Nu Porsche volledig deel uitmaakt van de VAG-clan zal het lastig blijven voor Audi om een sportauto ónder de R8 en bóven de TT te positioneren. Iets met kannibalisatie en scheve Duitse gezichten. Toch heeft Audi plannen om een dijk van een sportwagen te maken die precies in dat gat valt. En daarmee kunnen we ons opmaken voor een revival van de Quattro.
2010 markeerde de dertigste verjaardag van de Audi Quattro en om die reden werd in Parijs een conceptauto van een mogelijke opvolger getoond. Over productieplannen werd destijds niets losgelaten, maar de speculaties over een Quattro 2.0 volgden elkaar in rap tempo op. Audi maakt immers niet voor niets een werkend prototype met een heersende vijfpitter aan boord.
Vandaag wordt de roddelmachine opnieuw aangezet en kopt AutoBild dat hij in 2015 op de markt komt. Intern wordt het vehikel aangeduid als Q35 (35 jaar Quattro in 2015, klinkt plausibel) en zal de styling en het formaat zich verhouden tussen de Q5 en de A5. Geen platte sportwagen dus, maar een vierwielaangedreven vierwieler die volgens de gossipduitsers ietwat hoog op de poten staat. In ieder geval hoger dan de conceptversie.

Natuurlijk komt de bekende vijfcilinder het gat onder de motorkap vullen en verwacht men een vermogen van 380 pk. En dat voor een eerder gesuggereerde prijs van minder dan €100.000. Ondanks een plat dak en een niet al te ruime wielbasis moet de tweedeurs Q35 plaats bieden aan vier personen. Schakelen gaat met de bekende S tronic-‘bak van Audi (dubbele koppelingsmeuk) en er wordt gesuggereerd dat een plug-in hybride-optie tot de mogelijkheden behoord.
Hoe prematuur deze uitspraken zijn? Behoorlijk, als je het ons vraagt, maar dat de 1.300 kg wegende Quattro Concept het productiestadium bereikt kan haast niet anders. We zien het in 2015!





super vet! een lekker kanon denk ik.
@jweelden: gelukkig is denkenniet je sterkste kant ;)
@jweelden: Mee eens echt een verschrikkelijk bot apparaat is die Quattro remake!! Wat jammer dat die producenten er zo lang over doen om dit op de markt te brengen.
@audir8v10:
Die tijd hebben ze “goed” besteed.
Van een mooie concept hebben ze een SUV gemaakt, eeuwig zonde imo.
@jrk68: ja idd, dat verkoopt beter ofzo pfff… Gelijk koni’s en verlaagde veren eronder schroeven maar..
@audir8v10:
Dat gaat Brussel niet goed vinden…
Klinkt super, maar vrees voor de prijs (“En dat voor een eerder gesuggereerde prijs van minder dan €100.000.”), alhoewel 20.000 euro natuurlijk ook minder is dan 100.000 euro :)
@StijnB: Waarom vrees je voor de prijs, ben je een potentiele koper als hij slechts €95.000 kost (lees fl.209.352,45)?
@alcantara: ook 95.000 euro vind ik belachelijk veel, het is maar een Audi.
@rufctr01: Dat betaal je toch wel als je een paar opties aanvinkt.
Laat maar precies zo als die concept, alleen die achterkant een beetje verbeteren aub
Dan gaat hij precies in productie als de styling net weer wat achterhaald is.
Zou er 35 jaar na het origineel dan eindelijk weer een leuke Audi op de markt komen?
Beter laat dan nooit….
Een TTRS met een andere body dus… en nog meer lichtgewicht materialen. 380 pk zal wel meer worden, verwacht eerder 400 of iets meer, omdat de huidige motor dat ook makkelijk doet en aankan.
dat is dan inneens de meest interessante audi in jaren
Wat mij betreft zou hij net boven de GT86/BRZ gepositioneerd worden. Maar daar voelt Audi zich te trots voor natuurlijk.
Had de concept niet 408 pk?
Een beauty als je het mij vraagt maar hij gaat toch een beetje in het vaarwater van de (r)s5 zitten lijkt me..
Zal dit de basis worden voor de Lamborghini Estoque?
Recht van de achterkant lijkt ‘ie kwa vorm wel echt su-per veel op de Camaro.
