
Potente JDM-wagens zijn geen solitaire wezens. Net zoals hyena’s en Justin Bieber-fans begeven ze zich in het openbaar eigenlijk altijd in grote groepen gelijkgestemden. De volgende spot bevestigt deze constatering nog maar eens.
Waarschijnlijk gaan de JDM-fanboys me nu meteen verbeteren, want als het op cijfertjes en codes aankomt, dan moet je de liefhebbers van JDM-spul van eind jaren ’90 niet onderschatten. Maar goed: de Silvia (S14) is in min of meerdere mate vergelijkbaar met (of identiek aan) de 200SX. ONder de kap lag een 1.8 liter CA18DET, met 169 pk en 228 Nm.
Dit exemplaar lijkt echter een 2,5 liter RB25DE(T) onder de kap te hebben, die al naargelang de specificatie meer tot veel meer vermogen levert dan het originele blok, maar we zien hem hier alleen stilstaan dus veel kunnen we er niet over zeggen, maar een blik onder de motorkap doen illusies over een standaardsetup direct vervliegen.
Over het uiterlijk kunnen we het volgende kwijt: er lijkt een aardig bedrag stukgeslagen te zijn op spacers, schroefsetjes, een extragrote uitlaat, en lekkere velgen. Een Japans kentekenplaatje moet het JDM-gevoel compleet maken.
Dit S14-exemplaar stond even geleden tussen een aantal soortgenoten op DUMPD. Edwinpeek schoot een mooie serie plaatjes, die je op autojunk kunt zien.
Update: het is een S14a, waar origineel een SR20-blok in lag, zo leerden we zojuist.
In de regio Zutphen/Brummen rijdt een prachtig exemplaar. In het blauw. Ook zeker niet standaard zo te horen. ‘Cheap’ way to go fast. MotorTrend doet een project op dit moment met een type ouder. Leuk spul.
Heerlijk vout……Zal wel een paar duizend peeka hebben en sneller zijn dan een Veeron.
Drifte!
Deze auto rijdt ook Time-Attack in Nederland. Hij is niet alleen goed in stilstaan :)
Ten eerste even een kleine opnerking: dit is geen S14 maar een S14a, een wezelijk verschil! Daarnaast is de S14a nooit met de CA18DE(T) geleverd, alleen met SR20 varianten en de KA24DE. De CA18DET lag alleen in de S13’s.
@ej20g: ooit gehoord van engine swap.
@jiry97: ja, ik wel. Dan rest de vraag waarom je een SR20 zou verruilen voor een CA18. De SR20 is een pak beter dan de ook al best goede CA18. De RB25 in deze S14a komt uit de Skyline en Stagea.
@ej20g: De CA18 motor is een rampending. Ken meerdere die alleen maar problemen mee hadden en overgestapt zijn naar de 2.0 variant. Maar wat ik al vaker roep is dat dit soort wagens AB totaal geen verstand van heeft en maar bij standaard leasewagens moet houden aangezien bijna iedereen hier of student is die over zijn papa’s wagen heeft of leaserijders zijn. Denk dat de helft hier niet weet wat Timeattack is.
@dahlback: de CA18 heeft inderdaad zijn problemen, ik heb ze ook gezien. Maar ik bedoelde meer dat de CA18 best wat vermogen kan hebben in tegenstelling tot wat de meerderheid van de mensen (ook liefhebbers) denken. Daarnaast is het ook nog leuk dat de CA18 en RB25 dezelfde basis delen, iets wat ook relatief onbekend is.
@dahlback: ik ben de andere helft. 4 keer deelgenomen aan Time Attack, waarvan één keer JAF met EK9 CTR. Vond het altijd erg leuk om aan mee te doen. Eén keer 2e plaats gehaald.
@stephane8200: Ik was er vanaf de eerste keer bij aangezien wij het coverden ( carbonvision en daarna Rpmvision wat uiteindelijk heel de groep uit elkaar liet vallen )alleen dit jaar nog niet zo veel. Sta wel weer langs de baan bij Etam om voor een magazine foto’s te maken
@dahlback: ik heb de verhalen meegekregen. 2009 was de 1e keer voor mij. In 2007 nog bij Autovisie Time Attack gefilmd en gefotografeerd. Dit jaar en vorig jaar niet gereden of foto’s gemaakt.
@stephane8200: Ga je wel naar ETAM? Ik ben zelf daar 2 dagen om op zaterdags wat shoots te doen alvast voor de wintereditie’s
@dahlback: ETAM weet ik nog niet.
@stephane8200:
Dan heb je vast nog beelden van mij in 2007, ik deed toen met de Elise mee.
@jrk68: dit heb ik nog. Had al eerder gekeken maar zag de Elise niet voorbij komen: http://youtu.be/VtiHOGccYAU
@jiry97:
hij bedoelt het goed.
In een S14a heeft nooit een 1.8 gelegen, enkel de 2.0.(origineel)
En ja deze kan natuurlijk geswapt zijn naar een rb25.
