Een uiterst bijzondere rechtszaak is eindelijk tot een vredig einde gekomen.
Het is niet altijd even gemakkelijk om een klassieker te bezitten. Met name het onderhoud van het rijdende stuk geschiedenis kan een doorn in het oog van de eigenaar zijn. Het is daarom noodzakelijk om grondig uit te zoeken waarheen precies je de bolide brengt. Maar zelfs wanneer je dit doet, kan het nog altijd fout gaan. Wanneer dat gebeurt, krijg je veelal direct te maken met de genadeloze toorn van de Wet van Murphy.
Dit heeft de in Enschede woonachtige Johan Groothuis in een dozijn jaren tijd ondervonden. Hoewel Groothuis de werking van diezelfde Wet inmiddels van zich af heeft weten te schudden, zal hij er ongetwijfeld een groot aantal grijze haren aan hebben overgehouden.
Het begint allemaal in 2006, wanneer Groothuis zijn Ferrari 365 Daytona naar Porsche Lammertink brengt om de motor te laten reviseren. Alles lijkt aanvankelijk in orde te zijn, ondanks het feit dat de onderhoudsbeurt ruim vijf jaar in beslag heeft genomen. Echter, wanneer Groothuis zijn Ferrari weer in ontvangst neemt, blijkt er van alles mis te zijn met het motorblok. Onafhankelijk onderzoek van CED op verzoek van de rechtsbijstandsverzekeraar (DAS) van de eigenaar wijst later uit dat er verschillende montagefouten zijn gemaakt en dat onderdelen die vervangen hadden moeten worden simpelweg zijn hergebruikt. De focus ligt vooral op de twee oliefilters en de ontsteking.
Dit kan natuurlijk niet door de beugel, zeker aangezien er ongeveer 33.000 euro is betaald voor de beurt. De advocaat van de Porsche-dealer beweert echter al snel dat dit niet voldoende is geweest en dat de onderhoudsbeurt meer geld had moeten kosten. Voor een dergelijk bedrag had de beurt niet eens uitgevoerd moeten kunnen worden. Hierop wordt een procedure gestart, maar na twee pogingen worden beide eisen van een schadevergoeding afgewezen. Volgens de rechtbank had de eigenaar eerder moeten klagen over de twijfelachtige reparatiebeurt en de staat van zijn auto. Groothuis, die hiermee enkele maanden wachtte, ziet dit niet als zijn fout, maar wijst de vinger naar rechtsbijstandsverzekeraar DAS.
Hier neemt het verhaal een bizarre wending, want na deze aantijging bevindt Groothuis zichzelf ineens lijnrecht tegenover zijn eigen rechtsbijstandsverzekeraar; de partij die hem in dit dramatische verhaal juist uit de brand had moeten helpen. Groothuis spant een zaak aan tegen DAS en na enkele jaren krijgt hij eindelijk zijn gelijk. De rechter heeft recentelijk geoordeeld dat DAS Rechtsbijstand haar cliënt (Groothuis) niet voldoende heeft geholpen en stelt hem volledig in het gelijk.
Kan daarmee de vlag dan uit? Welnee, Groothuis krijgt namelijk een aanzienlijk deel van de gemaakte juridische kosten niet vergoed. In totaal heeft hij ruim 30.000 euro betaald aan zijn verschillende advocaten, maar in totaal hoeft DAS slechts 18.338 euro aan Groothuis te betalen. De kosten voor de mislukte restauratie krijgt hij gelukkig wél volledig vergoed. Belangrijk detail is dat DAS zich bij de uitspraak neerlegt en dus niet in hoger beroep gaat. Op meer kosten hoeft Groothuis dus niet te rekenen.
Het motorblok van de Ferrari 365 Daytona is inmiddels verstuurd naar een Ferrari-specialist in Rheden. Het bedrijf in kwestie probeert de auto dit jaar nog te repareren, zodat er weer fatsoenlijk mee gereden kan worden. (Bron: Tubantia)
Beeld: Ferrari 365 GTB/4 Daytona, via @gwnfinn
82 reacties
Je hebt dus tijd over !
“Ik ga nooit meer naar de rechter in Nederland, want het kost je gewoon geld. Als je in Nederland procedeert is er maar één die er beter van wordt: de advocaat.”
Als hij een beetje lef heeft start hij over deze kwestie dus nog een zaak. Gewoon door tot de hoogste rechter, want het hele rechtsysteem heeft geen zin als je niet schadeloos word gesteld. Schaf die onzin dan maar af.
