• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe compacte uitlaat is veertig procent lichter

Auteur: autoblogger, gepost 27 juli 2011 om 20:49 – 46 Reacties

Compact uitlaatsysteem


Een stel Duitsers hebben een compact uitlaatsysteem ontwikkeld waarvan alle essentiële componenten zich onder de motorkap bevinden. De compacte uitlaat weegt tot veertig procent minder en neemt tot zestig procent minder ruimte in dan een conventioneel uitlaatsysteem.

Goed nieuws voor de diverse autofabrikanten, aangezien zowat elk merk op zoek is naar gewichtsbesparende materialen en technieken. Een lager gewicht resulteert in een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot, je weet toch. En omdat motoren steeds kleiner worden, blijft er voldoende ruimte onder de motorkap over om dit uitlaatsysteem te plaatsen. Met behulp van dit uitlaatsysteem zijn er geen lange kabelbomen naar Lambda-sensoren, ophangrubbers en bijbehorende steunen meer nodig. Een “nadeel” van een kort uitlaatsysteem is dat het geluid minder gedempt wordt. Om dit “probleem” te ondervangen, is er een anti-geluid principe toegepast. Een speaker produceert hetzelfde geluid als de uitlaat. Als de geluidsgolven uit de uitlaat en speaker gelijk zijn, heffen ze elkaar op. Producent Eberspächer noemt dit systeem ‘ActiveSilence’. (via autokompas.nl)

Het nieuwe uitlaatsysteem wordt gepresenteerd op de komende IAA in Frankfurt.

Range extender voor je uitlaatsysteem...

Ook interessant!

  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Autoblog @ IAA 2021 - Hypercut
    Autoblog @ IAA 2021 - Hypercut
  • Corolla
    Dit is de nieuwe Toyota Corolla Cross, een compacte SUV
  • Nieuwe zevenzits Dacia
    Nieuwe zevenzits Dacia krijgt een ge-wel-di-ge naam!

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

iaa-2011, Lichtgewicht, Techniek

Vorig bericht: « Gespot: Made in Germany
Volgend bericht: Boe! Dit is de nieuwe Renault Twingo »

Lees Interacties

Reacties

  1. bozewolf zegt

    27 juli 2011 om 20:55

    Interessante toepassing voor de jampot auto’s van elke dag.

    Zal voor de autosport wel minder wenselijk zijn ivm al die hitte onder je kap?

    Login om te reageren
    • divine zegt

      27 juli 2011 om 21:05

      @bozewolf: jampot auto´s? Met wat rij jij dan? Een kaviaarblik auto?

      Login om te reageren
  2. lovethecar zegt

    27 juli 2011 om 20:56

    Geweldige uitvinding… Jammer dat waarschijnlijk het geluid tot 30% verslechtert en dat tuners gewoon terug uitlaten onder hun bolides gaan monteren!

    Login om te reageren
  3. epo zegt

    27 juli 2011 om 20:56

    Dit icm sidepipes lijkt me nog compacter/lichter?

    Login om te reageren
  4. Yeelen zegt

    27 juli 2011 om 20:57

    Dus dan gaan de uitlaatpijpen achterin weg? Veel mensen zullen dit missen geloof ik..

    Login om te reageren
    • Yeelen zegt

      27 juli 2011 om 20:59

      @Yeelen: Ofwel begrijp ik het verkeerd en zijn de pijpjes naar achter gewoon pijpjes, zonder de knalpot etc.

      Login om te reageren
  5. Zjonnie zegt

    27 juli 2011 om 21:02

    bij veel hedendaagse normale wagens zie je ze al niet meer, bij sommige iets te veel :P,.. verder is het beter aan de onderzijde, deze kan dan vrijwel helemaal vlak gemaakt worden, wat ten goede komt bij het opheffen van de luchtcirculatie onder de auto..

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    27 juli 2011 om 21:03

    zullen de garage-monteurs blij mee zijn ..

