• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Porsche accu veel goedkoper dan liposuctie

Auteur: Dennis, gepost 24 november 2009 om 15:39 – 31 Reacties

Porsche lithium-ion accu

Da’s ook lullig voor autofabrikanten. Ze worden gedwongen om hun auto’s zuiniger en schoner te maken en proberen dat te bereiken mede door auto’s lichter te maken. Maar ondertussen kampt onze jeugd in toenemende mate met toenemende maten (overgewicht dus). Terwijl autobouwers zoveel mogelijk kilootjes proberen te besparen, worden wij met z’n allen alsmaar dikker, dus dat schiet lekker op. Maar goed, dat weerhoudt de fabrikanten er gelukkig niet van om kritisch naar het gewicht van de diverse auto-onderdelen te kijken.

De accu van een auto is met gemiddeld 20 kilo, in verhouding tot z’n omvang een loodzwaar onderdeel. Daar moet dus wat te winnen zijn. Dat dacht Porsche ook en de Duitse sportwagenfabrikant laat weten de eerste autobouwer te zijn die de conventionele accu in “normale” auto’s vervangt door een lithium-ion accu.

De nieuwe accu is met z’n gewicht van 6 kilo zo’n 10 kilo lichter dan een standaard Porsche accu. De accu is als optie beschikbaar voor de 911 GT3, 911 GT3 RS en de Boxster Spyder. Aan oppervlakte neemt de accu evenveel ruimte in beslag, maar is 7 centimeter minder hoog.

Goedkoop is het Sonja Bakker batterijtje niet, want hij staat voor 1.904 euro op de (Duitse) optielijst. Echter, dat is wel een heel stuk goedkoper dan wanneer je 10 kilo lichaamsvet door middel van een liposuctie wilt laten wegzuigen. Wel één klein nadeeltje: Wanneer je voor de nieuwe accu kiest, krijg je er nog wel een ouderwetse accu bij. Namelijk bij temperaturen onder het vriespunt presteert lithium-ion accu onvoldoende en moet deze tijdelijk z’n plekje afstaan aan z’n good’ol heavyweight voorganger. Dus bij het wisselen van de winterbanden ook meteen even de accu omwisselen.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • 911 GT3 (992)
    Officieel: de compleet nieuwe Porsche 911 GT3 (992)
  • Video: nieuwe Porsche 992 GT3 Cup Car gaat los op Zandvoort
    Video: nieuwe Porsche 992 GT3 Cup Car gaat los op Zandvoort
  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Lichtgewicht, Porsche, Techniek

Vorig bericht: « Utrecht begint met ‘digitaal’ parkeren
Volgend bericht: Videotime! Alles over de nieuwe BMW 5 Serie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Merry zegt

    24 november 2009 om 15:43

    Nou de gemiddelde Porsche koper heeft toch liever de liposuctie voor zijn vrouw!!!

    Login om te reageren
  2. Laue zegt

    24 november 2009 om 15:44

    tja daar zit wat maar €1904,- is toch een flinke smak geld en het rendement zal wel niet merkbaar zijn. Ik heb het er niet voor over.

    Login om te reageren
  3. papageno zegt

    24 november 2009 om 15:46

    Veel trainen, ben je die 10 kilo kwijt en ben je in staat om langer hard te rijden. Kun je misschien gelijk je stuurbekrachtiging en je rembekrachtiger dumpen.
    Zal ook wel gewicht schelen…

    Login om te reageren
  4. Bart_V zegt

    24 november 2009 om 15:47

    had begin van dit jaar de accu van mijn fiestake vervangen door een varta accu.
    de merkloze accu woog een stuk lichter dan de varta. maar nu heb ik wel de zekerheid dat hij altijd de eerste keer start.

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    24 november 2009 om 15:51

    naakt rijden scheelt ook weer 5 kilo ..
    3 dagen nix eten en je haar afscheren voordat je gaat rijden scheelt ook ..

    is vast wel een subsidie potje voor ..

