• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe BMW 3.0 CSL heeft een schitterende neus!

Auteur: willeme, gepost 24 november 2022 om 10:55 – 26 Reacties

nieuwe BMW 3.0 CSL

Wacht maar totdat je de prijs van de nieuwe BMW 3.0 CSL hoort…

Je moet het BMW wel nageven, ze weten hoe je geld moet verdienen. En daar is eigenlijk niets mis mee. Je moet alleen geen onverbeterlijke fanboy zijn die alles afkraakt en vervolgens in een oude Z3, E46 of E91 door blijft rijden. BMW verdient aan dat soort mensen al jarenlang geen geld meer.

Mensen willen gewoon heel graag mega-grote en uiterst vervuilende obesitas-SUV’s met vooral een opvallend en indrukwekkend exterieurdesign. Daarom is de BMW XM er tegenwoordig. Als ‘mooi’ een goed verkoopargument geweest zou zijn, waren alle auto’s wel mooi. McDonald’s is het meest succesvolle restaurant en daar verkoopt men ook geen ‘smakelijk’ eten.

nieuwe BMW 3.0 CSL

Gelukkig zijn er bij BMW ook romantici en liefhebbers van het ‘oude’ BMW. Om het vijftig jarig bestaan van M te vieren, is hier de nieuwe BMW 3.0 CSL. De auto is geïnspireerd op de ‘Batmobile’ van weleer, die óók 3.0 CSL heette. Je weet wel, de E9.

Hardpoints

Héél erg kort door de bocht is het een BMW M4 met een ander koetswerk. Sterker nog, je kunt de ‘hardpoints’ van de M4 nog gewoon zien zitten. Dat is helemaal niet erg, dat is bij de BMW Z4 en Toyota Supra ook het geval en die vinden we ook allebei tof. Het valt vooral op hoeveel mooier de nieuwe BMW 3.0 CSL is ten opzichte van de huidige BMW M4 Coupé.

nieuwe BMW 3.0 CSL
nieuwe BMW 3.0 CSL
nieuwe BMW 3.0 CSL
nieuwe BMW 3.0 CSL
nieuwe BMW 3.0 CSL

Uiteraard is de nieuwe BMW 3.0 CSL zo puristisch mogelijk qua aandrijflijn. Er is een zes-in-lijn benzinemotor (de S58B30T), handbak (ZF GS6-53BZ), achterwielaandrijving en een sperdifferentieel. Er is wel iets bijzonders aan de hand met die motor. BMW heeft gekozen voor een enorm surplus aan vermogen (560 pk), veel toeren en relatief weinig koppel (550 Nm). Ter referentie, de M4 CSL heeft 650 Nm.

Zo wordt de vermogens- en koppelafgifte van een atmosferische motor gesimuleerd. Het is voor fabrikanten vaak heel verleidelijk om zo snel mogelijk al het koppel vrij te geven, maar dat levert geen leuker rijdende auto op. Ferrari past deze tactiek overigens al jaren toe, sinds de 488 GTB.

Als de ZF GS6-handbak in de nieuwe BMW 3.0 CSL gelijk is aan die van de M4 (en daar lijkt het wel op), dan komt dat simpelweg omdat je met een standaard S58-motor al richting de grenzen gaat van wat de transmissie aan kan. Daarom zijn de Competitions voorzien van de automaat en zijn de meeste getunede M4’s een Competition. Het blok draait maximaal 7.200 toeren, niet verkeerd.

nieuwe BMW 3.0 CSL
nieuwe BMW 3.0 CSL
nieuwe BMW 3.0 CSL
nieuwe BMW 3.0 CSL
nieuwe BMW 3.0 CSL

Prijs nieuwe BMW 3.0 CSL

Uiteraard is het onderstel aangepast op de nieuwe situatie. Het adaptieve M-onderstel heeft elektronisch geregelde schokdempers. Tevens is er M Servotronic, de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging). Het remsysteem is lekker overbemeten, dnakzij een M Ceramic Big Brake kit. Achter zijn de schijven 380×28, voor zelfs 400×38. Flinke ho-ijzers dus.

nieuwe BMW 3.0 CSL
nieuwe BMW 3.0 CSL

Ook het interieur is precies wat je verwacht. In basis gelijk aan de M4, maar dan met twee kuipstoelen en een achterbank ontbreekt. Kortom, de nieuwe BMW 3.0 CSL is alles wat je maar kon verwachten. Er worden er 50 gebouwd en die kosten zo’n 700-800 duizend euro.