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      27 juli 2011 om 22:18

      @lincoln: daar val ik onder.. en toch denk ik van niet.. ik denk dat de montage ingewikkelder zit.. en dan vooral op de ruimte die je krijgt om zoiets dergelijks er tussen weg te krijgen.. zal wel weer een hel worden.. maar tot die tijd vermaak ik me prima met de standaard uitlaatjes..

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        27 juli 2011 om 22:31

        @dennisr:

        ik was dan ook sarcastisch .. aap ..

        en tuurlijk is dit zwaar klote als je monteur bent ..
        je zal em maar moeten vervangen ..
        of de distributie doen ..
        of bij een spoedklus wachter tot ie koel is ..

        ik zeg .. kut-uitvinding ..

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          27 juli 2011 om 22:41

          @lincoln: ooh excuses, i agree ;)

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            27 juli 2011 om 22:54

            @dennisr:

            effe een persoonlijke vraag als het mag ..

            ben je een kwikfitter of een (leerling)monteur of schade hersteller ??
            en wat voor een toko ??
            en wat is je doel ??

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              28 juli 2011 om 00:14

              @lincoln: mag altijd, ik ben leerling monteur, schade hersteller wil ik hierna doen aleen wou ik niet aan beginnen zonder alle techniek te kennen.. en uit eindelijk doel is eigen bedrijf.. hoe groot en hoe precies weet ik nog niet.. maar sowieso voor mezelf beginnen.. maar ben eerst nog wel paar jaar bezig met ”studie” dus daar denk ik nog even over na.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                28 juli 2011 om 19:07

                @dennisr:

                kijk maar hoe het loopt jongen ..
                je laat je iig nu al niet in de luren leggen door die infantiele “succes” praatjes van rechercheurtje ..

                dus je komt er wel ..

              • rechercheur zegt

                28 juli 2011 om 19:18

                Succes is een keuze, ik heb een mooie tip voor je …

      • epo zegt

        28 juli 2011 om 00:53

        @dennisr: met de steeds kleiner wordende kofiemolentjes voorin zal die ruimte uiteindelijk wel goedkomen toch?

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          28 juli 2011 om 19:17

          @epo: door de kleinere motoren zal het zeker niet minder worden met zo’n uitlaat systeem.. maar ik denk niet dat het (vergeleken met nu) makkelijker zal worden.. en het hoeft ook niet altijd makkelijker te worden.. maar tegenwoordig zit het subframe al in de weg als je een simpele dynamo wilt vervangen.. (bij Fiat dan).. ben benieuwd hoe dit ingebouwd word.. duurt toch nog wel een paar jaar..

          Login om te reageren
  7. jdp1234 zegt

    27 juli 2011 om 21:04

    “omdat motoren steeds kleiner worden, blijft er voldoende ruimte onder de motorkap over om dit uitlaatsysteem te plaatsen”

    ik wil niet de alweter uithangen maar heb je al ooit aan een nieuwe auto gewerkt!!!! er is niets van ruimte tegenwoordig het motorcompartiment zit helemaal vol?!!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      27 juli 2011 om 21:21

      @jdp1234: dat komt omdat die auto’s steeds kleiner worden;)

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 juli 2011 om 21:22

      @jdp1234: Ja, maar het beetje plaats dat vrijkomt door de kleinere motoren gaan ze nu weer opvullen met dit.

      Regelmaat moet er zijn!

      Login om te reageren
  8. Alwood zegt

    27 juli 2011 om 21:08

    lol, inderdaad: maaarrrr hoe klinkt ‘ie? ;-) anders willen wij dit natuurlijk nooit onder ons civic…

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      27 juli 2011 om 21:10

      @Alwood: of uh.. CR-Z ofzo..

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        27 juli 2011 om 22:19

        @Alwood: crx :P nee.. geen fan.. helaas te veel van die gasten hier..

