• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen dumpt V12 TDI in Touareg Trophy Truck

Auteur: RubenBaeten, gepost 21 mei 2008 om 11:09 – 12 Reacties

Volkswagen Touareg Trophy TruckVolkswagen wil met de Touareg nog wel eens een avontuurtje ondernemen, en ook de SCORE Trophy laten ze niet aan zich voorbij gaan. Helaas zijn de motoriseringen van de Touareg zelf nogal magertjes (?), dus hebben ze speciaal voor deze Trophy Truck de V12 TDI bij broertje Audi geleend.

De foto bij dit artikel is van de vorige Touareg, voorzien van de 2.5 TDI, waarmee Ryan Arciero en Mark Miller de Baja 500 op hun naam zetten. Voor de Baja 1000 pakken ze het grootser aan en nemen ze de V12 mee. De truck wordt op een speciaal buizenframe ontwikkeld en zal ongeveer 30 cm langer zijn dan de standaard Touareg.

De V12 is gebaseerd op de motor uit de Q7 en R8 prototypes en heeft dan ook een blokhoek van 60 graden. Het blok dat in de R10 Le Mans racer wordt gebruikt heeft een hoek van 90 graden. Beide V12’s gebruiken wel veel dezelfde technologie, zoals de hogedruk commonrail injectie en elektronische piëzo-injectoren.

De Touareg Trophy Truck zal rond de herfst aan het publiek voorgesteld worden. In november zal hij met Arciero en Miller aan het stuur in actie komen in de Baja 1000. (via dieselforecast)

Ook interessant!

  • Dít is de duurste Volkswagen op Marktplaats!
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, Racing, touareg, Volkswagen

Vorig bericht: « Nieuwe Subaru WRC racer staat te trappelen
Volgend bericht: Ja, de Alfa SUV komt er »

Lees Interacties

Reacties

  1. joe zegt

    21 mei 2008 om 11:17

    daar zouden ze een straat uitvoering van moeten maken……..

    Login om te reageren
  2. Wim zegt

    21 mei 2008 om 11:17

    Oh dat klinkt wel leuk, en zo’n Touareg is wel in zn element met zo’n V12 bij de Baja 1000 denk ik zo.

    Login om te reageren
  3. Dotternetta zegt

    21 mei 2008 om 11:24

    elektronische piëzo-injectoren, is dat niet van Toyota?

    Login om te reageren
  4. Wouter zegt

    21 mei 2008 om 11:42

    “De truck wordt op een speciaal buizenframe ontwikkeld en zal ongeveer 30 cm langer zijn dan de standaard Touareg.”

    en

    “dus hebben ze speciaal voor deze Trophy Truck de V12 TDI bij broertje Audi geleend”

    Kortom: alleen de VW logo’s zijn hetzelfde als op een straat-Touareg. Gaat weer nergens over.

    Login om te reageren
  5. CasperH zegt

    21 mei 2008 om 11:55

    De oude Trophy truck stond ook al niet bepaald op een standaard Touareg frame, Wouter. Veel merken doen dit soort dingen, het is puur promotie. De straat-DTM versies van Mercedes hebben ook weinig met echte DTM auto’s te maken. En F1 auto’s van Renault… anyway, you got the point right?

    Login om te reageren
  6. RubenBaeten zegt

    21 mei 2008 om 11:58

    @Casper: En NASCAR natuurlijk!

    Login om te reageren
  7. CasperH zegt

    21 mei 2008 om 12:07

    @ Ruben: dat is misschien nog wel het beste voorbeeld.

    Login om te reageren
  8. joriske zegt

    21 mei 2008 om 12:40

    @Dotternetta

    als ik me niet vergis is het Fiat die daar eerst mee uitkwam

    Login om te reageren
  9. Us zegt

    21 mei 2008 om 14:28

    Fiat kwam idd als de eerste met commonrail technologie van Bosch.

    (Fiat begon met een haalbaar project maar is vanwege financiele euvels gestopt)

    Login om te reageren
  10. Davidov zegt

    21 mei 2008 om 15:30

    Nu wachten/hopen tot ie in de straatversie gelepeld wordt :D

    Login om te reageren
  11. klaas jan zegt

    21 mei 2008 om 18:50

    zouden het niet elektronische piëzo-verstuivers zijn?????

    Login om te reageren
  12. Nick zegt

    21 mei 2008 om 20:03

    Men zegt dat Magneti-Marelli met elektronische piëzo-verstuivers op een solenoïde-gestuurde common rail injectiesysteem kwamen.
    Maar Bosch kwam hier al in eind zeventiger jaren mee, Magneti-Marelli pas in de negentiger jaren.
    Alleen het Magneti-Marelli systeem was goedkoper te produceren, dus daarom nam Bosch hier een licentie op.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North