• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe energiezuinige motor gelanceerd in Friesland

Auteur: autoblogger, gepost 20 april 2008 om 10:17 – 41 Reacties

Friend-EV

Afgelopen vrijdag heeft het Friese bedrijf FRIEND volgens eigen zeggen een revolutionaire elektrische motor gepresenteerd in Leeuwarden. Deze energiezuinige, milieuvriendelijke, elektrische permanente magnetische motor moet de start zijn van een nieuwe generatie van innovatieve vervoersmogelijkheden. Een auto met de FRIEND-motor kan met een snelheid van 100 km/u een resultaat van 90 km per liter halen(!), zonder in te leveren op vermogen…

De FRIEND-EV motor weegt 15 kilo en is als eerste geplaatst in een Suzuki Swift, volgens de tests is dit zeer betrouwbaar en algemeen toepasbaar. “Dit is de eerste motor die bewezen heeft echt milieuvriendelijk, energiezuinig te zijn terwijl hij een groot vermogen levert. Daarom zijn auto’s die rijden met onze FRIEND-motor zeer aantrekkelijk voor een breed publiek; van milieubewuste personen tot SUV-liefhebbers. We hebben namelijk allemaal de behoefte om zo min mogelijk brandstof te verbruiken. Deze revolutionaire motor voldoet aan de nieuwe richtlijnen die zijn opgesteld door de Europese Commissie wat betreft de uitstoot van CO2; we blijven daar zelfs ver onder. We zetten hiermee een nieuwe standaard voor een nieuwe generatie auto’s” aldus Frits van Breemen-Schneider, FRIEND’s bedenker en ontwerper.

Aandeelhouder en advocaat Fokko Rekker zegt al in onderhandeling te zijn met een grote Europese autoproducent die de motor in licentie wil bouwen. “Denk niet aan VW of Renault maar aan een bedrijf als NedCar“, aldus Rekker in het Brabants Dagblad.

FRIEND, Frisian Environmental Developments BV, heeft haar basis in Friesland en heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan het ontwikkelen en bouwen van een elektrische motor die minder weegt, minder geluid produceert, efficienter is en meer vermogen levert dan conventionele elektrische motoren. Dit kon door de motor vanaf de basis opnieuw te ontwerpen. Hierdoor kan de FRIEND motor makkelijker en milieuvriendelijker geproduceerd worden. Bijna alle onderdelen kunnen worden hergebruikt, dit in tegenstelling tot de ‘normale’ brandstofmotoren.

Het meest interessante en verbazingwekkende is misschien nog wel dat de elektrische motor veel goedkoper geproduceerd kan worden in vergelijking tot de huidige elektrische motoren die op de markt zijn, waardoor het aantrekkelijk is voor de automobielindustrie om de FRIEND motor in hun produktieproces op te nemen.

Ook interessant!

  • Nieuwe Lotus Emira met AMG motor, zwaar en duur!
  • Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
    Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
  • Nieuwe Tundra
    Nieuwe Tundra is al bijna klaar, motor al 'onthuld'
  • Video: Nico Rosberg crasht motor tegen Audi e-tron

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Elektrisch, motor, Techniek

Vorig bericht: « Hamann Gallardo wallpaper
Volgend bericht: Danica Patrick is de eerste vrouw die de IndyCar wint »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arengee zegt

    20 april 2008 om 10:24

    Als die motor echt 15 kilo weegt, zal dat niet alleen in brandstof minder kosten Maar ook behoorlijk in de wegenbelasting. :D
    Overigens wel een machtige prestatie van de Friezen!
    Ben benieuwd hoe de toekomst er uit gaat zien van deze motor.
    Groeten

    Login om te reageren
  2. rikkon zegt

    20 april 2008 om 10:30

    Een electrische motor die op benzine loopt?
    Volgens mij wordt een elektrische motor van benzine alleen maar nat en gaat ie er niet van draaien.

    Heb ik iets gemist?

    Login om te reageren
  3. erik zegt

    20 april 2008 om 10:31

    Waar krijgen deze electromotoren hun energie van vandaan? Accu’s of via een verbrandingsmotor met generator. Zelden zo’n vaag perspericht gelezen. Iedereen snapt dat een electromotor een veel hogere werkingsgraad heeft dan een verbrandingsmotor, alleen laat je daarmee nog geen auto rijden.

    Login om te reageren
  4. Wat_een_gezeik zegt

    20 april 2008 om 10:37

    klinkt goed, alleen een top van 100km/u is wel een beetje laag.
    Aangezien ze dit (probleem) vast wel op kunnen lossen in de toekomst maak ik me daar nog geen zorgen over.

