Ja, deze occasion is een Ferrari F512M en geen Pontiac Fiero of Toyota MR2. Nee, het is niet echt een F512M.
Stiekem één van de meest iconische Ferrari’s aller tijden is de Testarossa. De auto is het toppunt van de jaren ’80: dikke V12, erg hoekige styling en een grote rol in Miami Vice. Echt wel een hoogtepuntje van het Italiaanse merk.
512TR
Dat succes probeerde Ferrari door te zetten in de jaren ’90. In 1991 kwam er een nieuwe versie van de Testarossa. Nou ja, het was eigenlijk een flinke facelift. Vooral details maakten de auto wat moderner, zoals een nieuwe grille en koplampen in de bumper en een iets andere achterbumper. Wel veranderde de naam: 512TR, waar TR nog steeds staat voor Testarossa en 512 voor het feit dat er een 5 liter grote V12 achterin ligt. Eigenlijk is ‘ie officieel 4.9 liter groot, maar een mooi afgeronde vijf klinkt toch iets beter. En de naam 4912TR slaat nergens op.
512M
Enfin, zo hield de Testarossa het nog even een tijdje vol. Het begon echter op wanhoop te lijken toen Ferrari de 512TR na slechts drie jaar weer een facelift gaf en de 512 weer een nieuwe naam kreeg. Dit keer werd het Ferrari F512M (F voor Ferrari, M voor Modificato) en de productie duurde maar twee jaar (1994-1996). Op papier profiteert de F512M van de voorsprong van tien jaar, want de V12 leverde inmiddels 55 pk meer. Hij komt echter wel vaak in het verdomhoekje terecht, ‘de slechtste versie van de Testarossa’ en dat soort claims. De auto moest inderdaad zijn kenmerkende lampen inwisselen voor vaste koplampen in plaats van klapkoplampen en hij kreeg ronde achterlichten à la F355: eigenlijk een beetje te modern voor de hoekige koets.
Zeldzaam
Meningen over de Ferrari F512M lopen ietwat uiteen – daar zijn het meningen voor – maar voor degenen die het inderdaad de slechtste Testarossa vinden is die korte productietijd goed nieuws. De auto is vrij zeldzaam, er zijn er zo’n 500 gemaakt. Daarvan staat er nu eentje op Marktplaats. Tenminste, een occasion die eruit ziet als een Ferrari F512M.
Ombouw
Geen zorgen, zoals gezegd is het niet een omgebouwde MR2. De Ferrari F512M occasion die stiekem geen F512M is, is gebaseerd op een 512TR uit 1994. Zelfde auto, ouder uiterlijk. De ombouw ziet er geloofwaardig uit. Dat heeft twee redenen: ten eerste dat de F512M-onderdelen makkelijk inwisselbaar zijn met die van de 512TR. Ten tweede dat de ombouw is gedaan door niemand anders dan Ferrari henzelf. Eigenlijk is het dus exact hoe een originele F512M gebouwd werd, zonder de motorupgrades dan.
V12
Want wat er niet is veranderd aan deze Ferrari F512M occasion: de basis en de 4.9 liter V12. Deze leverde in de 512TR 430 pk, wat je dus krijgt met deze nep-F512M. Een bijzondere kruisbestuiving dus. Naar honderd sprinten doe je trouwens in 5,0 seconden en de lol houdt pas op bij 314 km/u.
Te koop
De origineel Duitse Ferrari ‘F512M’ occasion kan van jou zijn. Het is een complete auto met 14.287 km op de teller. Volledig origineel, behalve dan het feit dat ‘ie er moderner uitziet dan dat ‘ie is. Vandaar dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten: je mag er nog 159.500 euro voor aftikken. Interesse tonen en eventueel kopen doe je op de advertentie van de Ferrari F512M, eh, 512TR occasion.
camber24 zegt
Mooi artikel, Loek!
Persoonlijk vind ik de F512M best wel okee. Vroeger was de Testarossa voor mij, opgegroeid in de 80’s een droomauto. Nu niet meer. Te breed. Te log. Een GT met middenmotor, het wringt bij me. Ultieme Ferrari droomauto heeft dus plaatsgemaakt voor de F40. En de 250SWB. En de mintgroene 250GTO. En de 246GT Dino. En een gele F355 spyder met handbak.
simonferrari zegt
@camber24: Mocht je de collectie zoals je omschrijft ooit bemachtigen, stuur even een bericht. Man, een mintgroene 250 GTO, heerlijk. En dan zijn er nog mensen die zeggen dat geld niet gelukkig maakt ;)
camber24 zegt
@simonferrari: deal ;-)
simonferrari zegt
Leuk artikel om te lezen. Toch kan deze Ferrari mij niet bekoren. Veel liever een mooie originele 512TR of een F355. Bij voorkeur die laatste, in het donkerblauw.
mustang750supersnake zegt
@simonferrari: als cabrio echt schitterend!
MaartenD zegt
Wat mij betreft is de 512 TR qua design het beste geslaagd van de drie
Joel_D zegt
Gaaf! Jaartje of 20 geleden reed er een rode Testarossa rond als 512M vermomd in Aerdenhout. De Testarossa kende ik wel, 512M niet als klein jochie. Vond het altijd maar een vreemd geval.
harrie zegt
De 512M is de Marijke Helwegen van Ferrari.
ouwedibbes83 zegt
@harrie: precies! Die smoel en oogopslag kloppen totaal niet, om over de bilpartijen maar niet te beginnen. Zo overduidelijk geprobeerd jonger te zijn, dat t er niet op verbeterd door de breuk met de rest vd body.
staal zegt
Waar moet je je linkerbeen laten?
fastforward zegt
@staal: en koppelen?
kniesoor zegt
Eigenlijk is dit dus een F512TRM.
mustang750supersnake zegt
ik zou het andersom doen…de oude carrosorie met de nieuwere motor erin😁
hjhj zegt
Toch liever een monospecchio, monodado rode testarossa, zoals uit de folder, heerlijk.
harrie zegt
Of een witte, en dan een lichtblauw broek, pastel roze shirt en wit colbertje erbij aan.
marcomanta zegt
Toch weer mooi dat zoiets nog bestaat en in het geel.
tinnemans zegt
Waar ik echt niet bijkan is dat lage aantal kilometers. Als ik me een Ferrari kon veroorloven zou ik er zo vreselijk veel kilometers mee willen maken. Hier is nog geen 10 uur per jaar mee gereden, doodzonde.
ericd zegt
Klapkoplampen er weer inzetten (van de voorkant is het nu teveel een cartoonesk lachebekkie), en andere wielen?
Design_Driven zegt
Door Ferrari gemaakt? Of met Ferrari onderdelen?
rikus zegt
De Testarossa is inderdaad een iconische auto. Al sinds ik me kan heugen twijfel ik al of ik hem niet mooi vknd, of juist heel gaaf. De 512 TR is het totaal niet. Ook al waren de wijzigingen minimaal, de auto lijkt heel anders. De aanpassingen sluiten niet mooi aan op het strakke design van de Testarossa. Helemaal niet met die ronde vormen van de wielen. De spaken dan he. Een woordgrapje is te makkelijk nu. De velgen van de 512M daarentegen zouden in mijn optiek juist erg goed staan onder de “ouwe”. Hoe dan ook. De 512 zal, in welke vorm dan ook, bij lange na niet het cultstatus bereiken wat de Testarossa heeft. De auto is een dikke netnietter.
cossiekiller zegt
Een fake Ferrari dus. Dat vraagt om een grote kraan met grijper!