Naar het schijnt komt er eentje naar ons land toe. Vinden we dit tof? Jazeker! Jammer alleen dat er zo weinig van komen, dat ze zo duur zijn en dat de M4 gewoon niet deze 3.0 CSL is. Ideetje voor de facelift misschien?

Meer lezen? Dit zijn alle speciale M3 en M4 modellen!

Ook interessant!

  • Video: nieuwe beelden van BMW M4 CSL
    Video: nieuwe beelden van BMW M4 CSL
  • BMW M4 Coupe Competition
    BMW bevestigt sappige M4 CSL details
  • Gespot - De nieuwe BMW M4 CSL in het wild
  • Gespot - BMW M3 wil graag een M4 CSL zijn

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

3.0-csl, 4-serie, BMW, g82, m4, Video

Vorig bericht: « Porsche 911 Offroad is nóg trager dan de 911 Dakar
Volgend bericht: Zenvo TSR-GT is 1.360 pk sterk speciaaltje »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    24 november 2022 om 11:00

    Wow, laten ze dit bij BMW als maatstaf gaan nemen voor hun toekomstige ontwerpen.

    Zou ‘die ene’ voor Nederland bij meneer Perridon terecht komen? Deze auto zou zeker niet misstaan tussen z’n de andere auto’s in z’n colllectie.

    Login om te reageren
    • vbarchetta zegt

      24 november 2022 om 11:26

      Dhr. Perridon is geëmigreerd naar Dubai als ik me niet vergis. Misschien is deze wel gekocht door de grootste BMW collector van Nederland Harry van den Anker. Hij bezit tevens 1 van de grootste BMW Z8 verzameling die er bestaat…

      Login om te reageren
      • none1234 zegt

        24 november 2022 om 12:33

        :D dat geeft wel weer het intellectuele niveau aan, als je kunt kiezen van alle plekken op de wereld en je dan een zandbak laat aanpraten.

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        24 november 2022 om 15:46

        Hij is nog vaak genoeg in Rotterdam te vinden, hoor. Het zal vast wel iets met inkomstenbelasting o.i.d. te maken hebben, dat hij Dubai nu als hoofdverblijfplaats heeft gekozen.

        Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      24 november 2022 om 11:27

      Perridon zelf heeft niet veel met BMW, geloof ik. Misschien, dat z’n zoon er interesse in zou kunnen hebben, die rijdt/reed een M2.

      Login om te reageren
  2. janmetdelangeachternaam zegt

    24 november 2022 om 11:05

    Die grille is wel stukken beter zo

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    24 november 2022 om 11:08

    Dit heeft een heel hoog Toyota Supra A90 gehalte. Daar hadden ze ook een prachtige lage, brede sportauto als concept (FT-1), maar lijkt het productiemodel te hoog en te dik (corpulent, niet de vertaling van ‘gaaf’)doordat ze diezelfde vormen op een platform met compleet andere verhoudingen hebben toegepast. BMW flikt precies hetzelfde met deze 3.0 CSL. De auto had iets lager,en vooral véél breder moeten zijn. Als M4 met wat andere bodypanelen werkt dit design gewoon niet.

    Login om te reageren
  4. Baffie zegt

    24 november 2022 om 11:25

    Als je er van de zijkant naar kijkt zou je zweren dat ze een Mustang als basis hebben gebruikt. (niet die elektrische).

    Login om te reageren
  5. flow82 zegt

    24 november 2022 om 11:57

    Ik vind em best lekker. Alleen niet voor die prijs.

    Login om te reageren
  6. Vehicle zegt

    24 november 2022 om 12:04

    Pfff ….. €700 tot 800k ws zonder onze NL-taxes, dus richting het miljoen 😳
    Daar zijn wel héééééél veel Euro’s voor een BMW.

    Inderdaad zoals @edge al zegt, ze kunnen beter deze versie voor de M4 inzetten.

    Login om te reageren
    • none1234 zegt

      24 november 2022 om 12:34

      Inderdaad 700k voor een bmw ….

