg niet, want in plaats daarvan is het een belediging voor de roemruchte naam DS en een kunstmatige manier van ‘ premium’ .
Carreza zegt
@kennone: dus je hebt enkel gereden met de DS 5, maar je vindt de Mazda 6 beter…?
kennone zegt
@carreza: 6 van de vorige generatie gereden. Daar was niets mis mee!
stationcar zegt
Mazda 6, sowieso!
toyotafortuner zegt
De Mazda6 in Soul Red. Met de 2.5, maar die hebben we hier vgm niet.
hight96 zegt
@toyotafortuner: Yesss 2.5 kan je hier ook bestellen, vandaag nog 1 verkocht!
406_v6 zegt
@hight96: Ja, alleen jammer dat de 2.2D 4×4 niet wordt verkocht hier in NL. Overigens zou de nieuwe 2.5 turbo uit de CX-9 een héél fraaie motorisatie zijn voor de 6, zijn daar al plannen voor? (De 6 staat bovenaan m’n shortlist voor nieuwe auto).
hight96 zegt
@406_v6: Geen idee, zelfs als dealer zijnde weet je niet veel over de toekomstplannen van het merk… Zou wel leuk zijn inderdaad!
ThomasBol zegt
Ondanks ik Citrofiel ben (mag ik dat zeggen tegen een DS?) en wij thuis met veel
plezier de DS 3 rijden kies ik voor de Mazda. Schitterend!
martinus zegt
Heel autoblog zal gaan voor de [b]Mazda 6[/b] maar ik vind de zes behoorlijk verouderd. De DS5 lijkt mij ondanks de kitscherige badge veel meer eigen karakter hebben en is meer bijzonder. Liever het comfort en design van de fransoos dan het spotieve karakter van de Mazda.
stationcar zegt
@martinus:
DS5 stamt uit 2011, de 6 uit 2012. De 6 heeft nu net een update gehad, de DS5 in 2015.
Geen idee wat je bedoeld met dat de 6 verouderd zou zijn. De DS5 is sowieso ouder en dus meer verouderd.
De DS5 heeft bovendien een rommelig prullaria interieur. Over verouderd gesproken…
406_v6 zegt
@martinus: Hoezo ‘verouderd’?
baardmijt zegt
@martinus: Ja, want een DS5 verwent je nog met onvervalst frans Confórt…
mercedesclk350 zegt
Moeilijk….. beide stijlvolle auto’s waar er imo meer van moeten rondrijden. Het liefst de DS. Maar tegen de Mazda zou ik ook zeker geen nee zeggen. Allebei liever dan een Passat o.i.d.
pechweg zegt
Mazda6, geen seconde aan getwijfeld
zwepp zegt
De Mazda natuurlijk. Die heeft een galerij met 23 plaatjes en DS 5 maar 5. Zal wel met de naam te maken hebben…
trustmeiamanengineer zegt
De Mazda natuurlijk, is een topwagen. Wel in GT-M trim met alles erop. En ff 2 maanden wachten, komt het vernieuwde 2017 model beschikbaar. Sowieso pas in 2017 op naam zetten natuurlijk ivm bijtelling.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: ohw, zie nu dat ‘ie nog 21% doet. Maargoed in 2017 hoef je dus geen muesli motor meer te kiezen, maar lekker de dikste.
hight96 zegt
@trustmeiamanengineer: Model van 2017 kan al gekocht worden, wij hebben daar al een aantal van verkocht en een demo MY2017 rijden.
moveyourmind zegt
Beide ontzettend mooie wagens. De DS5 zou ik kiezen als het om het interieur gaat, vooral de dakconsole is erg gaaf. Wel jammer dat bij deze versie de motor nogal tam is. Dat zou nog wel eens reden kunnen zijn om toch voor de Mazda te kiezen. Die met zijn fraaie lijnenspel sowieso weet te overtuigen.
audiisthebest zegt
DS5 graag, een van de mooiste in zijn klasse samen met de 508
berlinetta zegt
Ik vind het beide zeer aantrekkelijke auto’s. De DS5 is lekker eigenzinnig en wat betreft de Mazda ga je voor dat geld niet veel betere auto’s vinden. Ik zou uiteindelijk toch voor de Mazda kiezen. Rijdt net wat strakker en komt prima met het verkeer mee. De DS is wel erg traag.
dieselaer zegt
De tabellen staan nog niet goed in de android app. Zouden jullie hier nog eens naar kunnen kijken?
flutterby zegt
Mazda graag, maar natuurlijk wel in Sportback..
