• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Porsche 911 GT3 krijgt geen handbak meer?

Auteur: robbie, gepost 8 februari 2011 om 09:37 – 41 Reacties

Huidige Porsche 911 GT3
Zijn ze bij Porsche nou helemaal van de pot gepleurd! Uit Duitsland bereiken ons geluiden dat de volgende generatie 911 GT3 (aka 991) niet meer leverbaar zal worden met een handbak. Zelf schakelen is immers voor mietjes. Wel zou het gewicht fors dalen en de motor naar voren geplaatst worden. Het moet niet gekker worden…

De nieuwe 911 GT3 zou zo’n 480 pk meekrijgen en voorzien worden van Porsche’s 9A1 motor. Die motor zou worden gekoppeld aan een PDK-S transmissie en over een handbak wordt helemaal niet gesproken. Positief is wel dat Porsche er naar streeft om de nieuwe GT3 zo’n 80-90 kilo lichter te maken dan de huidige versie, dat zullen ze doen door composiet materialen te gebruiken.

Nog meer positief nieuws is dat er geen gebruik zal worden gemaakt van hybride techniek en/of KERS, maar dat kunnen ze natuurlijk altijd nog bewaren voor een ‘speciale’ GT3 variant. Een ander opvallend nieuwtje is dat Porsche er naar streeft om de motor verder naar voren te monteren zodat de balans van de auto beter zal worden. Ze zullen het officieel nooit een middenmotor gaan noemen, maar het lijkt erop dat de nieuwe 911 een soort grote Cayman gaat worden. (via: rennlist.com)

PS De bron bevestigde ook nogmaals de komst van een Limited Edition GT3 RS op basis van het huidige model (997) met 4.0 liter motor. We wachten vol spanning af!

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft
  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, GT3, Porsche

Vorig bericht: « Dit wordt Infiniti’s Audi A3 killer
Volgend bericht: Lekker breed! Tecnocraft Mercedes C63 AMG Widebody »

Lees Interacties

Reacties

  1. pieterveer zegt

    8 februari 2011 om 09:44

    -edit: check!-

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      8 februari 2011 om 09:45

      -edit: check!-

      Login om te reageren
    • gschoots zegt

      8 februari 2011 om 09:47

      -edit: check!-

      Login om te reageren
    • gschoots zegt

      8 februari 2011 om 09:48

      @pieterveer: Volgens mij is Robbie nog niet helemaal wakker…

      Login om te reageren
      • pieterveer zegt

        8 februari 2011 om 09:51

        @gschoots: daar had ik overheen gelezen, hij is dus niet de enige die nog iet helemaal wakker is ;)

        Login om te reageren
    • CorteX zegt

      8 februari 2011 om 10:37

      -edit: check!-

      Login om te reageren
  2. C220AMG zegt

    8 februari 2011 om 09:44

    Persoonlijk zou ik het niet heel erg vinden een Automaat, echter kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat dit afbreuk doet aan het rijplezier! Ik kan eigenlijk niet wachten op de nieuwe 911!

    Login om te reageren
  3. betonstaal zegt

    8 februari 2011 om 09:48

    @Robbie Die PDK-S transmissie is een bak uit de racerij, klinkt niet slecht.

    Login om te reageren
  4. betonstaal zegt

    8 februari 2011 om 09:51

    @Robbie er is ook nog een verschil tussen een middenmotor en een motor die van achter de achteras – zoals bij de oude 911’s – stukje bij beetje naar voren geplaatst wordt, richting boven de achteras.

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      8 februari 2011 om 10:42

      @betonstaal: voor zover er nog zoiets bestaat als een achteras.

      Login om te reageren
  5. dennisberkhout zegt

    8 februari 2011 om 09:51

    Het mag dan wel wezen dat die PDK-S uit de racerij komt, ik vind dat de GT3 in ieder geval beschikbaar moet zijn voor de puristen. Daar gaat het bij een GT3 toch eigenlijk om.
    Daarbij hoop ik dan maar van die automaat, dat de schakel-paddles achter het stuur recht blijven staan. Dat is iets wat Porsche nog niet doet. En als je dan een race-automaat wilt plaatsen in een GT3, laat ze dan ook recht staan.

    Login om te reageren
    • gschoots zegt

      8 februari 2011 om 09:55

      @dennisberkhout: Ik heb dat vaker gehoord maar is het niet juist fijner als de flippers meedraaien?

