De Nissan LEAF is een nieuwe medium-size hatchback met plek voor vijf volwassenen en een actieradius van meer dan 160km (100 mijl).
Zoals verwacht komt Nissan met een compleet nieuwe elektrische auto. Volgens de fabrikant is de LEAF ’s werelds eerste betaalbare auto met nul uitstoot (zero-emission). De Nissan LEAF is speciaal ontworpen voor een lithium-ion batterij-aangedreven chassis. De lancering van deze elektrische auto staat eind 2010 gepland voor Japan, de Verenigde Staten en Europa. CEO Carlos Ghosn licht het nog even toe: “We have been working tirelessly to make this day a reality – the unveiling of a real-world car that has zero – not simply reduced – emissions. It’s the first step in what is sure to be an exciting journey – for people all over the world, for Nissan and for the industry.”
De Nissan LEAF wordt aangedreven door gelaagde compacte lithium-ion batterijen, deze leveren een vermogen van meer dan 90kW. De elektromotor levert 80kW/280Nm. Dit moet volgens Nissan zorgen voor een “fun-to-drive” ervaring dat in overeenstemming is met wat de consument verwacht van traditionele, benzine-aangedreven auto’s… Dat valt nog te bezien, we hebben het hier namelijk over ene topsnelheid van 140 km/u…
De LEAF kan in een halfuur voor 80% worden opgeladen (met een snelle oplader), thuis opladen kan via een 200V stopcontact en die doorlooptijd wordt geschat op ongeveer acht uur. Er is overigens speciale aandacht voor het “CONNECTED MOBILITY IT SYSTEM” van de Nissan LEAF. Dit systeem is verbonden met een global datacenter, waardoor er snel support, informatie en entertainment kan worden geboden. Tevens worden via de monitor de dichtstbijzijnde oplaadpunten getoond en is er een feature waarmee je je mobiele telefoon kunt gebruiken om de airco aan te zetten. Handig!
autoblogger zegt
Nu alleen nog even uitzoeken wat LEAF betekent, suggesties?
Menno zegt
nou het betekent blad, je weetwel van zoon boom..
dus zal wel iets met groenheid te maken hebben
Bas Cos zegt
Helaas dat bij ons in Nederland 230 volt uit de wandkontaktdozen komt ;-)
autoblogger zegt
@Menno: uiteraard, maar ik denk dat het tevens een afkorting is (vanwege de hoofdletters enzo;)
w0o0dy zegt
En dan zijn er mensen die zeggen dat de Prius lelijk is….. nou, in vergelijking met dit ding is de nieuwe Prius een plaatje!
Maar wel zeer vooruitstrevend dit. Lithium-ion accu’s dus ik gok ook niet gruwelijk zwaar, zeer aerodynamisch en verder een “gewone hatchback”.
Like it or not…. voor de dagelijks kilometers zullen we steeds vaker dit soort dingen gaan rijden. De range is nog niet genoeg…. 300km op één keer opladen moet gewoon kunnen daarna is die 80% in een half uur goed genoeg voor normaal gebruik (je gaat na een uur of twee toch ff pauzeren). Voor vakanties moet je wel weer een alternatief hebben natuurlijk en de aanschafprijs zal voorlopig ook niet al te scherp zijn denk ik…..
Still quite a way to go, maar als de prijs goed is dan is zoiets als tweede auto best bruikbaar.
Autogek zegt
Zal wel een dure auto worden?!
w0o0dy zegt
@Autogek: ik zou zeggen, dit is in principe goedkoper dan een Hybride, maar de Lithium-ion accu’s zijn nu nog erg duur.
ivanadrive zegt
Hoe zit dat eigenlijk met de interne weerstand van die accu’s. Alle accu’s lopen langzaam leeg. Ik kan me voorstellen dat iemand die weinig km’s doet met een serieus verlies zit, en constant opladen zoals pakweg een GSM lijk me ook niet goedkoop noch milieuvriendelijk. En hoe zit het met die actieradius na een paar jaar?
autoblogger zegt
@Autogek: het is juist de bedoeling dat ie goedkoop wordt (check titel)
@w0o0dy: aangezien je geen BPM hoeft te betalen en je slechts 10% bijtelling hoeft af te tikken, kun je er van uitgaan dat dit succesvol wordt. Net zoals bij de Prius, first mover advantage?
