• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nissan ROOX: bijzonder praktisch

Auteur: Alwood, gepost 8 oktober 2009 om 17:30 – 48 Reacties

ROOX: Klein maar... Vierkant!


Paarse schoenendoosjes, vis-mobielen, kantel-auto’s, emotionele airconditioning en Godzilla… Wat voor medicijnen cocktails gebruiken ze wel niet allemaal bij Nissan?

Kort gezegd is de ROOX: bijzonder, praktisch, en onderscheidend! Helaas heeft Nissan ons nog maar één plaatje van deze paarse beauty gegeven, de rest van de ROOX wordt op (lees: voor) de Tokyo Autoshow onthuld.

Met de ROOX wil Nissan de ‘praktisch ingestelde’ individu die zich graag wil onderscheiden, aanspreken. Het unieke uiterlijk herbergt tal van handige dingetjes om deze handige-mens te interesseren. De achterdeuren schuiven open, en maken een instap van 1m23 hoog en 58cm breed mogelijk. Deze deuren zijn ook met afstandsbediening te openen. Voor de kind-eigenaren is er een lage opstap gemaakt om de kleine makkelijk en snel vast te snoeren. In het dashboardkastje zit een koelcompartiment voor drankjes en onder de stoelen kan je speelgoed opbergen (het staat echt in het persbericht!).

Ondanks alle handige binnen-dingen is de buitenkant heel klein gebleven. De ROOX meet slechts 3m40 in de lengte, is 1m48 breed en 1m74 hoog. Exacte specificaties zijn nog niet bekend, maar Nissan belooft dat de auto heel zuinig wordt.

Ook interessant!

  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver
  • Gelekte Nissan 400Z oogt best lekker
  • Heet, heter, heetst: Nissan Note als Nismo
    Heet, heter, heetst: Nissan Note als Nismo

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

Nissan, tokyo-2009

Vorig bericht: « Mercedes SLS AMG vliegt het dak op
Volgend bericht: Iso Rivolta Marella op basis van een ZR1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lan_Evo zegt

    8 oktober 2009 om 17:33

    Eeeehm wat?

    Login om te reageren
  2. Jesper zegt

    8 oktober 2009 om 17:35

    Moet ik dit lezen als ‘Rooks’ of R-nul-nul-X?
    Lijkt me helemaal niets overigens. Misschien dat je dr over een jaartje of 30 als ue begint te roesten de grille en motor uit kunt slopen en dr een bordje met ‘Fikkie’ aan hangen. :P

    Login om te reageren
  3. liljeezy zegt

    8 oktober 2009 om 17:35

    dat ding lijkt veel op dat gevalletje van daihatsu

    Login om te reageren
  4. HTJ zegt

    8 oktober 2009 om 17:36

    Nissan heeft alleen de GT-R en de 370z nog de rest kan wat mij betreft zo de prullenbak in.

    Login om te reageren
  5. mikkeeey zegt

    8 oktober 2009 om 17:36

    is net een blokken doos!!

    Login om te reageren
  6. Stender zegt

    8 oktober 2009 om 17:48

    Haha, als dat ding omvalt dan is ‘ie even breed als mijn auto :P

    Login om te reageren
  7. Lotus-Omega zegt

    8 oktober 2009 om 18:01

    niet alleen bijzonder praktisch, ook bijzonder lelijk!!

    ik vind hem echt spuug lelijk wat een gedrocht!

    Login om te reageren
  8. Bob zegt

    8 oktober 2009 om 18:04

    Past wel een beetje bij Nederland .. misschien moeten ze die maar standaard invoeren als leasebak.

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    8 oktober 2009 om 18:09

    Een nieuwe klasse onder de mini-MPV is uitgevonden: De micro-MPV. Jammer voor Nissan dat verkoop van MPV’s sterk aan het dalen is. Niet dat dit blokkendoosje anders wel zou verkopen in Europa… Maar dit ding komt vast toch niet hier. Jippie.

