• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Lotus heet ‘Evora’

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 juli 2008 om 13:19 – 37 Reacties

Lotus Evora
Het hoge woord is er uit. Lotus’ nieuwste model, dat tot voor kort onder de ontwikkelnaam ‘Project Eagle‘ door het leven ging, heet officieel Evora. Hoewel ik bij die naam meteen aan het ebola-virus moet denken, is het meer waarschijnlijk dat hij naar de gelijknamige Portugese plaats is vernoemd.

In december wordt gestart met de productie van de Evora, en in 2009 moeten er volgens CEO Mike Kimberly ongeveer 1.500 exemplaren van de band rollen.
In 2010 wordt, dankzij de introductie van het model in de V.S., een afzet van 3000 stuks verwacht, waarna de productie tot zo’n 2000 Evora’s per jaar wordt teruggebracht.

De Evora is de eerste nieuwe Lotus in 13 jaar, een verademing na alle ‘special editions’ die Lotus de laatste jaren de wereld in heeft gepompt.
Met een gewicht van 1350 kg is de Lotus naast al zijn sub-1000 kg zusjes een zwaargewicht te noemen, maar deze auto valt dan ook in een heel andere categorie. Hij wordt aangedreven door een in het midden geplaatste 3,5 liter V6 (zoals alle Lotus-motoren van Toyota afkomstig) die 280 pk levert, en heeft heel wat meer luxe aan boord dan de Exige of Elise.

De Evora is een 2+2, maar gezien de compacte afmetingen zal het zelfs nog lastig zijn om achterin nog twee kleine mensjes te herbergen.
Het duurt nog een tijdje voordat we deze auto kunnen zien rijden, maar we zijn benieuwd!

Met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Nieuwe Lotus Emira met AMG motor, zwaar en duur!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

eagle, evora, londen-2008, Lotus

Vorig bericht: « Officieel: 230 pk Renault Megane R26.R (incl video)
Volgend bericht: ERAD: Hybride diesel van Land Rover »

Lees Interacties

Reacties

  1. Vinny_93 zegt

    22 juli 2008 om 13:22

    Ok, chille bak voor een Lotus. Hoop wel op betere prestaties dan de andere Lotussen.

    Login om te reageren
  2. DafMaf zegt

    22 juli 2008 om 13:22

    Laten we hopen dat hij naar Evora is vernoemd (Unesco Werelderfgoedlijst) en niet naar de handelsmaatschappij van het Kruidvat.

    Login om te reageren
  3. ExigeS zegt

    22 juli 2008 om 13:22

    Nais

    Login om te reageren
  4. MATSS zegt

    22 juli 2008 om 13:22

    aan de voorkant is hij mooi ma de achterkant moet nog wennen

    Login om te reageren
  5. Grumnorch zegt

    22 juli 2008 om 13:22

    Eagle klonk beter…..

    Login om te reageren
  6. Beem bim bop zegt

    22 juli 2008 om 13:34

    Power will come from a Toyota 3.5-liter V-6 with variable valve timing tuned to produce 276 horsepower, and Lotus says the car clears the 0-to-60-mph sprint in less than five seconds and tops out around 160 mph.

    Inside there are way more toys than in the Exige and Elise: air conditioning, leather seating, a tire-pressure monitoring system, a backup camera, cool blue LED lighting, and a remote garage-door opener. The Eagle will be offered either as a true two-seater or with a 2+2 seating arrangement, although Lotus warns the rear seats are only suitable for children, and we suspect only those with very short legs.

    As a further concession to practicality, the Eagle even has a rear-mounted trunk that’s supposed to fit a set of golf clubs. Because it’s mounted behind the engine, the trunk is cooled to stop engine heat from melting cargo—but we wouldn’t go so far as to put ice cream back there. Lotus rounds out the features list with anti-lock brakes and traction and stability control.

    Login om te reageren
  7. Beem bim bop zegt

    22 juli 2008 om 13:35

    tis dus heel iets anders dan de elise die likely voorlopig gewoon in productie blijft

    Login om te reageren
  8. Ca.dil zegt

    22 juli 2008 om 13:41

    Valt deze dan in een andere klasse dan de Europa? Lijkt mij dat de Europa en Evora eigenlijk vrijwel gelijk zijn, lijkt me zonde van ontwikkelingsgeld.

