Nieuwe Mercedes-AMG A45 krijgt bizar veel pk’s

Auteur: , 57 Reacties

AMG-baas Tobias Moers heeft een boekje opengedaan over de aankomende versie.

Nieuwe Mercedes-AMG A45 krijgt bizar veel pk's

De huidige A45 AMG (rijtest) is al een behoorlijke krachtpatser met z’n 380 pk uit een geblazen 2.0 viercilinder. Mercedes-AMG zal echter flink z’n best moeten doen op de nieuwe versie die uiteraard meer pk’s zal moeten hebben. Volgens Moers wordt dat geen enkel probleem.

Hij vertelt in gesprek met het Australische Car Advice dat de nieuweling meer dan 400 pk zal moeten krijgen. Ook verklapt Moers dat deze pk’s afkomstig zijn uit een nieuwe 2.0 en dat de aankomende A45 dus geen update van het huidige blok onder de kap krijgt.l

Verwacht verder elektrische turbo’s voor meer power onderin het toerengebied, al geeft Moers daar nog geen uitsluitsel over. Van de nieuwe A-klasse zijn al testmules gespot, dus op z’n vroegst wordt de daarop gebaseerde A45 in de tweede helft van 2018 onthuld.



57 reacties

200pk per liter in een auto uit het c-segment, wie had dat 10 jaar geleden verwacht? Ik hoor trouwens weinig over her falen van de huidige motoren dus het blijft nog redelijk heel ook. Ongelooflijk.
@lekbak: Ik zat daar ook over na te denken ja. Toen de huidige A45 AMG gelanceerd werd waren er ook veel vragen over de betrouwbaarheid van het blok. Ik heb nog geen enkel raar verhaal gehoord dat het stuk gaat. Dat vind ik bijzonder knap. En 200PK per liter, waar gaat het heen? Een Ferrari 360 Modena heeft 400PK binnenboord en dat ding is nog geen 20 jaar geleden geïntroduceerd.
@viezefreddyw: ik hoor toch af en toe eens een verhaaltje over een turbowissel en sensorkes die het te heet kregen en die zichzelf toch liever vervangen zien :-)!
Vooral van de A45 dan, daar rijden er het meest van maar daar ligt het blok ook het meest ingepakt. Bij de CLA heeft het toch net iets meer ademruimte.
@technopatat: Aah, okee. Dat verbaast mij niet eigenlijk. Ik heb er zelf nog niets van gehoord, maar ik geloof je meteen.

Voor de rest lijkt het mij een betrouwbaar blok. Knap voor zo’n 4-cilinder.
@technopatat: ok, dus niet helemaal zonder problemen. Maargoed, het valt zo te lezen nog mee. En dat vind ik toch best wel knap want ze hadden (hebben?) toch het record voor specifiek vermogen.
@lekbak: welja eigenlijk valt het heeeel erg mee! Want er rijden ook echt veel .45 modellen en dan komen problemen altijd meer ter ore dan wanneer er maar enkele rijden.

En ik heb me door m’n dealer laten vertellen dat het daarom is dat je ook A45 en CLA45’s (al dan niet shooting brake) ziet van voor de facelift met wel al de facelift powertrain (dus met 380 pk en een andere turbo en nog wat aanpassingen.).
Ze wilden de vernieuwde en verbeterde powertrain er zo snel mogelijk in omdat die op betrouwbaarheid een heeeeel pak beter scoort.

Maar uiteindelijk blijft het een turbomotor, en de turbo’s levensduur is afhankelijk van hoe je hem verzorgd… als je met een gloeiend hete turbo (want gloeien kunnen ze wel hoor) hem direct parkeert en niet nog eventjes na laat lopen of de laatste kilometer wat rustig aan doet kan je wel eens pech hebben :-)!
@viezefreddyw: over 20 jaar een A70 AMG met 700pk? Nu ondenkbaar, maar dat hadden we 20 jaar terug ook gehad:)
@retsok: elektrische pk’s dan…over 20jr is het gebruik van fossiele brandstoffen ofwel verboden danwel onbetaalbaar. 🙄
@viezefreddyw: Mercedes-Benz
Jammer dat ze de 1.6 uit de super AMG met +700pk niet gebruiken :-)
Verspugen!. Typisch Duits. Ik spuug verder dan jij op het schoolplein.
@sracert: pissen is het ;-)
@sracert: jij had graag in bomen blijven klimmen?
@tttijn: wel een hogere boom dan de rest ;-)
@futse: kuilen graven jongens, kuilen. Maar dan vooral niet zelf graven
@dieselkameel: wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
mda via Android app
De tijd dat je echt niks anders meer nodig hebt dan een 2L turbo komt zo wel rap dichtbij… Allejezus Meer dan 400pk…
@mda: 2005 had je een Mitsubishi EVO met 411 bhp uit 2 liter met fabrieksgarantie…
@w0o0dy: alleen wel met een turbolag van 3 minuten…
@stefanvts16v: tja je had ook een 360pk versie die tov de 400pk sneller was omdat die nergens last had van “lag”… en blokken bleven heel.