        Login om te reageren
  9. KaCh1ng zegt

    27 juli 2011 om 21:09

    hoeveel kilo is dit lichter? 10kg? wat maakt 10kg meer of minder uit bij een gewone auto…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 juli 2011 om 21:26

      @KaCh1ng: Is waarschijnlijk nog geen 10 kilo, denk eerder 5 of zo. Maar alle kleine beetjes helpen. Bespaar 5 kilo op uitlaat, per stoel (die dingen zijn loodzwaar) dus x4, per deur (x4), een kilo per bumper (x2), 2 kilo op het dashboard, carrosseriedelen in kunststof (20 kilo), enz…

      Nu nog iedereen op dieet en je auto is 200 kilo lichter…

      Login om te reageren
    • fortuna zegt

      27 juli 2011 om 21:49

      @KaCh1ng: 10 kg is een grote gewichtsbesparing! En als je dat weinig vindt dan ken ik nog een spreekwoord voor je: wie het kleine niet eert… Vul zelf maar aan.

      Login om te reageren
      • Merry zegt

        28 juli 2011 om 09:12

        @fortuna: 10 kilo is leuk voor de testbank als de wagen een keurmerk en energielabel moet krijgen.
        Maar 10 kilo voor op de straat maakt echt geen bal uit.
        Dan kan je beter zorgen dat de banden goed op spanning zijn, je luchtfilter schoon is en al dat soort zaken.
        En zuinig rijden dat werkt pas als je wil besparen.

        En als je echt lichter wil rijden kan je inderdaad beter bij het persoon beginnen want je kan die wagen wel 10 kilo lichter maken maar als er vervolgens een papzak van 125 kilo in gaat zitten is het allemaal voor niks geweest.
        Ik ben een tijde terug met 3 vrienden weg geweest een Corsa met een mooi groen label, maar als er voor bijna 300 kilo aan mens in zit is hij niet meer zo heel zuinig.

        Login om te reageren
  10. lenyboy zegt

    27 juli 2011 om 21:26

    dat geluid vind ik niet zo erg, en als het echt veel gewicht en ruimte scheelt is dit een zeer mooi stukje techniek!

    Login om te reageren
  11. zounds010 zegt

    27 juli 2011 om 21:42

    Het plan is om de pijp naar achteren te laten vervallen: http://www.eberspaecher.com/presse/pressemitteilungen/einzelansicht/article/iaa-2011-schwergewicht-im-leichtbau-eberspaecher-zeigt-die-zukunft-der-abgastechnik/419.html

    Ik vraag me dan alleen af hoe ze willen voorkomen dat de uitlaatgassen worden aangezogen door de interieurventilatie.

    Het geluid wordt gedempt door een antigeluid-unit, maw een stuk electronica met een luidspreker. Dus als je een ander geluid wilt, wordt dat een kwestie van programmeren ipv buizen vervangen.

    Login om te reageren
    • fortuna zegt

      27 juli 2011 om 21:44

      @zounds010: En hoe voorkom je dat je interieurventilatie de uitlaatgassen van je voorligger aanzuigt?

      Login om te reageren
      • zounds010 zegt

        27 juli 2011 om 21:47

        @fortuna: Je voorganger staat een meter of 2 verderop, deze uitlaat zit recht onder de ventilatie-inlaat. Kleinere afstand=meer problemen.

        Login om te reageren
    • mout zegt

      27 juli 2011 om 22:39

      @zounds010: Zimpeltjes. Gewoon motor achterin bouwen. :lol:

      Login om te reageren
  12. dennisr zegt

    27 juli 2011 om 22:22

    de uitvindig is geweldig.. maar nu de uitvoering nog.. ik denk.. als automonteur.. dat het een hel word om zoiets te vervangen.. en persoonlijk zal ik ook de pijpjes aan de achterkant missen.. niet zozeer bij een gewoon boodschappen autotje.. maar wel bij de bmw’s en dergelijke.. maarja altijd nog vrij om het zelf te veranderen :)

    Login om te reageren
  13. dakloosinmx5 zegt

    27 juli 2011 om 22:26

    Voor de APK moet de uitlaat gasdicht zijn EN hij moet uitkomen achter de laatste deurstijl… (correct me if wrong)…
    Ivm koolmonoxide vergiftiging lijkt me dit ook niet onverstandig.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      27 juli 2011 om 22:40

      @dakloosinmx5: Kijk eens hoe ze dat bij de 911 hebben opgelost?

