Koppelbaas: de nieuwe BMW M550d xDrive!

Auteur: , 75 Reacties

Vlotjes invoegen was nog nooit zo'n feest!

We wachten nog steeds op de G30 M5 die zal worden uitgerust met AWD. Voor de liefhebber van het meer koppelrijke spul is deze nieuwe M550d xDrive de spec die je moet hebben. De 3.0 L6 onder de kap is uitgerust met maar liefst vier turbo’s en da’s er eentje meer dan op de vorige M550d. Het vermogen groeit naar 400 pk bij een koppel van 760 Nm. Dat koppel is bovendien beschikbaar vanaf een Henk Wijngaardesque 2.000 rpm. Vanaf 1.000 rpm is trouwens ook al 450 Nm beschikbaar.

Turbotechniek is dus de crux van het verhaal. BMW gebruikt twee lagedruk turbo’s doen het werk onderin en pas vanaf 2.500 rpm komen de twee grotere compressors meespelen. Schakelen hoeft niet, want de 8-traps automaat doet het werk voor je. Deze transmissie is door M Performance onder handen genomen en dus gaat de nieuwe M550d in 4,4 tellen naar 100 km/u. De Touring doet er 0,2 s langer over. Let wel: de M5 F10 deed 4,3 tellen over de standaardsprint, om maar even aan te geven hoe snel de nieuwe topdiesel is.

Het verbruik bedroeg op de cyclus 5,9 l/100 km bij een uitstoot van 154 g/km. De M550d staat verder op een 10 mm verlaagd sportonderstel van M Sport en voor het serieuze bochtenwerk vink je op de optielijst prijzige pakketjes aan als Dynamic Damper Control. Qua uiterlijk herken je de topdiesel aan iets gewijzigde bumpers, een diffuser onder de bips, blauwe remklauwen en een kleine spoiler in het geval van de sedan.

De Sedan is vanaf tweede helft mei te bestellen, de Touring vanaf tweede helft september. Dan worden ook de prijzen bekend.



75 reacties

Hiermee wil ik ook wel door de Brennerpas!
He jongens, je herkent de x50 modellen ook aan hun grijze spiegelkappen… Nog het meest opvallende
Lekker. Als er ook nog wat geld over blijft om twee of drie keer per jaar op wintersport te gaan. Helemaal top.
Skip de M5. Deze in Touring graag.
@fastforward: van wegen het diesel geluid zeker
@kennone: nee, omdat je 2x de kilometers af kan leggen met een volle tank
@nasty: Een M5 is sneller van 0 naar 100. Maar een M550xd is sneller van “Den Nul” naar Mayrhofen. Of München. Of Milaan. Of Moskou. En misschien zelfs al naar Maastricht.
Bizarre cijfers, zeker voor een diesel. Een facking diesel. Wie had dat gedacht een jaar of 20 geleden? De ontwikkeling van dieselmotoren is ontzettend hard gegaan. Mede hierom hou ik van diesel.

Maar de nieuwe 5-serie, daar hou ik een stuk minder van. Ik vind hem simpelweg gewoon niet mooi. Ik heb het vaker geroepen, maar de F10 vind ik veel mooier. Als Mercedes-liefhebber vond ik die mooier dan de W212. Maar nu is dat weer andersom. Niet alleen qua exterieur maar ook het interieur vind ik mooier. Dat is in de Mercedes in mijn ogen werkelijk een parel.
@viezefreddyw: helemaal mee eens. Ik heb de nieuwe 5 inmiddels ook een paar keer zien rijden. Ik moet concluderen dat het zeker geen natural beauty is. De vorige klopte in alles, deze zeker niet.
@poes: Grappig. Sinds de nieuwe 5 er is vind ik de vorige juist gedateerd ogen. Vooral qua front. En qua interieur is BMW helemaal jaren in de toekomst gesprongen.
@viezefreddyw: Moet ik een taxi voor je bellen? Hahaha
@arias12: Ah, de grappenmaker van de Bingoclub is er ook zo te zien.
@viezefreddyw: Bizarre ontwikkeling. Ik heb een Golf diesel van 37 jaar in de schuur staan met 52 pk en 80 Nm koppel. Koude start is keer op keer genieten.
@viezefreddyw: volledig mee eens, de F10 heeft eveneens mijn voorkeur. Een veel eleganter en strakker ontwerp.
@viezefreddyw: ik rijd nu in een 2017 335d xDrive automaat met volgens mij in hoofdlijnen dezelfde L6 motor, met ‘maar’ 313pk en 630nM bij 1500rpm als deze. Er zijn echt heel weinig auto’s die je met tussenacceleratie en acceleratie (0-100 4,8s) bij kunnen houden. Echt bizar als je inderdaad na gaat waar we vandaan komen. Ik bedoel, een 996 GT3 is niet heel veel sneller.

