Nieuwe Lincoln Navigator wijst je de weg

Auteur: , 49 Reacties

De weg naar het tankstation zeker?

Nou, dat zou nog wel eens mee kunnen vallen, want net als evenknie Ford Expedition is ook de nieuwe Lincoln Navigator niet langer met een V8 leverbaar. In plaats daarvan ligt er een twinturbo Ecoboost V6 met een slagvolume van 3,5 liter onder de kap. Met 455 pk kom je qua vermogen niks te kort, maar het V8-gegorgel zal gemist worden.

Aangezien de auto grotendeels gelijk is aan de Ford Expedition, is ook de nieuwe Navigator voor een groot deel opgetrokken uit aluminium. Daardoor ligt het gewicht zo’n 130 kilo lager, al heb je met 2400 kg ledig gewicht nog altijd profijt van een groot rijbewijs. Een E achter B is evenmin overbodige luxe, want met een trekgewicht van ruim 4000 kilo trek je zelfs de grootste Airstream Caravan met gemak de Rocky Mountains over.



49 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Zo lelijk en toch zo vet.
De onrustige details. Het kippengaas. De reclame-lichtbalk op de achterkant die niet in het geheel past. Het 80s-style lichtblauwe leer met wanstaltelijk motief.
Zo fout en toch zo vet.
Kijk Europese SUV bouwers, zo hoort t: (de opvolger van) een SUV bouwen, zonder dat ie er soft uitziet!

Enige punt van kritiek? Geen heerlijke V8 meer. Zulke dikbakken berijdt je t liefst mét een heerlijke cruise en trek V8
@toyotafortuner: Toch denk ik dat je zelfs met een v8 tijdens normaal gebruik amper wat zal horen. De turbo’s zullen zelfs zorgen voor nog smoother versnellen denk ik. Verder echt een tof apparaat! De stoelen zijn om te smullen en de wielen al helemaal!
via Android app
@toyotafortuner: eens! Niet dat halfslachtige crossover gedoe maar gewoon zeecontainers. Love it!
@toyotafortuner: was het tot voor kort volledig met je eens, maar heb in januari een Ford Expedition gehad als huurauto en die 3,5l V6 is echt een super fijne motor! Hij klinkt ook heel goed trouwens. Durf te zeggen dat hij niet onder doet voor een Dodge Hemi..
Het front doet me heel erg denken aan volvo, alleen ziet deze er niet uit.
Imposante verschijning zonder meer! De leren bekleding oogt wat mij betreft een beetje goedkoop, vooral op de achterbank veel oneffenheden. Mijn voorkeur gaat toch uit naar het Europese spul.
Dat er nog geen 2 symbolische punten op de achterbumper zitten snap ik dan niet.
@fmgarcia: moest even nadenken maar ik vat hem :)
@mercedesclk350: voorafgegaan door een spatie soms?
Vind ‘ m ook op de XC90 lijken, en dat is dus een compliment, verder: wat een bizar groot apparaat is het!
@pomoek: ik vindt deze wel iets minder mooi dan de xc90
@bmwfreak038:
maar geen 2l hybride maar een deftige 3.5 twin turbo V6. Mijn keuze zou direct gemaakt zijn.
Statig ding. Ergens best wel vet, maar die lichtblauwe kleur staat een beetje fout, er glimt al genoeg. Doe maar een donkere tint.
Wat een discobal.
Dikke bak. Zag laatsts nog een L uitvoering. Dan is ie nog groter en lomper. Die zag er van binnen wel erg luxueus uit.

