De nieuwe Subaru WRX is de auto waar we allemaal naar uit moeten zien. Doen we niet, maar het zou wel moeten.
Ooit, nog niet zo heel erg lang geleden was de voorloper van de Subaru WRX de bestverkochte Subaru van Nederland. Jazeker, één topmodel verkocht beter dan alle andere Subaru’s bij elkaar. De reden daarvoor was vrij simpel, voor minder dan 50 mille (in guldens!) had je meer dan 200 pk, een Nardi-stuurwiel en vierwielaandrijving.
Nieuwe Subaru WRX
In Nederland zijn de prijzen van deze auto te hoog (door de CO2 taks), maar wereldwijd is nog altijd een populaire auto. Want de WRX is betaalbaar, betrouwbaar, snel, praktisch en onder alle omstandigheden bruikbaar. Daarnaast heb je altijd vier deuren, vierwielaandrijving en een uitgebreide fabrieksgarantie. Voor vandaag hebben we goed nieuws, want de nieuwe Subaru WRX is gelekt op het internet. Het Japanse Best Car heeft de primeur.
Vrezende puristen
Moeten de puristen vrezen voor de nieuwe Subaru WRX generatie? Ja en nee. Kijk, in de jaren ’90 was een GT Turbo sneller dan Porsche Boxster. Vervolgens, in de jaren is de Impreza (waar de WRX op gebaseerd is) telkens groter en zwaarder geworden. De nieuwe generatie wordt in elk geval nóg groter. Het nieuwe model wordt 5 cm langer, 2,5 cm lager en 5 cm breder. De wielbasis groeit met 2 cm.
Motor nieuwe Subaru WRX
Uiteraard krijgt de nieuwe Subaru WRX een nieuwe motor. Het is gelukkig zeker dat het weer een boxer is, een van de weinige unieke motoren anno 2021. In dit geval gaat het om de 2.4 boxermotor met turbo die we kunnen uit de Ascender en Outback. In die auto’s is de motor goed voor zo’n 260 pk, maar in de nieuwe Subaru WRX moet het blok goed zijn voor 287 pk.
STI komt sterker terug
Daarmee komt de WRX akelig dichtbij qua vermogen aan de STI. De WRX STI heeft sinds de jaren ’90 zo’n 300 pk en dat is nauwelijks gewijzigd in de jaren erna. Gelukkig gaat Subaru nu eindelijk de STI ook meer power geven. Volgens de Japanse publicatie is dezelfde 2.4 liter turbo in de STI goed voor 394 pk en 497 Nm.
Uiteraard is er ook de nodige controverse. Dat is in dit geval de transmissie. De Subaru WRX krijgt namelijk een CVT. Jazeker, de jarretel-aandrijving komt nu ook op de meest iconische rallyauto aller tijden. Gelukkig zal een handgeschakelde zesbak voor de enthousiasteling beschikbaar zijn.
De introductie voor de nieuwe Subaru WRX staat gepland voor het einde van 2021. De eerste exemplaren moeten afgeleverd worden in 2022. Of de auto naar Nederland komt, is nog niet bekend.
Robert zegt
Dit is zowaar een fraaie sedan. Gelukkig hebben we de foto’s nog. Want ik vrees dat we deze auto maar heel weinig in het wild gaan zien.
Dutchdriftking zegt
Fijn ding, maar lang niet zo mooi als een originele GT Turbo.
dalmore zegt
Nog een auto die door de afgunst-tax in NL onbetaalbaar is geworden.. man man man tijd om naar een buurland te gaan
tvr1974 zegt
@dalmore: ik ga er vanuit dat ze door die CVT de uitstoot drastisch naar beneden brengen.. Nu nog koppelen met iets van hybride en voila prijzen weer interessant. Op papier uitstoot van <50 en 0-100 in 3-4sec. Lol
berlinetta zegt
Oogt niet heel verkeerd. Alleen die zijkant vind ik een beetje raar. De kont is te hoog t.o.v. de neus (die ook nog eens sterk afloopt en het effect vergroot). Jammer dat je ze hier zo weinig ziet, en vooral hoort! Het geluid van zo’n boxer motor vind ik toch altijd leuk om te horen.
knapzuur zegt
Dat noemen ze een wigvorm en met een naam als jij draagt moet die vorm toch enige emotie oproepen!
berlinetta zegt
Een wigvorm vind ik te strak. Deze auto lijkt wel van neus tot kont recht omhoog te lopen. Een beetje vloeiende lijnen waarbij de kont net wat hoger ligt dan de voorkant vind ik een stuk mooier.
tjorque zegt
Is het wel een een subaru? Ik vind hem optisch best “mooi” te noemen wat in het verleden zeker niet altijd het geval was… :)
Ik dacht dat bij subaru de regel was dat de schoonheid diep vanbinnen zit 😂
s2000vtec zegt
Altijd mooier dan een Golf…..
vaakbenjetebang zegt
Best wel gaaf eigenlijk. Mooi niet, maar wel gaaf. Een beetje een Technisch Lego-vibe, zo met al die hoeken.
