• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Porsche 911 Targa kan prima door de beugel

Auteur: ricardo, gepost 6 juni 2012 om 20:55 – 45 Reacties

Targadakjes voor de win

Vergeef ons het verschrikkelijke woordgebbetje, maar dit is goed nieuws voor liefhebbers van de aloude Targa. Een grote beugel en een achterruit die doorloopt tot aan de zijkanten. Onze spyfotograaf laat zien dat dit weer helemaal terugkomt.

Geruchten van een 911 (991) Targa met ouderwetse uitneempanelen staken al de kop op voordat de nieuwste editie daadwerkelijk op de markt was. Ongeveer een jaar geleden. En het lijkt te gaan gebeuren, waardoor we snel een nieuwe cabriovariant aan de line-up van de 991 kunnen toevoegen. Denk aan een introductie in 2013, iets voor de zomer.

Sinds de 993 is het principe ‘Targa’ verkwanseld en werden ze uitgerust met een glazen schuifdak. Ook de nieuwste generatie is te verkrijgen met een dergelijke dakconstructie, maar die mag je dus geen Targa meer noemen, anders sturen we een bromsnor op je af in een -juist ja- Targa.

De foto’s laten de beugel zien en een gecamoufleerde achterruit. Het dakpaneeltje dient dus handmatig te worden verwijderd. Beeld!

Ook interessant!

  • Porsche 911 Targa doet halve koprol in Gelderland
  • De Porsche 911 Targa politieauto is terug!
  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, Cabrio, Porsche, spyshot, targa

Vorig bericht: « Lexus brengt een racy IS-F naar Pikes Peak
Volgend bericht: BMW 1M, met de pk-groeten van Alpha-N [410 pk] »

Lees Interacties

Reacties

  1. syliaca zegt

    6 juni 2012 om 20:57

    Ziet er erg lekker uit, zie hem graag verschijnen!

    Login om te reageren
  2. jeroenoscar zegt

    6 juni 2012 om 21:01

    Super! Veel beter dan de vorige (997), die zag er niet uit vond ik.
    Hopelijk kun je hem ook weer in het groen krijgen met een zilveren beugel.

    Login om te reageren
  3. eduardovich zegt

    6 juni 2012 om 21:01

    Heel dik!

    Login om te reageren
  4. baasbas zegt

    6 juni 2012 om 21:02

    Ehm. Wat is er mis met het glazen dak van de vorige Targa? En waarom is de beugel beter? Ik zie het voordeel niet..

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      6 juni 2012 om 21:38

      @baasbas: Gewoon het retro-gevoel. De oude had het, dus leuk dat ze het nu ook erop zetten.

      Login om te reageren
    • adyton zegt

      6 juni 2012 om 21:39

      @baasbas: En trouwens, die vorige was niet echt de naam Targa waard he.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        6 juni 2012 om 23:29

        @adyton: Dat glazen dak was erg gaaf. Functioneler dan met zo’n beugel. Handig elektrisch ook. Ik vond hem de naam targa wel waard hoor. Ik weet ook wel dat die beugel er alleen voor nostalgische redenen zit. Om de zeurkousen tevreden te stellen die (ten onrechte) beweren dat de 928 geen Porsche is… En de 924.. En de Boxster.. En de Cayenne… etc.

        Login om te reageren
        • adyton zegt

          6 juni 2012 om 23:36

          @baasbas: Idd. Het is functioneler. Zeker aangezien je dat dakje nu manueel eraf moet doen (ook heel retro ;) ) en dan opbergen.
          Maar blijkbaar dat Porsche het schuifdak ook nog zal aanbieden om mensen als jij ook tevreden te stellen :)

          Login om te reageren
    • d15b2 zegt

      6 juni 2012 om 21:40

      @baasbas: Beugel is niet beter, alleen maar “mooier” ( vinden meeste mensen denk ik). De targa-bar was al overbodig toen de cabriolet de stevigheid van de carroserie alles al kon dragen zonder een bar, dus vandaar dat ze over zijn gestapt op glazen dak – om het model bestaansrecht te behouden.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        6 juni 2012 om 21:44

        @d15b2: een beugel mooier???? Nou, die had ik nog niet eerder gehoord hoor! Was vroeger gewoon voor inferieure merken die de torsiestijfheid zónder beugel niet voor elkaar kregen….

        Login om te reageren
        • Ram-G-maN zegt

          6 juni 2012 om 21:54

          @Svenska_Aeroplan_AB: Just my thoughts.

          Login om te reageren
        • d15b2 zegt

          6 juni 2012 om 22:02

          @Svenska_Aeroplan_AB: Ik heb het over hedendaags. Buiten dat – De targa werd nog gewoon geproduceerd toen de 930 / 964 allang cabriolet modellen hadden. Blijkbaar was er toch nog vraag voor, maar meer voor esthetische waarde

          Login om te reageren
  5. jordy14 zegt

    6 juni 2012 om 21:04

    Ziet er goed uit. Maar het linkje “beeld” werkt niet.

