Nissan GT-R krijgt dit jaar nog hybride aandrijving?

Auteur: , 64 Reacties

Rek in onderstel, twin turbo V6 en vierwielaandrijving zijn er zo onderhand uit. Wat doe je dan om nog meer snelheid uit een Nissan GT-R te persen? Je gooit wat Leaf in de mix.

Heer en meester op circuits wereldwijd. Bij stoplichtsprints eigenlijk altijd de snelste, een Bugatti Veyron kom je toch niet tegen. Snel en toch iedere dag te gebruiken. Weer of geen weer, zelfs een berg sneeuw houdt je niet tegen. Alleskunnerij en vernuft, sinds 2007 ‘handig’ verpakt als Nissan GT-R. Juist. Al 6 jaar lang gaat Godzilla inmiddels mee.

In 6 jaar heeft de Nissan GT-R bijna jaarlijks een update of upgrade ontvangen. Het maakte hem beter en duurder. Op een gegeven moment is de rek er echter uit. Met slechts wijzigingen aan bestaande onderdelen kom je niet meer verder. Tijd voor iets nieuws.

Porsche heeft in de tussentijd ook hard gewerkt. Nog niets is zeker maar de turboloze GT3 zou zomaar de GT-R voorbij kunnen steken. Supersporters hebben een nieuw tijdperk bereikt. Motor en aandrijflijn zijn op een 7-versnellingsbak na ‘af’. Actieve aerodynamica en elektromotoren zijn nodig om nu de snelste te zijn. Na de zomer staat er een nieuwe Porsche Turbo te wachten en Nissan heeft een berg te verzetten willen zij zich daarmee kunnen meten. Is hybride (KERS) aandrijflijn de oplossing? Een hoge pief bij Nissan Noord-Amerika had er het volgende over te zeggen:

…Stay tuned later this year for news that will electrify our legions of GT-R fans worldwide.

Infiniti heeft de nodige hybride-kennis in huis. Nissan heeft de Leaf en in 2014 willen zij ook met een hybride auto meedoen aan Le Mans. Allemaal technisch vernuft wat de Nissan GT-R aan iets meer snelheid kan helpen. (via groen7.nl)