OT
zelf de standaard SR20DET kan al veel vermogen leveren met een paar mods
Dacht zelf dat hier iemand op autoblog zo eentje had ?
Alleen de koppeling is een zwak punt, zelf met de standaard 200pk..
@RazorHead: iemand hier op Autoblog heeft een S15 Silvia met RB25, of hier ook iemand zit met een “standaard” 200SX weet ik niet.
@ej20g: oh en ik voldoe blijkbaar aan de eisen van de tekst.:)
@ej20g: Yep! Dank voor de update.
@ej20g: oke, na deze hou ik echt op maar ehh, deze auto heeft voor zover ik weet geen spacers. Zoals hierboven al aangegeven wordt er volop time attack mee gereden.
Heb deze auto vaker gezien, samen met die Toyota. Gaat goed voorruit op Assen en niet bang voor een vlam uit de pijp :D.
Wat een machtige wagen om te zien! Echt waar een plaatje en t zal vast een machtige geluid geven. @ej20g: Weet jij toevallig waarom ze zulke enorme knalpotten achter hebben? Zag het op een R33 GTST (Deze: http://www.autojunk.nl/2013/09/nissan-skyline-r33-gtst) namelijk ook. Ben best benieuwd.
@toyotafortuner: Kan je ook het antwoord geven. Turbo motor moeten hun druk kwijt. Stock hoeft dat niet maar verklaard wel dat blazende geluid dat je vaak hoort. Open kan er meer lucht door die pijp heen dus kan ook de inlaat een hogere druk hebben. Withcraft happens and BOOM!!! POWAAAAHHH!
@The_12oach: Thnx mate! Gelukkig heeft het hier en bij de Silvia een nut. ipv zogenaamd beter klinkende xl knalpotten op een Mito en een vorige generatie Mazda6 wat ik hiervoor vind.
@toyotafortuner: Wou je bijna reporten :P Niet haten op Alfa hahaha
Nu ben ik er wel achter gekomen dat het op Civic’s met hun B18 of K20 blokken wel degelijk uitmaakt of ze kleine of grote uitlaat rijden. De meeste krijgen echt wel meer vermogen erdoor. Helaas zeggen de serieuze koppen wel dat het je idd doof maakt.
@The_12oach: Beste is om het hele systeem bij die Honda motoren op 63mm te maken voor het beste resultaat. Einddemper word vaak de verkeerde gekozen om een kachelpijp te monteren voor de onnodige herrie ( zeg eens eerlijk een honda klinkt niet als je het gas los laat ) en zou ik eerder voor een Spoon of een look gaan
@toyotafortuner: dit soort uitlaten worden door mensen zonder kennis van (Japanse) auto’s onder de noemer “petjes” gezet. En dat is dankzij die Corsa’s en Polo’s met grote knalpijpen (vaak alleen einddemper) die constant lawaai maken. Er zit ook een geoot prijsverschil in de onderdelen. Einddemper van die petjesbakken: €200. Uitlaat lijn Skyline of iets dergelijks: toch al gauw €1200.
@ej20g: @the_12oach: nogmaals bedankt voor de kennis. Dan deed de eigenaar van een MR2 uit mijn spot van een SW21 MR2 het toch beter.. Ook al heeft ie een MR2 met de 130pk sterke 5S-FE motor, hij heeft een 2-tal subtiele uitlaten. En ja, het geluid werd er zeker beter op.
Plaatjes hier: http://www.autojunk.nl/2013/09/toyota-mr-2-t-top-sw21. Neemt niet weg dat het idd gewoon triest is om je Opel Corsa dubbele schoorstenen te geven om het sneller te doen klinken.
@toyotafortuner: wees blij dat je zo’n MR2 in je straat hebt staan! Hier komt het niet verder dan een paar Astra’s, een Seat Mii en wat Renaults en Fiats. Gelukkig wel een dikke antieke Chevrolet Blazer (V8 diesel), Volvo 850R en soms een BMW M5 E39. De eerste 2 zijn van dezelfde eigenaar (een kennis). Die MR2 is trouwens wel een USA import!
@ej20g: ik ben er zeker blij mee. Maar wat er bij jou staat klinkt ook niet verkeerd. En wat de SW21 MR2 betreft. Dus idd een USA-import. Ik dacht eerst aan een jdm-import, maar t is lhd. Toen ik de kentekencheck ging doen, was ik toch wel wantrouwig: 130pk uit een 2.2L? Opgezocht en t bleek iets te maken te hebben met emissies. En toch: een 130pk sterke 2.2L 5S-FE is nog aardig rap voor een MR2 van wat 1000-1200kg.
@toyotafortuner: dat zal het inderdaad zijn, emissies. Maar net wat je zegt,130 pk op 1000 á 1100 kg is gewoon leuk. Zeker met de oneindige grip van het middenmotor concept.
