Nissan Leaf krijgt upgrade, haalt nu 250 km range

Auteur: , 33 Reacties

U rijdt graag elektrisch, maar heeft ook range anxiety en geen geld voor een Tesla? Dan is de vernieuwde Leaf met zijn 30 kWh accupakket misschien een optie.

Nissans volledig elektrische voormalige auto van het jaar onderging namelijk een transformatie. In plaats van 24 kWh aan batterijen zitten in dit model namelijk 30 kWh. In combinatie met een aantal optimaliseringen moet dit tot maximaal 250 km bereik tussen stekkerladingen leiden. Een toename van 26%, volgens Nissan.

De upgrade is beschikbaar voor de uitrustingsniveaus Acenta en Tekna en voegt een bescheiden 21 kg aan het gewicht toe. De nieuwe topversie komt in het assortiment naast (of boven) de bestaande versie. Klanten krijgen 8 jaar/160.000 km garantie op de accu, en kunnen hun Leaf maximaal op 400 Volt met driefasenlading bijtappen. Dit nieuwe model komt vanaf januari 2016 op de markt, prijzen worden later gecommuniceerd.



33 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Goed stukje kopieërwerk mannen.

Niet het mij boeit, want t blijft een Nissan, en die zijn zusjes met Renault, en als ik ergens van droom, is het daar wel niet van,. maar toch:

Hoe ver kwam je met de oude? Was dat 245 km? Of 200? Beetje speurwerk levert vast t antwoord wel,maar wees een kritisch naar u zelf; Had ’t niet mooier geweest als dat er al bij stond? Wat nu de echter vooruitgang is.

Gegroet, ik neem nog een slok azijn , aangelengt met ochtendurine :-/

einde rant
’t staat erbij hoor!
@postzegel: je weet dat er meer is dan de nissans uit nederland?
@postzegel: je bent zelf een zusje van Renault
Het gaat de goede kant op. Nu nog een keer een goede facelift en dan zou het wellicht nog wat kunnen worden voor woon werkverkeer.
Goeie ontwikkeling!
Wat kost deze precies? Want naar ik begreep is deze zakelijk niet interessant door de kleine range, en particulier niet interessant door de hoge aanschafprijs. Blijft overheidsgebruik over, is nu ook precies het enige waar deze auto voor gebruikt wordt.
@dutchdriftking: In de basisuitvoering (24kwh) kost deze 52% meer dan een vergelijkbare Pulsar op benzine, volgens Nissan. Eenmaal aangeschaft is de Leaf echter niet duurder.
@stephanotis: En voor dat je dat verschil er uit hebt moet je heeel veel km`s maken. En juist dat is een zwak punt van de Leaf. Ik zeg zwakke businesscase.
@dutchdriftking: particulier is dit ding helemaal ruk.. leasend kan je er nog wel iets mee maar t is gewoon een dure auto
Nog steeds vrij nutteloos dus als gezinswagen dus. Jammer maar helaas. Pas als de range van dit soort voertuigen richting de 700 kilometer gaat heb je er echt wat aan. Dan kan je er in Europa eigenlijk overal mee komen want na die afstand wil je meestal toch wel een beetje langer stoppen dan tien minuten.
Da’s leaf van Nissan.
Bijna net zo lelijk als grote broer tesla. Alleen interessant voor de allerknieperigste leaserijders doe vervoer (geen auto!) zoeken.
@lexaudi: Audi komt ook met een EV :-)
@fit4fun: Ook om te janken toch??! Ik blijf er verre van. Hou me lekker bij de echte good ol’ Audi’s. Nieuwe passen toch niet in het aanschafbudget.
Begint erop te lijken. Vergeet niet, ieder jaar komt er door optimalisaties gemiddeld 5% accucapaciteit bij. De benzine en diesels zijn ook niet op het niveau gestart waar ze nu zijn. Wat dat betreft is het fascinerend om te zien hoe snel elektrische mobiliteit de laatste jaren vooruit gaat. Voor veel mensen komt dit aardig in de buurt van iets wat voldoende bereik heeft voor hun dagelijkse mobiliteit. Wat ook handig is aan een elektrische auto, is de tijd die je bespaart. Hij staat eigenlijk altijd afgetankt klaar.
@barchettadriver: maar als je er 1 gekocht hebt dan neemt de range door accu degradatie niet toe maar af. Natuurlijk is een nieuwe beter maar daar heb je natuurlijk pas wat aan als je inruilt en een nieuwe koopt.
Voor het dagelijks gebruik van Jan Modaal is een electrische auto al lang goed genoeg en thuis kunnen laden is inderdaad een groot voordeel. Maar Jan Modaal wil één keer in het jaar de caravan met de hele inboedel naar een camping in Italië kunnen slepen (Subaru leeft van de mensen die zelfs menen dat zoiets met 4 wiel aandrijving moet gebeuren en speciaal voor die ene reis per jaar een dure auto kopen, caravanners zijn niet echt rationeel) en vergelijkt een tankbeurt van 5 minuten met een hele nacht laden. Dat de auto s’nachts toch niets staat te doen op de parkeerplaats daar wordt niet aan gedacht. Er moet nog wel wat worden bijgeleerd worden voordat electrisch rijden echt aanslaat. En dan heb ik het nog niet eens over de gekken die waarde hechten aan motorgeluid of vibraties uit de aandrijving.
@mashell: Klopt, maar dat afnemen is meer een marketingdingetje. Als je de laadelectronica en cel-management in het accupack integreert, belet in principe niets je een beter accupack in een bestaande auto te schroeven. Mits de fysieke afmetingen hetzelfde zijn. Om het in petrolhead termen te zeggen: een motorswap :)
@mashell: en je vergeet nog de mensen die een wrx sti willen rijden. En de wintersport. Dan heb je iedereen die Subaru rijdt.
Ik lees weer veel (accu)zuur in de reacties. Waarom? 250 km is voor Nederland toch heel netjes?
@oxymoron: zie eerst die 250 maar te halen. Tijdens een service beurt hoorde ik de vestigingsmanager van Koops de Leaf finaal af te zeiken tegen zijn personeel.