64 reacties

‘Nissan heeft een berg te verzetten’? Gebaseerd op wat? Lijkt me eerder dat ze bij Porsche tegen een berg aankijken. Toch?
@heidekonijn: valt mee het licht eraan welke consumentmarkt je bedient. Een klant bij porsche is compleet anders dan die van Nissan.
@xiran: Hoezo dat dan?
@xiran: Cliche uitspraak van je, het gamma van Nissan is veel uitgebreid en breder als die van Porsche. Ligt er net aan welke je wil hebben de GT-R of de 911.
@agera: uitgebreider
@agera: is mischien een cliché uitspraak maar het merendeel rijdt porsche omdat hij dan een porsche kan rijden. Bij de introductie van de nieuwe 991 heb ik om me heen gekeken wat er op af kwam. Meer bla bla en porsche dit dat. Ook al maakt Nissan een auto die 2x beter is, het blijft voor dat publiek een Nissan.
@xiran:alleen voor het Porsche publiek.
@xiran: De reden waarom deze wagen niet de nodige aandacht krijgt is omdat het een Nissan is. Ik heb het eerder in een andere topic gezegd, mensen willen zeggen ik rijd een Porsche of een Ferrari en Nissan klinkt dan voor de meeste klanten minder exclusief. Dat is de enige minpunt, maar voor mij doet de GT-R echt niks onder voor een 911 of 458. Nissan of niet het bouwt een van de beste sportwagens. Mocht ik het geld hebben zou ik ook voor de GT-R gaan, omdat ik hem gewoon mooier vind. Je moet een auto kopen met je hart en niet alleen maar met je verstand.
@agera: ik zou zeggen, zoek een mooie 2de hands of wacht een paar jaar. Een Nissan gtr is mijn backup auto als een ultima gtr niet haalbaar is in nederland.
@xiran: Een GT-R gaat er vroeg of laat komen dat is zeker, alleen zal het nog wel even duren.
@heidekonijn: Hoe mooi ik de Nissan ook vind, de 911 wint het bij mij. Net iets beter en mijn jongensdroom.
De 911 is de sportwagen waar elke sportwagen mee wordt vergeleken. Er wordt altijd getest of een auto beter is dan de 911.
@rufctr01: De laatste jaren wordt anders toch meer gekeken naar de 458 volgens mij.
@berlinetta: dat kan alleen als een ferrari nieuw is. Na 50 duizend km is menig ferrari versleten. Porsche en Nissan gtr daarentegen.
@berlinetta:
Die zou ik ook in de gaten houden ja. Voor je het weet sta je in een vuurzee….
@rufctr01: Dat is toch ook maar hoe je het wil zien. Ik zou niet graag een Euro geven voor elke keer dat de ringtijd van een GT-R erbij wordt gehaald. Terecht of niet, me lijkt dat de GT-R als de maatstaf der dingen wordt voorgesteld.
Tenminste als het gaat over de “supercar voor alledag”.
Mogelijk is Porsche een beetje slachtoffer geworden van hun eigen verhaal, namelijk dat men er de “enige supersportwagen voor elke dag” heeft.
En dan komt Nissan met eentje met een echte koffer, en meer plaats, en sneller, voor de helft van het geld. Vervelend allemaal.
@heidekonijn: Plus de Nissan is verdomd goed en betrouwbaar wat het zeer aantrekkelijk maakt.
@agera: Dat valt van de Porssche ook te zeggen netuurlijk. De GT-R heeft niet zo’n geweldige reputatie naar versnellingsbakken toe blijkbaar. Maar dat kan van al dan niet heftig gebruik afhangen :-)
Zouden ze de kant van de Porsche 918 opgaan? Dan zijn ze zometeen sneller dat alle weg Porsche’s.
Hopen dat het een 14 procent bijteller word :)
Ik zie liever geen hybride meuk op de gt-r, het ding is al zwaar genoeg, straks gaan we nog rond de 1800 kg zitten :/
@Thomasio: Daar zit je nu al ruim overheen met een volle tank peut, alle vloeistoffen en een bestuurder zwaarder dan een 14-jarig anorexia meisje.
@bozewolf: Hahaha @de bestuurder xD
Maar ik vind skylines helemaal geweldig, zeker de eerdere types, maar deze vind ik echt te zwaar, waardoor ik hem in spelletjes, ja een beetje zweverig vind en bij het remmen en optrekken merk je echt dat het gewicht alle kanten opvliegt. 200 kg lichter en hij rijdt echt vele malen beter (nou kom maar op iedereen die auto’s uit spellen een domme vergelijking vinden, maarja het is wel een stuk bereikbaarder voor mij als arm studentje) .
@Thomasio: Tsja en dan te bedenken dat het gewicht van 1700nog wat kg een heel actief richtpunt was tijdens het ontwerpen van het apparaat. Ik heb het ook altijd aan de hoge kant gevonden, al maskeert de auto zijn massa goed.

@ravi: Ja? Ik vond het wel komisch van mezelf. Een beetje gechargeerde vergelijking, voor de vorm.
@bozewolf: Dat laatste is een beetje stom om erbij te zetten…
Hm, leuke klus om dat allemaal in te gaan passen! Nouja, ‘leuk’….lijkt me makkelijk om zoiets er vanaf het begin in te ontwerpen, ipv jaren later te gaan schoenlepelen.

