Nieuwe F1 eigenaar en Red Bull honcho hadden geheime meeting

Auteur: , 19 Reacties

Cloak and dagger in de F1.

Mate

Een week na het verschijnen van het vijfde seizoen van de serie House of Cards worden we weer eens herinnerd aan de stiekeme politieke spelletjes die er in de F1 vaak gespeeld worden. Bild am Sonntag ontdekte namelijk dat er voor dit seizoen een geheime ontmoeting plaatsgevonden heeft tussen twee miljardairs, te weten John Malone van Liberty Media en Dietrich Mateschitz van Red Bull.

Of de ontmoeting plaatsvond in een afgelegen blokhut weten we niet, maar de inzet van het gesprek laat zich raden. Ongetwijfeld hebben de twee via een intens spelletje Rochambeau beslist hoe ze de F1-poet gaan verdelen. Wat zouden ze doen in zo’n geval? Gewoon één ronde voor all the marbles of een best of three?

Zonder gekheid: bij het gesprek onder vier ogen zou het vooral zijn gegaan om de toekomstige motoren die gebruikt gaan worden in de F1 als het huidige Concorde Agreement afloopt. Red Bull weet dat het op dit vlak een nadeel heeft ten opzichte van de traditionele autofabrikanten en probeert er al jaren alles aan te doen om daar een einde aan te maken.

Red Bull deed bijvoorbeeld pogingen motoren los te peuteren bij Mercedes en Ferrari. Daarnaast hangt een motorendeal met VAG al jaren boven de markt. Tot nu toe is dit echter allemaal zonder resultaat gebleven, wat de renstal er al meerdere malen toe verleidde om te dreigen met een vertrek uit de sport als ze niet snel hun zin zouden krijgen.

Opvallend is echter dat Dietrich ‘Didi’ Mateschitz himself zich nu actief met de zaak bemoeid heeft. Normaal houdt de absolute eindbaas van Red Bull zich op de achtergrond als het om de details gaat. Die laat hij namelijk over aan Christian Horner, Helmut Marko en in mindere mate French Toast. Doch de onderknuppels hebben dus niet het gewenste resultaat kunnen afdwingen. Dietrich neemt zodoende het heft in eigen hand. Niet door met ‘F1 bazen’ Chase Carey, Ross Brawn of Sean Bratches te praten, want dat zijn immers ook onderknuppels. Didi babbelt alleen met Liberty Media’s eigenaar John Malone.

Wat het gesprek onder vier ogen gaat betekenen voor de F1 dat valt nog te bezien. Velen denken wel dat er technisch minder ingewikelde power units komen, wat derde partijen als Cosworth een kans geeft een competitieve motor te ontwikkelen. Net als in vervlogen dagen zijn de constructeurs dan minder afhankelijk van de autofabrikanten.

De situatie doet enigszins denken aan 1982. Toen leidde het dominant worden van de fabrieksteams met hun turbo-motoren tot een scherpe tweedeling in de sport. Er verschenen dat jaar maar 14 auto’s aan de start van de Grand Prix van San Marino, omdat een zwik teams die aangesloten waren bij Bernie’s FOCA (Formula One Constructors’ Association) de race boycotten. Zij waren van mening dat de FISA (min of meer de voorloper van de FIA) de fabrieksteams voortrok.

Gezien de nog grotere financiële belangen zal het dezer dagen wellicht niet zo ver komen. Maar ga ervan uit dat het achter de schermen af en toe knettert als een oude F1 turbo-motor. Mercedes en Ferrari zullen bijvoorbeeld hun eigen gedachtes hebben over de tête-à-tête van Dietrich en John…



19 reacties

De kijker moet voorop staan. Het is en blijft een spektakelsport. Dus kan dit alleen mar toejuichen. Hopelijk komt LM met een versimpelde F1
Afgelopen weekend naar de MotoGP van Mugello geweest. Triest dat de 1 knulletje op moto3 al meer herrie maakt dan 5 F1 auto’s by elkaar… 250cc 2-pitter perst er 60 pk uit. Simpel, maar oh zo vermakelijk (zegt een F1 fan in hart en nieren, die met weemoed terugkijkt op het V10 tijdperk waarin hij is opgegroeid.)
Grappig. Voor mij staat technische innovatie voorop. Drie meningen in 3 berichten :-).
ALTIJD +1 voor het gebruik van ‘Honcho’ of ‘Head Honcho’. Heerlijk!
@eetvlagetmoney: of poncho als het regent.
@eetvlagetmoney: een pluim voor jaapiyo, wat kunjr toch mooi schrijven
de pot moeten ze gewoon delen door 11, waarbij de constructeurs kampioen 2 delen krijgt. zo heeft sauber even veel geld als red bull om de 2018 auto te bouwen (op papier dan).
Voor mij staat snelheid voorop 4e mening
@Junior540: tja de wagens zijn nu bijna altijd rapper dan in het v10 tijdperk. Toch is het geluid nu bedroevend. Ik volg de F1 vanaf 1998(met de lekkere v12) maar toch vond ik het in de periode van de nillies pakken beter omdat het geluid vergelijkbaar was met de v12 en de bolides merkbaar sneller waren( met het blote oog ). Nu zijn ze wel sneller maar ben vorig jaar op vrijdag tot aan het circuit in spa gereden en mijn beslissing om een kaartje te kopen hing af van het geluid…uiteindelijk helemaal geen ticket gekocht. Heel droevig dat de toenmalige gp2 meer dB produceerde. Zolang er aan dit geluid niks veranderd zien ze mij niet meer op spa, kan ik beter naar de Formula e gaan kijken bv
Klootjesvolk denkt dat het om F1 ging omdat klootjesvolk naïef is. In werkelijkheid ging het over werelddominantie en hoe ze de wereld zullen verdelen. Bilderberg groep is buitenspel gezet. En de Rotschilds gaan het allemaal financieren.


…..of zoiets…..sorry, ben niet zo goed in complottheorieën. Vrouw is vergeten aluminiumfolie mee te nemen. Vermoed dat zij ook in het complot zit.
Honcho? Wat is dat? Mocro straattaal? Gatver
@amersfoorter: Niet alles wat je niet kent is straattaal, het kan ook gewoon je eigen beperkte vocabulaire zijn. In dit geval is het een Japans woord wat in ww2 door Amerikanen overgenomen en verbasterd is, en vervolgens via film en TV hier terecht is gekomen.
@amersfoorter: Vroeg ik mij ook af. Ik heb om sommige artikelen hier op Autoblog te kunnen begrijpen vaak ook nog Wikipedia of andere sites open staan om bepaalde woorden op te kunnen zoeken. Soms is dat niet nodig omdat door de strekking van het verhaal wel te begrijpen is waar het om gaat en dan wordt de strekking van turbotaal/straattaal gebruik oom duidelijker. Gelukkig heeft niet iedere schrijver van een artikel daar last van en gebruikt de ene meer van dit soort woorden dan de ander.
French Toast :’)
@ Rick-dos schaart zich duidelijk niet onder het klootjesvolk. Misschien is hijzelf naïever dan hij hoopt te zijn en heeft zijn vrouw die rol aluminiumfolie met een reden laten liggen?

On-topic: we zullen zien wat er gaat gebeuren. Als fan zie ik het derde topteam graag terugkeren in de strijd om de knikkers, als het even kan op eigen kracht… Red Bull geeft je vleugels, toch?!
Thanks mairsil, weer wat geleerd
John Malone… Is dat niet de broer van Water Malone?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).