KEV9 zegt
De DS5 is toch wel 1 van mijn favorieten.
mart144 zegt
Doe mij maar de Japanse degelijkheid.
jippie zegt
Mazda. Kitsche designstijl van de DS-serie kan in ik niet aan wennen.
ardonjr zegt
Mazda 6.. sowieso.
dieselaer zegt
Ik ben normaal gesproken geen liefhebber van Franse auto’s, maar vind de DS5 een mooi en onderscheidend ontwerp. Die zou ik kiezen.
Een vergelijkbare keuze als de talisman zou me ook kunnen bekoren. Die Fransen zijn voor de verandering eens goed bezig met de nieuwe reeks modellen!
turboboy zegt
Citroën oogt goed maar ga voor de fijne en praktische station mazda 6.
mrrallycross zegt
100% de Mazda voor mij.
audi18 zegt
Geen moeilijke keuze, de Mazda!
De DS is toch een net-niet-d-segmenter en de Mazda ziet er beter uit imo.
mzonneveld zegt
Mazda punt
vinox zegt
Dan zou ik toch voor de betrouwbaarheid van de Mazda kiezen. De DS5 is nice, maar de Mazda is ook geen straf en ik denk dat ik daar een geruster gevoel bij zou hebben.
escort77 zegt
Niemand die het durft te zeggen?
Alfa Romeo 159…. ehh, Giulia!
bas77 zegt
Heeft de Mazda geen verwarmde buitenspiegels? Dat is raar…
phaeton zegt
@bas77: Niet standaard. Zal vast wel als optie te krijgen zijn. Iedere 208 of Golf heeft dat ook.
azuli zegt
“Waar je de DS 5 (we mogen geen Citroën meer zeggen) nog regelmatig tegenkomt op de weg, is de Mazda6 een wat minder voorkomende verschijning”
Waar is deze uitspraak op gebaseerd? De verkoopaantallen van 2015 en 2016 spreken toch echt in het voordeel van de Mazda 6. De 6 van Mazda zie je veel regelmatiger rijden dan de DS 5 of Citroen DS5.
Oja ik moet een keuze maken. Natuurlijk de Mazda6! De DS5 vind ik een mooie auto en kan best genieten van zijn looks zowel van binnen als buiten. Maar in de dagelijkse praktijk vind ik de auto tegenvallen qua rijden en het algehele gevoel. De DS 5 heeft iets kitscherigs wat me niet aanstaat.
De algehele beleving in de Mazda is veel verfijnder en voelt erg solide aan.
escort77 zegt
@azuli: de Mazda komt misschien vaker voor, maar hij valt niet echt op. Dat is misschien juist het probleem met Mazda’s van nu.
dafmaf zegt
De Mazda gaat minder vaak stuk. Al zal dat bij een leasebak niet zoveel uitmaken, denk ik.
capogbe zegt
@dafmaf: met mijn eerste leasebak heb ik welgeteld 23 keer bij de garage gestaan.. in 3 jaar tijd. Gaat toch wel irriteren hoor
dafmaf zegt
@capogbe: Tja, dat is vervelend, ook als je iedere keer een leenauto meekrijgt, het is toch een hoop verloren tijd. Maar mag je na drie garagebezoeken niet om een andere vragen?
baardmijt zegt
@capogbe: Dat vond ik juist heerlijk aan de 166 3.0 V6.
Ging lekker vaak stuk, dan op noodloop naar Savali, beetje rondkijken en terug met een mooi volgehangen andere Alfa die het wel even deed. De MiTo bestond nog niet en vervangend vervoer moest wel een beetje passend zijn, dus basismotoriseringen kreeg ik niet mee.
Scheelt wel dat ik die auto weliswaar regelmatig meekreeg voor spoedbestellingen, maar ik was er niet van afhankelijk.
lekbak zegt
Mazda. Goed zicht is een van de belangrijkste dingen aan een auto. Het voegt enorm toe aan het comfort en aan de veiligheid. Alleen al daarom gèèn ds voor mij.
Rob zegt
De Citroen DS3 was spot-on. Lekker funky karretje. Rijdt ook pittig, veel pittiger dan ik mij voor kon stellen.