    Login om te reageren
  9. Js zegt

    22 juli 2008 om 13:48

    Mooi… hangt er nog een prijskaartje aan ?

    Login om te reageren
  10. Lul de behanger zegt

    22 juli 2008 om 13:53

    Opzich wel een mooie naam. Jammer dat de styling steeds minder agressief word van lotus

    Login om te reageren
  11. august zegt

    22 juli 2008 om 13:57

    Zonde van het ontwikkelingsgeld ja, domoren. Tss.

    Login om te reageren
  12. Alex zegt

    22 juli 2008 om 13:58

    Ik vond Eagle een betere naam ..

    Login om te reageren
  13. R18A1 zegt

    22 juli 2008 om 14:00

    Het is een Lotus, dus hij is ongetwijfeld erg hardcore, maar ik knap toch echt af op het design dat wat mij betreft een erg hoog trackday gehalte heeft.

    Zou een mooi special coachbuilding project kunnen opleveren.

    Login om te reageren
  14. Ca.dil zegt

    22 juli 2008 om 14:04

    @ august..

    He wat?

    Hij is toch vrijwel hetzelfde als de Europa? Dan hebben ze deze toch voor niks ontwikkeld lijkt me?

    Waar blijft die nieuwe esprit eigenijk?

    Login om te reageren
  15. VonStroke zegt

    22 juli 2008 om 14:11

    De naam is ok, over het uiterlijk ben ik minder te spreken.

    Login om te reageren
  16. Majinstar zegt

    22 juli 2008 om 14:17

    @t VonStroke: Juist andersom.

    Login om te reageren
  17. Mairsil zegt

    22 juli 2008 om 14:38

    @Vinny

    Ja, nou, die huidige lotussen zijn wel erg muf. Ik bedoel, er gaan zoveel auto’s onder de 100.000 euro nieuw in 4.3 sec naar de 100 km/u…

    Oh nee, dat doet alleen de Exige S, verder niemand. En dan te bedenken dat ze helemaal niet op straight-line speed gemaakt zijn, maar op bochtenwerk.

    Ik hoop dat ook deze lotus ruim de beste prestaties in zijn prijsklasse neer zal zetten, net als de andere modellen doen.

    Login om te reageren
  18. chrizzzie zegt

    22 juli 2008 om 14:39

    Het plaatje wat hier bijstaan is toch een studiemodel van Lotus en nieuwe de Evora? Zover ik weet is die nog niet eens officieel gelanceert.

    Login om te reageren
  19. Mairsil zegt

    22 juli 2008 om 14:39

    @ mezelf

    Okee, de Exige S en de Corvette C6…

    Login om te reageren
  20. Björn Borgmoer zegt

    22 juli 2008 om 15:03

    @ chrizzzie:

    Nee, dit is het uiteindelijke model. De concept voor dit model heet “Concept M250”, zoek maar op.

    Login om te reageren
  21. stefan zegt

    22 juli 2008 om 15:43

    kom lotus oke nog met een opvolger in de style van de lotus-omega dat zo ik mooi vind dit is oke een vette wagen kijk uit na de opvolger van de esprit

    Login om te reageren
  22. autoblogger zegt

    22 juli 2008 om 15:51

    Meer images van de Evora in onze gallery:
    http://www.autoblog.nl/singapore?gallery=Lotus/Evora

    Login om te reageren
  23. Carrera R zegt

    22 juli 2008 om 16:18

    jaja nice :)

    deze moet ik hebben.. eens kijken. :)

    Login om te reageren
  24. SimonMc zegt

    22 juli 2008 om 17:32

    1350 kg?Foei lotus !

    Login om te reageren
  25. RenJie zegt

    22 juli 2008 om 17:39

    “De Evora is de eerste nieuwe Lotus in 13 jaar, een verademing na alle ’special editions’ die Lotus de laatste jaren de wereld in heeft gepompt.”

    En de Europa dan? Of loop ik weer eens achter..