Zal hem deze week op AJ posten.
Dit is toch veel gaver dan zo’n beschaafd en politiek correct Europees ding met een driecilinder onder de kap?
Het is best een geinig hok zo!
Die Ford Expedition is stoer en strak, dit is gewoon lelijk. :)
Wat een joekel van een ding, en ik vind het nog wel wat hebben ook. Prachtige velgen trouwens, staan hem heel erg goed.
Ik heb maar een reactie: ..
@porker: Ja echt he, zou hij nog in zijn kist vol bloed glasscherven en verzamelde ledematen liggen?..
Amerikaanse Range rover. Hoefdoel vooral lomp groot en luxe. Missie geslaagd lijkt me. Dashboard is zelfs zeer goed gelukt.
@mashell: deed me idd het meest denken aan een Range Rover, de wielen, vooral bovenkant opbouw met zwart glans en motorkap. Binnenin de middenconsole en speakers en vast nog wel meer. Maar dan US kwaliteit; dan kan je het gerust weggooien na 5 jaar en voel je je niet schuldig. Daar denken veel mensen bij een Range Rover wel anders over.
Net als bij de Dodge kan ik dit ook waarderen. Lekker rondcruisen in een Amerikaanse blingbak. Ik vind het interieur ook erg fraai. Ik zou het zelfs Europees noemen, al betwijfel ik of de afwerking en het materiaalgebruik ook van dat niveau is.
Inclusief interieur van Leenarts?
@mercedesclk350: Zeker geen Leen Bakker, eerder Leen Ballerrrr. Meest sexy stoelen in een suv of tank tot op heden!
@fmgarcia: volgens mij snap je mij niet helemaal ;)
@mercedesclk350: Jawel Amko Leenarts toch of ben ik nou gek aan het worden?
Ondanks dat ik hem wss nooit zal rijden, ben ik toch blij dat ze dat jaren 60/70 stuur uit de concept niet hebben doorgevoerd.. Dat vond ik het lelijkste van het interieur.

Verder zijn dit soort mastodonten gewoon de ultieme middelvingers… en met een gezin is het toch gewoon een ideale wagen! Jammer dat we hier in europa alles zo klein hebben (parkeervakken en bochtjes in parkeergarages) dat je met dit formaat echt wel moet steken en steken
“Een E achter B is evenmin overbodige luxe, want met een trekgewicht van ruim 4000 kilo trek je zelfs de grootste Airstream Caravan met gemak de Rocky Mountains over.”

En dan ook nog van vóór 01-1-2013 want volgens mij mag je anders niet meer dan 3.500kg erachter hangen.
@jack_abarth: dat mag toch sowieso niet in Nederland? Alleen met een BE combinatie mag je in sommige gevallen meer wegen bij mijn weten.
@lekbak:

Ik heb me er al zo vaak in verdiept, en om eerlijk te zijn snap ik er nog steeds geen bal van. Je mag bijvoorbeeld bij een middenasaanhangwagen het gewicht overdragen richting het trekkende voertuig. Maar welke trekhaak mag zoveel kogeldruk hebben, vrijwel geen toch?

Moet dit stukje maar eens lezen, en dan voornamelijk het figuur op pagina 7.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-be/rijbewijs-be-071113.pdf

Laat dadelijk maar eens weten welke conclusie jij eruit haalt.
@jack_abarth: voor januari 2013 mag je aanhanger meer dan 3.5t aslast hebben. Waarschijnlijk mits het trekkend voertuig het mag trekken. Je mag dus de kogeldruk bij het laadvermogen optellen omdat dat geen aslast van de aanhanger is. Wel mag het trekkend voertuig de toegestane maximale massa niet overschrijden met die aslast en moet die onder de 3.5t blijven.

Na januari 2013: de aslast van de kar moet altijd onder de 3.5t blijven. Wel mag je weer gewicht overdragen dmv kogeldruk. Mits wederom het voertuig het mag hebben en je onder de 3.5t blijft.

Kogeldruk kan in beide gevallen ook schoteldruk zijn bij trekker oplegger combinatie.

Opvallend vind ik het dat ze in de oude situatie niet spreken van een toegestane maximale massa tot 3.5t voor de aanhanger. Mijn conclusie hierover is dan ook dat die er niet is en dat die kar zo zwaar mag zijn als het trekkend voertuig mag trekken.

