• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: de gloednieuwe Subaru WRX is hier

Auteur: machielvdd, gepost 10 september 2021 om 16:45 – 19 Reacties

Geen Impreza-look, wel een cross-over-look.

Zeg je Subaru dan zeg je WRX. Met deze drie letters werd Subaru een merk dat tot de verbeelding sprak. En dat met een auto die helemaal niet tot de verbeelding sprak als uitgangspunt: de Impreza. Inmiddels heeft Subaru de naam WRX losgeweekt van Impreza.

Recept

Dat laatste was vooral een marketing-dingetje, want in feite was het nog steeds een Impreza. Dat geldt echter niet meer voor de gloednieuwe WRX, die vandaag onthuld wordt. Het betreft alweer de vijfde generatie. Het recept blijft gelukkig hetzelfde. De WRX is dus een rallykanon voor de straat, met vierwielaandrijving, een boxermotor en een handbak.

Boxermotor

De nieuwe boxermotor is nu 2,4 liter groot en levert 271 pk bij 5.600 toeren en 350 Nm aan koppel. Een vrij bescheiden upgrade ten opzichte van de vorige WRX, die 265 pk leverde. Het koppel van de nieuwe WRX is zelfs minder. Wat wel goed nieuws is voor de puristen: naast een automaat is er ook nog altijd een handgeschakelde zesbak te krijgen.

GT

De automaat krijg je bij de GT-uitvoering en schakelt tot 30% sneller op en tot 50% sneller terug. De WRX GT beschikt verder onder meer over adaptieve schokdempers, Recaro-kuipstoelen en 18-inch velgen.

Platform

Qua uiterlijk vallen twee dingen op. Ten eerste ziet de auto er niet meer uit als een Impreza. Het laten vallen van de naam Impreza is nu dus meer dan een marketing-dingetje geworden. De WRX staat overigens wel op hetzelfde platform, maar daar staan vrijwel alle nieuwe Subaru’s op. Deze nieuwe basis zorgt ervoor dat de WRX 28% stijver zou moeten zijn dan zijn voorganger.

  • Nieuwe Subaru WRX
  • Nieuwe Subaru WRX
  • Nieuwe Subaru WRX
  • Nieuwe Subaru WRX

Outback-look

Het tweede wat opvalt is de ‘off-road-look’. De WRX heeft namelijk plastic randen rond de wielkasten gekregen á la Subaru Outback. Het is even wennen, maar voor een auto met een rally-achtergrond niet helemaal misplaatst. En misschien is het wel een geniale zet van Subaru in deze tijden van cross-overgekte.

STi

Aan de achterkanten zien we vier uitlaten en een spoilerlipje, maar hier wil je natuurlijk het liefst een joekel van een spoiler zien. Daarvoor moet je nog wachten op de nieuwe Subaru WRX STi, die vast en zeker (of voor onze Vlaamse lezers: zeker en vast) zal volgen.

Nederland

Optimisten zullen denken: nu de WRX een cross-over look heeft is de auto misschien ook interessanter voor Nederland. Dat is hoogstwaarschijnlijk te optimistisch gedacht. De Impreza is namelijk ook al een tijd meer leverbaar in ons land.

Ook interessant!

  • Nieuwe Subaru WRX
    Nieuwe Subaru WRX krijgt luchthapper en 300 pk!
  • nieuwe Subaru WRX
    BREEK: nieuwe Subaru WRX gelekt!
  • Subaru WRX Wagon
    Subaru WRX Wagon is eindelijk terug!
  • Video: Subaru rijdt door rood, gaat mis

Nieuwste artikelen

  • Nieuwe Toyota RAV4 is een dikke bak, heeft altijd een stekker
  • Bijzondere in NL geleverde Hyundai is koning afschrijving
  • Fiat 500 weigert te sterven: nóg een speciale editie
  • Geld teveel? Ferrari-webshop helpt een handje
FacebookTweetPinLinkedIn

Subaru, Video, wrx

Vorig bericht: « Mijn Auto: BMW 325i Touring van Tiemen, Laufenn
Volgend bericht: Dit is de Porsche Taycan met de meeste downforce »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    10 september 2021 om 17:01

    Klinkt lullig, maar dit is eigenlijk gewoon een gepeperde budget auto geworden.
    Ooit, waren de Lancer en de Subaru de PK-machines op de weg; dan nam je voor lief dat er geen kalfjesleer in zat en er waren toch nog geen 23″ LCD displays in de auto.
    Maar nu lijkt het gewoon een update van de huidige auto met een gestolen Civic-sedan achterkant van een generatie of 2 geleden.
    271 pk uit een 2.4 blok is natuurlijk ook ouderwets.
    En zelfs met deze niet erg indrukwekkende cijfers, zullen ze nog geen verbruikswaarden halen die ook maar in de buurt komen van iets waardoor deze auto niet afgrijselijk duur zou worden in NL.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      10 september 2021 om 17:25

      Vrees, dat je gelijk hebt. Alleen een merkblinde liefhebber met hele diepe zakken zou overwegen om zo’n oto naar NL te halen.

