• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Subaru WRC racer staat te trappelen

Auteur: RubenBaeten, gepost 21 mei 2008 om 08:42 – 30 Reacties

Subaru WRC2008

We kennen de Subaru Impreza natuurlijk niet van de leasepool, maar van z’n prestaties in de rallywereld. Al in begin midden jaren ’90 domineerden de blauw-gele sedans het WRC, maar de laatste paar jaar leken ze hun groove even kwijt te zijn. Nu komt het merk met de WRC2008, die de potten weer moet gaan breken.

De nieuwe racer is gebaseerd op de WRX en heeft dus de bekende setup: een turbocharged boxermotor en een symmetrisch 4WD-systeem. Toch noemt Subaru het “the most radically different Subaru World Rally Car in 15 years”. Nu is de nieuwe Impreza natuurlijk een hatchback in plaats van een sedan, en ook zijn de gele stickers verdwenen. En verder? De WRC2008 draagt voor het eerst schokdempers van het Franse merk BOS, maar dat is alles wat er op dit moment bekend is.

Subaru WRC2008

De auto wordt op 28 mei in Griekenland onthuld, vlak voor de aanvang van de Acropolis rally waarin Petter Solberg en Chris Atkinson de auto over het gravel zullen jagen. Dan zal ook alle technische info beschikbaar komen. Voorlopig moeten we het doen met het feit dat de WRC2008 eerder bekend gemaakt is omdat de prestaties meteen al zoveel beter waren dan die van zijn voorganger. David Richards van het Subaru World Rally Team:

“The team’s objective has always been to launch the WRC2008 as soon as the testing confirmed that good steps forward in overall performance had been made. We are confident that introducing the car in Greece will enable the team to be highly competitive in the second half of the season and give Petter and Chris the best opportunity to win in 2008.”

(bron: wrc.com)

Ook interessant!

  • Nieuwe Subaru WRX
    Nieuwe Subaru WRX krijgt luchthapper en 300 pk!
  • nieuwe Subaru WRX
    BREEK: nieuwe Subaru WRX gelekt!
  • Officieel: de gloednieuwe Subaru WRX is hier
  • Onverzekerde Subaru rijdt tegen verzekerde Subaru

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

impreza, Racing, rally, STi, Subaru, wrx

Vorig bericht: « Alstublieft, uw gepimpte BMW 6-serie. Anders nog iets?
Volgend bericht: Volkswagen dumpt V12 TDI in Touareg Trophy Truck »

Lees Interacties

Reacties

  1. VonStroke zegt

    21 mei 2008 om 08:47

    Ze hebben er een hatchback van gemaakt specifiek bedoeld om betere aerodynamica, gewichtsverdeling en verbeterde (kortere) wielbasis te hebben. Dus dit zal wel behoorlijk knallen.

    Login om te reageren
  2. babbaloerie zegt

    21 mei 2008 om 08:53

    Als ik de foto’s van de Sedan zo zie ben ik blij dat het uiteindelijk een hatchback is geworden zeg :P

    Login om te reageren
  3. Tom zegt

    21 mei 2008 om 08:56

    @ babbaloerie

    JA MAN, dat kan je weg zeggen! die ziet er alles behalve sportief uit…

    Login om te reageren
  4. PVO zegt

    21 mei 2008 om 09:16

    Begin jaren ’90….. Volgens mij was dat nog HET domein van een van de mooiste rally auto’s ter wereld de Lancia Delta HF Integrale!!! De Subaru dit pas wat vanaf 1995!!!
    -edit: du hast recht! is veranderd-