      Login om te reageren
      • remkov zegt

        8 februari 2011 om 11:17

        @gschoots:
        Nee, want als je in een bocht je stuur overpakt ben je al gauw je flippers kwijt wanneer die meedraaien. Als je flippers vast staan op een bepaalde plaats weet je in ieder geval altijd waar ze zijn.

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          8 februari 2011 om 12:00

          @remkov: Inderdaad vaste flippers, da’s veel beter als meedraaiende. Ferrari e.d. hebben dat ook niet. Veel beter. Porsche moet het dan wel goed doen, want ik had gehoord dat ze ook het schakelpatroon verkeerd om hebben met die flippers t.o.v. alle andere fabrikanten. Maar voor zover ik heb begrepen kan de Porsche dealer dat middels een software-aanpassing veranderen.

          OT: Wat een dikke bak is die GT3 toch. Weet je wat ik heel mooi vind? Die verchroomde naafkegels die van de remschijf naar de velg lopen. Wat een mooie cleane look geeft dat.

          Login om te reageren
  6. donvliet zegt

    8 februari 2011 om 10:04

    ik hou wel van flippers, maar je zou de keuze moeten hebben. Dan kan iedere koper zelf bepalen wat ze willen.

    Login om te reageren
  7. dropheadcoupe zegt

    8 februari 2011 om 10:28

    wel jammer de lol van zown beest van een wagen is om zelf te schakellen

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      8 februari 2011 om 10:44

      @dropheadcoupe: volgens mij kan je bij flippers nog steeds zelf het schakelmoment bepalen, alleen hij ontkoppelt de motor voor jou veel sneller dan dat jij dat met je voetjes bij kan houden.

      Login om te reageren
  8. CSL zegt

    8 februari 2011 om 10:28

    Lekker hoor.
    Ze moeten de M3 GTS hebben gereden en hebben gezien dat die een geniale DCT heeft.

    Login om te reageren
  9. RuVi zegt

    8 februari 2011 om 10:54

    tweeledig is dit natuurlijk.
    uiteraard doet het afbreuk aan de puristische karakteristieken die een Gt3 normaal gesproken hoort te hebben.
    Aan de andere kant zal een PDK sneller, zuiniger en schoner zijn. In NL kan dit zelfs zorgen voor een lagere aanschafprijs omdat de uitstoot lager is.
    Ook kunnen de ratio’s van de bak korter op elkaar zitten omdat het waarschijnlijk een 7-bak zal zijn zoals de andere PDK’s.

    Login om te reageren
  10. Scorso zegt

    8 februari 2011 om 11:11

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  11. Jantje_555 zegt

    8 februari 2011 om 11:11

    oei oei hij is er helemaal van van de kaart, zoveel spel VAUTEN

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    8 februari 2011 om 11:32

    Porsche ontwikkelt nog druk aan de nieuwe editie van de 911 en er wordt al gespeculeerd over nieuwe actie modellen?

    Login om te reageren
  13. hectorae86 zegt

    8 februari 2011 om 11:55

    Als ik die bovenste foto zo zie, dan denk ik maar 1 ding….. Wat een ongeinspireerd simpel rot interieur, dat is niet zoals het een sportwagen betaamd.

    Login om te reageren
  14. ramshoek zegt

    8 februari 2011 om 12:07

    Het blok verder naar voren plaatsen?
    Een beetje zoals Audi heeft gedaan bij hun nieuwe A4, wellicht?
    De oude A4 (en andere audi’s) kenden de volgorde:
    Motor, koppeling, differentieel, versnellingsbak.
    Audi heeft voor de nieuwe A4 diff en koppeling van plaats gewissels. Het blok kwam daarmee iets van 15 cm naar achteren te liggen. Porsche zou iets soortgelijks met hun boxer kunnen doen. Ik geloof nooit dat de nieuwe 911 een middenmotor configuratie zou krijgen…

    Login om te reageren
  15. jorden zegt

    8 februari 2011 om 12:18

    als purist wil je toch zo snel mogelijk zijn?
    de techniek heeft de handbak nou eenmaal ingehaald.

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      8 februari 2011 om 13:28

      @jorden:

      Niet mee eens. Als purist wil je juist zoveel mogelijk betrokken zijn bij de auto en je er één mee voelen. Daar passen allerlei automatische snufjes die je het werk uit handen nemen, niet goed bij. Alles zelf willen doen, ook als het iets ten koste gaat van de snelheid dus, dat is wat puristen willen.