Bij dit soort dingen zou ik toch echt kiezen voor een echte advocaat en niet rechtsbijstand
Daar kun je een leuke Ferrari voor kopen…
Zoals hieronder al iemand schrijft; appelen en peren. En een totaal vertekend beeld heb je van de werkelijkheid.
De doorsnee advocaat zit lang niet op die tarieven die jij noemt. Mijn vrouw is advocate. Die zit niet op die tarieven. Verschilt enorm per branche waarin je zit. Een M&A advocaat van de Zuidas of van de City in LDN zal iets moois binnentrekken ja. Een echtscheidingsadvocaat uit de polder kijkt naar totaal andere bedragen.
Kortom; te generaliserend.
Er zit veel verschil tussen.
En gespecialiseerde wetgeving? Volgens mij heb je nog nooit de site van een advocatenkantoor bekeken. Zo’n beetje elke advocaat heeft haar/zijn specialisme en dat betekent niet per definitie €300 per uur. Kan minder, kan meer.
Het lijkt veel, maar niet alles is wat het lijkt.
Er zit veel verschil tussen.
En gespecialiseerde wetgeving? Volgens mij heb je nog nooit de site van een advocatenkantoor bekeken. Zo’n beetje elke advocaat heeft haar/zijn specialisme en dat betekent niet per definitie €300 per uur. Kan minder, kan meer.
Het lijkt veel, maar niet alles is wat het lijkt.
Als je in de bijstand zit krijg je bijzondere bijstand hiervoor, dus kost het je niks.
De schijding van mijn ouders kost tot nu toe 10k per persoon pap kan het betalen vanuit de zaak.
Mam die kan het niet betalen van de voorlopige partneralimentatie.
Kleutertaal noem ik dat, totaal ongefundeerde teksten.
Sommige mensen zit het leven niet mee en zijn nooit in de mogelijkheid het tij te keren, omdat de capaciteit ontbreekt, of omdat het leven van hen nou net even anders moet verlopen, dan gewenst, gehoopt, of gedacht.
Er zit geen mens op armoede te wachten, het zijn de rijke die het in stand houden, uiteindelijk is je land, je leven, je wereld zo welvarend, als de zwakste schakel.
Maar het hebben, of willen hebben van meer geld, macht en ongelijkheid, is florerend bij het kapitalistisch deel van de bevolking.
Kijk, communisime en kapitalisme liggen mijlen ver bij elkaar vandaan, maar ergens in het midden zou best eens een goede middenweg kunnen liggen, waar evenredigheid en gelijkheid elkaar vinden. Waardoor ook minder noodzaak tot drang naar meer ontstaat, als iedereen meer gelijkheid op kansen en behandeling ervaart.
Maar dat proberen wij maar niet eens te bereiken met elkaar, want dat is onrealistisch en een utopia, die nooit behaald zou kunnen worden.
Alle andere vormen zijn al eens geprobeerd, zonder succes en toch blijft men er aan vasthouden. Terwijl er een open kans bestaat, dat het totale leven er veel beter van zou kunnen worden.
Maar dat risico wil men niet nemen, een ander mag het niet net zo goed krijgen, als jijzelf. Want de angst slaat dan toe, dat hij/zij het beter zou hebben, of zou kunnen krijgen en dat kan nooit de bedoeling zijn.
*Sarcastische mood uit*
Als niet lukt weer een andere revisie-bedrijf inschakelen…leg er dan gewoon direct een degelijk nieuw blok in.
strak plan, weg met de matching numbers en de steeds stijgende waarde.
Wat stel je dan voor ergens een 20 jaar oude 5.7L Chevy V8 zoeken voor 500 Euro?
Daarnaast is een Ferrari motor niet meer bijzonder dan een Porsche blok. In de basis is de techniek hetzelfde.
Zelden zo’n vreemde automotive opmerking gehoord als deze.
Maar ook ik ben wel benieuwd wat hier nou de oorzaak is van wat er fout is gegaan maar als er echt oliefilters zijn hergebruikt dan denk ik dat Porsche zich nog maar eens moet gaan verdiepen in de kwaliteit van het bedrijf.