Ook is het interessant dat in het geval je geen E achter B hebt het ledige gewicht van het trekkend voertuig niet meer relevant is. Alleen de tmm van auto en kar samen mogen niet meer dan 3.5t zijn en uiteraard moet de auto de kar mogen trekken.

Best wel verhelderend zoiets.
@lekbak:

Dus stel we pakken een Iveco Daily (1250 netto laadgewicht + 3500kg trekgewicht) en een middenasaanhanger met 2x 2-tons assen (4-ton totaal dus) en de kogeldruk is even irrelevant.

Dan mag het resterende gewichtsverschil van 4000-3500=500kg gezien worden als “lading” in de bus.

Zo lees ik het namelijk, maar of het correct is?
@jack_abarth: zoals ik het lees moet die 500kilo ook daadwerkelijk op de kogel/schotel rusten. In de praktijk lukt dat dus alleen met trekker oplegger. Dat je assen dan 4t zijn doet er eigenlijk niet meer toe want de aslast mag in geen geval 3.5t overschrijden.

Is er een geleerde in de zaal die meer weet?
@lekbak:

Net even Google verder uitgepluisd. In het bovengenoemd voorbeeld kan de dwarsbalk van de trekhaak maar maximaal 280kg verticale last dragen. Dus dat zou in mijn ogen de bottleneck vormen, tenzij de haak zelf nóg minder mag hebben.
Kijk, dat de trekker/oplegger combinatie genoemd wordt vind ik niet vreemd. Daar kun je daadwerkelijk recht bovenop de as laden, maar een middenasaanhanger krijgt altijd te maken met de maximale kogeldruk en die mogen nu eenmaal niet zo veel hebben.
@jack_abarth: je praat toch over een paar honderd kilo extra. Al is het honderd kilo, zelfs dat is de moeite waard. In het geval van een ongeremde kar kan je dus rustig tot 800+ kilo gaan met 50+ kilo kogeldruk als je auto dat aan kan.
@lekbak:

Ik heb nog wat gevonden, maar dat komt weer niet overeen met de bovengenoemde link terwijl het wel dezelfde website (www.rijksoverheid.nl) is. Hier staat weer vermeld dat je alleen met een rijbewijs van vóór 19-01-2013 zwaarder dan 3.500kg mag gaan.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen
@jack_abarth: dat is ook wat ik schreef. Er word niet geschreven over een maximaal gewicht van je aanhangwagen bij de oude situatie (voor januari 2013 dus). Dat betekent in Nederland automatisch dat dat er ook niet is. Wel moet je auto het mogen trekken. Heeft je auto een te laag trekgewicht dan kan je nog wat extra spelen met kogeldruk etc.
@lekbak: gaat dit niet over die schotel trekkers met opleggertjes? Die hebben toch geen kogeldruk, maar wel een trek en achteras gewicht!?
Volgens mij hebben ze eindelijk de enkele lelijke uitlaat, die het vorige model had, verwijderd!
Voor mijn final verdict wil ik hem eerst zien met 24 inch gouden velgen. De standaard uitvoering zeg maar.
Ik vind hem wel mooi, maar heb liever de huidige GMC Yukon of de Chevy Tahoe. Die vind ik net ff mooier. Al moet ik zeggen dat dit interieur wel erg fraai is zo.
Nog niemand gedaan: @lincoln
Voor Nederlandse begrippen wanstaltig, te groot, te opzichtig, te asociaal, te dikke velgen.

Toch zou ik hem graag willen hebben!
Te veel op en gls lijkt de auto
V8 blokken zijn toch inmiddels een Europees fenomeen ..

Gaaf ding ..
Zijn de Levante en Bentayga ineens verouderde kermishokken geworden ..
Voorstoelen zijn erg goed gelukt. 2e rij stoelen zien er dan jammer genoeg weer een stuk minder uit, met name vanaf de zijkant. Verder dikke verschijning!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).