Voor de rest; uitbrengen zonder al die opties, alles licht houden, soort CSL, dat mag de Quattro wel zijn ook al leven we dan in 2015. :(
Zolang de auto inderdaad niet te zwaar wordt, een vijfcilinder turbo krijgt en vierwielaandrijving ontvangt kijk ik ernaar uit!
Die 2010 concept was juist zo`n beauty! maar zou die niet juist boven de R8 gaan? 1000kg 400pk en nogal priemujum om die jeukterm maar weer eens uit de kast te halen???
Echt een mooie bak
Audi doet het goed, nette auto
gutemorgen duits kontje
Ze hebben dus nog een paar jaar om het concept te verzieken …
@norge:
Ze bijten goed vandaag…
@norge:
Gelukkig ken jij de huisregels als de beste, dus hoef ik die niet nogmaals te citeren. Heb ik namelijk ook geen zin in, is immers een beetje kinderachting. Maar jij blijft je helaas gedragen een klein kind van 40+. Ga anders misschien lekker een stukje rijden in die Hyundai van je ?
Ik moet het eerst nog maar eens zien wat voor een gedrocht het gaat worden.
De Concept was best wel een mooie auto maar met de Ur-quattro had het niets gemeen, zeker design-wise niet.
ik heb toch nog steeds 10x liever de Ur-sport-quattro.
@HZW: opzich wel design technisch, kijk maar naar de luchthappers voor op de motorkap (niet te zien op jou plaatje), nier in de motorkap rechtsvoor vanaf binnen gezien, Audi logo in de stijl en het achterfront is geïnspireerd op de ur-Quattro.. Dus dat klopt wel. Ik zeg, niks meer aan veranderen! Mooie wagen
@HZW:
Die onderste foto van je is geen “urquattro”, maar een ‘ Sport quattro’.
Zoek de verschillen;
Audi en auto’s maken ging,gaat nooit samen. Dit is het zoveelste bewijs
@bempi: jij hebt gelijk
Gaan ze dan eindelijk weer eens iets spannends maken.
Dan hadden ze eens een goeie concept, gaan ze hem wat hoger op zijn poten zetten. Tijd voor een facepalm!
Ik gok op een 3deurs coupé variant van de Q3 RS :-p en dus op niet meer dan marketingpraat!
Hebbenhebbenhebbenhebbenhebben!
Knap ding, mooie lijn die op de oude lijkt. Alleen lijkt ie hier met zn voorkantje toch een beetje op zon Toyota GT86. Dat is dan weer jammer.
Lijkt een beetje op een Lexus LFA van de voor kant!
Ziet er wel dik uit zeg. Niks aan veranderen en produceren zou ik zeggen.
@ Carreza
Tijd voor double facepalm!.
Ziet er beter uit als de audi’s van nu
maken, volledig focussen op weggedrag en fuckin betaalbaar aub!
@driescuit:
Vraag je nu niet een beetje teveel, we hebben het over Audi.
Audi en betaalbaar (als in waar voor je geld) dat gaat niet lekker samen..
ze kunnen beter dat logo en die koplampen bij dat grote gat trekken… het ziet er zo ook niet uit.
Hoop op wat meer vermogen, TTRS heeft ook zo’n 380 pk.. 430 of zelfs 450 lijkt me beter bij dat te vullen gat passen!
als je één keer knipper op het plaatje lijkt het net een LFA
Of omgekeerd. Dacht dat dit prototype eerder te zien was. Anderszijds een flinke aanwinst en alternatief voor wie de R8 te duur (en te krachtig) is.
Now we’re talking! Hoop dat de soundengineers ook een lekker bruut geluid uit weten te krijgen. Dit monster moet sissen, brullen en demonstratief tegensputterende geluiden laten horen als er wordt teruggeschakeld.
Een TON?
Ik vind het nog al een prijs om op te mikken zeg!
En dan krijg je 4wd 380pk… dat heb je ook voor de helft van dat geld.
Ik weet niet wat de oorspronkelijke Quattro kostte, maar het lijkt mij dat die in een ander segment zat?
Deze zit in Porsche vaarwater, daar zou ik hem zeker niet tussen plaatsen, maar goed.
@Ikke_ferrari:
Dat was vroeger niet veel anders hoor.
In 1980 koste een Quattro ong. 80000 gulden en een 911 iets meer dan een ton.
Echt een mooi ding!!! +1 kan niet wachten!!!
ik zou niet te veel meer van het concept afwijken en we hebben weer een verkoopsBOM!