    Ik vraag me alleen af hoe ze de elektriciteit opwekken voor de motor.
    De motor kan wel 15 kilo wegen wat erg weinig is maar wat weegt je accu pack en je brandstof motor met generator voor het opwekken van de elektriciteit???

    Login om te reageren
  5. Egon8 zegt

    20 april 2008 om 10:38

    Waarom horen we hier niets over op het nieuws? Als het nog maar voor de helft waar is, is het al revolutionair.

    Login om te reageren
  6. Tomiseentijger zegt

    20 april 2008 om 10:39

    toch heel bijzonder dat electriciteit tegenwoordig uitgedrukt word in liters…

    Login om te reageren
  7. appieflappie zegt

    20 april 2008 om 10:47

    De site zegt dat de motor van 15 kilo een vermogen van 37 kW heeft. Ik denk dat als ze de motor groter maken dat daar wel een leuke motor valt te krijgen. Heeft opschalen van de motor effect op het vermogen. Weet iemand misschien dat?

    Ik zou meteen onderhandelen met Tesla FRIEND.

    Login om te reageren
  8. appieflappie zegt

    20 april 2008 om 10:51

    Ah misschien snap ik het wat voor motor dit is.

    Ik denk dat je moet denken aan een motor die je in de wielen verwerkt. Ik ben de naam vergeten van het systeem. Maar dit is eigenlijk de toekomst. In plaats van een centrale motor, elke wiel een eigen electromotor. 4 van die motoren en je hebt best een leuk wagentje.

    Login om te reageren
  9. autoblogger zegt

    20 april 2008 om 10:52

    @appieflappie: klopt, maar op elk wiel een elektromotor wordt volgens mij al gewoon toegepast bij hybride modellen. De Swift van FRIEND had 1 motor op de voorwielen en eentje op de achterwielen (als ik het goed heb).

    Login om te reageren
  10. appieflappie zegt

    20 april 2008 om 10:56

    @autoblogger

    Ik dacht juist van niet. De huidige hybride modellen hebben een elektrische motor naast de benzine motor. De elektrische motor is hier meer de ondersteuner. Ik dacht juist dat elektromotoren op de wielen meer voor de toekomst was.

    Login om te reageren
  11. mattie zegt

    20 april 2008 om 10:58

    Dit is een zeer bijzondere elektromotor. Een efficientie van 95% is zeer hoog en dat voor een commercieel product. Ter vergelijking, elektromotoren van solarchallenge auto’s halen een rendement van 98% met zwitserse custom made motoren.
    Ook zijn de materialen van de motor 100% herbruikbaar.

    @ autoblogger
    de kwaliteit van het stukje is weer onder de maat, besteed er wat extra tijd aan of laat het door een van je collega’s lezen.

    Login om te reageren
  12. Timmah zegt

    20 april 2008 om 11:00

    Fokko Rekker : WTF??

    Login om te reageren
  13. appieflappie zegt

    20 april 2008 om 11:02

    @Timmah

    Hahaha. Is me niet eens opgevallen. Fokker Rukker :D

    Login om te reageren
  14. Ejay zegt

    20 april 2008 om 11:08

    95% rendement VS. 5% rendement van een normale motor. Dat is best netjes.

    @ autoblogger, wellicht verwar je aandrijving nu met remenergie opslaan in accu’s. Huidige hybrides hebben gewoon een zooi accu’s naast de gewone motor. Sommige concepten hebben inderdaad losse motoren op de wielen.

    @ appieflappie. Maak je de electromotor groter, dan zou in principe de spoel groter worden en zou er meer magnetisme moeten optreden en zou hij meer kracht kunnen opwekken. Dus het koppel en vermogen zouden moeten toenemen. Dat geld ook voor het gewicht. Toch?

    Login om te reageren
  15. C30CDIAMG zegt

    20 april 2008 om 11:16

    Als ik het goed begrijp wordt er gewoon een suzuki swift geproduceerd en als extra wordt deze 15kg wegende electro motor ingebouwd. Waarschijnlijk wordt de opgewekte energie direct toegespeeld naar de wielen waardoor je niet die loodzware accu’s nodig hebt…

    Dit is zoals ik het begijp en wat ook wel logisch klinkt volgens mij…

    Maar er wordt gezegd dat het ook toegepast kan worden op een SUV, al zie ik niet een motor met 35kw een Range Rover voort duwen…..