(Btw, beetje kromme eerste zin, Alwood. Ik denk dat ik hem snap maar ik durf het niet zeker te zeggen)
@bozewolf: Nissan heeft het onderstel, de motor en de vierwielaandrijving al zovaak aangepast dat de rek er ondertussen uit is.
@berlinetta: Aaah, zo.
@berlinetta: ik denk dat er nog wel rek in zit.
@pikes83: Ja ik leg de zin van Alwood uit. Of en hoeveel rek er nog in de techniek zit daar laat ik me niet over uit.
In 2014 gaat Nissan meedoen aan Le Mans. Maar NIET met een hybride, maar met een elektrische auto. Onder de nieuwe reglementen (vanaf volgend jaar) kunnen ze niet meedoen met een elektrische auto in welke klasse dan ook. Daarom is de Garaga 56 voor Nissan in 2014. Nissan probeert hiermee te bereiken dat de reglementen aangepast worden zodat ze met een volledige elektrische auto in het LMP1 reglement kunnen meedoen.
Ik ben aan het sparen voor een GT-R, misschien wordt het de versie uit 2014. Ideale auto voor dagelijks gebruik en op het circuit natuurlijk;) Hij wordt ook steeds mooier met bv die led lampjes. Kan niet wachten!
Lijkt me te duur en te zwaar voor de prijsklasse waar de GT-R in zit. 100 kg minder gewicht zou slimmer zijn denk ik.
@fit4fun: Volgens de baas van het ontwerpteam zou het gewicht ideaal zijn en niet lager ‘mogen’. Ben daar zelf niet zo van overtuigd maar de brave man heeft al wat meer bereikt en bewezen dan ik, dus…
@heidekonijn: Zijn theorie lijkt niet zo onlogisch. Gegeven de bandenmaat is het ideale gewicht rond de 1700kg. Een doorsnee Porsche is in de ogen van Mizuno dan ook “over-tyred”. Dat maakt dat de auto enorm veel grip heeft tot aan de limiet maar eenmaal er overheen erg lastig te controleren is. Wat hij wilde neerzetten was juist een supercar die ook door normale bestuurders goed te beheersen valt, zelfs rond/over de limiet heen. En dat blijkt, sommigen noemen de auto “te makkelijk” anderen “kunstmatig”, weer anderen een “wonder der techniek”
en “een sensatie”.