    Login om te reageren
  6. thomaz zegt

    6 juni 2012 om 21:05

    Tsja, het zal allemaal wel nostalgisch zijn enzo. Maar waarom zou je zo’n targa met zo’n handmatig uitneembaar dak nou kopen, als je ook een volledige cabrio kan kopen waarvan het dak wel gewoon makkelijk en elektrisch dichtgaat. Lijkt mij vrij onhandig dat gesleep met zo’n dakje als je net laten we zeggen +/- 150k voor je auto hebt neergeteld.

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      6 juni 2012 om 21:07

      @thomaz: klopt, het gaat hier denk ik meer om het idee dan om de functie.

      Login om te reageren
    • Carreza zegt

      6 juni 2012 om 21:33

      @thomaz: je geeft zelf het antwoord op je vraag: nostalgie!

      Login om te reageren
      • thomaz zegt

        6 juni 2012 om 22:54

        @Carreza: Dat besef ik me ook wel. Maar ik vraag me dus af of de hedendaagse 911 koper wel zit te wachten op nostalgie. Hoewel die auto feitelijk natuurlijk één brok nostalgie is met dat design en die boxer achterin, vraag ik mij dus af of de hedendaagse 911 koper niet gewoon gemak wil. Het overgrote deel wordt hier in Europa nota bene met automatische versnellingsbak verkocht. Maar goed, Porsche (de Duitsers) kennende hebben ze de markt goed onderzocht en zal er wel vraag naar zijn. Of ze zetten hem gewoon in het gamma als nostalgische image-builder voor de rest van de 911-range. Hmm…

        Login om te reageren
        • Revvji zegt

          7 juni 2012 om 11:20

          @thomaz: De 911 Sport Classic heeft toch ook vlot verkocht? Dat het aantal exemplaren beperkt was, zal daar wel toe bijgedragen hebben, maar toch..

          Login om te reageren
  7. raphael zegt

    6 juni 2012 om 21:13

    Fantastisch nieuws! Echt super, heb altijd gehoopt dat ze dit zouden maken..

    Login om te reageren
  8. autogedrocht zegt

    6 juni 2012 om 21:14

    De foto’s laten de beugel zien en een gecamoufleerde achterruit autoblog logo

    Login om te reageren
  9. HDM zegt

    6 juni 2012 om 21:20

    Geniaal dat ze em nog zo proberen te vermommen als een cabrio xD

    Login om te reageren
  10. doncorleone zegt

    6 juni 2012 om 21:25

    Nu nog Fuchs velgen eronder en het plaatje is compleet.

    Login om te reageren
  11. Carreza zegt

    6 juni 2012 om 21:31

    Dat wordt meteen mijn favoriete 911 variant!

    Login om te reageren
  12. bassen zegt

    6 juni 2012 om 21:33

    Nu nog hopen dat politie ze ook weer in gebruik gaat nemen en dan is de traditie weer in ere hersteld.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      6 juni 2012 om 21:56

      @bassen: Denk het niet in deze crisis tijd .

      Login om te reageren
  13. adyton zegt

    6 juni 2012 om 21:39

    Goed dat Porsche weer voor een echte Targa gaat.

    Login om te reageren
  14. vale46 zegt

    6 juni 2012 om 21:55

    Ziet er goed uit :)
    Maar ik schrik wel een beetje van het stoffen dak.
    “moet” een Porsche targa er niet eerder zo uitzien? :

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      6 juni 2012 om 21:56

      @vale46: Ik bedoel dan een glazen achterruit en een vast uitneembaar dak.

      Login om te reageren
      • bassen zegt

        6 juni 2012 om 22:06

        @vale46: Komt ook wel, maar dit is een mule, om de pers te misleiden.

        Login om te reageren
    • Seroo zegt

      6 juni 2012 om 22:07

      @vale46: Dat stoffen dak is duidelijk een poging om de auto op een gewone cabrio te laten lijken. Je ziet heel duidelijk op de foto dat het er gewoon op geplakt is, maar als hij langs rijd niet. Dat is het idee van camouflage.

      Login om te reageren
    • baasbas zegt

      6 juni 2012 om 23:31

      @vale46: nee, die spoiler moet er af

      Login om te reageren
  15. norge zegt

    6 juni 2012 om 21:56

    Ziet er lovend uit.

    Login om te reageren
  16. Hupke zegt

    6 juni 2012 om 22:33

    Zo’n targa is echt de mooiste uitvoering van een 911 maar toch om te rijden zou ik voor een coupe gaan. Qua handling en gewicht stukken beter (of dat was toch altijd zo).
    Niet dat ik voor een 911 zou gaan moest ik een sportwagen willen, vind die dingen zeker de moderne veeleer daily drives zijn dan die ene speciale voor in het weekend of op het circuit.

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      6 juni 2012 om 23:02

      @Hupke:

      Met de stijfheid van de 911-cabrio t.o.z. van de coupe valt het wel mee, hoor! Bij het ontwerpen hadden ze de cabrio al in gedachten, dus die bodem-sessies zijn al aangepast/herberekend.