    Year Driverchampionship Manufacturerchampionship
    2007 Sébastien Loeb (Citroën C4 WRC) Ford
    2006 Sébastien Loeb (Citroën Xsara WRC) Ford
    2005 Sébastien Loeb (Citroën Xsara WRC) Citroën
    2004 Sébastien Loeb (Citroën Xsara WRC) Citroën
    2003 Petter Solberg (Subaru Impreza WRC) Citroën
    2002 Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) Peugeot
    2001 Richard Burns (Subaru Impreza WRC) Peugeot
    2000 Marcus Grönholm (Peugeot 206 WRC) Peugeot
    1999 Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer EVO) Toyota
    1998 Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer EVO) Mitsubishi
    1997 Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer EVO) Subaru
    1996 Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer EVO) Subaru
    1995 Colin McRae (Subaru Impreza 555) Subaru
    1994 Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD) Toyota
    1993 Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD) Toyota
    1992 Carlos Sainz (Toyota Celica Turbo 4WD) Lancia
    1991 Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale 16V) Lancia
    1990 Carlos Sainz (Toyota Celica GT4) Lancia
    1989 Miki Biasion (Lancia Delta Integrale) Lancia
    1988 Miki Biasion (Lancia Delta Integrale) Lancia
    1987 Juha Kankkunen (Lancia Delta HF 4wd) Lancia
    1986 Juha Kankkunen (Peugeot 205 Turbo 16 E2) Peugeot
    1985 Timo Salonen (Peugeot 205 Turbo 16/205 Turbo 16 E2) Peugeot
    1984 Stig Blomqvist (Audi Quattro A2/Sport Quattro) Audi
    1983 Hannu Mikkola (Audi Quattro A1/A2) Lancia
    1982 Walter Röhrl (Opel Ascona 400) Audi
    1981 Ari Vatanen (Ford Escort MKII) Talbot
    1980 Walter Röhrl (Fiat 131 Abarth) FIAT
    1979 Björn Waldegård (Ford Escort MKII/Mercedes 450 SLC) Ford
    1978 FIA Cup for Drivers: Markku Alén (FIAT, Lancia) FIAT
    1977 FIA Cup for Drivers: Sandro Munari (Lancia) FIAT

    Login om te reageren
  5. mr.C zegt

    21 mei 2008 om 09:28

    @PVO: je kunt beter zeggen eind jaren tachtig was het domein van de Delta Integrale. Want begin jaren 90 zie ik toch echt meer Toyota’s :)

    1995 Colin McRae (Subaru Impreza 555) Subaru
    1994 Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD) Toyota
    1993 Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD) Toyota
    1992 Carlos Sainz (Toyota Celica Turbo 4WD) Lancia
    1991 Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale 16V) Lancia
    1990 Carlos Sainz (Toyota Celica GT4) Lancia

    Login om te reageren
  6. mr.C zegt

    21 mei 2008 om 09:30

    Ah ik zie het al je bedoelt dat Lancie de meeste constructeurskampioenschappen in die tijd heeft gewonnen… Ik kijk altijd alleen maar naar de rijders…

    Login om te reageren
  7. Edje® zegt

    21 mei 2008 om 10:11

    Huh… ik snap het niet… voor welke markt is die sedan dan? Krijgen wij die niet? Wij krijgen toch alleen de hatchback? En waarom? Ik hou best veel van sedans… weet iemand dit?

    Login om te reageren
  8. Brammeh zegt

    21 mei 2008 om 10:14

    Die neus kan echt niet… Dat maakt toch geen indruk als je dat achter je ziet verschijnen..
    Dat hadden ze met de vorige generaties Impreza’s een stuk beter voor elkaar. Die herkende je meteen en dwong respect af. Dit is echt zo’n anoniem frontje :S

    Verder is de originaliteit op de livery ver te zoeken :)

    Login om te reageren
  9. PVO zegt

    21 mei 2008 om 10:14

    @ MR. C, maakt niet uit maar een Toyota is nog steeds geen Subaru en daar ging het mij om

    Login om te reageren
  10. Pannekoek zegt

    21 mei 2008 om 10:30

    Wat me opvalt is dat de luchthappert weg is, ziet er stukken beter uit zo!

    Login om te reageren
  11. ZonParaplu zegt

    21 mei 2008 om 10:46

    Schitterende bak!
    hier was ik op aan het wachten.

    Login om te reageren
  12. ZwerverRoodbaard zegt

    21 mei 2008 om 10:47

    Niet verkeerd gooi maar zo de serie in :P Voor de nieuwe WRX STI

    Login om te reageren
  13. ZwerverRoodbaard zegt

    21 mei 2008 om 10:48

    Paniek!! WRC ipv WRX ;)

    Login om te reageren
  14. RX-7 Owner zegt

    21 mei 2008 om 10:59

    Gaan ze weer met Perelli banden rijden….