w0o0dy zegt
Ja, als Nissan hier 100.000 van gaat bouwen per jaar dan denk ik dat de prijs omlaag kan (als de accu’s leverbaar zijn tegen een goede prijs, het grootste knelpunt van LI-on tot nu toe). Dan zullen heel wat overheidsvoertuigen en semi-overheden hun benzine/diesel voertuigen die nauwelijks de stad uitkomen kunnen vervangen met zoiets… en zoals gezegd voor particulieren…. als de prijs 20k zou zijn dan zouden er redelijk wat mensen te vinden moeten zijn die dit als tweede auto gaan/kunnen inzetten….
En idd de eerste op grote schaal leverbare volledig electrische gezinsauto…..
over LEAF: “The “LEAF” name is a significant statement about the car itself. Just as leaves purify the air in nature, so Nissan LEAF purifies mobility by taking emissions out of the driving experience. ”
Veel meer info op deze hippe (nee niet hippie) site: http://www.nissan-zeroemission.com/EN/index.html
jan1666 zegt
hij heeft dezelfde ‘oogjes’ als die van de micra, alleen dan iets groter
Autogek zegt
@Autoblog: ik hoop het ook. Want ik ben voor groen rijden. Maar dat had je al door bij mijn reacties denk ik. Maar de Think kost geloof ik al 50.000 euro.
karel zegt
Denk dat ik wacht tot er een auto is die een actieradius heeft van 400+ km’s.
En dan in 30 minuten volledig is opgeladen.
Dan nog zit je nu ook nog met onvoldoende oplaadpunten.
Het voordeel van lithium ion accu’s is wel dat ze veel langer topvermogen afgeven alvorens in te zakken.
Het zal nog wel even duren voor deze auto’s net zo inzetbaar zijn als de auto’s van nu.
Hans zegt
Even gewikied op die batterijen:
Nadelen:
* Hoge kostprijs (vergeet het goedkoop zijn van die Lief dan maar)
* Korte levensduur (lekker om elke 2-3 jaar alles te vervangen)
* Kans op diepontlading (lekker belangrijk)
* Gevallen van explosie door hoge temperaturen (lijkt me eerder een voordeel dat nissan spontaan exploderen….)
Bewaren:
* In de koelkast (niet in de vriezer)
We gaand dus om het milieu te besparenalle garages voorzien van Airco?..
w0o0dy zegt
@Hans: wat denk je nou? Dat mensen bij Nissan miljoenen (honderden) in zo’n project steken als ze de door jou genoemde bezwaren voor lief moesten nemen? Dan zou het project kansloos zijn….. en dus: die info is onjuist en/of achterhaald….
tkoote zegt
@Hans
En vergeet niet dat het produceren van elektriciteit én de accu’s voor dit ding VERVUILENDER zijn voor het mileu dan het produceren van olie en een “gewoon” voertuig als je uitgaat van een levensduur van 20 jaar… Waar zijn we mee bezig mensen???
passat zegt
laat mij maar lekker benzine verslurpen.ipv zo’n electro ding.
mooi dat de technieken er zijn maar het duurt nog zeker 15 jaar voordat het net zo fijnloos werkt als een benzine auto.wat heb je eraan als je na bv 160 km stil staat en een halfuur moet gaan laden gaat niet echt opschieten dacht ik zo
gschoots zegt
Ik vind hem er best netjes uitzien, ik denk dat je er rekening mee moet gaan houden dat nieuwe auto’s niet meer harder kunnen dan de wet voorschrijft en dat is ook helemaal niet zo erg. Als in Duitsland ook een limiet word ingevoerd voor de autobahn mag je toch nergens meer harder dan 130.
Ik ben blij dat Nissan nu met een blijkbaar commercieel haalbaar(tenminste dat hoop ik) model komt zodat de andere fabrikanten hier ook serieus mee aan de slag gaan.
