• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Mercedes-AMG C63 met vierpitter laat zich zien

Auteur: machielvdd, gepost 27 oktober 2021 om 20:59 – 26 Reacties

De nieuwe C-klasse AMG laat zich vooral zien en niet zozeer horen.

Bij het horen van ‘C-klasse’ en ‘AMG’ denk je waarschijnlijk al snel aan een hamerende V8. Al sinds 1997 is er de ‘Baby Benz’ er als kneitterdikke AMG met V8. Zoals jullie vast hebben meegekregen is aan dat tijdperk een einde gekomen met de laatste generatie Mercedes-AMG C63.

Met de nieuwe generatie wordt de V8 voor zijn diensten bedankt. Downsizing gebeurd meestal stapsgewijs, maar Mercedes neemt nu een tamelijk rigoureuze stap. De topversie van de C-klasse gaat in één keer van een V8 naar een vierpitter. Uiteraard wordt het gebrek aan cilinders gecompenseerd met elektro-aandrijving.

Dat is geen nieuws, maar we hebben nu verse spyshots van de nieuwe AMG, met dank aan @spotcrewda. Hoe de nieuwkomer gaat heten weten we nog niet 100% zeker. C63 lijkt nogal misplaatst bij een viercilinder. Aan de andere kant: de cijfers correspondeerden sowieso al niet meer met de cilinderinhoud. Reken er dus op dat de nieuwe über-C gewoon weer C63 heet.

Waarschijnlijk zal Mercedes daar ook het nieuwe ‘E Performance’-label achter plakken. Dit kennen we van de hybride Mercedes-AMG GT 63 S E Performance, die nog wél een V8 onder de motorkap heeft. Mercedes is zo slim geweest om dit label niet op een viercilinder te introduceren.

Nieuwe Mercedes-AMG C63
Nieuwe Mercedes-AMG C63
Nieuwe Mercedes-AMG C63
Nieuwe Mercedes-AMG C63
Nieuwe Mercedes-AMG C63

Op basis van de spyshots kunnen we alvast concluderen dat Mercedes qua design geen radicale veranderingen heeft doorgevoerd. We zien gewoon de vertrouwde AMG-kenmerken als de vier uitlaten en de Panamerica-grille. De voorbumper lijkt geheel in lijn te zijn met wat we gezien hebben op andere recente AMG’s, zoals de AMG GT63 4-door.

Op het uiterlijk valt dus niet zoveel aan te merken. Op het geluid daarentegen wel. Daar kunnen we ook wat over zeggen, want er zijn eveneens bewegende spyshots. Geheel volgens de verwachting is het geluid van de nieuwe C63 eh… tegenvallend.

Wat waarschijnlijk niet tegen zal vallen zijn de prestaties. De 2,0 liter viercilinder produceert al 440 pk en daar komt nog een 200 pk sterke elektromotor bij. Dat moet genoeg zijn om de belangrijkste rivaal, de nieuwe M3, aftroeven. De RS4 zal sowieso afgetroefd worden, want die heeft ‘maar’ 450 pk.

Foto’s: @spotcrewda via Autojunk

Video: Carspymedia

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Video: Mercedes AMG Project One voorgesteld door Lewis

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, c-klasse, c63, e-performance, Mercedes, mercedes-amg, Video, w206

Vorig bericht: « Video: BMW M2 remmen staken bij 200 km/u
Volgend bericht: Kiezen maar: BMW M5 30 Jahre vs. Cadillac CTS-V »

Lees Interacties

Reacties

  1. kubimazda3 zegt

    27 oktober 2021 om 21:12

    3 liter 6 cilinder die ook in e53 ligt met electro was een mooie tussenstap geweest.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      27 oktober 2021 om 22:15

      @kubimazda3: klopt!

      Login om te reageren
    • arta zegt

      28 oktober 2021 om 08:04

      @kubimazda3: JA!
      Helaas gaat de milieuwetgeving te snel en zal een hoog vermogende l6 specifiek voor AMG ontwikkelen veel te duur zijn.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      28 oktober 2021 om 08:55

      @kubimazda3: Exact mijn gedachte, maar helaas.

      Login om te reageren
  2. tinnemans zegt

    27 oktober 2021 om 21:35

    Pffff.. als het zo moet.. maak er dan maar direct een EV van, ik ken Peugeot Partners die beter klinken dan dit.

    Login om te reageren
  3. snellerdaneenaudi zegt

    27 oktober 2021 om 21:38

    Pijnlijk

    Login om te reageren
  4. rendomjoeser zegt

    27 oktober 2021 om 21:56

    Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen, maar persoonlijk vind ik die “63” V8 klinken als een opgevoerde vrachtwagen.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      27 oktober 2021 om 22:48

      @rendomjoeser: oh nee helemaal eens hoor, ik vind het niks

      Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      28 oktober 2021 om 07:17

      @rendomjoeser; Die vrachtwagens klinken inderdaad erg lekker ;), maar het geluid is wel anders hoor. De AMG V8 klinkt wat scherper en bijteriger omdat hij snel in toeren omhoog gaat. Maar als ik moet kiezen tussen het geluid van een AMG V8 of het gerommel van een grote Amerikaanse V8, dan ga ik zeker voor die laatste. Helaas komt mijn E65 740i qua geluid niet veel verder dan een zachte roffel, dus ik hobbel er ver achteraan.