Zelf had ik eerder al een Maserati racing 2.0
Dat was dan wel een V6 maar die had in de 90-er jaren al 296pk en na wat aanpassingen 330pk.
Blok liep zonder probleem ook 200.000 km.. dus t kan zeker met hedendaagse techniek. Ik zou er iig geen moeite mee hebben..
@w0o0dy: Die 400pk versie had ELKE 7500km een revisie-beurt nodig; deze A45 slechts elke 25000km
@mda: https://m.youtube.com/watch?v=Ees2aZcDUn8
@w0o0dy: … met een turbogat zo groot als een gemiddeld rijtjeshuis… Toegegeven: het bestond, alleen iets bekruipt mij dat het niet zo bruikbaar was als de huidige AMG.
@w0o0dy: leuk filmpje 👍🏼
Is dat nu echt zo interessant? “De mijne is groter dan de jouwe!”
Liever een auto die lekker rijdt wanneer je 60 of 80 of 120 gaat, dan alleen maar één die tot leven komt op heel hoge snelheden.
@jeroenwz: In dat geval heeft Mercedes ook genoeg modellen voor je in de aanbieding.
@viezefreddyw: dan zou ik liever een MX-5 kopen: klein, licht, achterwielaandrijving. Rijplezier zonder dat je 200 of harder moet gaan.
@jeroenwz: das goed, voor elk wat wils… Mijn voorkeur gaat ook naar de MX-5 trouwens.
400 PK met Turbo uit een 2 liter blok, hmmm, niet zo moeilijk met Turbo ondersteuning. Ik heb meer respect voor 240 PK uit een 2 liter blok zonder Turbo (Honda S2000).
@erik2907: maak het maar eens zo dat het heel blijft bij consumentengebruik. Dat is toch echt een prestatie van formaat. Ik wil niet zeggen dat het knapper of minder knap is dan wat honda gedaan heeft, maar ook dat blok kan matig tegen slecht warmrijden dus helemaal bulletproof is die ook niet.
@lekbak: Van die S2000 was eens een klokje rond met 500.000km op de teller, was weinig mee aan de hand.
@fanboy: dat neemt niet weg dat de s2000 bovengemiddeld gevoelig is voor slecht warmrijden. Dat het verder een betrouwbare motor is ontken ik ook niet. Maar die a45 is ook tamelijk betrouwbaar en die heeft aanzienlijk meer vermogen. Die betrouwbaar krijgen is wel degelijk een prestatie van formaat.
@erik2907: Nix speciaals aan dat blok, met de juiste nokkenassen, klepveren en kleppen haal je uit elk atmosferische blok van 2liter 240 – 300 pk door ze hoog in de toeren te jagen. Reden dat dit niet (meer) gedaan wordt, zijn de milieu eisen ivm uitstoot. PK’s zijn in overvloed heel makkelijk te produceren bij benzine motoren, of je jaagt ze de toeren in of je zet er een joekel van turbo op. Wat wel een wow effect verdient is de durabiliteit van deze mercedes blok.
@kahan: Reden is niet alleen uitstoot; dat was 15 jaar geleden stukken minder relevant, maar toch echt ook wel de betrouwbaarheid; zijn niet veel L4 blokjes die tonnen lang 8000+ rpm draaien …
Hoeveel koppel heeft dit blok eigenlijk?
@itsok: De versie met 360 pk had 450 Nm. Van die versie met 381 pk weet ik het niet. Zal niet veel hoger zijn.
@berlinetta: 25Nm extra. Niet heel veel meer inderdaad.
Meer dan 400 pk is natuurlijk bizar. Ik ben benieuwd naar de prestaties. Zal waarschijnlijk wel een van de eerste hothatches worden die onder de 4 sec naar de 100 sprint. Ik ben ook wel benieuwd naar de onbegrensde top.

Toch heeft de Mercedes wat mij betreft wel een streepje achter op zijn Duitse concurrenten. Die bieden leukere motoren aan in hun hatches, al is de vraag voor hoelang nog.
@berlinetta: de RS3 doet het al, de fabriekstijd van audi is redelijk braaf volgens verschillende testen.
@leeno: Oh ik dacht dat die nog op 4.1 sec zat. Kan inderdaad goed zijn dat hij in werkelijkheid toch onder de 4 duikt aangezien de TTRS dat ook doet.
Ach deed Mitsubishi dit niet al 13 jaar geleden? De Fq400 had 411 bhp uit een 2.0.. met een turbo-gat groot genoeg om een power nap the down voor de boost op gang kwam… Maar wel krankzinnig snel als de je turbo op tieten hield.