Dimocash zegt
de topsnelheid is begrenst op 140 km/u
ff een chiptune eroverheen en je zit op de 180.
scheelt toch weer iets
nul naar 100 was in 10 sec, dus gemiddeld.
alleen de 160 km actie radius vind ik te weinig.
je hebt ook aparte apparatuur (45.000 dollar) wat ervoor zorgt dat je 80% opgeladen krijgt in 30 minuten.
al met al denk ik dat ze de actie radius over 5 jaar opgekrikt zullen hebben naar 600 km en dat hij in een half uur opgeladen is (thuis/werk).
toch ben ik ervan overtuigd dat de oplossing waterstof gaat zijn en niet electronisch.
Alessio zegt
@Dimocash
Ik denk als je zoiets gaat chippen je die actieradius van 160km wel kan vergeten.. Veel ben je er dus niet echt mee..
Wat ik mij wel afvraag is hoe ze dat gaan doen met die oplaadpunten. Indien de verkoop echt op gang komt zou ik geen zin hebben om langs de snelweg een half uur te staan wachten tot je voorganger zijn bakkie heeft opgeladen
Trobken zegt
Waterstof is een energiedrager.
Om waterstof te verkrijgen heb je veel energie nodig.
Tenzij je waterstof op een milieuvriendelijke manier kan produceren (op dit moment onmogelijk voor de vele automobilisten) vertrek je met een enorme achterstand wat efficiëntie en milieuvriendelijkheid betreft ten opzichte van hybrides of ‘batterij’-auto’s…
Waterstof heeft een energiedichtheid van slechts 8,5 MJ/liter.
Dieselbrandstof heeft een energiedichtheid van meer dan 35 MJ/liter.
Voor dieselolie van plantaardige oorsprong is dit meer dan 36 MJ/liter.
Dus waterstof… als er niet eerst oplossingen bestaan voor aanmaak en opslag van waterstof (dure technologie!)… forget it. Dat is ook ’t besluit trouwens van ene Obama in de USA.
Relief zegt
@Hans
Laat me raden, je hebt de Wiki gelezen van Lithium batterijen van laptops? Er is een groot verschil tussen batterijlithium en lithium voor autos.
Ik zie juist de toekomst rooskleurig zodra de nieuwe generatie batterijen (milieuvriendelijk(er)) hun intrede doen en goedkoper worden.
http://www.twanetwerk.nl/default.ashx?DocumentId=11590
Dit maakt mij toch erg blij als ik zie dat VOlkswagen hard bezig is met het ontwikkelen van Polymerenbatterijen.
passat zegt
wat is waterstof
In de scheikundige wereld wordt waterstof aangeduid met H2, dit betekent dat een waterstofmolecuul is opgebouwd uit twee waterstofatomen. H2 is een gas dat niet voorkomt in de vrije natuur. Het molecuul H2 komt voor in allerlei stoffen, de meest bekende is water (H2O). Waterstof moet verkregen worden door het waterstof molecuul los te weken van bijvoorbeeld een watermolecuul. Er zijn twee manieren om dit te doen:
Elektrolyse van water – Met elektriciteit kunnen watermoleculen gesplitst worden om pure waterstof en zuurstof te creëren. Misschien dat u het nog weet van de scheikunde les. 2 potloden met de punt in het water. Een batterij (9 volt) aansluiten op de koolstof uiteinden die uit het water steken.en u ziet al vrij snel om beide koolstof potloodpunten die onder water steken belletjes ontstaan. Die aan de – is waterstof, die aan de + zuurstof. Waterstof is dus overal te maken waar water en elektriciteit is. Een nadeel is dat je elektriciteit nodig hebt om waterstof te maken om er daarna weer elektriciteit van te maken. In dit proces gaat tot 50% verloren. Het voordeel is dat in waterstof de energie is opgeslagen.
Omzetten van fossiele brandstoffen – Olie en gas bevatten koolwaterstof– moleculen die bestaan uit waterstof en koolstof. Met een zogenaamde fuel-processor kan waterstof gesplitst worden van de koolstof. Het nadeel is dat de koolstof als koolstofdioxide in de lucht verdwijnt.