    Login om te reageren
  16. Thijs zegt

    20 april 2008 om 11:16

    Ik heb de site niet gelezen maar wat ik opmaak uit het stukje hier is dat de energie voor de motor opgewekt wordt door een generator, maar dat er veel minder stroom nodig is omdat er permanente magneten in de motor zitten, in tegenstelling tot de elektrische magneten die in conventionele elektro motoren zitten. Daardoor kosten die magneten geen energie en daardoor hoeft de motor ook minder energie op te wekken. Wat resulteert in waarschijnlijk een erg klein benzine (of diesel?) motortje wat de energie opwekt.
    Het klinkt allemaal erg goed, maar toch zou ik hier graag eerst nog wat over lezen in de kranten/op het nieuws voordat ik het geloof. Ze zouden de eersten niet zijn om met een “ingenieuze, unieke en uitzonderlijk efficiente” aandrijving te komen.

    Login om te reageren
  17. C30CDIAMG zegt

    20 april 2008 om 11:19

    Ohja, die magneten… Ik snap er niet veel meer van…

    Login om te reageren
  18. Jan zegt

    20 april 2008 om 11:31

    Als ze met een topsnelheid van 150km/u kunnen komen en een verbruik van minimaal 40 km per liter, dan zal deze bedrijf de volgende Google kunnen worden, qua groei en financiële grote.

    Login om te reageren
  19. Rick dos zegt

    20 april 2008 om 11:43

    Of de TomTom op motorengebied.

    Ik moet het eerst nog allemaal zien en dan pas geloven.

    Dit zegt mij al een hele boel:

    “Denk niet aan VW of Renault maar aan een bedrijf als NedCar“

    Login om te reageren
  20. Emmanuel zegt

    20 april 2008 om 12:11

    Dit is inderdaad totale onzin. ELKE deftige elektromotor haalt een rendement van 90%+, daar is absoluut niets bijzonders aan. Dat konden ze al in 1900.

    Het probleem is de elektriciteitsvoorziening. Met batterijen heb je een zeer beperkte autonomie; met een generator zit de lage efficiëntie dan weer in de verbrandingsmotor die die generator moet aandrijven.

    Zolang FRIEND daar niets zinnigs over kan zeggen nomineer ik dit artikeltje als de grootste marketingnonsens van 2008 :)

    Login om te reageren
  21. auto? zegt

    20 april 2008 om 13:27

    Weinig uitleg, geen foto’s… 20 april.

    Login om te reageren
  22. Danny zegt

    20 april 2008 om 13:44

    Elk jaar hoor je weer een stuk of wat van dit soort projecten, en iedereen denkt het ei van Columbus gevonden te hebben. Waarom blijft het vervolgens dan altijd zo verschrikkelijk stil…?

    Login om te reageren
  23. Rik L zegt

    20 april 2008 om 13:58

    waarom zit er geen afbeelding bij van de motor?

    Login om te reageren
  24. appieflappie zegt

    20 april 2008 om 14:32

    Men moet niet denken aan vervanging van de brandstofmotor maar aan een ondersteuner van de huidige motoren. Wanneer deze motoren worden verwerkt in de wielen heb je bijvoorbeeld bij het optrekken, het accelereren en bij het remmen geen brandstof nodig waardoor je veel brandstof bespaart. Dit is denk ik mijn interpretatie van deze motor.

    Login om te reageren
  25. Guan zegt

    20 april 2008 om 14:41

    Of het technisch mogelijk is weet ik niet, en heb ik ook geen zin om nu over na te denken, maar als ik dit lees en de website van het bedrijf bekijk, vallen mij de volgende dingen op:

    De schijnbaar belangrijkste persoon in het bedrijf is niet een technisch persoon maar iemand met een achtergrond in rechten.

    Ze denken aan onderhandelingen met een bedrijf als Nedcar? Voor zover ik weet bouwt Nedcar alleen in opdracht van andere fabrikanten, en zijn ze geen zelfstandig leverancier. Wanneer ze met een dergelijk bedrijf rond de tafel gaan zitten kunnen ze praten als brugman, maar ik denk niet dat Nedcar in de positie is om het ontwerp van hun klant aan te passen. Veel succes daar dus mee…

    Login om te reageren
  26. bruistablet zegt

    20 april 2008 om 17:36

    fryslan boppe…..maar niet heus…er is maar 1 goeie fries en dat is hier de diepvries.

    Login om te reageren
  27. Trabbi zegt

    20 april 2008 om 18:04

    @ autoblogger

    Schrijf niet over iets waar je niets van af weet… Komt nogal dom over.

