• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe auto’s duurder ondanks afbouw BPM

Auteur: Dennis, gepost 23 februari 2010 om 22:53 – 46 Reacties

Don

Het BPM basistarief voor nieuwe auto’s wordt langzaam afgebouwd en het percentage is ieder jaar lager. In 2008 nog 42,3 procent, vorig jaar 40 procent, dit jaar 27,4 procent, volgend jaar 19 procent en 11,1 procent in 2012. In 2013 staat het basistarief op nul. Wanneer de overheid aan de ene kant iets geeft, kun je er vrijwel zeker van zijn dat er aan de andere kant iets genomen wordt en dan meestal meer dan je kreeg.

Toen begin vorig jaar het BPM basistarief werd verlaagd van 42,3 naar 40 procent, daalden de prijzen van nieuwe auto’s in januari met gemiddeld 0,5 procent. Dat kwam doordat er naast de BPM verlaging ook andere maatregelen werden genomen waaronder de BPM vrijstelling voor zeer zuinige auto’s.

Begin dit jaar is het BPM basistarief met een forse stap verlaagd van 40 naar 27,4 procent maar volgens het CBS werden nieuwe auto’s desondanks gemiddeld 1 procent duurder dan in december 2009. Dit komt doordat de verlaging van het basistarief teniet wordt gedaan door de nieuwe heffing voor CO2-uitstoot. Daarnaast is niet alleen de aanschafbelastingen in januari 2010 toegenomen. Ook de motorrijtuigenbelasting is in de eerste maand van dit jaar 5,8 hoger dan in december 2009.

Het CBS gaat voor haar berekening uit van een streekproef onder de best verkochte modellen en typen in Nederland. De uitkomst geeft een gewogen gemiddelde prijsmutatie weer. Hierbij is geen rekening gehouden met een eventuele mutatie in de volumes. (via: automotive online)

Ook interessant!

  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Video: dít is de nieuwe auto van Max Verstappen!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Gespot - De toekomstige favoriete auto van Nederlanders

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

bpm, melkkoe

Vorig bericht: « Straks flinke overcapaciteit productie lithium-ion accu’s
Volgend bericht: Chevrolet Aveo sedan: de eerste foto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. stanley zegt

    23 februari 2010 om 22:58

    wat had je nou gedacht?

    Login om te reageren
  2. Something zegt

    23 februari 2010 om 23:14

    Kutregering van niks :@ nederland is het enige land in europa met bpm, en het is ook nog eens illegaal voor zover ik begrepen heb.

    Login om te reageren
  3. timberleek zegt

    23 februari 2010 om 23:16

    Wie kijkt hiervan op?

    Wie dacht dat de nederlandse regering ons minder liet betalen?

    ze graaiden vroeger, ze graaien nu en ze zullen blijven graaien

    Login om te reageren
  4. Igor zegt

    23 februari 2010 om 23:17

    Beste mensen,

    de land waarin we leven, de overheid neemt alleen van ons ga nou niet denken dat de overheid minder gaat ontvangen

    elke regel/wet die ze invoeren is gunstiger voor hun
    ze gaan er nooit op achteruit!

    laten we hopen dat de km-heffing niet komt want dan is ons privacy helemaal kapot ze houden ons al met de ov-chip in de gaten als je de openbaar vervoer pakt en met de gps signaal in de kastje.

    dit word de nieuw big brother land –> uiteindelijk wereld
    zoek ff wat informatie over de bilderbergs waarin onze koningin naar toe gaat en gestart is door prins bernard waarin ze deze plannen maken.

    suc6

    Login om te reageren
  5. MRStephan zegt

    23 februari 2010 om 23:23

    Mmm had het hier van de week nog over in college. Bij overheids economie geldt gewoon; ‘There’s no such thing as a free meal’.

    Met een nieuwe maatregel wordt het niet goedkoper. OV-chipkaart wordt niet goedkoper voor de reiziger (kijk alleen al naar de dure installaties die nodig zijn en gepaarde onderhoud). Zelfde geldt voor KM-heffing. BPM mag niet meer van de EU? Nou en, andere belasting erop met een mooi label. Linksom of rechtsom maakt niet uit.