Waterstof omzetten in energie
Waterstof wordt, als het in aanraking komt met zuurstof, omgezet in energie en water. De reactie die hierbij plaatsvindt is 2H2 + O2 -> 2H2O, wat wil zeggen dat twee waterstofmoleculen reageren met een zuurstof molecuul, waarbij de atomen losraken en zich verdelen over twee watermoleculen. De vrijgekomen energie bestaat uit warmte en elektronen (stroom). Waterstof kan als brandstof dienen in een speciale verbrandingsmotor (de werking is vergelijkbaar met motoren op LPG), en waterstof kan dienen als een soort accu die een elektromotor van stroom voorziet. De waterstof accu wordt ook wel brandstofcel genoemd.
Waterstof en de brandstofcel (engels: fuelcell)
De brandstofcel maakt het mogelijk om waterstof in elektrische energie om te zetten, maar hoe werkt zo’n ding nu eigenlijk?
In een brandstofcel wordt waterstof en zuurstof omgezet in zogenaamde ionen (deeltjes die geladen zijn) om precies te zijn H+ en OH- ionen. Deze ionen worden via elektroden naar elkaar toe geleid waar de + en – ionen met elkaar reageren waarbij elektriciteit wordt opgewekt. De OH- en H+ ionen vormen vervolgens samen als een H2O molecuul. De enige uitstoot van de brandstofcel is dus waterdamp en dus geen schadelijke gassen als koolstofdioxide. Met de opgewekte elektriciteit kunnen dus elektromotoren worden aangedreven.
Waterstof in een verbrandingsmotor
Waterstof kan ook gebruikt worden op een vergelijkbare manier als bijvoorbeeld LPG. Waterstof wordt ingespoten in een cilinder. Op basis van de warmte ontstaan door de reactie wordt de motor aangedreven.
Inmiddels zijn de eerste auto’s met deze techniek ontwikkeld. De zogenaamde “hybrides” zijn auto’s die met dezelfde motor gebruik kunnen maken van zowel benzine als waterstof. Verder wordt gewerkt aan methoden om bestaande motoren om te bouwen tot hybride auto’s. Vergelijk dit met het inbouwen van een LPG installatie. De verwachting is dat binnenkort te techniek zover is dat voor tussen de 2.000 en 5.000 euro uw auto kan worden omgebouwd tot een hybride auto die ook op waterstof rijdt.
Opslag van waterstof
Waterstof is een vluchtig gas, een gas dat per kubieke meter veel minder energie bevat dan bijvoorbeeld LPG. Het gas moet dus onder zeer hoge druk bewaard worden. In projecten waar auto’s op waterstof rijden wordt de waterstof in speciale tanks onder hoge druk opgeslagen.
Er zijn ook technologische ontwikkelingen die het mogelijk maken om waterstof in vaste vorm op te slaan. Zo heeft Nokia een batterij voor de mobiele telefoon ontwikkeld waarin waterstof in vaste vorm wordt opgeslagen.
RaS zegt
Ziet er uit alsof Nissan een kunststof schaalmodel van 308 kort in de magnetron heeft gezet en het resultaat als basis voor deze auto heeft gebruikt.
Maar, respect voor het toegankelijk maken van deze techniek!
Laurens zegt
Op zich hebben EV’s het hoogste rendement van allemaal, “well to wheel”. Voordeel is ook dat relatief schaarse olie in de keten vervangen kan worden door kernenergie, aardgas en kolen. Ook “schone” energie kan ingezet worden.
Nadelen van EV’s zijn vooral de hoge accu kosten. Beperkte actieradius kan een probleem zijn. Geldt waarschijnlijk vooral bij zakelijk gebruik, en vakanties ed. Electrische infrastructuur moet ook aangepast/opgewaardeerd worden. Stroom op zich is (vooral door de accijnzen op fossiele brandstoffen) wel weer voordeliger in het gebruik.
Als geheel eigenlijk hetzelfde verhaal als bij hybrides, als het doel CO2 reductie is kan het geld voor de subsidies (of voor de mierenneukers de belastingkorting) en de aanschaf beter besteedt worden aan bijvoorbeeld ondergrondse opslag van CO2. Meer “bang for the buck”.
DD zegt
“De Nissan LEAF wordt aangedreven door gelaagde compacte lithium-ion batterijen, deze leveren een vermogen van meer dan 90kW. De elektromotor levert 80kW/280Nm.”.