Maar de DS5… Ik snap het ontwerp gewoon niet. Maar misschien moet ik er eerst eens in zitten om een goed oordeel over te kunnen vellen. Maar tot dan; de Mazda 6. Lijkt mij echt zo’n auto waar ik helemaal op mijn gemakkie in kan zitten.
pinut187 zegt
@Rob: ik vond de DS3 erg traag (huurauto dus niks speciaals) en van binnen veel goedkoop plastic. Ziet er van buiten wel leuk uit, dat dan weer wel..
Rob zegt
@pinut187:
Ik heb in de 110pk variant gereden. Vond dat wel voldoen. Goedkoop plastiek in het interieur maak ik me niet zo druk over. 90% van de tijd heb je toch het stuur vast. En die lag prima in de handen. Voor de rest wel leuk ontworpen binnenkantje. Vond vooral de klassieke ronde klokken erg fraai. Stukken beter dan zo’n intens rommeltje wat in een MINI zit. Ondanks dat daar vast duurder plastiek gebruikt is….
2wheeler zegt
@baardmijt: hmm ja lekker! Vooral met die fijne V10 van de vorige generatie. Oh wait..
viezefreddyw zegt
Alhoewel ik net als @rob fan ben van de DS3 (een ton aan kilometers mee gereden), vind ik de DS5 eigenlijk een missertje. Het is best een grappig ontwerp maar hoe meer ik er naar kijk, hoe minder mooi ik hem ga vinden. Het interieur vind ik dan wel weer aardig mooi, maar ik krijg er een gevoel bij alsof ik er erg krap in zit. De Mazda 6 vind ik een erg mooie auto en hij rijdt erg prettig. Mooie, vloeiende lijnen maar toch een strak ontwerp. Ome Fred gaat voor de Mazda 6, absoluut.
jeroenwz zegt
Geen seconde twijfel: Mazda 6!
De DS5 is zo’n “bedachte” auto, zo’n marketing truc:
“Hoe kunnen we meer halen uit Citroën? Wat was het bekendste model? De DS? OK, we hebben een naam, nu nog een model. We laten ‘m niet echt comfortabel zijn, dus stevig geveerd mag best, op het harde af. Wat toeters en bellen erop een we hebben een priemijum auto!”
E34M5Touring zegt
Ik vind een DS5 een prachtige auto. Zeker het interieur met die knoppen op het dak vind ik erg gaaf. Maar toch liever de Mazda 6. Echt een plaatje van een auto. Het liefst de dikke diesel met GT-M pack. Dan is ie echt af vind ik.
arkenbout zegt
Heb een DS5 in hybrid4 uitvoering een jaartje geleased, fijne herinneringen aan. Hard geveerd vond ik wel meevallen, en in de hybrid4 uitvoering ook niet traag. Mee naar Gibraltar gereden, met de heerlijke stoelen uiterst comfortabel, en een winter in Zweden mee doorgebracht waar de 4×4 bleek. Fijne auto, wel wat weinig bagageruimte.
Rob zegt
@arkenbout:
Hoe is de binnenruimte in de DS5? Ondanks dat het een vrij forse wagen is, krijg ik er een vrij krap gevoel bij…
arkenbout zegt
@Rob: prima voor 4 personen, maar de bagageruimte was vrij belabberd. Geloof wel dat de niet hybride versies een iets meer bagageruimte hebben. Ik kwam van een 159 sw 2.4 jtdm, ook niet de ruimste in zijn klasse, maar dit was echt passen en meten. Desalniettemin een erg fijne auto vond ik
pinut187 zegt
Ik heb de 6 ook even overwogen maar vond het interieur maar mwah, nog teveel goedkoop plastic. Maar als ik moest kiezen tussen de DS of de Mazda zou ik voor de Mazda gaan.
phaeton zegt
@pinut187: Dan is de hamvraag natuurlijk: waar heb je uiteindelijk voor gekozen?
pinut187 zegt
@phaeton: VW CC 2de generatie. Veel beter afgewerkt interieur, alcantara/leren stoelen, sjiekere uitstraling, sneller, DSG en de velgen van de 3.6 eronder. Geen spijt van gehad..
slk97 zegt
Ik zou sowieso kiezen voor de ds5 de design zou bij mij beter passen dan de mazda. Maar het moet wel een handbak zijn.
rufctr01 zegt
Ik hoor veel mensen klagen dat de DS5 te hard geveerd is. Zijn de Citroëns te zacht geveerd dan is het ook weer niet goed. Ik vind de gemiddelde Duitse auto nog harder geveerd! Citroën is op de stuggere veren gegaan omdat niemand nog Citroëns kocht met Hydractive veersysteem, daarom is dit ook verdwenen. Ik denk dat dit gewoon een degelijke auto is met een Frans design. Laten we eerlijk zijn, Duitse degelijkheid bestaat al heel lang niet meer, Franse troep ook niet meer.
