De gefacelifte Audi A6 L geeft ons een voorproefje van hetgeen wij kunnen verwachten voor onze eigen Audi A6.
Het Chinese Ministerie van Transport is een bron voor noviteiten. Voordat een fabrikant auto’s op de weg brengt, moeten de fabrikanten alle afbeeldingen delen met het Chinese Ministerie van Informatie en Technologie. Deze plaatsen de Chinese officials op website van dat ministerie. Hierdoor hebben we de scoop eerder binnen, nog voordat Audi het met ons deelt.
In dit geval gaat het om de gefacelifte Audi A6 L, de A6 met lange wielbasis voor de Chinese markt. De huidige Audi A6 (generatie ‘4K’, platform ‘C8’) is alweer sinds 2018 op de markt en we leven nu al in 2022. Het is dus de hoogste tijd voor een opfrisbeurt.
Kenmerken gefacelifte Audi A6 L
Het zijn typische facelift-wijzigingen. Dus de bumpers zijn iets anders, de grille wijkt af en er zien nieuwe wielen beschikbaar. Een duidelijk verschil is de ‘uitlaat’. Dat was een platte stortkoker en wordt nu een aluminiun-kleurige strip. Handig. Uiteraard zal er een reguliere versie en een S-line variant verschijnen.
De verschillen zullen overigens minimaal zijn, zoals dat bij een Audi A6 eigenlijk altijd het geval is. Verwacht de gefacelifte Audi A6 L niet in Nederland (of Europa). Deze uitvoering zal in China aangeboden worden. Als je een langere A6 wenst, kun je een A8 bestellen.
Techniek
Qua technische wijzigingen is er nog niet veel bekend. De plug-in varianten zullen zeker terugkeren. Hopelijk krijgen die wat meer elektrische range. Of de S6 TDI behouden blijft, wagen we te betwijfelen. De RS6 keert sowieso terug, wellicht komt er nu ook een Performance-variant zodat Matt Watson niet elke keer verliest met een RS6 tegen een M5 Competition of E63S AMG op de dragstrip.
Anderzijds verwachten we niet dat Audi de maximale moeite zal doen voor de gefacelifte Audi A6. De reden daarvoor is simpel. Ze zijn al bezig met de opvolger, de A6 e-tron. De verwachting is dat de elektrische Audi A6 en het reguliere model een tijdje naast elkaar geleverd zullen worden. Wellicht dat het dus niet de eerste facelift zal worden voor deze generatie Audi A6.
Via: Carscoops.
pindakoning zegt
Eigenlijk vind ik elke verlengde versie in China een vooruitgang tov de normale versie. Maarja helaas krijgen wij de keuze niet
erwinlagcher1977 zegt
@pindakoning: helemaal mee eens.
Loek zegt
Ik vind hem door al die frutsels voorop absoluut niet mooier dan de vorige generatie, al moet ik wel zeggen dat die frutsels veel storender zijn op de S-Line. Vooral bij de grilles naast de grote grille (daar ga je al), elk lijntje gaat een andere kant op.
Jammer, want in de basis is het gewoon nog steeds een erg mooie auto.
Groninger zegt
En hoe is het met jou “gefacelifte” Audi @Willeme ? Zat net toevallig de introductie ervan nog eens na te lezen en vroeg me al af waar de updates blijven.
willeme zegt
@groninger:
Links en rechts druppelen de nieuwe onderdelen al binnen. Introductie is net geweest, dus nog heel even wachten op de eerste update ;-) Gelukkig zijn er (veel) meer auto’s in de Autoblog Garage!
Groninger zegt
Klopt, maar er zijn niet (veel) meer scribenten hier op AB die zulke leuke aanpassingen en retrofits doen zoals jij en hier ook nog zeer vermakelijk leesvoer van kunnen maken: ;) we wachten af…
vonklausenburg zegt
De A6 was vroeger een tijdloze schoonheid. Tegenwoordig is het een drukke designbedoening, een ‘kakovisie’ van lijntjes, vouwen en ‘slimmigheden’.
Een oplossing is simpel: versimpel het design.
Loek zegt
@vonklausenburg: klinkt zo simpel, maar denk eens alle drukke frutsels weg, dan heb je ineens zo ongeveer een vorige generatie A6. Da’s ook niet bepaald vooruitgang ;)
vonklausenburg zegt
@Loek: Ze kunnen dezelfde look echt wel versimpelen. Een Volvo S90 kan het immers ook.
Variomatic zegt
@vonklausenburg: eens, de lijnen zijn op zich nog wel een stuk rustiger dan die van een gemiddelde jap of koreaan, maar de verhoudingen kloppen niet, raar breed en laag en veel te grote wielen voor het formaat auto.
BRT zegt
Wel een verbetering zeg! De huidige A6 lijkt met een mislukte undercover auto met die uitgespaarde sensoren in de grille.
HelldogBE zegt
De verkoopaantallen van de C8 moeten toch behoorlijk tegen vallen? Nog nooit zo weinig A6 op de weg gezien tov 5-reeksen en E-klasses.
Hij springt nochtans goed in het oog met die sensoren in de grill, schrik me telkens de pleuris als ik weer denk achtervolgd te worden door een anonieme surveillancewagen…
Marc zegt
Zou jammer zijn als de S6 verdwijnt zowat de enige wagen waar je rustig een aantal uren tussen 180 en 250 kan cruisen. RS 6 hobbelpaard/400 km. EV 200 km range. Bovendien blijft t de enige wagen, weer of geen weer, waar de voorkant voor je achterkant blijft rijden:)