    Login om te reageren
  15. Motophobia zegt

    21 mei 2008 om 12:38

    De luchthapper is ook weg, ook ‘flinke’ verandering voor een Impreza…

    Login om te reageren
  16. RenesisHP zegt

    21 mei 2008 om 13:30

    Het duurde even, maar ik begin hem steeds mooier te vinden. ;)

    Login om te reageren
  17. StevenI zegt

    21 mei 2008 om 14:37

    @Brammeh: Hij moet ook geen indruk maken als hij achter je staat. Hij zal wel indruk maken als hij voorbij is.

    Login om te reageren
  18. STI-OWNER(sti-lover) zegt

    21 mei 2008 om 15:12

    opgelet citoën en ford hier komt subaru !!!!

    Login om te reageren
  19. F1-freak zegt

    21 mei 2008 om 15:37

    Ik hoop dat ze hier wat beter mee gaan presteren. Hij ziet er in elk geval beter uit.

    Login om te reageren
  20. SWRT zegt

    21 mei 2008 om 16:18

    Geweldig!!!! ik hoop dat ie gaat presteren!

    Login om te reageren
  21. ZonParaplu zegt

    21 mei 2008 om 18:13

    # RX-7 Owner schrijft,
    21 May 2008 om 10:59
    Gaan ze weer met Perelli banden rijden….

    Het zou me vreemd lijken als ze niet op Pirelli banden zouden rijden hé. :P
    Dat is de enige banden leverancier in het hele WRC.

    Gelukkig hebben ze een ander merk schokdempers, jammer dat het geen nederlandse zijn. Aangezien het Abu-Dhabi Ford en Red Bull Citroen hierop rijden.

    Login om te reageren
  22. ikkes zegt

    21 mei 2008 om 19:09

    ehhhhhhhhh tja went erg moeilijk

    Login om te reageren
  23. Wat_een_gezeik zegt

    21 mei 2008 om 19:10

    King wagentje, doe mij die maar.

    Login om te reageren
  24. STI zegt

    21 mei 2008 om 20:05

    Tja, Hatchbacks doen het nou eenmaal beter in het WRC dan sedan’s.

    Maar ik vind hem mooi. Idd, die luchthapper staat niet op de hatchback en de straatversie mogen ze ook wel uitrusten met 1 enkele uitlaat..

    Login om te reageren
  25. sti-lover zegt

    21 mei 2008 om 20:17

    @rx-7 owner kijk eens op de achterkant, staat er in ’t groot op

    Login om te reageren
  26. subarudrol zegt

    22 mei 2008 om 12:57

    supervet!!! op http://www.swrt.com valt ernog veel meer te bekijken van de nieuwe wrc!!!!!! { en oude modellen }

    Login om te reageren
  27. subarudrol zegt

    22 mei 2008 om 13:06

    waarom niet gebaseerd op de sti?
    ik vond die 2 uitlaten nu net zo mooi!!!
    http://image.motortrend.com/f/subaru/subaru-wrc-concept-to-highlight-automakers-frankfurt-stand/6841738+w600+cr1+re0+ar1/subaru-impreza-wrc-concept-rear-three-quarter-view.jpg

    Login om te reageren
  28. Marnix zegt

    22 mei 2008 om 16:41

    de nieuwe subaru heeft wel erg veel weg van de citroen xsara WRC
    niet echt origineel, maar wel een leuke rally auto

    Login om te reageren
  29. Carmaster zegt

    22 mei 2008 om 17:32

    @ ZonParaplu

    *Kuch* BFGoodrich *kuch*

    Maar nee deze Impreza is maar een schaduw van wat hij eens was: iconische luchthapper weg, iconische bestickering weg en de iconische sedanvorm weg.

    Wat blijft er over?
    Een zielig hoopje fantasieloos staal.
    Ik ben Impreza af, geef mij nou maar de Evo X.

    Gr.

    Login om te reageren
  30. RX-7/6 Owner zegt

    31 juli 2008 om 22:44

    @ sti-lover
    dat had ik ook wel gezien daarom de vraag of ze weer terug naar perelli gaan.

    @ ZonParaplu
    ze reden/rijden toch op BF goodrich

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North