      Login om te reageren
    • ponnie zegt

      28 oktober 2021 om 19:22

      Dit vind je niet alleen, dit is gewoon zo.
      Bekijk de spruitstukken van de amg v8 maar eens en dan zie je dat deze precies op vrachtwagenspruitstukken lijken, dit geeft de typische amg sound.

      Login om te reageren
  5. iphonistvongates zegt

    27 oktober 2021 om 22:18

    Een Merc. C63 Fugazi….. opnieuw een omen dat we op de rand van de afgrond staan….. 😵‍💫

    Login om te reageren
  6. kennone zegt

    27 oktober 2021 om 22:26

    Was dan voor een mooie 6pitter gegaan..

    Login om te reageren
  7. jmeverts zegt

    27 oktober 2021 om 22:29

    Yep, dit is het kantelpunt. Het gaat de verkeerde kant op met de wereld. Tiktok, 4 cilinder amg 63’s, de autoblog ios app…

    Login om te reageren
  8. st33fie zegt

    28 oktober 2021 om 00:48

    Hij komt knap van z’n plek.

    Login om te reageren
  9. Variomatic zegt

    28 oktober 2021 om 07:16

    Gadverdegadver… heb er geen andere woordkeuze voor. Echt, een vierpitter ipv een V8, zucht.. dat stomme milieu deugfascisme..

    Login om te reageren
  10. arta zegt

    28 oktober 2021 om 08:03

    @merken: zal in Nederland een bak goedkoper zijn dan een V8 🤷🏻‍♂️

    Login om te reageren
  11. wessel04 zegt

    28 oktober 2021 om 08:38

    Niemand gaat dit kopen, AMG gaat om beleving en geluid. Had gekozen voor een 6 pitter of desnoods elektrisch maar dit is vlees nog vis.

    Login om te reageren
    • meneerdemeneer zegt

      28 oktober 2021 om 13:02

      Waarschijnlijk gaan ze er meer dan ooit verkopen.
      Ze worden waarschijnlijk een stuk goedkoper, vooral in landen met een hoge co2 heffing.

      Login om te reageren
  12. RAW zegt

    28 oktober 2021 om 08:45

    Waarschijnlijk is het V8 geluid op wens af te roepen via de geluidsinstallatie, maar of je wat moet willen …

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    28 oktober 2021 om 08:56

    Toch benieuwd wat Audi met de volgende RS4 gaat doen, ergens hoop ik toch op de 4.0 V8. Als je die motor lang in leven wilt houden en de kosten die dat met zich mee brengt wilt kunnen dekken dan moet deze in zoveel mogelijk modellen.

    Login om te reageren
  14. 595 zegt

    28 oktober 2021 om 09:24

    Rip

    Login om te reageren
  15. ericc zegt

    28 oktober 2021 om 09:40

    Ik meen dat de huidige RS4 een 3 liter V6 is of ben ik mis. Een klein vermoeden dat de nieuwe RS4 iets gelijkaardig zal zijn als deze C63. Hopen op de 2,5 liter uit de RS3 met E-power om ook aan de 600 pk te geraken.
    Maar of deze C63 sneller gaat zijn op de Ring dan de huidige M3Competition betwijfel ik. Gewicht van de batterij speelt ook een rol.
    Maar zoals eerder gezegd hierboven hadden ze de motor uit de C53 kunnen gebruiken met E-power.
    Als de batterij nu leeg is, sta je daar met je C63-4 cilinder aan het stoplicht…….

    Login om te reageren
  16. SimonMc zegt

    28 oktober 2021 om 09:56

    @machielvdd: “Al sinds 1997 is er de ‘Baby Benz’ er als kneitterdikke AMG met V8”.
    Is dat wel juist? In 2001 is de C32 AMG uitgebracht met een 3,2 liter V6.

    Login om te reageren
    • ponnie zegt

      28 oktober 2021 om 19:23

      c43 amg

      Login om te reageren
    • Dieseltor zegt

      1 april 2022 om 09:01

      Je had de c43(w202), de c55(w203) en toen de c63(w205) met een 8 cilinder.

      Daaronder gepositioneerd had je de c36(w202), c32(w203) en toen de c43/c450(w205) met een 6 cilinder.

      Login om te reageren
  17. MarcoM zegt

    28 oktober 2021 om 10:19

    Tja, wat moet ik er van zeggen, leuke wrap, verder weinig tot geen wow factor kunnen ontdekken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North