• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

FIA bedenkt zich, banden moeten toch weer sneller slijten

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 6 augustus 2018 om 20:03 – 46 Reacties

FIA bedenkt zich, banden moeten toch weer sneller slijten


Yay or nay?

Goed nieuws voor zij die graag meer pitstops en algemeen gestoei met bandendegradatie zien. De FIA mikt voor de nabije toekomst namelijk op het aanpassen van de mate waarin de banden zichzelf goed weten te houden. Hoewel de FIA zich momenteel gretig stort op het veranderen van de sport en niet alle keuzes even logisch of positief lijken, kunnen we ons hierin wel vinden.

Dit seizoen is een perfect voorbeeld van de overtuiging dat ‘we’ wellicht iets zijn doorgeslagen in het maken van Formule 1-banden. Wie de sport op de voet volgt zal ongetwijfeld hebben meegekregen dat de bandencompounds wel van héél hoog niveau zijn. Tegenwoordig kunnen de coureurs haast hele raceafstanden afleggen op de allerzachtste banden; iets dat zeker niet de bedoeling zal zijn geweest.

Toegegeven, dit alles is natuurlijk weer te wijten aan de FIA. De overkoepelende organisatie wilde jaren geleden immers banden die langer meegingen, maar komt daar nu toch op terug. Voor de periode van 2020 tot en met 2023 moeten Pirelli en potentiële bandenleveranciers een aantal doelstellingen in het achterhoofd houden. Na enkele analyses van Pirelli blijken deze doelstellingen redelijk in de buurt te komen bij de kwaliteit van de banden in 2011 en 2012. Simpel gezegd betekent dit dat de banden sneller degraderen, waardoor we meer pitstops en langzamere rondetijden kunnen verwachten.

Het komt niet als een verrassing dat de beoogde veranderingen maar een doel hebben: het verbeteren van de show. De FIA wil de bandenleverancier(s) de volgende vuistregel laten aanhouden. Het doel is om deze vuistregel in 2020 op tenminste driekwart van de circuits te verwezenlijken.

– Hard compound: 2s degradation achieved at 22% race distance. Base lap time
– Medium compound: 2s degradation achieved at 18% race distance. 1.2s/lap quicker than Hard compound
– Soft compound: 2s degradation achieved at 10% race distance. 2.2s/lap quicker than Hard compound

Met een beetje speling kijken we in dit geval tegen drie- à vierstopsraces aan. Overigens is het niet zo dat de drie bandencompounds op ieder circuit hetzelfde zijn. Verschillende circuits vereisen immers verschillende karakteristieken van de banden. Zo kan de ‘soft’ compound op Monaco bijvoorbeeld de hypersoft band zijn, in China is de zachte band misschien wel de medium band.

Nu kun je erover klagen dat het een slecht idee is om de auto’s ervan te weerhouden zo lang mogelijk op hun top te laten rijden, persoonlijk zie ik alleen maar positieven in meer pitstops. Goed, de auto’s worden misschien langzamer, het biedt de teams wel meer ruimte om te knutselen met de strategie. En dit is nu juist iets dat de race gemakkelijk spannender en interessanter kan maken. Niet alleen worden de races daarmee vele malen hectischer, tegelijkertijd kunnen strategen slimme of gedurfde plannen maken om de concurrentie te slim af te zijn. (Bron: RaceFans)

Ook interessant!

  • Pirelli onderzoek: er was niets mis met de banden
  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • 1 in de sprintrace
    FIA: Regels sprintrace kunnen worden aangepast

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Formule 1, pirelli, Racing

Vorig bericht: « NL’se verzekeraar moet 45K dokken na gefaalde motorrevisie
Volgend bericht: Zoveel betaalde je in 1994 voor deze 18 topsedans »

Lees Interacties

Reacties

  1. dees zegt

    6 augustus 2018 om 20:15

    Zou het prettig vinden als er ook nog een max aantal mensen zou zijn wat aan de auto mag werken tijdens een pitstop.
    Dit zou meer druk leggen op de pitstop en het zou er spannender door worden.

    bv slechts 4 of 5 mensen aan de auto laten.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      6 augustus 2018 om 20:17

      @dees: Gewoon 1 man per wiel, nu zijn het er 3.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 augustus 2018 om 20:29

      @dees: zoals bijvoorbeeld bij de IndyCar dus. Ik ben vóór.

      E.e.a. zou ook nog wel een (kleine) kostenbesparing met zich kunnen meebrengen.

      Als er straks inderdaad 3 of 4 pitstops gemaak moeten worden, zou je de teams ook volledige keuzevrijheid moeten geven in het type band. Dan kunnen ze er voor kiezen om een zachtere, snellere compound te prefereren en dan één extra stop te maken.

      Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      6 augustus 2018 om 20:36

      @dees: of gewoon de coureur zelf laten sleutelen aan z’n bolide. Krijg je gelijk stoere coureurs met baarden i.p.v. rappers met oorbellen.

      Login om te reageren
      • mikje90 zegt

        7 augustus 2018 om 08:09

        @2wheeler: dit is het beste idee omtrent de f1 die ik hier ooit gelezen heb. Waarom solliciteer jij niet bij de fia?.

        Login om te reageren
      • tvr1974 zegt

        7 augustus 2018 om 13:21

        @2wheeler: dat van Max kan ik nog niet echt een baard noemen.. Meer was donshaar ;)

        Login om te reageren
    • Gulli zegt

      7 augustus 2018 om 11:04

      @dees: en de wielen weer met een rubber hamer aan de naaf vastslaan op zo’n vleugelmoer :P

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 augustus 2018 om 12:18

      @dees: Slecht idee. Die pitstops verstoren het raceverloop, het laatste wat we willen is dat ze nog langer gaan duren (dus niet tanken of minder mensen), voor spannender races kunnen we beter die hele pitstips afschaffen.

      Login om te reageren
  2. HZW zegt

    6 augustus 2018 om 20:15

    Natuurlijk moeten de banden sneller slijten, ze zijn nu veel te voorspelbaar.
    Banden moeten gewoon een afbraak punt hebben dat je ineens snel grip verliest.
    Dan zijn er meer banden stops nodig en neemt de spanning toe.

    Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    6 augustus 2018 om 20:18

    Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat zo’n sport dit soort ’trucage’ nodig heeft om het weer ‘spannend’ te maken. We hebben dit seizoen ook aardig wat coureurs als een malle door een set banden zien vreten (Bottas, Raikonnen bijv.) en dan heb je ineens daardoor spanning. Ipv bewust veroorzaakte extra pitstops.

    Login om te reageren
    • Joerek zegt

      6 augustus 2018 om 20:35

      @e34m5touring: Trucage? De hele sport zit bomvol met allerlei bewuste limieten om alles te ‘sturen’. 100’en regels mbt de auto. De banden zijn nu ook al op een bepaalde manier afgestemd.
      Alles is al afgestemd om veiligheid, fun-to-watch en kosten te balanceren.

      Login om te reageren
    • Joerek zegt

      6 augustus 2018 om 20:36

      @e34m5touring: Trucage? De hele sport zit bomvol met allerlei bewuste limieten om alles te ‘sturen’. 100’en regels mbt de auto. De banden zijn nu ook al op een bepaalde manier afgestemd.
      Alles is al afgestemd om veiligheid, fun-to-watch en kosten te balanceren.

      Login om te reageren
  4. Nerekop zegt

    6 augustus 2018 om 20:32

    Het blijft altijd wat met die banden. Dan zijn ze te goed. Dan weer te slecht.

    Ik hoop dat tanken weer terug komt. Dat, samen met 3 verschillende compounds banden zorgt voor meer variatie in strategische mogelijkheden.

    De F1 is zijn maatschappelijke relevantie inmiddels kwijt dus waarom nog doen alsof je iets voor de industrie wilt betekenen? Gewoon de kraan open, 18.000tpm en leuke races serveren.

    Dan nog graag even veeeeel minder downforce. Als in de helft ofzo, zodat de auto’s niet meer op rails gaan en je onder de versnellingsbak van je voorligger kunt kruipen.

    Ja, laat die rondetijd dan maar lekker 10sec oplopen. (Als de onderliggende klassen ook ff opschuiven) Als er maar geracet wordt. De snelheid zie je toch niet. En dan worden Blanchimont, Eau Rouge, 130R, Copse en nog vele anderen weer bochten i.p.v. ‘kromme rechte stukken’. En dan zien we ineens weer rijders die echt het verschil kunnen maken.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      6 augustus 2018 om 20:48

      @nerekop:
      Juist, het vergroten van de vleugels/downforce was de domste zet ooit. Die paar seconden winst per ronde merk je niet achter de tv, de slaapverwekkende races als gevolg van niet meer kunnen inhalen wel.

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      6 augustus 2018 om 20:51

      @nerekop: tanken was idd het beste . Die moeten ze terughalen . Eeuwig zonde dat dat eruit is.

      Login om te reageren
    • beetec zegt

      6 augustus 2018 om 21:41

      @nerekop: minder downforce en > 18k rpm klinkt goed. Tanken geeft leuke pitstops maar vaak ook minder close racing op de baan ivm gewichtsverschillen. Was in de jaren 90 vaak ook garantie voor saaiere races.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      6 augustus 2018 om 22:14

      @nerekop: Je kunt de downforce ook veel meer via de onderkant van de auto opwekken in plaats van via de bovenkant. Dan kun je de huidige downforceniveaus behouden of in ieder geval benaderen, zonder dat de auto’s erachter enorm veel vuile lucht te verwerken krijgen.

