De aankomende BMW M2 (G87) zou xDrive krijgen – maar moeten we dat wel willen?
BMW en hun achterwielaandrijving: het blijft toch heilig daar in Beieren. Tenminste, voor auto’s waar het uitmaakt. Voor de 1 Serie en andere ‘praktische’ auto’s is voorwielaandrijving nu ook vaak de norm. Tegenwoordig zie je echter steeds vaker, vooral op de M-modellen, dat xDrive belangrijker wordt. Bovendien wordt door velen gezegd dat xDrive op de M3 en M4 ook helemaal prima is. Eigenlijk kan je er dus donder op zeggen dat elk M-product met xDrive aangeboden gaat worden.
BMW M2 met xDrive?
Maar misschien ook niet. Er is immers een M-product aanstaande waar dit niet perse het geval is. Dan hebben we het natuurlijk over de BMW M2 (G87). De aankomende M2 heeft grote schoenen te vullen. De vorige generatie, de eerste generatie M2 (F87), is eigenlijk perfect. Compacte basis, simpele insteek en eventueel zelfs met handbak, en dan ook nog eens beschikbaar als regulier, Competition of CS. Elke versie is eigenlijk leuk. Maar elke versie is dus ook exclusief achterwielaangedreven.
Eerst was er sprake van dat xDrive op de nieuwe BMW M2 bijna vanzelfsprekend zou zijn. Daar wordt nu op teruggevallen. BMWBlog meldt namelijk op basis van ‘inside info’ dat de BMW M2 lekker achterwielaangedreven blijft. Geen xDrive dus.
Logisch
Stiekem is dat ook wel naar verwachting. Op een M2 wil je eigenlijk zo veel mogelijk gewicht besparen en een zwaar vierwielaandrijvingssysteem past daar niet bij. Ook zou een vierwielaangedreven M2 te veel op een M4 gaan lijken en dus zou je last hebben van kannibalisme. Ook is het de iets grotere M3 en M4 die profiteren van xDrive, maar op een M2 voegt het waarschijnlijk nagenoeg niks toe vergeleken met wat je inlevert. Wil je toch een rappe 2 Serie en vierwielaandrijving? Dan kun je altijd nog uitwijken naar de M240i xDrive.
Dus, ook de volgende BMW M2 wordt gewoon leuk, zonder xDrive. Niet nodig, toch?
Pascal zegt
Precies, op een M5 snap ik xdrive wel, maar de M2 moet gewoon een leuk speeltje voor de liefhebber blijven net zoals de 1M dat ook was. Handbak en achterwielaandrijving it is!
jippie zegt
Die achterlichten… het doet me denken aan een Braziliaanse uitvoering van een Fiat.
Mercbenz zegt
@jippie: Doen mij denken aan een Triumph TR7/TR8… En nee heb geen idee waarom :-)
Jantje_555 zegt
hopelijk manueel en sdrive (dus RWD) en dan heb je nog eens een leuke en mooie BMW, want tegenwoordig met hun EV’s zijn ze volledig de weg kwijt.
Pascal zegt
Als BMW de weg kwijtraakte dan gebeurde dat eerder toen ze SUV’s gingen bouwen en voorwieltrekkende Active Tourers. Een toffe EV met laag zwaartepunt zoals een i4 kan echt wel erg leuk sturen en heb ik persoonlijk nog niet zoveel moeite mee.
mc96 zegt
De realiteit is dat een vergelijkbare 2 coupe zwaarder is als de 3 serie sedan (G20). Ik denk dat dat de werkelijke reden is dat BMW toch overweegt de M2 alleen als achterwielaandrijver in de markt te zetten.
mashell zegt
Psst. Over gewichten zouden we het bij BMW niet meer hebben, zo’n BMW M340i x drive touring is met 1880 kg zelfs zwaarder dan een Tesla Model 3. Gewoon niet over praten.
pier zegt
Mooie opvolger voor ‘dikkerdjes’ als de Alfa Romeo 159 sportwagon 3.2 JTS V6 of een Opel Insignia 2.8 V6 4×4 OPC. Vraag me af of een BMW ook zoveel kritiek krijgt op z’n gewicht.
JanJansen zegt
Afgezien dat ik het een fantastische auto vind: licht, mooi en achterwielaandrijving.
Toch krijg je voor iets meer geld een veel snellere Tesla Plaid.
katoenboer zegt
@janjansen: maar waarom? Los van het feit dat je niet een leuk motorgeluid hebt, qua kwaliteit van de materialen ga je er ook op achteruit. Ik rij nu een auto die in 6 seconden naar de honderd gaat en ik betrap mij er toch vaak op dat ik onnodig hard rij, gewoon doordat het geen moeite kost om 80 te rijden. Mij lijkt sneller op het circuit leuker, alleen op de weg zal het op 60 weggetjes mij echt niet plezieren om met die plaid te rijden (of een andere auto die onder de 4 seconden naar de 100 rijdt).
mashell zegt
Mijn auto gaat in 5,7s naar de 100 en het kost mij geen enkele moeite om 80 te rijden, bij 84 klik ik “set” en dan is het wel goed. Uiteraard is een Model S Plaid niet leuk op 60 weggetjes maar dat ligt meer aan de breedte dan aan de 1000pk.
560pk zegt
@janjansen: ja, of 57 kleurentv’s. What’s your point?
lpgbarrel zegt
@janjansen: Oke, deze snap ik niet
Steensma zegt
@lpgbarrel: dat het appels met peren vergelijken is
tinnemans zegt
@janjansen; In het begin kwam ik nog weleens reviews tegen van de Plaid waarin men heel lyrisch was over de 0-100. Nu neigt de tendens ernaar om het een partytrick of een gimmick te noemen, die niet kan verhullen dat het een vreselijk zware auto is met onderbemeten remmen en een nogal saai weggedrag.
Als dat voor jou aantrekkelijker is dan het weggedrag van een M2, dan moet je echt vooral een Plaid kopen.
Pascal zegt
De M2 levert ongeveer een factor 10 van de Plaid aan fun-factor. Verder gaat het vergelijk tussen die 2 ook niet echt op.
wceend zegt
Voor minder heb je ook een Chevy Van met een LS, kun je de rest aan een grote turbo uitgeven en je bent nog sneller! Compleet andere doelgroep toch, zo kun je elke auto wel noemen als alternatief.
Steensma zegt
Eigenlijk van de zotte dat dit een nieuwsbericht moet zijn. ‘BMW m-divisie gaat misschien een achterwielaandrijver met handbak maken’.
aziz zegt
Met alleen achterwielaandrijving kom je er ook niet; Handbak.
willemveenstra zegt
Als ze nu eens het gewicht onder de 1500kg zouden krijgen maar de geruchten gaan dat ie richting de 1700kg gaat. 1700kg voor een sportieve auto laat maar!
Fabian zegt
Ik blijf voorlopig wel rijden met mijn BMW M135i RWD Handbak, met natuurlijk het
M Performance Sper Differentieel :)
Vandaag een testrit in een BMW M3 F80 gedaan met DCT als mogelijke vervanging van de M135i, maar denk als ik dat doe ik spijt ga krijgen.
jcjc zegt
Nou is de e46 coupé uiteraard de mooiste BMW ooit, ik kijk nog steeds graag uren naar m’n oprit:). Deze 2 coupé geeft me eigenlijk voor het eerst weer zo’n gevoel. Qua proporties, eigenwijs en lekker compact.