    Login om te reageren
  6. Hennep zegt

    23 februari 2010 om 23:24

    @Something

    Het is het enige land met BPM, maar in bijvorbeeld Noorwegen en Denemarken worden auto’s nog veel zwaarder belast (Denemarken hoogst). Zo zijn er nog wel een aantal landen.

    Login om te reageren
    • Something zegt

      24 februari 2010 om 00:20

      @Hennep: Dat zal best maar vergeet jij dan niet dat ze in noorwegen ook aanzienlijk meer verdienen ;).
      Zoek het anders eens op hoeveel meer ze verdienen, daarom is alles daar ook zo duur.

      Login om te reageren
  7. Ralph zegt

    23 februari 2010 om 23:26

    @Igor
    Heb jij ook een alu hoedje?

    Login om te reageren
  8. TWJ zegt

    23 februari 2010 om 23:40

    Igor is weer zo’n typisch gevalletjes niet-goed-wijs.
    Maar dit valt me wel weer tegen.

    Ik had wel verwacht dat auto’s qua aanschaf goedkoper zouden worden en het rijden belast zou worden.
    Nou neem ik alles op autoblog met een flinke korrel zout zeker als het door regeringspessimisten Dennis of robbie geschreven is maar toch.

    Login om te reageren
  9. Henk zegt

    23 februari 2010 om 23:40

    klein voorstel : massa verhuizing naar t buitenland?

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    23 februari 2010 om 23:45

    Je mag hopen dat de overheid hier wat mee gaat doen. De verhoging van de MRB was bedoeld als compensatie voor de netto verlaging van de BPM, maar aangezien die verlaging nu niet blijkt te bestaan… Goed, dat zal wel tevergeefse hoop zijn..

    Login om te reageren
  11. Spiller zegt

    23 februari 2010 om 23:50

    Was toch allang duidelijk. Alleen minder vervuilende auto’s gaan erop vooruit.

    Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    23 februari 2010 om 23:52

    Dit is geen nieuws, dit is altijd zo geweest…

    Login om te reageren
  13. Pieter zegt

    24 februari 2010 om 00:01

    En terecht, toch? Eerst maar eens van die staatsschuld afraken, die rente wordt ook door de burger betaald! En juist dat is geld weggooien, dunkt mij.
    Voor alle burgers een mooie nieuwe auto mogelijk maken moet geen prioriteit hebben. Doe dat maar eens wanneer de onnodige uitgaven, zoals rente om een schuld af te betalen, weggewerkt zijn.

    Login om te reageren
  14. Bob de Sloper zegt

    24 februari 2010 om 00:08

    @ TWJ

    Jij bent weer zo’n gevalletje linkse landverrader.

    Login om te reageren
    • TWJ zegt

      24 februari 2010 om 12:00

      @Bob de Sloper:
      Ik ben een linkse landverrader?
      Dan heb jij of geen idee waar je het over hebt of je hebt me helemaal verkeerd begrepen.

      Als je mij al in EEN politiek label kunt proppen dan zou dat rechts… zeker NIET links zijn…en daarnaast heb ik een hekel aan dat rechts/links geneuzel als het over mijzelf gaat omdat ik een realist en geen conformist ben. Ik ben een mens en ik denk na over dingen.. mensen die fan zijn van het labeltje dat ze dragen hebben vaak al beslist wat ze vinden voordat ze het probleem gehoord hebben.

      Sommige dingen denk ik ‘links’ en de meeste dingen ‘rechts’.

      Login om te reageren
  15. Bert zegt

    24 februari 2010 om 00:17

    Heerlijk, dus ik blijf wel de volle mep bijtelling betalen over mijn 2008 auto + de extra heffingen…. (Ik rij een Disco 3 HSE, dus tel uit je winst!)

    Login om te reageren
  16. kimi zegt

    24 februari 2010 om 00:27

    wat is het toch fijn..om een BELG te zijn ;)

    Login om te reageren
  17. Sorcerer zegt

    24 februari 2010 om 00:44

    Ah, gemiddeld gekochte auto… Maar een BMW 730d is wel degelijk 1000en euro’s goedkoper geworden. De Veyron zelfs zo’n 100.000 euro goedkoper!