Wordt de auto niet aangedreven door de elektromotor?
LEAF staat voor Lelijk En Achterlijk Fosiel. Maar wel respect, want het is mooie techniek dat erin is verwerkt.
getl4id zegt
@ passat
bedankt voor de scheikunde les, echt iets wat k zoek op zondagmiddag in mijn vakantie
Cantago zegt
1: Ik zet de airco wel aan met de knop op het dashboard, die ligt namelijk binnen handbereik!! En is een stukje veiliger dan via je mobiel. Waarom zijn mensen zo lui geworden? Bah!
2: Die energie uit je stopcontact komt van een centrale, die VEEL troep uitstoot, dus sorry hoor, maar Zero-Emission? Wat een onzin zeg…
Alweer zo’n raar idee van Nissan, net als dat zelf-stuur systeem van vorige week, heel snel oprotten met die dingen… Verzin iets nuttigs ofzo!
Cantago zegt
Owja, en zoals DD hierboven zegt, Lelijk En Achterlijk Fossiel is inderdaad een goede naam;) Alleen mooie techniek? Kun jij dat zo zien dan?
DD zegt
@Cantago: Ik bedoelde eigenlijk: Respect, want het is waarschijnlijk mooie techniek dat erin is verwerkt ;)
boke zegt
Energie uit een stopcontact kan ook groen zijn.
Wind,zonnepanelen enz. , zelfs kernenergie is properder dan benzine of diesel.
Er wordt volop gewerkt aan een smart grid om pieken van bv.pv of windinstallaties op te vangen en de energie op te slaan in batterijen .
Dit is tenminste investeren in de toekomst.
Alles direkt afkraken is gemakkelijker maar de fossiele brandstoffen geraken op en we vervuilen teveel.
Binnen enkele jaren zullen er meerdere elektrische auto’s op onze wegen te zien zijn.Als 2de wagen is deze perfect en als de prijs gelijkwaardig is als een benzineslurper koop ik mij een elektrische.
Helemaal geen raar idee van nissan,gewoon oprotten met die negatieve mentaliteit om alles direkt af te kraken.
Laurens zegt
Vinkje.
Jan zegt
Dus als je in een appartement woont, hoe moet je deze dan opladen…
een stopcontact met verlengkabels tot aan de auto en dan ontdekken de volgende dag dat je lastige buur het stopcontact heeft uitgetrokken.
Vancouver zegt
Schitterend! Na de informatie revolutie van de jaren negentig en de eerste 10 jaar van deze eeuw staan we nu voor de volgende revolutie. Over 5 jaar rijden we allemaal electrisch.
In Texas is EEstor bezig met een “super” batterij te ontwikkelen. Het zal dit jaar wereldkundig worden gemaakt. Oneindige levensduur, 400 km op een volgeladen batterij en binnen 10 minuten opgeladen. Grotere batterijen worden ontwikkeld op basis van dezelfede schone techniek (Bariun titanaat) om te koppelen aan windmolens en zonnekrachtcentrales, zodat optimaal gebruik gemaakt kan worden van alle groene tecnieken die voorhanden zijn.
six-trey zegt
@Vancouver
ja ik kan al niet springen om mijn 63 impala en 69 boss in te ruilen voor een elektro carretje :roll:
ik snap echt de voordelen van elektische wagens niet, ook al zou je er 500km mee kunnen als je hem 10min oplaad
als je in the middel of nowhere zonder komt te vallen kan je opzoek gaan naar iemand die een paar liter elekticiteit wil overgieten?
als je hem comando’s kan laten doen op aftand wil dit dan niet zeggen dat de overheid (politie) hem ook kan uitschakelen op afstand?
met al die chips zal de overheid je waarschijnlijk ook nog eens kunnen localiseren tot op 10cm² nauwkeurig
een wereld zonder motorgeluid :schock:
complexe elektronica zo dat je zelf niets kan maken of zelf eens een onderhoudje doen
je legt je leven in de handen van een hoop elektronica wat volgens mij het domste is wat je kan doen
maar ja dat die boomknuffelaars maar een dergelijke auto kopen more gasoline for me :D
Password:JDM zegt
passat schrijft… amai heel veel zo te zien jeetje wat een waslijst :lol:
OT: kunnen ze nu echt eens geen mooie electonische auto maken. dat beloofd voor later,als we uiteindelijk allemaal met een electro moeten rijden,en die zien er allemaal zo lelijk uit gelijk nu dan rij ik wel met de velo zenne.