      Ik vermoed dat die Targa nog een stukje strakker zal rijden dan de cabrio? Het verschil lijkt mij dan te verwaarlozen..

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        6 juni 2012 om 23:36

        @FrankypankyV8:

        Na snel ff googelen (heb niet echt ge fact checked dus kan louche zijn maar normaal niet)

        “WEIGHT Coupe: 1,320KG Cabriolet: 1,395KG + 32KG Hard Top TORSIONAL RIGIDITY Coupe: 16,500 Nm deg Cabriolet: 8,200 Nm deg LONGITUDINAL RIGIDITY Coupe: 21,000 N/mm Cabriolet: 8,900 N/mm 0-60MPH Coupe: 4.6s Cabriolet: 4.8s”

        Dat zijn toch serieuze verschillen. Targa en cabrio maken eigenlijk niet zo veel verschil uit omdat ze beiden dat zwakke middenstuk hebben (de echt targa’s toch) dat serieus verstevigd moet zijn tov. een coupe. Targa is enkel veiliger bij het overkop vliegen en dat soort zaken. Dingen waarop recente cabrio’s ook best wel veilig voor zijn met hun rollbescherming en dergelijke.

        De keuze voor de targa zou eigenlijk vooral door schoonheid gedreven worden niet door sportiviteit.

        Tenzij je de coupe versie wil benadelen tov de cabrio kan je eigenlijk niet om de natuurwetten heen. En zal een coupe altijd lichter en stijver zijn. Dat heeft te maken met het oppervlaktetraagheidsmoment.
        Dat is om het simpel uit te legen waarom je een latje heel goed kan buigen in de richting dat het dun is en minder goed in de richting dat het hoog is ondanks dat het altijd dezelfde oppervlakte heeft.
        Zo heb je om een cabrio stijf te maken dus een stuk meer materiaal nodig in die bodem dan bij een coupe.

        Login om te reageren
        • Frankypanky zegt

          7 juni 2012 om 00:10

          @Hupke:

          Ok, dank je voor de correctie dan…Het zal dan wel een ander automerk zijn geweest, die aangaven dat ze de bodem van de versie met vast dak al hadden aangepast t.o.z. van een cabrioversie?

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            7 juni 2012 om 00:16

            @FrankypankyV8:

            De MP4-12C van Mclaren bij mijn weten en enkele TVR’s (hele hoge en sterke middentunnel) voor de rest zou ik het niet weten.

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 juni 2012 om 11:23

      @Hupke: “zou ik voor een coupe gaan. Qua handling en gewicht stukken beter (of dat was toch altijd zo)”
      Of voor de Boxster, qua handling en gewicht ook beter maar wel open.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        7 juni 2012 om 11:51

        @mashell:

        Ja idd een prima wagen. Wel een wagen die van 0 af aan als roadster bedoelt was en waar de motor op de juiste plaats ligt.
        Voor de 987 is de Porsche Boxster: 10,000 Nm/degree en hij weegt 1420 kg. (de spyder is de lichtste en weegt 1275kg)
        Z4: 14,500 Nm/degree (e85) 1365kg
        Z3: 5,600 Nm/degree 1170kg

        Dus als je gaat kijken is die boxster op papier ook niet zo extreem geweldig. Hij heeft wel het voordeel dat die een stuk korter is dan de 911 waardoor je dat minder zal voelen. Ik ben wel verbaasd, ik heb nooit geweten dat die ZO zwaar was.

        Login om te reageren
  17. masterstig zegt

    6 juni 2012 om 22:46

    Ik ben benieuwd, ik ben altijd al een Targa fan geweest. Ziet er gewoon chicker uit dan een coupe.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 juni 2012 om 11:24

      @masterstig: de coupe heeft een mooie lijn met die achterste zijruitjes, de cabrio is juist het probleem, die heeft een dikke kont en ziet er in de flank niet zo elegant uit als de kap dicht is.

      Login om te reageren
  18. C220AMG zegt

    7 juni 2012 om 00:07

    Eindelijk komt ‘ie dan toch terug! Laten we hopen dat je de beugel een beetje kunt “customizen” zoals je bij de R8 de sideblades in bepaalde materialen kunt uitvoeren.

    Een mooie zwarte Targa, met RVS beugel graag!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 juni 2012 om 11:26

      @C220AMG: en met Fuchs wielen…

      Login om te reageren
  19. kickass zegt

    7 juni 2012 om 11:25

    Zal m’n oom wel leuk vinden! Hij heeft de Targa’s van de vorige drie generaties.

    Login om te reageren
  20. targadriver zegt

    16 juni 2012 om 20:47

    Een nog niet genoemd zeer prettig aspect van de vorige targa is het feit dat de auto erg licht is van binnen. Ik rij dagelijks in een 997 targa en het enorme glazen dak geeft een zeer ruim gevoel. De gewone 911 heeft dat niet en voelt dus wat krapper aan van binnen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North