Wat deze 5 betreft zou ik deze boven de M5 prefereren al is de benzinevariant ook een fijne motor.
@stephane8200: Kijk, dat bedoel ik maar. Dat zijn toch geweldige cijfers voor een diesel in, met alle respect overigens, een 3-serie?!

Een 3-serie die een 996 GT3 kan bijhouden qua sprint. En dat met een diesel? Had toch niemand verwacht? Ik vind dat serieus erg leuk. Word er zelfs een beetje blij van. 313PK, 630nM koppel bij 1500RPM en een sprint van 0 naar 100 onder de 5 seconden. Met een diesel. Prachtige auto heb je!
@viezefreddyw: ja, is leuk speelgoed. Is tijdelijk tijdens mijn verblijf in Engeland. Ik rijd iedere maand een andere auto hier/daar. Vanaf dinsdag heb ik een Jaguar F-Pace. Weet nog niet welke uitvoering en motor.
Graag dit blauw met dat nieuwe blauwe leder dat op de 5-serie is te bestellen en een zwarte hemel! Dan is ie af!
En wat een prestaties! Bizar!
Er staat een dikke diesel bij ons voor de deur….

Met 4 slakkenhuizen mag je hopen dat de gelukkige eigenaar wel een beetje een goede turbodiscipline heeft !
Ideale wintersportbak. Echt een feestje om met die wagen naar de Alpen te kachelen.
@davidw: En je kan er zelfs ook nog mee naar een zonnig land rijden. Je hoeft niet altijd op wintersport! Dat is nog het mooiste aan deze auto.
Dit is zo’n extreem geniaal concept. Wel beetje dure wegenbelasting, maar voor de geslaagde manager die veel km’s maakt en ook met de auto op wintersport en zomervakantie gaat moet dit een prettige reiswagen zijn.
Het mooiste aan deze wagen is het interieur. Oh ja en die quad-turbo motor natuurlijk!
Goede caravantrekker.
Damnnnnnn…..what’s the next step. 💪💪
Wat een beest en heerlijke auto echt een bloed snelle auto geweldig! BMW heeft trouwens echt super goede automatische versnellingsbakken schakelen top en precies wanneer jij het wilt.
@arias12: BMW heeft supergoede transmissies? Welke dan? Ze zijn gewoon afkomstig van ZF hoor.
@viezefreddyw: Ja dat weet ik, maar ze zitten toch in elke BMW dan hebben die toch een super goede transmissie? En denk er aan dat we op Autoblog zitten denk dat de meeste wel weten dat BMW gebruik maakt van ZF transmissies. Die zijn overigens een stuk beter dan de bagger transmissies van mercedes wat een hel is het om in te rijden doet afbreuk aan het comfort van de mercedes op zich, maar goed dat terzijde.
@arias12: Maar BMW heeft dus niet ‘supergoede’ transmissies. ZF heeft ze. Is een groot verschil.

De transmissies van Mercedes zijn alles behalve bagger. Doen prima hun werk, net als de ZF transmissies. Een Mercedes rijden een hel noemen vanwege de transmissie kan ik niet serieus nemen.
@viezefreddyw: Ik denk dat je me begrepen hebt ;)
@arias12: BMW heeft de achttrapsautomaten samen met zf ontwikkeld. ZF bouwde ze voor BMW, BMW heeft daardoor ongeveer 8 jaar het alleenrecht gehad om deze automaten te gebruiken, sinds 2015 kunnen andere merken deze automaten ook van ZF kopen. Maar de afstellinng van deze automaten zijn specifiek voor de verschillende merken/modellen/motorisaties, bijvoorbeel de laatste generatie van deze automaat die in de 7 en 5 reeks te vinden is, is eveneens satelite aided en dat is enkel het geval bij BMW.
@wdmer: ja tuurlijk… daarom zitten ze ook al vanaf 2012 in de Dodge ram, range rover en aston db9 en een jaar later in de maserati ghibli, quattroporte en vele andere auto’s
@ultimora: db9? Hoe kom ik daar nou weer bij. Foutje…
@ultimora: Ik heb me vergist :) ze hadden 5 jaar het alleenrecht (geen 8 jaar) om die automaat te gebruiken.
@viezefreddyw: Weet jij toevallig of de merken zelf nog aanpassingen verrichten aan de ZF-bakken? Meerdere merken rijden er immers mee, zoals BMW en Jag. Kan me namelijk voorstellen dat ze de bak aanpassen aan het type motor en auto.
@berlinetta: Om eerlijk te zijn heb ik daar even geen idee van. @willeme ongetwijfeld wel. Maar ik denk eigenlijk niet dat autofabrikanten nog gaan zitten knoeien met een transmissie die elders ingekocht word.
@viezefreddyw: Volgens mij passen ze alleen de software aan. Volvo gebruikt ook dezelfde ZF-bak en schakelt minder goed (volgens autovisie). Test V70
@aikon1694:

