• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Straks flinke overcapaciteit productie lithium-ion accu’s

Auteur: Dennis, gepost 23 februari 2010 om 22:19 – 19 Reacties

Peugeot iOn


Met de opmars van hybride en elektrische auto’s, is de vraag naar accu’s enorm toegenomen. De auto’s van de toekomst zullen voornamelijk zijn uitgerust met moderne lithium-ion accu’s en dat maakt dat diverse fabrikanten zich nu op de lithium-ion technologie storten. Er wordt flink geïnvesteerd in de verwachting straks dikke winsten te kunnen maken.

Dat laatste zou nog weleens tegen kunnen vallen. Volgens Roland Berger Strategy Consultants zullen er tussen 2014 en 2017 teveel producenten zijn, waardoor er grote overcapaciteit ontstaat. Volgens het economische principe van vraag en aanbod, zullen de prijzen dalen en wereldwijd slechts 6 tot 8 van de ongeveer 60 producenten overblijven. De aandelen van accu-producenten zijn afgelopen jaren flink gestegen, maar zorg dus wel dat je op tijd je winst neemt. Er wordt de komende jaren een flinke ‘lithium-ion zeepbel’ gecreëerd en je kunt wachten op het moment dat die zal barsten. (via: greencarcongres)

Ook interessant!

  • Porsche gaat accu's maken: opladen in 15 minuten
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • solid state accu's
    'Solid state accu's niet voor 2030'
  • Eindelijk: de eerste volledig Europese EV-accu is een feit

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Hybride, lithium-ion

Vorig bericht: « Lexus CT 200h perskit uitgelekt
Volgend bericht: Nieuwe auto’s duurder ondanks afbouw BPM »

Lees Interacties

Reacties

  1. Timmie zegt

    23 februari 2010 om 22:32

    Dat ze gauw naar lithium-fluor overstappen…

    Login om te reageren
  2. GTA_Torino zegt

    23 februari 2010 om 22:39

    Ik voorspel voor 2022-2026 een overproductie van zonnepanelen omdat er nu veel producenten in investeren,
    Ik voorspel voor 2036-2038 een overproductie van aidsremmers omdat er nu veel producenten in investeren
    en ik voorspel voor 2115-2121 een te groot productie-apparaat voor kernfusie omdat er ook veel in wordt geinvesteerd.
    Eveneens voor 2010 voorspel ik een overaanbod van mensen die lucht voorspellen, omdat sommige mensen te veel tijd hebben.

    Login om te reageren
    • AriM6 zegt

      23 februari 2010 om 22:41

      @GTA_Torino:
      Je laatste zin klopt helemaal, over de rest zou ik niks durven zeggen
      We zien het dan wel, alleen ben ik bang dat ik 2115 niet meer mee zal maken.

      Login om te reageren
    • kokusmakreel zegt

      24 februari 2010 om 15:37

      @GTA_Torino:

      Hulde!

      Login om te reageren
  3. Citrofiel zegt

    23 februari 2010 om 22:49

    Mooi toch. Te veel aanbieders, lage prijs, goedkopere accu’s, goedkopere elektrische auto’s. De regering zou subsidie moeten geven voor het maken van overcapaciteit..!

    Login om te reageren
  4. heidekonijn zegt

    23 februari 2010 om 22:54

    @Citrofiel
    Denk eens aan het milieu joh, al die kapotgevroren batterijen die over een jaar of drie gedumpt worden ;-)

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      23 februari 2010 om 22:58

      @heidekonijn: Oei, dilemma… :mrgreen:

      Login om te reageren
  5. timberleek zegt

    23 februari 2010 om 23:15

    Waarom lithium-ion in vredesnaam.

    Fabrikanten ga eens met je tijd mee, er is al een stuk beter te krijgen.
    het begon met lithium-ion.
    inmiddels heb je ook Litium-polymeer, Lithium-zwavel, Lithium-Fluor, lifepo4. etc.

    lithium ion is al lang niet meer de beste oplossing.

    die nieuwere types zijn nog wel duurder. maar dat gaat snel naar beneden als men er meer mee gaat ontwikkelen. Dat gebeurt nog relatief weinig.

    Login om te reageren
    • Bart zegt

      23 februari 2010 om 23:33

      @timberleek:

      Omdat fabrikanten graag blijven investeren in technieken die bij het volk als groen bestempeld staan. Iedereen weet nu dat lithium-ion gelijk staat aan een groen imago van de fabrikant. Zelfde geld voor waterstof, zodra mensen dat woord horen dan moet het wel ultra milieu vriendelijk zijn, dat is dus leuk om uit te melken als fabrikant.