dromedaris zegt
Leuk, doei. Gaan we hier toch niet zien. Verhaaltje Kia Stinger.
flow82 zegt
Wat kost dit nu excl-BPM?
dirkv zegt
Ik zal er waarschijnlijk nooit één bezitten maar wat een gaaf stukje techniek. Ik hoop dat ie ook naar Nederland komt. Dan kan ik er af en toe toch naar kijken. (En luisteren)
duderuud zegt
Zelf een GTT gehad, gekieteld tot 280pk. Je kon er in die tijd gewoon mensen bang mee maken door de hoge snelheid waarmee je bochten kon pakken. Super betrouwbaar ook. Alleen het interieur was nog beroerder dan van een Lada maar goed, daar kocht je ”m ook niet voor. Laat maar komen die nieuwe versie!
s2000vtec zegt
Wat een flauwe kul wat betreft het interieur.
Design_Driven zegt
Ik weet niet zo wat ik van de wielkasten vind maar het kan wel, ik mis alleen de taartschep op de achterklep. Hier in het VK doen we het zonder afgunst belastingen maar ook hier is er op het moment geen WRX te koop. Hopelijk veranderd dat bij de komst van het nieuwe model. De vorige generaties waren hier best populair en ik zie ze nog regelmatig rijden.
Johanneke zegt
Wil ooit nog een subaru hebben. Maar voor nu, als starter met 3 kleine kinderen, kmprijs is veel te hoog :(
bpc zegt
De oudere modellen lopen prima op lpg , als je dan voor een systeem gaat met vloeibare injectie verlies je zelf geen vermogen en is de kmprijs best oké, ik BE neem je de wrx station op lichte vracht(nu het nog kan) en je hebt zowaar goedkoop vervoer, de kindjes gaan wel effe met mama moeten meerijden maar daarvoor heeft mama ook een auto toch ?
mashell zegt
Toch bijzonder knap hoe een nieuwe Subaru er elke keer opnieuw al 10 jaar oud uit ziet.
Johanneke zegt
Qua uiterlijk wel. Qua techniek niet. Wat een verschrikkelijk goed gebouwde wagens.
S zegt
Heeft Subaru de achterlichten van de Fiat Tipo sedan geleend?
vonklausenburg zegt
Subaru, het Saab van het Oosten. Begeerlijke apparaten die moeilijk te verdedigen zijn in het Nederlandse belastingklimaat.
s2000vtec zegt
Saab van het oosten: creatief bedacht maar slaat als een lul op een drumstel !
vaakbenjetebang zegt
@s2000vtec: Dat valt reuze mee met die lul, er zijn zeker wel parallellen te trekken. Voor beide merken geldt dat ze op technisch vlak afwijken/durven af te wijken van de norm, dat het design zeker niet bij iedereen de handen op elkaar krijgt, dat ze uitgesproken sterke en zwakke punten hebben in plaats van allemaal zeventjes te scoren en dat de ‘bonentellers’ het er minder voor het zeggen hebben dan bij het gemiddelde merk.
mashell zegt
Als verdediging kun je altijd aanvoeren dat het uitstekende caravantrekkers zijn…
iphonistvongates zegt
Is de nieuwe Mitsu Lancer Evo XI toevallig ook al gelekt vandaag?
Deze nieuwe Subbie WRX is weer goed gelukt naar mijn mening. Bijna 400 PK voor de STi is enigszins overkill maar hoort wel in het huidige tijdvak met A45 AMG’s, RS3’n en M2’s thuis.
bpc zegt
Niet helemaal akkoord, zelf een (pak Em beet) 2007 model kreeg 400pk nog vlot op asfalt.
De Evo is toch gestopt bij nr x of heb ik iets gemist ?
Neptaxi zegt
Beetje Alfa 75 uiterlijk met die hoekige wielkasten en omhoog lopende kofferbaklijn. De neus is wel wat druk maar een andere kleurstelling kan al wonderen doen behalve bij de nieuwe BMW’s 😀
B00G1E zegt
Gaat de STI ook een CVT hebben? Een automaat gaat nog, mogelijk met manual/sportstand maar een CVT is toch wel echt zoooo saai. Kun je net zo goed een prius kopen voor de beleving.
tvr1974 zegt
@B00G1E: die CVT zal natuurlijk puur gebouwd worden om het verbruik en dus uitstoot gigantisch naar beneden te brengen.. op papier. Er zal vast een leuke stand op of aankomen waardoor je m daaruit kan halen. Ze zijn meestal niet achterlijk in Japan
Jantje_555 zegt
wat is dit een jeugddroom die volledig door de roverheid de das wordt omgedaan… een WRX STi in het blauw met de goude velgen en boxer met manueel mag direct op de oprit komen maar helaas wonen we daar voor op het verkeerde continent.
alexlaba zegt
Ik mis nog de grote ronde mistlichten en brons gouden velgen
bullzeyersn zegt
Nou nou nou, de meeste iconische rally-auto ooit… Van de jaren ’90 tot 2000 misschien maar ooit?
bernoulli zegt
Wat zal de ontwerper gebaald hebben dat de wielen wel rond moesten worden.