Lijkt mij behoorlijk sterk dat ze dezelfde bak gebruiken, alleen het feit dat BMW de motoren in de lengte hebben liggen en Volvo dwars.
@jack_abarth: Je kon wel eens gelijk hebben. Beetje googelen… 8-speed Aisin TG-81SC
@berlinetta:

Ik denk niet dat een bak “pasklaar” ingekocht wordt, maar in samenwerking met ZF ontwikkeld wordt van auto tot auto.
@jack_abarth: Ja ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat ze de bak er direct in lepelen. Een en ander zal toch moeten worden afgesteld op de hoeveelheid koppel en wanneer dat koppel vrijkomt, gewicht en type auto etc.
@viezefreddyw: de transmissie van Mercedes zijn zeker wek bagger. En ben het met hem eens dat het niet prettig rijden. Ze reageren gewoon net te traag.
@arias12: ooit met de nieuwe 9 traps gereden? Dan zie je hoever ze bij das haus zijn, zeker in combinatie met de nieuwe motoren die eraan zitten te komen, die e220d is letterlijk perfect en denk/weet dat een BMW of Audi hier niet aan kan tippen, die 7g was zwaar verouderd maar toen hij zijn intrede deed was hij ook toen een van de beste.
@arias12: als er een ding zou zijn waar Mercedes erg goed in is zijn het wel de automaatbakken. Van de 7 bak heb niet zoveel ervaring maar de oude 4 bakken en de 5 bakken in de W203 en W211 doen het werk uitstekend.
@arias12: jij weet helemaal niet wanneer ik dat wil!

;)
Wat een brut. Eerder benieuwd hoe beschaafder Alpina zal gaan met de nieuwe g30 D5.
Dat wordt maar even een helm aanschaffen voor de hond.
Op papier een absolute winnaar met die specs. Toch zou ik gaan voor een 530d gaan (heeft teenwoordig 620 Nm!!!). Loopt ook 250, haalt de 100 in minder dan zes seconden en dan heb je niet al die ‘M’-stickertjes en bumpertjes.

Waarschijnlijk houd je dan nog genoeg over voor een goede wintersportvakantie en een leuke MINI voor Moeder de Vrouw, ook.
@willeme: Geen 535d? ;)

OT: Misschien is dit wel een van de fijnste auto’s die je kan kopen. Biedt vrijwel alles wat je je maar kan wensen: bizar snel, redelijk zuinig, stuurt leuk, comfortabel en van alle gemakken voorzien en biedt veel ruimte. Een mooie station in fraai blauw met cognackleurig leder zou ik mijn hand niet voor omdraaien.
@berlinetta: Qua meerprijs viel het bij de F10 behoorlijk mee. Voor 5 mille had je een turbootje extra. Maar met 265 (volgens mij) pk en 620 Nm heb je al meer dan voldoende. En ik heb vernomen van enkele eigenaren dat dat verbruik van zo’n biturbo vies tegenvalt. En dat was toch wel een beetje het punt van zo’n auto.
@willeme: De 530D F10 moest het doen met 258PK en ik geloof een koppel van 560 Nm. Meer dan genoeg voor zo’n luxe sedan als je het mij vraagt. De 535D had 313PK en 630 Nm aan koppel.
@viezefreddyw: Stiekem schijnt de 530d veel meer koppel te hebben dan opgegeven (veel te dicht bij de 535d, en dus op papier lager ;) ). De ..35xD’s hebben in tegenstelling met de gewone ..30xD’s een sportievere onderstel, altijd 4-wheel drive, flink wat sport en M-goodies standaard, maar kwa prestaties zitten ze heul dicht op elkaar.
Ik heb sinds kort een 330xD (zelfde motor en transmissie), en ik kan beamen dat dat echt RUIM genoeg is om met een station vele km moeiteloos op te eten. En de vorige eigenaar was aaridg genoeg om het M onderstel en de variabele dempers te bestellen, dus dat is ook ‘on par’ met deze geweldenaar.
Mocht ik ooit tekort komen, dan kom je met een chip ook een heel eind richting de 300pk.
@mda: Aah, kijk. Dat verklaart een hoop. Mooie auto moet jij dan hebben. De 30xD van BMW vind ik een zeer prettige aandrijflijn. Mijn vader heeft een F10 530xD van 6000 naar 200.000 kilometer in nog geen twee jaar tijd en daarna kocht hij een 730xD waarmee hij probleemloos 2 ton gereden heeft in bijna twee jaar. Bijzonder fijne auto’s vond ik dat. Met name de F10, dat was echt een geweldige auto om de rijden. Was een Individual uitvoering, dus met veel prettige opties en de mooie Individual-velgen.