@ej20g: Hee, dat is toevallig, ik woon in Den Haag en ik had eerst iemand in de straat naast mij wonen met een blazer en een 850R, de auto’s staan nu vaak rond de Vondelstraat. Zal wel niet zo zijn, maar erg toevallig als het dezelfde persoon zou zijn :P
@Thomasio: nee is zeker niet dezelfde, de beste man heeft de 850R namelijk pas een maand of 8. Hiervoor had hij een 850 T5R sedan en daarvoor een 850 T5 station. Geen van allen was of is standaard overigens, zijn huidige wel 850 is veruit de snelste (+-390 pk). De Blazer heeft hij al zo lang als ik me kan heugen.
@toyotafortuner: Echt heel veel beter doet ie het niet, dat is namelijk de originele uitlaat van een MR2. Het is een enkele uitlaat, waarbij de demper het verdeeld naar de 2 uiteindes.
In Nederland is de Skytune uitlaat populair als vervanger voor de originele uitlaat. De turbogeblazen MR2’s doen het vaak met exact zo’n knalpot als de S14 van dit topic.
Voor de info, de 2.2L MR2 NA is de SW21 (US only), de normale 2.0L is de SW20 en de turbo is de SW22.
@toyotafortuner: de reactie hieronder heeft gelijk. De Skyline op jouw link is op de kentekenplaten na trouwens een pachtig exemplaar!
@ej20g: thnx ouwe kenner :D
Wat een ongelofelijk mooie machine is die 200sx/Silvia S14 toch!!!!
Zo te zien een tupperware party met al die barrels bij elkaar ;)
Prachtige wagen lijkt zelfs een beetje hella flush style te zijn als de wielen er vet schuin onder staan (camber)
@rob5nismo: hellaflush is gay! Stanced all the way!
Ik ben niet echt voor die getunde golfjes, maar dit spreekt mij echt wel aan! Supra, Silvia, RX7 enz
DMPD was toch al een paar weken geleden?
Waarom nu pas foto’s uploaden?
@awesome: foto’s waren al geupload hoor, t artikeltje is nu pas geschreven :)
De allermooiste vind ik nog steeds de S14 Jetfighter! Waanzinnige wagen!
Prachtige auto, toch blijven de silvia S15 en de Skyline R34 GT-R mijn favorieten!
@bierbuik: Helemaal mee eens!!!!
ik zie vaak genoeg een std 200sx, en ook een niet std modelletje is niet onbekend, knalpotten maken je idd doof, scheelt ook vermogen,
Mr2 2e generatie met turbokit en wat anders spul komt anders ook al snel op flink vermogen,…
DMPD is mooie meeting voor leuk spul, tupperware, vast wel, diehards OOK ZEKER
De S14 is inderdaad metSR20det blok geleverd in nederland. De 1.8 CA18det zat in de S13 (die met klapkoplampen ^^)
Overigens komt deze regelmatig “in het wild”. De eigenaar rijd er time-attack mee, en is zelfs onglangs nog bij wegmisbruikers geweest (algemen controle rondom CP zandvoort).
@getl4id: Rondom Assen was dat :)
Geweldig mooi en deze ziet er erg goed uit.
Ooit zal er zo 1 op mijn oprit staan :D Bedankt autoblog!
@G-Ammo: Heb zelf ook een Silvia S14a. Heerlijke auto om in te rijden. De mijne is nog volledig origineel. Het ‘probleem’ is alleen dat ik in Nieuw-Zeeland woon. Beetje lastig om mee naar Nederland te rijden ;)
RB25DET??? denk eerder een RB26DET
@kenny_janssen: nee, een RB25DET. De RB26 is nooit geleverd met enkele turbo, de RB25 nooit met dubbele turbo. De RB25 lag onder andere in de Skyline GTS (RB25DE), GTS-25t (RB25DET) en de Stagea (RB25DET). De RB26DETT lag alleen in de Skyline GT-R en de Stagea 260RS (niet origineel Nissan).
@ej20g: ok weer wat geleerd, ik kende alleen alleen de RB26DETT (R34)
@kenny_janssen: RB26DETT zat ook in de R32 GT-R, R33 GT-R en er was ook nog een N/A versie de RB26DE die zat in de R32 Autech GTS-4.
@ej20g:
Nooit gehoord van een enkele turbo conversie?
@s13owner: ja. Maar dan blijft het officiëel een RB26DETT, of er nou één of twee turbo’s aan hangen. De RB26DE van Autech was wel een fantastisch blok met een lekker rauw uitlaatgeluid, nog meer dan de RB26DETT heeft. De RB26 zat inderdaad ook in de R33 GT-R maar het begon in 1989 met de R32.
Dit is alles behalve tupperware…
Je weet dus duidelijk niet veel af van de auto cultuur.
Voor alle fans: Kom naar Nieuw Zeeland! (of Japan natuurlijk). Er rijd hier genoeg van dat spul rond. Silvia’s, Skyline’s MR2, 3000GT enz. Zelf heb ik een nog originele Silvia S14a. Leuke auto om in rond te rijden!
@a3anvm: ik wil over een tijdje graag een keer op vakantie naar Japan, alleen daarvoor al. Héél misschien neem ik tegen die tijd ook wel “gelijk” een Impreza GC8 WRX STi Kouki mee.