      Login om te reageren
  6. frans zegt

    23 februari 2010 om 23:47

    Op Marktplaats zie ik al een stijgende trend van een enorm aanbod van wanhopige Prius-bezitters die hun batterijen verkopen om toch maar wat geld te krijgen. Die tweedehandsmarkt doet de verkoop van nieuwe batterijen ook al geen goed.

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    23 februari 2010 om 23:55

    Toch maar kiezen voor BYD-aandelen dan. Die zullen vast geen problemen hebben om te overleven.

    Login om te reageren
  8. Jochempie zegt

    24 februari 2010 om 00:34

    Hadden de accu’s zelf maar een flinke overcapaciteit!!!

    Login om te reageren
  9. sven2 zegt

    24 februari 2010 om 07:19

    dit heb ik al bedacht toen ze begonnen te experimenteren enkele jaren terug!

    Login om te reageren
  10. Dimglor zegt

    24 februari 2010 om 07:22

    Iemand die nu genoeg geld heeft en de knowhow om zo’n batterijen te produceren kan nu nog best op de boot springen om big money te verdienen …
    Iemand die de know how en het geld heeft hier??? Ik wil wel the big money verdienen ;)

    Login om te reageren
  11. Powerbrake zegt

    24 februari 2010 om 10:10

    Een jaar of 4 geleden voorspelde een club Milieu-wijsneuzen dat landen zoals Oostenrijk en Zwitserland zouden moeten gaan zoeken naar een andere vorm van toerisme omdat er anno 2009/2010 geen sneeuw meer zou liggen, dit in verband met de opwarming van de aarde.

    Kan me niet herinneren dat er de laatste 10 jaar zoveel sneeuw heeft gelegen.

    Het heeft weliswaar niets te maken dit item of toch?

    Geneuzel in de ruimte dus.

    Login om te reageren
  12. Joerek zegt

    24 februari 2010 om 14:35

    Kan iemand mij bronnen geven die wat zinnigs zegt over de ontwikkeling van accu’s uberhaupt. Heb het een en ander geprobeerd te vinden, maar het lijkt erop dat de ontwikkeling juist stagneert… Het lijkt alsof men nauwelijk meer capaciteit in een accu kan zetten dan tien jaar geleden (althans, een afnemende groei ipv stijgende groei).

    Login om te reageren
  13. timberleek zegt

    24 februari 2010 om 15:31

    @joerek

    het klopt ook.
    er is niet zo heel veel op vooruit gegaan. Ze hebben iets meer capaciteit gekregen, de brandgevaarlijkheid is wat lager en de levensduur is iets langer.

    allemaal wel goed. maar het is niet zo heel veel vooruit gegaan. Er zijn nog steeds problemen met exploderende cellen zodra ze ook maar een paar tienden volt worden overladen. Dat is een typisch punt van lithium ion accu’s. In principe zijn daarvoor de laders beveiligd, maar als we straks overal laders hebben staan en iedereen met lithiumaccu’s rijdt. Dan is het wachten tot er een auto opblaast (en ja dan blaast ongeveer je hele auto op).

    en de levensduur van lithium-ion accu’s is ook nog steeds slecht. Daarentegen is de levensduur van bijvoorbeeld LiFePO4 een stuk beter, maar die worden amper gebruikt en zijn ook een stuk duurder.

    hoe dan ook. we zijn er nog lang niet

    Login om te reageren
  14. Joerek zegt

    24 februari 2010 om 16:03

    Ik vond al dat je op Justin Timber leek.

    Dat was dus ook mijn idee, marginaal beter, maar geen grote sprongen. De sprong van Nikkel/cadmium naar lithium/ion was een goede. Kleiner, meer capaciteit, gaat langer mee etc.. Maar sinds deze groot is ingezet is het bizar weinig. Kijk maar bijv. naar laptops, die gaan geen steek langer mee dan 5-7 jaar terug… de enige winst is dat ze zuiniger zijn.

    Zo roept iedereen maar dat met een grotere inzet van elektrische autos de ontwikkelingen ook hard zullen gaan, maar ik heb echt mijn twijfels. De stappen zijn dermate klein in technologische ontwikkeling… het zal voornamelijk goedkoper worden en workarounds worden verzonnen.

    Login om te reageren
  15. timberleek zegt

    24 februari 2010 om 16:25

    @joerek

    mijn nick heeft niks meer te maken met justin ;-)

    het is er ooit mee begonnen toen ik door een aantal mensen me timberlake/timberleek noemde ipv Tim.

    maar inmiddels heb ik timberleek overgenomen als nick maar niet met een link naar justin.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North