    Als je een klein onzuinig hok hebt, tja, dan heb je inderdaad pech. Merken als Peugeot en Citroen lopen bijvoorbeeld flink achter met het zuiniger maken van hun benzinemotoren. Audi en BMW doen het dan een stuk beter, en dat merk je ook terug in de prijslijsten van die merken, met name bij de kleinste motoren!

    Login om te reageren
  18. Jan Pieter zegt

    24 februari 2010 om 00:49

    Passat Bluemotion II, nog 1 maandje slapen :) middelvinger naar BPM, middelvinger naar bijtelling, middelvinger naar tankstation. Middelvinger naar camiel, middelvinger naar de belastingdienst.

    Nu mij nog aan de snelheid houden :P

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      24 februari 2010 om 01:44

      @Jan Pieter:

      Je vergeet de middelvinger naar rijplezier..

      Login om te reageren
  19. Spiderman zegt

    24 februari 2010 om 00:57

    Blij dat die Veyron nu een tonnetje goedkoper is, effe kijken of ik dat nu wel op zak…nee, helaas.
    Geen illusies: de auto blijft de melkkoe van de staat, dus reken maar dat die teruglopende bpm-inkomsten op een andere manier worden gecompenseerd. En daar komt de kilometerheffing straks nog dubbel overheen, kassa! Al die autobelastingen afschaffen en alles simpelweg via de brandstofprijs verrekenen, dat is pas echt volgens het principe van de vervuiler betaalt. Veelrijders betalen meer, grote slurp-SUV´s betalen meer en wie niet rijdt betaalt niks. Maar waarom makkelijk doen als het ook lekker moeilijk kan, die ambtenaren moeten toch ook wat te doen hebben…

    Login om te reageren
  20. bennyb zegt

    24 februari 2010 om 01:13

    pieter beste man ….wijze woorden
    natuurlijk is minder betalen leuker, maar denkt eens op wat langere termijn dan geniet iedereen ervan

    Login om te reageren
  21. Thomas Bol zegt

    24 februari 2010 om 01:48

    De auto in Nederland is voor de overheid gewoon een melkkoe. Wen dr maar vast aan, wordt alleen maar erger.

    Login om te reageren
  22. kraakensmaak zegt

    24 februari 2010 om 07:05

    @ Jan Pieter

    Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met die middelvinger naar de bpm, aangezien een Passat Bluemotion gewoon bpm betaalt weliswaar iets minder maar nog steeds bpm.
    Aan de snelheid houden lijkt mij wel moeilijk met 105pk in een Passat en 5-bak als je de 120 al haalt. Succes met inhalen!

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      24 februari 2010 om 15:33

      @kraakensmaak:

      Een Vriend van mij heeft afgelopen herfst een rondje Nordschleife met een stationvariant gereden. Ding was volledig afgeladen vanwege een weekendtrip.
      Reed toch nog onder de 10min. Koppel heeft het namelijk wel. Dus die inhaalacties lukken best wel. ;)

      Login om te reageren
  23. Dimglor zegt

    24 februari 2010 om 07:24

    Tja vertel eens iets nieuws…. Tuurlijk dat als de overheid iets geeft dat ze het op een andere manier terug zullen krijgen…
    Is logisch toch… Ze gaan niet zomaar hun inkomsten verlagen….

    Login om te reageren
  24. Eric zegt

    24 februari 2010 om 07:59

    In Nederland BPM en in België BIV, maar in Nederland krijg je er nog mooit gladde wegen voor. In België is door het vriesweer het ganse wegennetwerk omzeep door steeds de goedkoopste (lees slecht kwaliteit) aannemer te kiezen.
    Je zult wel merken als je in België komt, je hebt een 4×4 nodig om over de snelweg te rijden. Meer kuilen door gescheurt alfalt dan op een krater.