Een mx5, een Lotus (bijna om het even welke), de GT86/BRZ, allemaal auto’s die bewust niet “over-tyred” zijn en stuk voor stuk auto’s waarvan de meesten roepen dat het heerlijke auto’s zijn om mee te spelen… dat hoor je weinig over een 458, MP4-12c, 911 turbo (s), GT2 (RS) etc….
@w0o0dy: Dat is zijn theorie ja, maar je zit nog altijd met middelpuntvliedende kracht en inertie. Awd helpt wel bij accelleratie maar bij remmen, bochten…?
@heidekonijn: laag zwaartepunt heeft de auto wel..en de AWD van de GT-R helpt niet (echt) bij insturen maar wel bij het uitaccelereren. Je kunt door de intelligentie van het systeem veel eerder op het gas. En dat is op zich een hele goede en veilige manier om hard te gaan… iets minder extreem hard de bocht in, maar vreselijk hard eruit komen met het gas vol open.. Zolang je niet lift gaat het goed en dat hoeft zelden als je relatief langzaam de bocht in duikt. En dat doe je als je niet extreem veel grip hebt bij het insturen. Je leest in vrijwel iedere test dat de auto initieel onderstuur heeft… da’s “by design”, juist om die manier van rijden op te dringen. Met veel meer mechanische- en “rubber”-grip zou je harder de bocht in kunnen, dan tot de conclusie komen dat het te hard was en dan wordt het een zooitje, met liften of god-betert zelfs remmen in de bocht…
@w0o0dy: Mja, dat onderstuur “by design” heeft omzeggens een Elise of een 360 ook. Er moet wel iets speciaal zijn en het team moet wel iets goed doen anders zet je zo’n tijden niet neer. Maar ik heb toch altijd de indruk dat er ergens een aap in de mouw zit, die er vroeg of laat eens uitkomt :-)
Mijn gok zou zijn dat er toch iets loos is met de banden.
@heidekonijn: Als je naar de metingen van rondjes met deze auto in vergelijking tot andere (super)sportwagens kijkt dan valt op dat de remmen uitstekend zijn en werken en dat de wegligging goed genoeg is voor een plek in de top, maar niets buitengewoons… Ik denk dat de truc is dat je snelle tijden zet door z.s.m. weer zoveel mogelijk te kunnen accellereren en dat is waar deze auto in uitblinkt. Eerder en ook nog eens effectiever dan andere sportwagens het vermogen op het asfalt los kunnen laten. Korte overbrengingen, supersnel schakelen en perfecte afstemming van de verhoudingen op de koppelkromme en torque distribution uitgetest tot in extremen. (En dan te bedenken dat de auto GEEN systeem heeft gekregen zoals bij de R33/R34 wat eigenlijk qua acceleratie (met name in bochten) NOG beter is),
@w0o0dy: Perfect afstemming koppel vs grip zou idd eea kunnen verklaren. Maar dat allemaal zo perfect voor 1 auto? Kan natuurlijk.
Toch gek dat ze er niet verder mee gaan. Een vierdeurs bijvoorbeeld.
Of een Alpine. Of een soort MR Super-Infinity om Ferrari mee aan te pakken.
Blijft apart om andere en meer luxe merken te zien spartelen om mee te kunnen.
@heidekonijn: of het allemaal doorgaat weet ik niet maar 3 jaar geleden werd er door Mizuno al gesproken over 2013/2014 mbt een new exciting project… of dat de 2014 GT-R is of een nieuwe toevoeging aan de “GT-R-familie” in de vorm van een 4 deurs of een hybride of meer een GT-uitvoering met meer luxe… dunno.. maar dit jaar komt er vrijwel zeker nieuws.
integralechubasco
@w0o0dy: + 1
uitstekend verhaal, ben 100% eens.
Technisch is deze apparaat al goed en het is de bedoeling dat de opvolger van de GT-R in 2018 in principe ook een hybride aandrijving gaat krijgen.
Nu al beginnen en ervaring opdoen in dit onbekende terrein kan geen kwaad. Om in 2018 weer een superieure auto neer te zetten ik begrijp het wel.
@agera: deze apparaat? Seriously?
Veuls te zwaar om leuk te zijn.
1 april.
@thomaz: Dan zal ie idd wel z’n onthulling krijgen…
Het zal ze bij VAG niet lekker zitten dat dit monster ze overal voorbij steekt. Met een paar elmotoren erin wordt het misschien iets goedkoper in het kikkerlandje?
@norge: Want in Noorwegen is het lekker weer?
@ravi: lekker pak sneeuw weer vandaag…
Volgens mij ben ik een van de weinige die liever een GT-R heeft dan een 911.
@kickass: Nee hoor, ik zou er nog geen 2 seconde over na denken. GT-R is it! Gewoon kicken dat een merk als Nissan zo’n beest maakt!
@kickass: Volgens mij is het ongeveer gelijk. Er zijn veel liefhebbers van de GT-R, maar ook heel veel liefhebbers van de 911. Ik kan ze beiden wel waarderen. Ik zou de GT-R echter nooit kopen, mocht ik in de positie zijn. Van een 911 vind ik alleen de gewone Carrera (S) en de GT3 mooi.
@kickass: Voor mij zonder twijfel ook de GT-R sterker nog zelfs in vergelijking met andere supercars zou ik de GT-R kiezen. De GTR R35 is mijn droomauto is standaard al een prachtwagen, maar ook door Wald getunede GTR is een beauty.
Een opwindbare Godzilla. Is ook weer eens wat anders…
@Rick-dos: oh jouw proefrit viel tegen begrijp ik?
Wanneer komt er eens een upgrade voor dat lelijk interieur?? Die stoelen zien er echt niet uit..
Als je het geld hebt koop je toch gewoon zowel een 911 als een GT-R. I like both!
@ronin1130: precies er zullen ook wel mensen zijn met te veel geld die beide in de garage hebben staan.
Wat een auto toch, zo’n GTR. Echt ongelooflijk snel! Maar moest ik kiezen tussen de GTR of een 911, dan doe toch maar de Porsche.
Nissan en Porsche zijn allebei wel lekker bezig volgens mij. Geen hond die een Nissan koopt twijfelt erover een Porsche te kopen en andersom volgens mij. In de praktijk denk ik dat het geen concurrenten zijn dus snap de brug in het artikel niet.
@krantenbak: Dus jij hebt 200k in handen en je kan kiezen tussen twee “superwagens voor alledag”, kies je voor de Nissan dan kan je nog een leuk projectje erbij doen – dit bijvoorbeeld http://www.finecars.cc/en/detail/car/133691/index.html?no_cache=1&ret=63 ik zeg maar wat – en kies je voor de Porsche dan is je budget voor die auto op. Geen seconde twijfel?
@heidekonijn: Niet iedereen wil in een boyracer rijden ;-)
@heidekonijn: De GT-R is het beste van twee werelden dat is wat deze Nissan zo speciaal maakt. Bij Porsche moet je dan gaan kiezen tussen de vele 911’s.
En toch denk ik dat het een 1 april grap is….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).