      Overigens zou ik er heel raar van opkijken als de volgende GT3 alleen maar met PDK leverbaar wordt. We zullen zien…

      Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    8 februari 2011 om 12:38

    Volgens mij koop je een GT3 meer om de beleving dan om de pure snelheid, aan die honderste die je spaart met een PDK zal het niet liggen. Als je gewoon zonder drama snel wilt rijden heb je daar wel andere 911’s voor. Vreemde beslissing…

    Login om te reageren
  17. As_long_as_it_is_fast zegt

    8 februari 2011 om 13:34

    Verdorie, heel mijn post opnieuw.
    Heb ik nu ergens gelezen dat een handgeschakelde bak lichter is dan een automatische? Is het dan niet tegen de logica om een automatische bak te gaan inbouwen als je doelt op gewichtsreductie?
    Voor de rest is en blijft de RS3 een vette bak.
    Of die nu handgeschakeld is of automatisch met flippers of volledig automatisch met sportstand, ik denk dat dat op zich niet veel afbreuk doet aan de rijervaring. Hoewel ik me kan inbeelden dat behoorlijk wat mensen zich hieraan zullen storen. Hij zal er in ieder geval sneller door worden.

    Login om te reageren
  18. bozewolf zegt

    8 februari 2011 om 14:08

    Oh oh…nu zullen de Porsche groupies een hele kluif krijgen om deze auto goed te praten..

    de GT-R was immers een Playstation en de GT3 was een echte auto, toch?

    Right.

    Om nog maar te zwijgen van het “motor naar voren” geruchtje. Zouden ze in Zuffenhausen nu eindelijk door hebben dat achterin geen briljante plek is voor een motorblok?

    Login om te reageren
    • PCCB zegt

      8 februari 2011 om 14:18

      Je zal sowieso de keuze hebben tussen handbak en PDK, net zoals dat geldt voor alle andere 911’s waar je die bak op kan hebben. De motor schuift naar voren, maar zit nog altijd op/achter de achteras, zoals het hoort voor een Elfer. Er bestaan genoeg zeer valabele alternatieven als het je niet aanstaat, me dunkt.

      Login om te reageren
  19. Megakix zegt

    8 februari 2011 om 16:13

    Geen handbak meer….hebben ze wel kopers dan ? :lol:

    Login om te reageren
    • bowie zegt

      8 februari 2011 om 19:13

      @Megakix: Op voorhand al!

      Login om te reageren
  20. xilver zegt

    8 februari 2011 om 16:34

    Alle handbakken gaan er gewoon aan… Porsche staat net bekend voor het behoud van z’n handbakken… En dan nog wel in een GT3 RS…
    Flappy paddle gearbox is the future…RIP handbakjes…

    Login om te reageren
  21. norge zegt

    8 februari 2011 om 16:44

    Kijk dat krijg je als VAG een merk overneemt ,het eerste wat ze er uit gooien is de ziel van het merk :(

    Login om te reageren
  22. MichaelvdBroek zegt

    8 februari 2011 om 18:23

    automaten, 4 cilinders, hybride motoren waar gaat de wereld heen!

    Login om te reageren
  23. norge zegt

    8 februari 2011 om 19:14

    998 op weg naar het noorden om te testen.
    http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00859/Ute01_859964i.jpg

    Login om te reageren
  24. Justawheelchairguy zegt

    8 februari 2011 om 20:59

    Wat een heerlijk nieuws! Ik ben verlamd aan mijn benen, bezig met rijlessen, maar dit betekend dat ik later dus ook deze auto kan rijden!

    Login om te reageren
  25. joeytrambel zegt

    8 februari 2011 om 21:58

    wie schakelt er nu tijdens het overpakken? 2 handen aan het stuur op snelheid zal nooit meer dan een hele stuur omwenteling kosten, overpakken doe je als je parkeert, dus laat de flippers gewoon meedraaien met het stuur aub..

    Login om te reageren
    • rc1990 zegt

      9 februari 2011 om 14:34

      @joeytrambel: Mee eens. Als je een Corsa met semi-automaat hebt tenminste.

      Login om te reageren
  26. Dimglor zegt

    9 februari 2011 om 19:23

    Waarom laten ze de keuze niet aan de klanten? Zou toch veel beter om beide aan te bieden…

    Login om te reageren
  27. Cantago zegt

    16 februari 2011 om 19:08

    Een GT3 die niet met handbak leverbaar is? Wat een onzin! Porsches zijn toch JUIST gemaakt om ook lekker mee op de weg te kunnen rijden en niet alleen op een circuit? Dan wil ik ook zelf schakelen! Anders heb je helemaal niks meer te doen in je bloedsnelle bak…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North