      Login om te reageren
  14. baap zegt

    27 juli 2011 om 23:24

    kijk je toch wel even raar op als dat geluid inenen van onder de motorkap wegkomt ipv van achter ;)

    Login om te reageren
  15. midasracer zegt

    27 juli 2011 om 23:44

    Op mijn auto en vele anderen zitten de sensors en de katalysator al op of vlak na het uitlaatspruitstuk. Dus zo innovatief is dit niet. Alleen dat er een demper in de motorruimte zit en het anti geluid systeem. Ik geloof niet dat het werkt, want wat als het systeem uitvalt? Dan maakt je auto zoveel herrie dat je gek wordt in de cabine en zelfs een boete kunt krijgen voor geluidsoverlast?

    Login om te reageren
    • chrispothast zegt

      28 juli 2011 om 12:34

      @midasracer: als het uitvalt laat je het maken? Het geluid is dan 30% meer dan standaard uitlaat. En waarom zou het niet werken, gewoon natuurkunde in de praktijk…….

      Login om te reageren
  16. norge zegt

    28 juli 2011 om 00:01

    Mooi ,zitten eindelijk die gasten met zo’n oude slecht afgestelde motor hun eigen stank in te ademen.
    Effect bij een 911 lijkt me minder groot ;)

    Login om te reageren
  17. ts46 zegt

    28 juli 2011 om 00:09

    ergens heb ik het idee dat het humeur van de gemiddelde automonteur er niet beter op zal worden..

    Login om te reageren
  18. roestvrijstaal zegt

    28 juli 2011 om 08:24

    Gewichtsverdeling wordt niet echt geholpen zo ? Maar dat probleem zal wel minimaal zijn.
    Maar waarom zou dit allemaal extra problemen op moeten leveren?
    Middenmotoren hebben toch ook hun uitlaten op een dergelijke manier?

    Login om te reageren
  19. wimbers zegt

    28 juli 2011 om 09:14

    porsche 911 heeft toch ook een zeer compact uitlaatsysteem?
    Mijn T2 busje vroeger had ook een spaghetti uitlaat op het type4 blok.
    Daar zat dan definitief geen antigeluid op :) vraag maar aan de buren..

    Login om te reageren
  20. Megakix zegt

    28 juli 2011 om 11:35

    Mooie compensatie voor de 40% zwaardere menschen… :lol:

    Login om te reageren
  21. chrispothast zegt

    28 juli 2011 om 12:38

    Volgens mij gaat iedereen hier voorbij aan het feit dat je onder de auto geen troep meer hebt. De bodem kan mooi vlak worden(aerodynamisch effect).
    Het kan zelfs voor de binnenruimte een positief effect hebben.
    Het lijkt mij idd wel erg krap worden onder de motorkap.
    Kan dit in combinatie met een turbo? Die zijn toch bijna gemeengoed tegenwoordig.

    Login om te reageren
  22. tkmedia zegt

    28 juli 2011 om 13:28

    Dat anti-geluid werkt toch alleen bij dezelfde frequentie?

    Login om te reageren
  23. Sjonny zegt

    28 juli 2011 om 19:21

    de ferquentie van het antigeluid zal waarschijnlijk wel gekoppelt worden aan het injectiesysteem/gaspedaal, bijvoorbeeld hoe dieper je het gaspedaal intrapt hoe harder de ferquentie is, anyway is natuurlijk geweldig dat het een paar kilo’s sheelt, de ferquitieregelaar en speaker zullen natuurlijk ook geen 0 kilo wegen, voor een beetje goed geluid is tog egt wel een speaker nodig met een grote spoel, en spoelen wegen nogal wat,

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North