      Login om te reageren
      • Nerekop zegt

        6 augustus 2018 om 22:45

        @Edge: klopt. Maar waarom zou je dat willen? Of er nu 1:45 over een rondje Spa gedaan wordt, of 1:55. Dat zie je niet op tv en in het echt. Een auto die niet vol gas door eau rouge kan en op de top van radillon licht en nerveus wordt waar met stuur en gas de auto onder controle moet blijven, dat geeft het gevoel van snelheid en mooie actie waarbij het ook eens mis gaat en iemand er in het heetst van de strijd een fout maakt en flink tijd verliest.

        Login om te reageren
        • nichtrijder zegt

          6 augustus 2018 om 23:20

          @nerekop: Of dood gaat

          Login om te reageren
    • olivierc zegt

      7 augustus 2018 om 09:36

      @nerekop: Ja zoiets.

      Login om te reageren
  5. 2wheeler zegt

    6 augustus 2018 om 20:37

    Ergens vind ik dat alles in de koningsklasse zo ver mogelijk doorontwikkeld moet worden, maar ja. Daar wordt het allemaal niet persé leuker van helaas…

    Login om te reageren
  6. wilbertg zegt

    6 augustus 2018 om 20:47

    En sprinklerinstallaties naast de baan, die een race lang uit kunnen blijven, maar ook spontaan helemaal los kunnen gaan. Waarbij de kijkers mogen beslissen of hij wel of niet aan gaat en zo ja, in welke ronde. Zonder dat de teams of wedatrijdleiding dit weet on het lekker onvoorspelbaar te houden. Beetje Mario Kart effect. Denk je dat het lekker gaat, krijg je zoiets ineens voor je kiezen.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      6 augustus 2018 om 20:52

      @wilbertg:
      Schuiven ze allemaal van de baan. Wordt het een soort deadrace . De film. Maar dan zonder de wapens. Of wil je die er ook bij hebben?

      Login om te reageren
      • wilbertg zegt

        6 augustus 2018 om 20:58

        @rolov: nee, ze moeten wel heel blijven. Dat dan weer wel. Gewoon een beetje glibberen en glijden. Hooguit een gecontroleerde spin. En wapens hoeft ook niet. Staat ook niet, een bakje bananen op de sidepod.

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      6 augustus 2018 om 22:15

      @wilbertg: Ben jij soms familie van Bernie Ecclestone?

      Login om te reageren
  7. tjongejongejonge zegt

    6 augustus 2018 om 21:01

    Positief nieuws voor Max!

    Login om te reageren
    • olivierc zegt

      7 augustus 2018 om 09:36

      @tjongejongejonge: Niet alles draait rond Max.

      Login om te reageren
  8. awesome zegt

    6 augustus 2018 om 21:03

    Begin met het verplicht gebruik van alle drie de compounds, dan heb je sowieso 2 pitstops per coureur.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      7 augustus 2018 om 00:45

      @awesome: of de regel dat je de band die je gebruikt in de kwalificatie NIET mag gebruiken tijdens de race. Dan moet je kiezen… Snelle banden voor pole of de snelste bewaren voor de laatste stint vlak voor het einde..

      Login om te reageren
  9. jmeverts zegt

    6 augustus 2018 om 21:37

    Zo lees je maar, zelfs de fans kunnen het niet eens worden over wat ‘zou moeten’.

    Login om te reageren
  10. notsobig zegt

    6 augustus 2018 om 22:24

    Misschien ook de voetballen niet helemaal mooi rond maken, zodat deze zich onvoorspeelbaarder reageren, maar ook zomaar eens pang kunnen zeggen. Maakt die sport ook spannender, maar maakt het de sport ook beter?

    Formule 1 moet gewoon de topklasse zijn van de autosport. Als alles geknepen wordt om het leuker te maken, kan en andere klassr straks zomaar sneller zijn.
    Ze moeten in mijn ogen alles juist vrijer maken… Maximale afmetingen geven van de auto en verplichte veiligheids features/eisen (incl crashtests) en voor de rest mogen ze zelf bepalen hoe ze de auto’s maken met wat voor motor en wat ze doen om hem sneller/beter maakt als de concurrentie! (Uiteraard zonder mariokart/deadrace spullen)

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      6 augustus 2018 om 22:26

      @notsobig: Aan de spellingpipo’s, sorry voor de tiepvauten (typefouten)…

      Login om te reageren
  11. daniel1975 zegt

    6 augustus 2018 om 22:27

    Belachelijk! Als banden technisch gezien één race meekunnen zou dat moeten kunnen. Ze willen wel dat het groen op brandstof is, maar een paar setjes banden, ja graag?