    Login om te reageren
  10. Jip zegt

    8 oktober 2009 om 18:10

    heel erg lelijk

    Login om te reageren
  11. Lennrt zegt

    8 oktober 2009 om 18:18

    ben ik dan de enige die hem wel mooi vind.
    de verhoudingen kloppen goed, mooie voorkant en mooie lijnen.

    Login om te reageren
  12. Lennrt zegt

    8 oktober 2009 om 18:19

    grapje

    Login om te reageren
  13. Gieltje zegt

    8 oktober 2009 om 18:31

    @ Lennrt

    Dacht al, die is gek.

    Login om te reageren
  14. matthijs zegt

    8 oktober 2009 om 18:36

    bijzonder lelijk

    Login om te reageren
  15. reggiane zegt

    8 oktober 2009 om 18:41

    Typisch een auto die je als man zijnde MOET kopen…van je hoogzwangere vrouw.

    Iedereen die dit ding serieus overweegt te kopen heeft 100% zeker weten niets met auto’s.
    Alleen verkoopbaar aan vrouwen… of mannen met die thuis niets te vertellen hebben en braaf alles doet wat vrouwlief hem toeblaft.

    Login om te reageren
    • Brokkenpiloot zegt

      9 oktober 2009 om 08:08

      @reggiane: en aan Pieter Post natuurlijk.

      Login om te reageren
  16. Paragon zegt

    8 oktober 2009 om 18:48

    @ Reggiane

    Spijker op zijn kop. Alleen zullen mensen die het betreft dat natuurlijk in alle toonaarden ontkennen. “echt heel praktisch… en superzuinig” (maar diep in je mannenhard wil echt wel een brute sportwagen).

    Wat die rare vormen betreft: volgens mij hebben ze in Japan een of andere belastingmaatregel afhankelijk van de afmetingen van de auto. Vandaar die kubusauto’s => maximale volume bij gegeven afmetingen.

    Login om te reageren
  17. Paragon zegt

    8 oktober 2009 om 18:49

    @ me eiguh

    hard => harT

    Login om te reageren
  18. MattCurlew zegt

    8 oktober 2009 om 18:55

    @Citrofiel: helemaal niet nieuw. Elk Japans merk heeft 1 of meerdere van dit soort gebakjes. Gezien de afmetingen is het een keicars. Uberkleine auto’s die ook niet groter en breder mogen zijn als deze Nissan. En ze hebben ook nooit een motor groter dan 660cc..

    Er zijn overigens wel meer foto’s van deze kleine MPV hoor:

    Meer: http://www.carview.co.jp/tms/2009/preview_car/nissan_roox/default.asp

    keicars zijn a) goedkoop en b) goedkoop in belastingen en andere regelingen. Daarbij zijn ze vaak zo vierkant omdat er zoveel mogelijk ruimte wordt gehaald uit de beperkte maten. Slimme auto dus net als al zijn concurrenten. Check die beenruimte achterin! (bagageruimte is er dan alleen haast niet)

    Login om te reageren
  19. Citrofiel zegt

    8 oktober 2009 om 18:58

    @MattCurlew; Ik ken het begrip kei-car, maar ik vond dat deze auto zo erg uitblonk in praktische bruikbaarheid, al dan niet voor kinderen, en ruimte (volgens het bericht) dat ik hem een nieuw segment noemde. Bovendien heeft hij schuifdeuren, ook meer een MPV-feature.

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      8 oktober 2009 om 19:19

      @Citrofiel: ben jij Alwood dan? Maar zoals ik al zei; er bestaan meer van deze mini-mini MPV’s in Japan. “koelcompartiment voor drankjes en onder de stoelen kan je speelgoed opbergen” Dit kan je toch niet onderscheidend noemen? Ook dat hebben wel meer concurrenten of andere handigheden.

      http://www.carview.co.jp/tms/2009/preview_car/daihatsu_tanto_exe/default.asp

      Daihatsu Tanto is ook hoog en vierkant met veel beenruimte achterin. Heeft geen schuifdeuren maar wel achterportieren die in een grote hoek open gaan. Nieuw is de Roox trouwens niet. Hij is gebaseerd op de Suzuki Palette. En die is er nu ook in stoerdere SW vorm. Oftewel; de Roox met ander neusje (of andersom..)