Deze eigenaar is een Daytona aan het restaureren en vond dat de revisie bij Lammertink wel erg lang duurde en er weinig vorderingen waren. Hij heeft het blok daar weggehaald en bij een andere (Ferrari) specialist gebracht en die constateerde de fouten, slechte lapmiddelen, oude oliefilters, etc.
Nou kan het natuurlijk zo zijn dat omdat het blok nog niet klaar was, bepaalde zaken nog helemaal niet vervangen waren of tijdelijk erop gezet zijn (zoiets van een setje oude banden en velgen op je auto omdat de nieuwe er nog niet zijn en je de auto toch moet verplaatsen in de werkplaats of omdat je dan verder kan).
Met de juiste documentatie kan een goed monteur, ook al ligt zijn ervaring bij Porsche, echt wel aan een Ferrari blok sleutelen.
Het blijft in de basis gewoon een motorblok en niet eens zo’n ingewikkelde want het is oude techniek en geen modern F1 blok ofzo. Een normale V12 met carburateurs.
Dat ze er een potje van hebben gemaakt kan, dat ze er 5 jaar over hebben gedaan zal ook een reden hebben. Misschien dat bepaalde onderdelen moeilijk verkrijgbaar waren? Wat ik wel raar vind is dat ze zeggen dat het voor het afgesproken bedrag niet mogelijk was om een onderhoudsbeurt uit te voeren. Daar ga je over praten zodra je daar achterkomt lijkt mij. Maar dat is achteraf.
Overigens kan een Ferrari specialist dit ook gebeuren en ook dat weet ik uit ervaring. Wij hebben een Ferrari 330GTC en toen we deze kochten was de motor gereviseerd door het Duitse Modena Motorsport waar wij hem ook gekocht hadden. Die motor liep van begin af aan niet lekker, er zat een rare tik in en als die warm was wilde de motor niet meer aanslaan. Uiteindelijk hebben ze toen de koppen opnieuw (onder garantie) gereviseerd wat ook bijna een jaar in beslag nam.
Mooi voorbeeld ik heb een Z1 en die hoef ik voor het afstellen van de deuren echt niet naar de BMW dealer te brengen. Daar zijn ze helemaal niet op getraind. Het normale onderhoud is geen probleem.
Een Z1 is trouwens wel een prachtige wagen welke ik ooit nog een keer in mijn bezit wil hebben. Helaas stijgen die ook heel snel in waarde! Wat voor kleur heb je?
Die van mij is overigens blauw maar niet de originele kleur blauw (vind ik ook ontzettend mooi) maar veel lichter. De auto is ooit door Wiesmann als demo-auto gebruikt voor hun Z1-goodies naar het schijnt en daar ook overgespoten.
De Z1 van Wiesman geweest? De Wiesman in de zin van het automerk?
Blijkbaar niet, getuige de rotzooi die deze man terug kreeg. Verkeerd gemonteerd en dergelijke.
Lammertink moet het lekker bij Porsche blokjes houden. Ik ga mijn ZZT231 – (Toyota) motor toch ook niet door een Renault-dealertje laten servicen?
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2018:5488
Ik zou dat hele Ferrari hok nu met een noodgang verkopen Daytona of geen Daytona en bij die Porsche boef -sorry boer- een Porsche kopen en iedere twee dagen terug gaan om te zeiken over iets van garantie.tot zd hem voor de volle mep terugnemen.
Lees dit interview maar, de zaak ligt iets gevoeliger.
https://www.vierenzestig.nl/25370/porsche-hunter-johan-groothuis/
Als je jarenlang in de handel zit, overal Porsches hebt gekocht , sorry maar dan hoor je de weg te weten en jezelf niet als de eerste de beste amateur in de luren te laten leggen.
Wel sneu voor zo’n man, 5j wachten en nog niks. Terwijl Munsterhuis daar om de hoek zit.
Een nogal walgelijke houding. Dan hadden ze niet aan dat project moeten beginnen of andere afspraken met de klant moeten maken.
Ik mag toch aannemen dat als er een overeenkomst wordt gesloten voor een bepaald bedrag en de aannemer (in dit geval Lammertink) zegt dat het goed komt, je ervan uit mag gaan dat het ook goed komt voor dat bedrag.
Een APK bij de kwik-fit is dus eigenlijk duurder.
Das advocaten moeten max x aantal uren per casus spenderen , niet te veel want dat kost geld en daarom schikken ze liever
DAS iig geen goede ervaring mee.
Zoals al eerder gezegd een Porsche boef/r.