    Login om te reageren
  12. skinnybmw zegt

    6 augustus 2018 om 22:29

    Zou graag juist weer een extra banden leverancier willen zien…beetje concurrentie.

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    6 augustus 2018 om 22:34

    Op papier klinkt het allemaal geweldig, banden waarop je een van de compound afhankelijk aantal rondjes gewoon kunt pushen, en daarna een flinke drop-off van twee seconden per rondje hebt. Maar ik moet het nog maar zien. In 2011 en 2012 had Pirelli ook met regelmaat problemen dat de banden onredelijk snel blaasjes kregen of spontaan begonnen te delamineren.

    Login om te reageren
  14. sidelo zegt

    6 augustus 2018 om 23:46

    Wat een slecht idee. Als ik Pirelly was zou ik er dan direct mee stoppen, betalen om iets slechts te maken.
    De F1 moet de meest innovatieve plek zijn als je dan iets slechter moet maken kan toch niet.
    In plaats hiervan moet de Fia het goedkoper maken om als bandenleverancier mee te doen.
    Dan krijg je concurentie en versnel je innovatie.

    Login om te reageren
  15. sidelo zegt

    6 augustus 2018 om 23:47

    Wat een slecht idee. Als ik Pirelly was zou ik er dan direct mee stoppen, betalen om iets slechts te maken.
    De F1 moet de meest innovatieve plek zijn als je dan iets slechter moet maken kan toch niet.
    In plaats hiervan moet de Fia het goedkoper maken om als bandenleverancier mee te doen.
    Dan krijg je concurentie en versnel je innovatie.

    Login om te reageren
  16. sidelo zegt

    6 augustus 2018 om 23:47

    Wat een slecht idee. Als ik Pirelly was zou ik er dan direct mee stoppen, betalen om iets slechts te maken.
    De F1 moet de meest innovatieve plek zijn als je dan iets slechter moet maken kan toch niet.
    In plaats hiervan moet de Fia het goedkoper maken om als bandenleverancier mee te doen.
    Dan krijg je concurentie en versnel je innovatie.

    Login om te reageren
  17. sidelo zegt

    6 augustus 2018 om 23:48

    Wat een slecht idee. Als ik Pirelly was zou ik er dan direct mee stoppen, betalen om iets slechts te maken.
    De F1 moet de meest innovatieve plek zijn als je dan iets slechter moet maken kan toch niet.
    In plaats hiervan moet de Fia het goedkoper maken om als bandenleverancier mee te doen.
    Dan krijg je concurentie en versnel je innovatie.

    Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      7 augustus 2018 om 08:59

      @sidelo: Wat zei je?

      Login om te reageren
      • sidelo zegt

        7 augustus 2018 om 09:56

        @shadowbroker: Browser bleef hangen, het zou mooi zijn als je dan je reactie weer zou kunnen verwijderen.

        Login om te reageren
  18. Orichy zegt

    7 augustus 2018 om 00:40

    Men wil de sport aan alle kanten veiligmaken, sneller en met minder risico’s. Krijg men te maken met banden die het snel(ler) kunnen gaan begeven. Ik snap die logica niet. Op één setje de hele race kunnen rijden, dat zou moeten kunnen en niet persé met twee verschillende type banden moeten rijden.
    Het is allemaal zo behelpen en het wordt allemaal zo beknot en dat voor een sport, wat van het allerhoogste niveau zou moeten zijn.
    Als je niet mee kan doen, dan hoor je er niet thuis.
    Dan ga je maar een klasse of twee lager rijden, waar je wel aan mee kan doen.
    Een hoop truttigheid.

    Login om te reageren
  19. freeze zegt

    7 augustus 2018 om 08:53

    Dit gaat het racen niet helpen want inhalen op de baan wordt zo tot een minimum beperkt door alle marbles die naast de ideale lijn liggen

    Waarom geen band creeëren die niet degradeert? Dan kan men het excuus van banden sparen ook niet meer gebruiken

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 augustus 2018 om 12:20

      @freeze: een band die niet degradeert. Zou best kunnen, een straatband houdt het 60k km vol, een heel seizoen voor een F1 band moet dus ook gewoon kunnen. Komt het op de coureur aan om goed de banden om te gaan.

      Login om te reageren
  20. kaymommer zegt

    7 augustus 2018 om 09:20

    Misschien kunnen ze weer groeven in de banden maken… Dat was pas een gouwe zet ( NOT )

    ??

    Login om te reageren
  21. rob5nismo zegt

    8 augustus 2018 om 00:14

    Als ze de banden maar niet zo maken als seizoen 2013 of 2014 toen knalde er regelmatig bij behoorlijke snelheden een achterbandje

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North