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      10 september 2021 om 23:36

      @gregorius: de Impreza was altijd al een budgetauto. Zelfde geldt voor de Lancer. Het waren de compacte sedans van Subaru en Mitsubishi indertijd. Dat Subaru en Mitsubishi vervolgens daar knotsgekke rallymonsters van maken is een beetje wat Toyota nu doet met de GR Yaris. De Yaris is nog steeds een B-segment hatchback, maar nu wel met een extreem leuke versie.

      De naam WRX is inderdaad een beetje vreemd, maar zo lang de WRX STi nog wat sportieve credentials heeft is er in feite weinig anders.

      Login om te reageren
    • shalomleon zegt

      11 september 2021 om 20:08

      @gregorius: gek genoeg geef ik je gelijk. Dus ik blijf nog even evo tikden for good old sakes

      Login om te reageren
  2. bartteeuwen zegt

    10 september 2021 om 17:25

    De eerste foto waar de achterkant op zichtbaar is, lijkt toch net een skoda? Zelfs het kleine knikje in de c stijl is overgenomen. Beetje anoniem, en zelfs lelijk met die hoekige zwarte “fender flares”.

    Login om te reageren
  3. willeme zegt

    10 september 2021 om 17:49

    Alle zwarte delen meespuiten in kleur. Goed setje Enkei’s, OZ’s of BBS’jes eronder. KW V4 onderstel eronder. Bleerpijp aan de achterkant. Klaar.

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      10 september 2021 om 18:02

      Willem,ben je voor 80.000 euro mooi klaar.En dan ……

      Login om te reageren
  4. maferick74 zegt

    10 september 2021 om 17:51

    Nee, ik vind het helemaal niks, ik vind het door de jaren heen steeds lelijker geworden. Jammer

    Login om te reageren
  5. brammetjedeb zegt

    10 september 2021 om 17:53

    Wat lelijk…

    Login om te reageren
  6. Niels99 zegt

    10 september 2021 om 18:01

    Wat een miskleun😕

    Login om te reageren
  7. herve11f zegt

    10 september 2021 om 18:44

    Weer geen verkoop in Europa

    Login om te reageren
  8. alcantara zegt

    10 september 2021 om 19:05

    Wat een sneue bak zeg, de Aziaten trekken zich hiermee definitief terug van het Duitse PK geweld. Zuinige budget people carriers bouwen is het enige wat ze nog kunnen daar.

    ok, doei!

    Login om te reageren
  9. gerbert1976 zegt

    10 september 2021 om 20:20

    Ik ben in het bezit van een Impreza uit 2010. 2 liter automaat 4wd Sport. Geen turbo. Bescheiden uiterlijk. Geen giga vleugels etc. Opgekieteld naar +/- 190pk. Lust een slokje: 1 op 10 gemiddeld, en pruimt alleen octaan 98 of hoger. Maar ik wordt al verdrietig als ik aan de dag denk dat hij er ooit uit moet.. fantastische auto. Ligt als een blok op de weg, alleen dikke diesels en Tesla’s zijn eerder weg bij het stoplicht. Jammer dat zulke wagens niet naar NL komen via de reguliere weg. Zelf eentje halen gewoon geen optie. Tenzij je geld teveel hebt. Deze WRX vind ik wel oké overigens.

    Login om te reageren
  10. kapitein zegt

    10 september 2021 om 20:39

    Triest ding, kan het niet anders zeggen. Zonde hoe Subaru en Mitsubishi beide hun in de 90’s opgebouwde legende status compleet laten doodbloeden en nu enkel nog witgoed op wielen produceren.

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      11 september 2021 om 13:18

      @kapitein: “doodbloeden”… ze worden nog goed verkocht in Noord-Amerika en Azië.

      Login om te reageren
  11. sleepyj zegt

    10 september 2021 om 20:52

    Die overhang, damn. Hoe krijgen ze het getekend.

    Login om te reageren
  12. tvr1974 zegt

    10 september 2021 om 22:15

    Leuk dat dit soort auto’s nog gebouwd worden, jammer dat ze in NL door onze overheid alleen met belachelijke eisen worden toegelaten. Zelf vroeger een wrx en later een STI gehad. Never ever een probleem gehad en ik reed er niet rustig mee. O.a. op de nordschleife 1 X pmnd. Daar heb ik ook gereden met Duits en Frans spul en ging allemaal kapot.. Dus premium betekent voor mij wat anders dan voor de meeste hier.. Jammer van de achterlijke overheid hier.

    Login om te reageren
  13. MarcoM zegt

    11 september 2021 om 10:19

    Het geluid van de rally auto’s uit de tijd van Colin Mcrae staat mij nog altijd bij, ik hoop dat deze in de buurt komt.

    Login om te reageren
  14. antwaarpeneir zegt

    11 september 2021 om 13:24

    Over gedateerd design gesproken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North