Pret zegt
Het zou leuk zijn om dit eens anders te brengen. Vervang het Nissan logo met photoshop. Maak er Mercedes, BMW of Porsche logo van. Moet je eens zien hoe fraai de lezers de auto ineens vinden.
DD zegt
@Pret: En als ik onder een foto van Jocelyn Wildenstein zet dat het Angelina Jolie is, vindt iedereen dat ook opeens een mooie vrouw. Yeah right ;)
Pret zegt
@DD, je kan ook te ver gaan;-)
aquata zegt
Inderdaad waarom zijn e-cars zo foei lelijk.
Enige uitzondering tot nu toe is Tesla.
Eindelijk zegt
Werd tijd zeg. Iemand ‘Who killed the electric car?’ gezien? Interessante documentaire die eens uit de doeken doet hoe de automarkt werkelijk in elkaar steekt.
10 jaar geleden reden er namelijk al EV1’s rond van GM, en met succes. Was betaalbaar in aanschaf en reed prima en voor 90% van de mensen was ook de actieradius groot genoeg.
Jammerdebammer dat er teveel verdiend wordt aan de olie. Leuk dus om het electrisch rijden maar de das om te doen toen, en zich te storten op waterstof. Mensen weer tevreden, niet wetende dat dit compleet onhaalbaar is, zeker voor de komende 20 jaar. Dus dat hebben alle mensen die goed verdienen met de olie dus mooi voor elkaar gekregen!
Gelukkig komt het nu toch een beetje terug met de hybrides en eindelijk weer een 100% electrische auto.
Bas zegt
@autoblogger:
Leaf staat in dit geval voor:
Low Emission AFfordable
Autogek zegt
@ Bas: Laten we het hopen ;)
Zoef zegt
De ideale oplaadplaats voor tijden van een half uur wordt de parking van de supermarkt.
Golf FSI 2.0 zegt
Ga groen, ga lelijk….
Maar waarom, vraag ik me af?
Stijn zegt
@Golf FSI 2.0:
Deze auto is even, zo niet mooier dan jouw Golf.
Zoals Pret al zei: als dit een BMW was geweest, dan waren de reacties heel anders geweest. En ja, ik rijd zelf ook BMW.
@ Cantago; klets niet zo’n onzin man. Die uitstoot gaat over het moment dat hij de weg op rijdt. Alles heeft zijn prijs.
geert zegt
Eindelijk, met dank aan de oliemaffia dat het zo lang geduurd heeft. Ik hoop dat hij de kans krijgt en de concurrentie snel volgt. Hij kan de vergelijking met een gewone wagen nog niet aan maar geef het wat tijd, de bezinemoter van nu kun je ook niet meer vergelijken met een van 5j geleden. er zullen nog wel wat kinderziektes inzitten maar die worden er wel uit gewerkt, over hoe hij er uit ziet dat moet ieder maar voor zich uitmaken. nu nog oplaad punten bij de GB bv op het werk parking met windmolen of zonneenergie er zijn veel mogelijkheden. En over 20 a 30 jaar gaan we de batterij gewoon kopen in de winkel.
Annekie zegt
Hoejah,
er is al een machine ontwikkeld(in Australië) die door een kleine electrische aanstart eindeloos energie genereert.
Soort perpetuum mobile.
Maar gezien al het oude blik, dito technologieën en economieën zullen wij het niet meer meemaken dat zulke uitvindingen toegepast gaan worden in onze voertuigen…
Er is meer onder de zon…’let’s GO for it!’
Martijn zegt
@Annekie: Heb je een link naar dit soort perpetuum mobile vaartuig…?
YYY zegt
hoeveel zou het kosten aan electriciteit om je de LEAF volledig op te vullen?
jp bienkens zegt
LEAF staat voor Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car. …