Een 30xD motor is inderdaad RUIM zat. Veel plezier met je recente aanwinst. Dat moet wel lukken denk ik.
@viezefreddyw: Individual stoelen (leer), groot pano dak, echt alle leuke M-opties (stuur, onderstel, Sport+), en de ..30xD lijn. Heerlijk. En deze krengen hebben tegenwoordig launch control. BMW zegt er niet veel over, maar het staat in de handleiding hoe dit te activeren.
@mda: Dat klinkt als een mooi samengestelde 3-serie! Geniet er van, gaat vast goed komen!
@viezefreddyw: Ik zal hem eens opgeven voor ‘test mijn auto’… Moet autoblog wel een keer naar zwitserland komen (shit, hadden we moeten doen met de show in Geneve ;) )
@mda: Autoblog kennende doen ze alles voor de lezer, toch @autoblogger? Mooi man. Op zijn Sneekers gezegd ‘eem opp’e strûn’ in Zwitserland.
@mda @viezefreddyw: haha, bij de autoshow in Geneve is dan wellicht een betere optie;)
@autoblogger: ja, was net 6 weken geleden, maar toen had ik hem nog niet… Volgend jaar dan maar?
@willeme: Het verbruik is inderdaad wel een belangrijk punt ja. Ik vind het wel nog fraai dat de 535d een uitlaatje aan elke kant had. Zag er fraai uit. Bij de G30 hebben beide versies dat.
Mooie auto maar als ik in de markt zou zijn voor dit soort auto’s in dexe prijs categorie, zou mijn voorkeur uitgaan naar een Audi sq7. Dat vind ik echt een geweldig apparaat.
@mars1985: Ik hoorde er vorige week eentje langsrijden. Bruut geluid voor een diesel.
@berlinetta: Met speakers in de uitlaat ja.
@mars1985: dat is toch totaal anders? Audi A6 3.0 biturbo zou meer in de buurt komen.
Leuk, kunnen ze nog sneller van de invoegstrook naar links knallen zonder knipperlicht!

Ik vind het indrukwekkende specs, maar de auto doet mij niet zoveel. Ik deel de mening van Freddy dat de F10 mooier was en de W/S213 mooier is dan deze generatie 5-serie.
Een schitterende auto en het interieur ziet er ook fantastisch uit!
Dit is toch wel de ultieme daily!
Wat een dikke auto weer. Wel een lelijke kleuren combinatie en lelijke velgen😂
even naar de chipboer hiermee voor +1000nm sprintjes
@Jantje_555: Lol die chipboeren verprutsen je hele auto. Ik heb veel meer vertrouwen in BMW engineers ;)
@crackdavid: en hun bijkomende garantie uiteraard
Ik ga toch liever voor de nieuwe B5 Alpina
Een heerlijk alternatief voor de m5
Ultieme cruiser
Heb de station m550d gereden 4 weken lang toen ik met mn gezin op vakantie kwam vanuit ZA. Frankfurt gehuurd bij Sixt. Upgrade van Touareg naar de M550d. Vrouwtje vind het maar niks want zo laag en veel kleiner. Maar wat een koppel!!! Heerlijk genoten. Ook even zonder kids 260 op teller natuurlijk. Maar dat was al in 2015. Onlangs weer even langsgekomen bij de fam. Dit maal een 2017 Audi S6 met 450pk. Die roffel en de agressie van acceleratie. Beter dan M550d. Wegligging goed maar blijft een lange grote logge bak.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).