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      24 november 2009 om 16:03

      @lincoln:
      maar dan plakken je kale ballen aan het leer.
      @jaap BMW650 RRSportV8
      Hulde voor het merk die dat weer introduceerd, zou eigenlijk wel iets voor lotus zijn, kleinere acuu,geen dynamo,enz.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        24 november 2009 om 16:08

        @Laue: en wie zegt dat gewichtsbesparing geen voordelen mag hebben ??

        Login om te reageren
  6. jaap BMW650 RRSportV8 zegt

    24 november 2009 om 15:54

    Volgend jaar komt Porsche met auto’s zonder accu maar met een grote aluminium sleutel. Ouderwets aanslingeren!

    Login om te reageren
  7. John zegt

    24 november 2009 om 15:55

    Lepra is helemaal goedkoop en scheelt ook veel !

    Login om te reageren
  8. Toms zegt

    24 november 2009 om 16:02

    Je tank niet helemaal vol tanken bespaart ook meer.
    Bij fietsen zijn er allerlei gewichtsbesparende zaken after market te koop. Waarom eigenlijk niet voor auto’s.

    Login om te reageren
  9. Laue zegt

    24 november 2009 om 16:05

    @ mezelf,

    skip dan de complete accu! alles mechanisch!

    Login om te reageren
  10. HDM zegt

    24 november 2009 om 16:10

    @Laue: idd, gewoon een hamster in z’n molentje voor alles late opdraaien (letterlijk)

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      24 november 2009 om 16:25

      @HDM:
      Serieus, dat lijkt me wel wat, een auto volledige mechanische die een EMP schokgolf kan weerstaan.

      Login om te reageren
  11. Treff zegt

    24 november 2009 om 16:15

    dit zal vast en zeker nog beter worden in de toekomst, maar dus nu nog niet nemen!! Lekker op de optielijst laten staan, haha!!

    Login om te reageren
  12. Treff zegt

    24 november 2009 om 16:17

    Ik zie het al helemaal voor mij;
    een kaalgeschoren naakte l-patient die in de winter zijn lichte accu niet kan vervangen omdat hij met zijn ballen vastgevroren zit aan het nog koude leer van zijn gloednieuwe Porsche!!!

    (wat een fantasie weer, haha)

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      24 november 2009 om 19:07

      @Treff: of miss gewoon opdat hij geen armen meer heeft … stuk logischer :p

      Login om te reageren
  13. Laurens zegt

    24 november 2009 om 16:18

    Wat, die accu’s doen het niet als het koud is? Komt mooi uit, geldt ’s winters ook voor zonnepanelen :-)

    Login om te reageren
  14. edgar zegt

    24 november 2009 om 16:20

    schiet gewoon alle dikkertjes lekker de ruimte in :D
    nee geintje maarja het is inderdaad een btj lullig

    Login om te reageren
  15. Tostitje zegt

    24 november 2009 om 16:40

    wouw

    Login om te reageren
  16. PigPen zegt

    24 november 2009 om 16:51

    Beetje gewicht op de voorwielen is bij een Porsche 911 geen overbodige luxe. Ik laat mijn accu lekker zitten.

    Login om te reageren
  17. bassie zegt

    24 november 2009 om 16:53

    Toms
    24 November 2009 om 16:02
    Bij fietsen zijn er allerlei gewichtsbesparende zaken after market te koop. Waarom eigenlijk niet voor auto’s.

    die zijn er, denk aan:
    carbon plaatwerk,
    titanium ligtgewicht uitlaat(kan al 20 kg schelen!),
    velgen van magnezium,
    kuipstoeltjes van 3kg,
    etcetcetc

    Login om te reageren
  18. dw zegt

    24 november 2009 om 18:16

    schandalig 2 mille voor 10kg gewicht reductie, en dat in de winter je accu moeten vervangen, wat een armoede. Jammer dat ze bij Porsche onvolledig ontwikkelde producten op de optie lijst zetten. Waarschijnlijk zijn er ook wel gelijkwaardige speciale circuit accu’s voor minder

    Login om te reageren
  19. Brum zegt

    24 november 2009 om 18:55

    2 mille voor 10kg is een koopje! Zeker als er grammen gezocht worden met behulp van dure legeringen en carbon!