    Login om te reageren
  26. Js zegt

    22 juli 2008 om 17:47

    Ik denk niet dat deze in de weg zal zitten van de Europa… Het is meschien wel hetzelfde idee, maar nog een stapje verder. Ik denk dat het hier gaat om een Lotus die meer richting comfort en luxe grijpt dan vorige modellen. Vergeet niet, niet iedereen wilt in een hardcore Exige elke dag naar zijn werk. Dit biedt dus een comfortabel maar toch sportief manier om jezelf te vervoeren. Ik denk dat deze het erg goed zal gaan doen, vooral op de Amerikaanse markt.

    Login om te reageren
  27. smoke zegt

    22 juli 2008 om 17:54

    De Europa is al meer dan 40 jaar oud, en kreeg een paar jaar geleden een revival. Daarom wordt t letterlijk niet als een nieuw model gezien.

    Login om te reageren
  28. wotevajjjj zegt

    22 juli 2008 om 18:00

    “De Evora is de eerste nieuwe Lotus in 13 jaar,” lotus europa anyone???
    trouwens dit “ding” lijkt van voor verdacht veel op het eerste model van de proto motors iets kan niet op naam komen

    Login om te reageren
  29. disco3 zegt

    22 juli 2008 om 18:01

    Waarom nou weer Evora, dat slaat toch nergens op. Die namen van Lotus vindt ik wel netjes, alleen dit klinkt gewoon KUD.

    Maar het is volgens mij wel een heelijke bak, want dat kunnen ze bij Lotus wel!

    Login om te reageren
  30. Antonius86 zegt

    22 juli 2008 om 18:16

    Het interieur van de auto is gewoon helemaal perfect!
    Niet te kaal, zoals de vorige modellen, maar ook weer niet te veel om toch het racy gevoel erin te houden. Alle knoppen ook richting de bestuurder, mooi hoor!!!

    Login om te reageren
  31. Klassiekerrally zegt

    22 juli 2008 om 18:38

    Wel lastig wanneer je jaren geleden hebt besloten alle type-aanduidingen met een ‘E’ te laten beginnen. Alle goed klinkende namen die niet direct met pornografie in verband gebracht worden zijn al zo’n beetje gebruikt. Vindt ‘Evora’ een beetje te braaf klinken…

    Login om te reageren
  32. Klassiekerrally zegt

    22 juli 2008 om 18:38

    Oeps… Vind ‘Evora’ een beetje te braaf klinken natuurlijk… :oops:

    Login om te reageren
  33. FordKa zegt

    22 juli 2008 om 19:31

    Ik begin hem steeds meer te waarderen, vooral op deze foto:

    Interieur is ook prachtig, alleen dat achterbankje hadden ze er beter uit kunnen laten, want daar is simpelweg geen ruimte voor. EN dat achterruitje zie je volgens mij helemaal niks door :P

    En de naam? Tja daar wennen we wel aan. Had ik bij de Veyron in het begin ook last van.

    Login om te reageren
  34. Revvji zegt

    22 juli 2008 om 20:48

    Ik vind em zeer geslaagd! Niks op aan te merken. En volgens mij is dat achterbankje net als bij Porsche: het ziet eruit als enkel voor noodgevallen, maar volgens Hammond is het perfect mogelijk om er de kinderen mee naar school te brengen.
    Iemand een richtprijs? Dan kan ik alvast beginnen sparen ;)

    Login om te reageren
  35. Marcuss zegt

    23 juli 2008 om 11:18

    ik zie een spyker……

    Login om te reageren
  36. JH zegt

    24 juli 2008 om 09:36

    Toch leuk om te melden dat de exterieur designer een Belg is, Steven Crijns.
    Overigens als je naar het package kijkt lijkt achterin hoogstens een P5 vrouw te passen…oftwel kleine kinderen: http://www.carbodydesign.com/archive/2008/07/23-lotus-evora/Lotus-Evora-Technical-Drawing-lg.jpg

    Login om te reageren
  37. Mark zegt

    5 januari 2009 om 14:09

    Een beetje van spyker, een beetje van koenigsegg en een beetje van lotus.
    Interieur is overigens GEweldig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North