      Login om te reageren
  7. Jagris zegt

    24 november 2022 om 12:26

    Hij is best mooi. Ik dacht al dat de prijs redelijk stevig zou zijn, maar zat te denken aan dik in de 3 ton, misschien 4. Niet dit astronomische bedrag dat genoemd wordt…

    Login om te reageren
  8. drtim zegt

    24 november 2022 om 13:20

    Nog steeds vind ik die nieren een tandje te groot, maar zooo veel beter te pruimen dan die hazetanden van de 4 en M3.

    Login om te reageren
  9. jeroenm83 zegt

    24 november 2022 om 13:26

    Wat moet die sjeik nou straks met een handbak in zijn garage?

    Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    24 november 2022 om 13:29

    Ik vind hem wel mooi, afgezien van die dakspoiler. Stickers eraf en een mooi kleurtje, zet maar voor de deur. Alleen die prijs. Ik snap dat BMW denkt dat de gek het toch wel betaalt, maar ik zou die gek niet zijn als ik het geld had.

    Login om te reageren
  11. kennone zegt

    24 november 2022 om 13:39

    Heel gaaf!

    Login om te reageren
  12. ecknine zegt

    24 november 2022 om 14:33

    Er komen 2 stuks naar België met een retailprijs van €765.000 incl. BTW. Gewoonweg buiten proporties duur dit ding… Helaas zullen ze wellicht alle 50 ergens in een collectie terechtkomen en niet op de Nordschleife.

    Login om te reageren
  13. heckblende zegt

    24 november 2022 om 15:15

    als je het geld hebt maakt de prijs niet uit

    Login om te reageren
  14. robertvanheerde zegt

    24 november 2022 om 15:49

    Best een gaaf ding zo! Hij lijkt alleen een beetje hoog ofzo. Of ben ik de enige die dat ziet? Maar even serieus…. die prijs…. Ik bedoel, je ziet duidelijk dat het een ‘verbouwde’ M4 is, dus logisch dat hij wat duurder is. 250.000-300.000 had ik niet vreemd gevonden. Zeker niet voor zo’n gelimiteerd exemplaar. Maar 700.000-800.000 euro?! Dat slaat nergens op. Dan hadden ze gewoon de conceptcar (https://topgear.nl/autonieuws/bmw-30-csl-hommage-mooi-eerbetoon/) in productie moeten nemen, met een M8 als basis….

    Login om te reageren
  15. Turbo S zegt

    24 november 2022 om 18:59

    Ik vind er werkelijk niks aan. Doet me denken aan de BMW Vision Gran Turismo maar die vond ik wel gaaf.

    Login om te reageren
  16. 3246cm252kw zegt

    24 november 2022 om 19:13

    Het prototype was veeeeeeel mooier! Helaas.

    Login om te reageren
  17. ArnoldH zegt

    24 november 2022 om 21:07

    Wat veel body boven het achterwiel. Het lijkt wel een suv…

    Login om te reageren
  18. HzR zegt

    24 november 2022 om 21:45

    Dus een M4 met een beetje meer vermogen, een paar carbon body panelen en zonder achterbank is ineens 7x de prijs?
    En dan bouwen op de legende van een auto van 40 jaar geleden.
    En dan de L in de naam terwijl ie bijna 2 ton weegt.
    Als ze hier op z’n minst mee zouden gaan racen om te bewijzen dat ie de naam CSL waardig is. Dit is alleen leuke marketing praatjes rond een design studie.

    Login om te reageren
  19. flyerbunch zegt

    24 november 2022 om 22:24

    Ze hadden de nieren best nog een beetje ingekort en verbreed, maar goed het is al beter dan die konijnen tanden op de m3/m4. Mss de ommezwaai omdat deze auto niet in grote getallen in China zal terechtkomen mss?

    Login om te reageren
  20. jcjc zegt

    24 november 2022 om 23:41

    En ineens is duidelijk wat de Hofmeister doet voor BMW… gaaf hoe ze met een kleine aanpassing deze weer terug laten komen :). En zoals hier al meer vermeld: wat had de 4-serie heerlijk kunnen zijn!

    Login om te reageren
  21. deeeef zegt

    7 juli 2023 om 09:03

    chk kenteken T-114-LF

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North