En mensen die hier nog in geloven: kom eens onder je steen vandaan en durf te googlen op klachten van Duitse merken, zeker bij VAG begin je heel hard te lachen!
kingjoop zegt
Beide mooie auto’s die we te weinig zien op de weg.
Maar de filosofie van Mazda staat me erg aan (laag gewicht, N/A motoren, mooi vloeiend design) dus ik zou voor de Mazda gaan.
De echte wereld uitstoot van de 6 zal ook meer in lijn liggen met de fabrieksopgave dan bij de DS.
Dutchdriftking zegt
Mazda 6 all the way!
jopk1992 zegt
Hands down DS5
redbeams zegt
Mazda 6 want meer ruimte en smoelt beter.
shicomm zegt
Als je leased maakt het toch niet uit of je DS om de haverklap bij de dealer staat voor het zoveelste “probleempje” ? … maar goed , da’s blijkbaar toch muggenziften…
De Fransoos is naar mijn smaak niet gek maar zeer zeker niet super fraai , citroën heeft mooiere wagens gemaakt imho…
De mazda daarintegen is voor een ‘gewone’ Japan haast brutaal mooi qua styling.
Ja , hij is duurder qua kosten maar over enorme verschillen hebben we het nu ook weer niet.
Ook staat ie stukken minder vaak met ellende , toch iets wat je wil van een werkpaard denk ik..
Als ik een van deze 2 zou moeten kiezen als leaser dan is het een inkoppertje voor mij.
Een leasebak moet het gewoon altijd doen , dan wil je gewoon de mazda..
ej20g zegt
Zonder ook maar één moment na te denken ga ik voor de Mazda, die zou ik zelfs privé nog kopen, maar dan wel in het rood. De DS5 vind ik een gaaf ding die je at mij betreft te weinig ziet, maar dat geldt ook voor de 6. Ik kom vrijwel dagelijks langs een zwarte 6 station en ondanks dat ik vind dat zwart de lijnen veelal opslokt vind ik die auto ontzettend mooi. Doe mij maar een 6 in het rood, met 2.0. Ik zou liever de 2.5 willen maar die is helaas niet met een handbak te krijgen, bummer.
dennisdd zegt
Je 6 zie je om een paar redenen bijna niet. Ondanks Mazda een niet- lease merk is (vooral oudere rijders die contant afrekenen), stappen leasers ook niet gauw in een 6 omdat hij nu niet gunstig is in de bijtelling en ook als de bijtelling volgend jaar allemaal gelijk is, is een 320EDE nog steeds goedkoper.
freezzr zegt
@dennisdd: een 320ede is met dezelfde uitrusting toch niet goedkoper? Dat geloof ik niet echt… maar on-topic: DS5! Heb in beiden gereden maar de Mazda deed mij echt helemaal niks. Hij is lekker groot maar voor de rest echt ultrasaai…
3246cm252kw zegt
Sowieso die dikke Mazdarati
BaRa zegt
Ik heb een MX-5 als daily en ben dus wat gewoon qua cockpit-grootte. Maar de DS-5, hoe mooi en origineel ik hem ook vind, gaf bij mij een bijna claustrofobisch gevoel – toch als bestuurder. Daarom, en ook omwille van de rij-eigenschappen van de 6: doe mij maar de Mazda. Het leuke smoeltje helpt daar zeker bij!
jesse_rutjes zegt
Een Mazda 6 GT-M Diesel in ‘Sonic Silver’ zoals wij er een van hebben.
tjorque zegt
Ik hou niet van leasels… Diesel is voor schepen en vrachtwagens (in die rijden eigenlijk ook beter op cng owv het milieu). En leasen, das ook niks voor mij, ik koop liever iets wanneer ik dat kan betalen.
De Mazda vind ik mooier dan de ds5. Met een 2.0t benzine/gasblok zou ik de break overwegen.