    Login om te reageren
  25. lincoln zegt

    24 februari 2010 om 08:03

    blame the americans ..
    blame the chinz ..
    blame the carsales-men ..

    want camieltje lacht je in je bek uit ..

    Login om te reageren
  26. Timmie zegt

    24 februari 2010 om 08:48

    Tja, klassiek afleidingsmanoeuvre om meer poen te scheppen. En ik ga niet akkoord met de leuze “the government hates competition”. Ik ben overtuigd van het omgekeerde. Zie maar naar topgangster Neelie Kroes.

    Login om te reageren
  27. Bob zegt

    24 februari 2010 om 09:16

    @Sorcerer

    In principe zijn de kleine benzinemotoren van PSA en BMW/Mini toch gelijk?

    Login om te reageren
  28. Freez zegt

    24 februari 2010 om 09:19

    De theorie;

    De BPM (Heffing over de aanschafprijs) wordt tijdelijk omgezet naar Co2Heffing (Heffing over theoretische uitstoot). Verwachte totale opbrengs hiervan is iets minder dan men van BPM verwacht, vandaar de verhoging van de MRB (want de overheid moet wel evenveel binnen blijven harken) Tijdelijk is de bedoeling, omdat bij de introductie van de kilometerheffing, deze heffing weer moet verdwijnen en wordt omgezet naar betalen per gereden kilometer, samen met afschaffing MRB.

    Maarrrr….. Wat als de kilometerheffing de eindstreep niet haalt? Dan gaat de ombouw van BPM naar Co2heffing gewoon door. Wel als eindresultaat dat autobezitters collectief meer MRB zijn gaan betalen. Dat wel natuurlijk.

    Login om te reageren
  29. L-Fred zegt

    24 februari 2010 om 09:48

    Ik denk, dat ook de fabrikanten en tussenhandel een graantje meepikken hoor! Die zien ook graag hun marge wat groter.

    Login om te reageren
  30. alfa mannetje zegt

    24 februari 2010 om 09:57

    ….maar we blijve tegen de km heffing….de hond of de kat …au!

    Login om te reageren
  31. T-Spark zegt

    24 februari 2010 om 10:00

    @Pieter en BennyB: dat is een oplossing voor het probleem, een oplossing die vaak van de PvdA en consorten komt. Meteen in de zak van de burger gaan graaien. Dat is de Easy Way Out. Het kan ook eens van de kant van de overheid komen, besparen, begin maar eens met die 5 miljard ontwikkelingssamenwerking. Alleen nog maar kennis naar het buitenland voor hulp bij allerlei projecten. Het is een van de simpelste wijsheden, geld dat je niet hebt moet je niet uitgeven! Iets waar sommige politieke partijen niet van hebben gehoord (toegegeven, soms kan je niet anders, maar schrikbarend vaak wel). Dit zal alleen nooit vanuit de hoek van de PvdA en consorten komen want dan zouden mijnheren en dames politici eens onpoupaire maatregelen nemen waardoor ze hun zo gekoesterde macht kwijtraken.

    Login om te reageren
  32. T-Spark zegt

    24 februari 2010 om 10:02

    *onpopulaire moet het natuurlijk zijn.

    Login om te reageren
  33. BMWE93 zegt

    24 februari 2010 om 10:14

    Amai, wat een belgische toestanden bij jullie! ;-)

    Login om te reageren
  34. Mavada zegt

    24 februari 2010 om 10:48

    Extra wrang is dat de wegenbelasting, om het geld dat de schatkist mist door die BPM-verlaging, in forse jaarlijkse stappen wordt verhoogd (‘vluchtheuvelvariant’). Kijk nog maar eens wat jij sinds 1-1-2010 kwijt bent. Verbaast mij dat niet veel meer mensen daar boos over zijn: http://www.autogekken.nl/?p=270

    Login om te reageren
  35. C70T5 zegt

    24 februari 2010 om 11:06

    oke, dat we uiteindelijk evenveel kwijt zijn dat begrijp ik. jullie hadden toch niet gedacht dat we voor wat dan ook minder gingen betalen?

    goed, de bpm gaat eruit prijzen van auto’s blijven hetzelfde of worden zelfs hoger. maar is het niet zo dat als je een auto uit duitsland haalt dan ook geen bpm meer hoeft af te dragen? ook de btw heb je al afgedragen in duitsland. dus wat moet je dan nog betalen bij eventuele import?