      Login om te reageren
  20. maas88 zegt

    8 oktober 2009 om 19:06

    ik vind de Daihatsu Materia veeeel mooier dan deze lelijke auto in het zwart is de materia cool! ;-)

    Login om te reageren
  21. MattCurlew zegt

    8 oktober 2009 om 19:21

    Er zijn sowieso nog meer keicars met schuifdeuren: http://www.carview.co.jp/market/ncbs/model.aspx?bs=11&ltr=1

    Dus pleeeeeeeease doe niet alsof je er verstand van hebt als je er geen verstand van hebt. Dat is zo jammer… ;) De Roox is gewoon de zoveelste ruime en praktische kei-cars. Meer niet

    Login om te reageren
  22. MattCurlew zegt

    8 oktober 2009 om 19:24

    Nog even een foto van de normale Suzuki Palette (eind 2007!)

    Login om te reageren
  23. Larrs zegt

    8 oktober 2009 om 19:33

    Ben best wel een liefhebber van Japanse auto’s, maar ze hebben daar volgens mij echt enorm veel van dit soort modellen.

    Het zal voor hun vast wel praktisch zijn, want aan die interieur foto’s te zien zijn ze erg ruim en overal bergvakjes.

    Login om te reageren
  24. C6_R zegt

    8 oktober 2009 om 20:11

    Is de ringtijd van dit “ding” al bekend?

    Login om te reageren
  25. maas88 zegt

    8 oktober 2009 om 20:13

    citroen berlingo is de mooieste en ruimste

    Login om te reageren
    • MattCurlew zegt

      8 oktober 2009 om 20:47

      @maas88: hoeveel onzinnige posts krijgen we nog van je?

      ROOX: 3.40m (l) 1.48m (b) 660cc
      Materia: 3.80m (l) 1.69m (b) 1300/1500 cc
      Berlingo: 4.38m (l) 1.81m (b) 1600cc

      Ze vallen in totaal andere klasses. Roox is nog kleiner dan het A-segment, Materia is B-segment en Berlingo is monovolume van dúidelijk een hogere klasse

      Login om te reageren
  26. flappie zegt

    8 oktober 2009 om 20:34

    yeah de r00x. klinkt als n00b.

    Login om te reageren
  27. Thomasio zegt

    8 oktober 2009 om 20:42

    Doet me echt denken aan een Daihatsu Materia, en dat is geen goed iets.

    Login om te reageren
  28. Cantago zegt

    8 oktober 2009 om 21:30

    Daar gaan we weer, weer zo’n gedrocht! Roox, Noob, allemaal hetzelfde;) Maar onderscheidend ben je zeker, zoals een geestelijk gehandicapte dat ook is tussen een groepje professoren! Lelijk hok op wielen, BAH!

    Login om te reageren
  29. Casey zegt

    8 oktober 2009 om 21:52

    Best gevaarlijk, dit soort auto’s… Je kan ze aanzien voor bushokjes.
    Als je dan denkt in een bus te kunnen stappen, rijdt zo’n ding (met achter het stuur een of andere opa of oma) natuurlijk gewoon weg.
    Het kan niet anders dat om deze redenen, en nog een paar ethische redenen, dit ding verboden wordt, mocht het ooit naar NEderland komen.

    Login om te reageren
  30. RenesisHP zegt

    8 oktober 2009 om 21:59

    Bijzonder praktisch…

    Zou ook wel moeten met de aerodynamica van een verhuisdoos.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      8 oktober 2009 om 22:15

      @RenesisHP: HEY! grrtvrrr er is niks mis met de aerodynamica van een verhuisdoos ja! :shock:

      Login om te reageren
      • RenesisHP zegt

        8 oktober 2009 om 22:23

        @Alwood:

        Als er V70R op staat niet nee. Zeker niet als het 300pk en 400Nm(bij 1950toeren) bezit. :twisted:

        Ik bedoelde het niet eens geheel verkeerd. Ik had echter niet anders verwacht. :P

        Login om te reageren
  31. Simpson zegt

    8 oktober 2009 om 22:27

    in japan hebben ze er zeker ook staanplaatsen in verwerkt?

    ik ben voor een rooxverbod in nederland, desnoods zetten we een paar elanden uit op de veluwe.