    Login om te reageren
  28. mashell zegt

    20 april 2008 om 18:29

    Een Friese advocaat met een rare naam, van een bedrijf met een dubieuze vinding en een erg slechte website (klik eens op dat icoontje naast home) zonder foto’s of ander bewijs komt in het Brabants Dagblad. Wat zegt ons dat? Juist het Brabants Dagblad drukt werkelijk alles af zonder er vragen bij te stellen.

    Login om te reageren
  29. autoblogger zegt

    20 april 2008 om 19:51

    @Trabbi: dat zal het zijn!

    Login om te reageren
  30. Thijs zegt

    20 april 2008 om 22:30

    @RR V8
    Permanente magneten. Elektromagneten werken normaal gezien in schakeling. Door stroom door een magneet te laten lopen wordt hij magnetisch. Door dit in een bepaalde volgorde te doen draait de as. Dit kost elektriciteit. Door een aantal van de op elektriciteit werkende magneten te vervangen door permanent magnetisch zijnde magneten (dus de magneetjes op bijvoorbeeld je koelkast) behaal je daar dus voordeel ten opzichte van conventionele elektromotoren omdat het minder elektriciteit kost. Wat weer inhoud dat je minder elektriciteit hoeft op te wekken wat weer inhoud dat je minder brandstof verbruikt om die energie op te wekken.
    Pfffffffffffff dat is er uit ;)

    Login om te reageren
  31. Sean zegt

    21 april 2008 om 00:34

    Inderdaad een bericht met null nieuwswaarde. Electromotoren met permanente magneten bestaan al heel lang. B.v.:
    http://www.specamotor.com/nl/content_database_constructions.php.
    Waarschijnlijk moet die mislukte advocaat binnenkort een investeringsronde houden en wil hij nu de potentiele investeerders vast even warm maken.

    Login om te reageren
  32. C30CDIAMG zegt

    21 april 2008 om 02:07

    Haha, tkx Thijs!

    Login om te reageren
  33. Willem vd Velde zegt

    21 april 2008 om 12:13

    @ bruistablet: Kom mar del, sille we dy yn de diepfries lizze!

    Login om te reageren
  34. Willem vd Velde zegt

    21 april 2008 om 12:54

    FF on-topic btw: vind ut een raar verhaal, zou wel es inzage in de gebruikte techniek willen….

    Login om te reageren
  35. MRTN zegt

    21 april 2008 om 13:15

    wat is het vermogen dan?

    motor van 15 kilo klinkt leuk in een opgevoerde skelter als ariel, donkervoort of caterham, dan maak je deze modellen nog lichter met behulp van oa carbon en kan je zuinig knallen!

    Login om te reageren
  36. Jan C. zegt

    21 april 2008 om 14:11

    spijt me, ongeloofwaardig. Net zoals het feit dat we niks horen van die luchtmotor van die Fransoos. Denk aan een bedrijf als Nedcar… Valmet? Ik zou verwachten dat dit wereldnieuws is, met beelden van de Swift…

    Login om te reageren
  37. Jan C. zegt

    21 april 2008 om 14:13

    “elektrische motor die minder geluid produceert” kan iemand me het nut hiervan uitleggen? Ze staan nu al bekend als te stil….

    Login om te reageren
  38. Dotternetta zegt

    21 april 2008 om 14:42

    Inderdaad vaag verhaal, zal wel een hoaks zijn van een hollandse advocaat!

    Login om te reageren
  39. Dotternetta zegt

    21 april 2008 om 14:46

    Verrek! Ze zitten hier bij mij om de hoek! Ik zal er eens langsrijden! Maak wel even een foto van “de fabriek” hihi

    Login om te reageren
  40. Sjappie zegt

    21 april 2008 om 17:33

    @ Willem vd Velde

    Sa is it ma krek!

    Login om te reageren
  41. Coen zegt

    21 april 2008 om 19:10

    @ Ejay:

    Koolborstelmotoren zijn meestal makkelijk op te schalen om meer vermogen te leveren. Ik denk alleen niet dat dit een koolborstelmotor is want met permanente magneten haal je dan niet zomaar een rendement van 95%…

    Bij brushless gelijkstroommotoren worden elektromagneten gebruikt om een draaiveld op te wekken die je rotor met een permanente magneet meetrekt. Dus zon type motor zal dit waarschijnlijk zijn.
    En die motoren zijn niet zonder meer op te schalen. Er zit namelijk nog een stukje slimme elektronica achter om je draaiveld op te wekken, en de wikkelingen zijn speciaal op de motor afgesteld. Als je de motor vergroot zal je je wikkelingen anders moeten leggen , en de elektronica moeten aanpassen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North