    Login om te reageren
    • E320cdi zegt

      24 februari 2010 om 16:01

      @C70T5: goede vraag! Er valt niks af te dragen in dit geval… Hopelijk heeft NL hier nog niet direct iets op bedacht, zodat we nog even kunnen profiteren :-D

      Login om te reageren
  36. midasracer zegt

    24 februari 2010 om 11:19

    Dit is geen nieuws. Het was al lang bekend dat de CO2 heffing de BPM ging vervangen. Ondertussen wordt de MRB tientallen procenten duurder vanwege de zogenaamde afschaffing van de BPM, dus de overheid vangt nu het dubbele. Tenminste als we auto’s blijven kopen. En ik verwacht opnieuw een aanzienlijke daling in de verkopen van nieuwe auto’s. De cijfers van Bos lieten afgelopen maand al een aanzienlijke toename van het begrotingstekort zien vanwege …verminderde belastingopbrengsten. Joh wat een verrassing. Dus verhogen ze de belastingen verder, zodat mensen nog minder geld uitgeven, dus verhogen ze de belastingen enz. enz. Er zullen dit jaar daarom nog wel meer autobedrijven omvallen. Hoe blind moet dit ex links-gristelijk kabinet zijn geweest om niet te bevatten dat deze negatieve spiraal maar op 1 manier doorbroken kan worden.

    Login om te reageren
  37. bmwm5 zegt

    24 februari 2010 om 17:07

    Binnenkort verkiezingen!!! Maar blijf vooral op die linkse geldverslindende elite partijen stemmen! Dan weet je in eider geval zeker dat je weer genaaid gaat worden!

    Login om te reageren
  38. VanLunteren zegt

    24 februari 2010 om 18:39

    Kortom: autominnend nederland wordt maar weer een genaaid?
    Wel een geniale afbeelding trouwens xD

    Login om te reageren
  39. Cantago zegt

    28 februari 2010 om 21:38

    We worden weer eens genaaid door de overheid…

    Login om te reageren
  40. iricky zegt

    24 juli 2010 om 10:08

    Het is toch triestig in Nederland. Beslissingen worden genomen en zonder pardon weer teruggedraaid. Nu zal de km heffing op de lange baan worden geschoven en de BPM afbouw worden stopgezet. Als autofliefhebber kun je beter emigreren, want mooie/ sportieve auto’s zullen significant duurder blijven i.v.m. onze buurlanden. Het wordt tijd dat dit soort zaken op een Europees niveau gestandaardiseerd gaan worden. Europa moet eindelijk eens gaan doen wat het moet doen!

    Login om te reageren
  41. Jannes zegt

    12 augustus 2010 om 13:18

    De afbouw van BPM naar 0 is een tijdelijke oplossing. Auto’s hoeven overigens niet duurder te worden, dat is afhankelijk van de uitstoot. Hier staat een tabel met uitleg over CO2-taks: http://www.goedkoop-auto-importeren.nl/auto-importeren-bpm-berekenen/bpm-2010-2013-wat-verandert-er/
    Duurder of niet, het berekenen van BPM+CO2-taks is in ieder geval een stuk ingewikkelder. Waarschijnlijk komt er een kilometerheffing, maar omdat het kabinet viel tijdens die onderhandelingen, zullen we daar nog even op moeten wachten. Kort gezegd is dit wat het kabinet doet:
    – Tot 2010: de aanschafprijs belasten;
    – 2010 – 2013: (steeds meer) de uitstoot belasten, en
    – vanaf 2013 (als km-heffing komt): gebruik belasten.
    Dat laatste is het eerlijkst. Denk aan Lambo’s. Die stoten veel uit per km, maar rijden weinig. Dragen dus minder bij aan de vervuiling dan de gemiddelde Golf. Je begrijpt wat ik bedoel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North