400+pk is cool maar ik zou liever zien dat ze er 80 kg af zouden weten te krijgen.
@w0o0dy: Maar die had ook een service interval van 7,5k km’s. Dat zou in mijn prime driving tijd betekenen dat ik per jaar 12x naar de garage kan voor een beurt…
@e34m5touring: tja, dat was meer uit voorzorg maar je hebt gelijk. Alleen denk ik niet dat veel mensen meer dan 20.000 met zo’n auto gaan rijden.. maar goed 3x garage per jaar is ook irritant. Neemt niet weg dat in katzwijm vallen over de enorme prestatie van Mercedes wat overtrokken is.

Hoop eigenlijk dat ze vtg, twinscroll of zelfs twee seriële turbo’s gaan toepassen. Die laatste oplossing levert je ook bovenin de toeren vol vermogen tot de redline. Veel leuker dan een turbo motor die “buiten adem raakt” bovenin.
@w0o0dy: Het knappe is ook niet het vermogen vind ik. Maar juist de driveability en ‘normale’ onderhoudsinterval. Het specifieke vermogen uit een 2l toveren is niet super moeilijk. De rest helaas wel. Maatje van me had zo’n 381pk variant. Die heeft er toch redelijk wat km’s op gezet. Echt probleemloos. Dat vind ik wel knap. Want die werd wel gebruikt waar ie voor gemaakt is zullen we maar zeggen ;).
Wel knap…. vw groep 2.0 tfsi hebben minder pk en meer ellende. Vroeger was het echt knap als men onder 5 sec naar de 100 ging. Tegenwoordig is het streven rond 3.5 sec
@elemento: Tja, zo heeft ieder merk wel zijn problemen. Mercedes maakte ook niet altijd topkwaliteit hoor. En kijk naar Honda momenteel in de F1 met hun astmatische koffiemolen.
@elemento: mja, de laatste zijn goed en zitten in een prijsklasse (of twee) lager.
@elemento: De meeste problemen met TFSI motoren hebben niets met vermogen te maken. Ketting en olieverbruik bv. Volgens JD en hartog zijn het echt stevige blokken die goed te tunen zijn. Een stage 1 bij de cupra en golf R is ongeveer 360pk en daar lees ik weinig problemen over. Gr
Knap om 200pk/l in productie te nemen, komt toch wat bij kijken om het betrouwbaar te houden in handen van de gemiddelde bioscoopbezoeker die op halvkoude motor even moet showen. Maar het mag dan ook wat kosten, dan toch liever de motor van de rs3…
En mag het minder kosten (bijna de helft), mn ea888 gen3 zit op 180pk/l met voorzichtige aanpassingen, is al plenty in een 10% lichtere wagen…
Eigenlijk kijk ik hier niet raar van op, en ik denk dat we de komende jaren nog wel hogere pk-per-liter-cijfers gaan zien bij Mercedes. Dit najaar komen ze immers met de Project One, die 748pk uit een 1.6L haalt. Da’s 467,5pk per liter. Die motor heeft weliswaar een complete rebuild nodig om de 50.000km, maar ik denk dat met de ervaring die ze daar opdoen de techniek zo kunnen verfijnen dat 250pk per liter of misschien zelfs 300pk per liter mogelijk gaat worden zonder dat daar om de haverklap een engine rebuild voor nodig is.
@edge: Overigens een aanvulling op mezelf: Als de A45 naar 400pk gaat wordt het gat met A250 AMG Sport (218pk) wel erg groot. Ik ben benieuwd hoe Mercedes dat gaat aanpakken. Zou de A250 een vergelijkbare PK-boost krijgen, of komt er een extra variant tussen zoals bij de grotere auto’s de AMG 43 modellen het gat tussen AMG 63 en reguliere versies overbrugt?
@edge: Een tussenvariant lijkt me wel een logische oplossing. De A is nog een van de weinige modellen die dat niet heeft. A30 AMG klinkt wel lekker. 2.0 met 300 pk erin.
@berlinetta: Met een 3 cilinder, stel je voor! hahaha
@1lunatic: Helaas (of gelukkig) staan de typeaanduidingen niet meer voor de motorinhoud.
Dit wordt de laatste generatie race hatch die geen hybride aandrijflijn heeft. Mark my words :)
Tja, doe mij maar een 135i met wat minder vermogen maar een fijner geluid!
@frederik: daar zit me toch een geluid in. Van de week kwam er hier 1tje door de straat en gaf flink gas. Prachtige sound.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).