    Login om te reageren
  32. Yellomello zegt

    8 oktober 2009 om 22:32

    het lijkt net een karikatuur uit de animatiefilm ‘Cars’.

    Login om te reageren
  33. Ice zegt

    8 oktober 2009 om 22:32

    Mooi is ie niet, maar past prima in Japan. Daar heeft zo’n wagen wel iets. Net als een amerikaan, die past hier ook niet echt, in Amerika kan je zo’n wagen pas echt waarderen.

    Login om te reageren
  34. M3_lover zegt

    8 oktober 2009 om 22:59

    Mag mee in de top 50 meest erge mongolenautos ever! Wat een zeepkist seg!!! http://www.autobild.de/artikel/die-haesslichsten-autos-der-welt_984116.html

    Login om te reageren
  35. JH zegt

    8 oktober 2009 om 23:38

    bijzonder praktisch en bijzonder LELIJK!!!

    Login om te reageren
  36. pizzakoerier zegt

    8 oktober 2009 om 23:43

    Ben ik dan de enige die het wel een kek karretje voor de moeders van nederland vindt? Dit is toch prima om de koters in naar voetbal te brengen en van school te halen etc.

    Login om te reageren
  37. Bart zegt

    9 oktober 2009 om 07:37

    Hij heeft wel een grote bek voor zo’n kleintje :P

    Login om te reageren
  38. L-Fred zegt

    9 oktober 2009 om 09:16

    hier valt ook weer zo’n A-team busje van te maken, of een gangsta!

    Login om te reageren
  39. Citrofiel zegt

    9 oktober 2009 om 12:51

    @MattCurlew: Oke dan, ik had het fout en jij had het goed. Nu blij? Je wil wel graag gelijk hebben en niemand mag iets fout hebben zeg… :roll:

    Als Autoblog nu eens aandacht zou geven aan alle kei-cars, in plaats van toevallig een keertje deze, dan zou ik er al meer van weten. ;P

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      9 oktober 2009 om 13:02

      @Citrofiel: je kan em soms beter negeren, beetje typische gast.

      Hier nog wat info over kei-cars: http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/04/autoblogworld-nihon-koku

      Login om te reageren
    • MCW zegt

      13 oktober 2009 om 00:11

      @Citrofiel: wat heeft willen hebben van gelijk hebben er mee te maken? Ik HAD nou eenmaal gelijk. Maar het is dan weer zo typisch van de gemiddelde mens om dan maar boos te worden op diegene die gelijk had. Want oh stel je voor dat een ander het wél weet.. daar gaat je ego hoor. pff.. net als dat robbie nooit meer een reply heeft gemaakt over mijn link naar het Mazda hybride nieuws. Terwijl ik hem elders wel gewoon gelijk geef als hij ergens mee komt waarin ik een fout heb gemaakt.

      Maar als jij dingen zegt als “maar ik vond dat deze auto zo erg uitblonk in praktische bruikbaarheid” dan lijkt het dus alsof je bekend bent met de keicars maar gewoon onwaarheden verteld. Voel je je niet zo vreselijk in je ego gekrenkt zeg.. allemachtig

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        13 oktober 2009 om 16:59

        @MattCurlew: (Jij bent MCW en andersom blijkbaar?) Oei, excuses. Ik reageerde nogal gekrenkt inderdaad. Nu ik het verhaaltje teruglees was daar eigenlijk geen reden toe. Je wees me gewoon op een fout die ik maakte, en dat niet op een agressieve toon oid. Dus nogmaals sorry. :|

        Login om te reageren
  40. Citrofiel zegt

    9 oktober 2009 om 13:17

    @autoblogger; Thanks. Maar zelfs als ik dat had onthouden, dan had ik nog niet geweten dat er meer kei-cars waren met koelcompartiment en schuifdeuren. :P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North