Vergeet niet dat verwarming en airco grote invloed heeft op het bereik.
@flutterby: Zal waar zijn. De concurrent AutoWeek heeft Roland Tameling met een Tesla naar Noorwegen gestuurd. Zou gezien het theoretische bereik van een Tesla een fluitje van een cent zijn. In de praktijk riep het ding om de 150 km om stroom, waardoor de reis een halve dag langer duurde dan op olie-brandstof mogelijk zou zijn geweest. Maar voor woon/werk verkeer en zakelijke ritten met mogelijkheid tot opladen bij stops is ook de Leaf best bruikbaar. Te duur, dat wel.
@oxymoron:
Laat me niet lachen, die kneus van dat pulpkrantje reed ooit in een test gemiddeld 1:8 met een Smart fortwo. Dat lukt je hellingop met de handrem erop nog niet.
@oxymoron: ik heb zelf in mijn Model S in -23C gereden in Zweden. Range is geen enkel probleem. Door de kou neemt het bereik met max 15% af.
@oxymoron: Ik ben deze zomer met een Model S naar Noorwegen gereden. Het klopt dat de reis langer duurt. Elke 200 à 250km mag je rekenen op een half uurtje (niet meer, niet minder) bijladen. Het komt erop neer de accu nooit helemaal te vullen aan een Supercharger en om “genoeg” (=met wat marge om het comfortabel te maken) te laden om aan de volgende geplande supercharger-stop te raken. De laatste 20% van de accu worden namelijk erg traag gevuld. Op een afstand van 2000km komt het neer op pakweg 3 uur stilstaan om op te laden (en intussen iets te eten).

Voor die paar keer (2? 3?) dat ik zo’n grote afstanden doe per jaar, kan ik perfect met dat compromis leven, temeer omdat de stroom die getankt wordt volledig gratis is.
De prijs wordt vooral interessant.. 2017 komen heel wat merken met full electric wagens. Ben benieuwd!
Mijn grootste minpunt van een elektrische auto is het gewicht.. Wie weet in de toekomst.
Wel apart dat een zelfde stijging in kW bij tesla zorgt voor ’n heel kleine stijging in rij afstand en hier 26% meer?
@peterdepeer: Ik neem voor het gemak maar even aan dat je aan het trollen bent?
De top nu ook op 250 km/u?
Probeer maar eens 30kWh op te laden met schuko stekker. 2000-2200 watt. Dat is dan 15 uur voordat ie vol is. Niet iedereen en overal heeft snellader en niet iedereen heeft 380/400 volt en niet iedereen kan een extra groep aanleggen (huurhuis, gebrek aan ruimte/mogelijkheden)…

Dus ’s avonds om 1900 uur thuis. ‘S morgens om 1000u vil… tel uit je bereik zonder snellaadpaal….
@schuimbekje3: Schuko kan 230V aan 13 ampère aan. Dat is 3kW. Gesteld dat je batterij helemaal leeg is (hint: dat gaat amper gebeuren) en dat je helemaal vol wil laden (hint: dat gaat amper gebeuren), dan is het op 10 uur (a.k.a. 1 nacht) gepiept.
Die dingen zijn hier goedkoper dan een Golf….Iets te klein voor mij..Jammer

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).