    Login om te reageren
  20. timberleek zegt

    24 november 2009 om 19:01

    toch zou ik een lithium accu niet echt als startaccu plaatsen. Loodaccu’s hebben juist die taak omdat ze hele grote stromen kunnen leveren zonder kapot te gaan. zo’n startmotor trekt die paar seconde weetikveel hoeveel amperes. lithium accu’s houden daar niet heel erg van geloof ik. Dat zou dus resulteren in een kortere levensduur. geef mij maar lekker loodaccu’s. dan maar wat zwaarder. maar wel betrouwbaar

    Login om te reageren
  21. GoldenSample zegt

    24 november 2009 om 19:40

    @timberleek,

    Zowel qua vermogen als qua capaciteit is een lithium-ion accu veel beter dan een lood accu per kilo gewicht.

    Echter heeft een Lithium-ion accu een kortere levensduur, hij verliest veel sneller capaciteit dan een Lood accu.

    Login om te reageren
  22. porsche_fan zegt

    24 november 2009 om 20:21

    wat een gezeur weer over porsche ;)
    niks beters te doen of?

    Login om te reageren
  23. Cantago zegt

    24 november 2009 om 21:50

    Doe maar! Dit is prachtige gewichtsbesparing!

    Login om te reageren
  24. timberleek zegt

    24 november 2009 om 22:07

    @goldensample

    “Zowel qua vermogen als qua capaciteit is een lithium-ion accu veel beter dan een lood accu per kilo gewicht.”

    ja dat wel. maar ik vraag me af of een lithiumaccu het wel zo leuk vind als je gigantische stromen trekt. lithiumaccus zijn volgens mij meer voor het lange constante stroomverbruik (zoals laptops) en niet voor de korte gigantische stromen die een startmotor trekt.

    bij een 1500w startmotor(normale waarde) trek je al 125 ampere. het is maar kort. maar de meeste typen accu’s kun je direct afschrijven als je dat soort dingen probeert.

    inderdaad schrijven lithium accu’s snel af, maar volgens mij wordt dat op deze manier nog veel sneller

    Login om te reageren
  25. CSL zegt

    25 november 2009 om 11:08

    Daarnaast zul je met de lithium-ion je dynamo ook minder hard nodig hebben en die vermogen voor je motortje gebruiken..

    Login om te reageren
  26. GoldenSample zegt

    25 november 2009 om 20:56

    @timberleek,

    Wat snap je niet aan het fenomeen vermogen?

    Login om te reageren
  27. timberleek zegt

    25 november 2009 om 21:23

    ik heb het niet over de hoeveelheid vermogen die de accu kan leveren voor hij leeg is. Ik heb het over de eigenschappen van een accu.

    een loodaccu in een auto is gebouwd om gigantische stromen te leveren voor korte tijd. daar zijn ze goed in. als constante stroom leveraar op lange termijn zijn ze veel slechter. maar daar heb je je dynamo voor.

    een normale batterij is daarentegen weer goed in het lang leveren van een constante stroom. bij het trekken van grote stromen gaat hij juist kapot.

    dat bedoel ik ook met mijn verhaal over de lithium accu’s. Deze zijn veelal gemaakt voor het leveren van een constante stroom over lange tijd. nu wordt hij alleen gebruik voor grote stromen. Dat lijkt me niet zo heel goed voor zijn levensduur.

    op een laptopaccu staat bijvoorbeeld 95Wh. Dat komt neer op 95watt in uur lang. of 47.5 watt 2 uur lang etc etc. alleen zijn niet alle compinaties mogelijk. Als ik probeer er 5700watt in 1 minuut uit te halen(ook 95Wh) dan is hij direct naar de kloten.

    daar doel ik op. Dat lithium autoaccu’s relatief snel afschrijven omdat ze niet echt gebouwd zijn op zulke stroompieken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North