Het is een beetje heel erg een open deur, maar de kaasschaaf gaat nog eens over elk overheidsbudget, dus ook bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Tot 2028 is er 1,6 miljard euro minder beschikbaar voor wegen en spoorprojecten.
Nou is die dik 100 miljoen euro per jaar waarmee het AD vandaag dramatisch uitpakt nog niet het einde van de wereld, dit is slechts een klein percentage van het gehele budget. Wel willen we de gelegenheid aanpakken om een voorstel te doen: in het kader van het feest der nivellering heeft iedereen altijd de mond vol over ‘eerlijk delen’. Welnu, het is niet meer dan eerlijk dat de automobilist in ieder geval een percentage van zijn uitgaven terugziet, nietwaar?
Daarom lijkt het ons een goed idee om een minimumpercentage vast te stellen: in ieder geval 25% van wat de Staatskas ontvangt aan accijnzen, BPM en overige specifieke belastingen, moet terugvloeien naar de aanleg en onderhoud van nieuwe wegen. Van elke euro die je als automobilist betaalt hoef je dan slechts 25 cent terug te zien in het wegdek, wat betekent dat een whopping 75% van het geld aan andere zaken besteed kan worden. Klinkt eerlijk genoeg, en niet heel veel gevraagd toch? Er zijn staatsburgers die voor lagere belastingtarieven hun thuisland ontvluchten.
Het spreekt vanzelf dat in het geval van snelwegonderhoud de rechter-rijstrook volledig genegeerd wordt. Hier dienen alle vrachtwagens (zo lang er geen tolsysteem oid is) en 14%-bijtellers met hun griploze eco-bandjes te rijden. Als je te beroerd bent om een beetje wegenbelasting en BPM te betalen, dan rij je ook maar op wat minder verzorgd wegdek dan je collega-automobilisten die wél fors de knip trekken. Immers, als je in een chique restaurant na 4 gangen niet meer dan de prijs van een happy meal wilt betalen, dan wordt dat ook niet gepikt. Zie het als een extra stimulans om een echte auto te kopen, vooral wanneer er file op de rechterstrook staat en de rest wél rijdt. Bovendien: premium auto’s rijden bagger op slecht wegdek, dus dat kan je ze niet aandoen.
Tot slot: laten we ons ook focussen op het positieve, zoals je ongetwijfeld eerder deze week hebt vernomen gaat de verbreding van de A27 bij Amelisweerd naar 2×7 rijbanen gewoon door, dus er wordt nog heus wel geïnvesteerd in de weg. Voor steunbetuigingen aan de 12 bomen die hiervoor op brute wijze het veld moeten ruimen verwijzen wij naar het condoleanceregister dat de Utrechtse GroenLinks-fractie hiervoor gaat openen.
Heeft er iemand nog meer suggesties hoe we het wegenonderhoud betaalbaar kunnen houden? Misschien een grootschalige inzet van de inmiddels meer dan 600.000 werklozen? Of is dat te makkelijk gedacht?
Update – we doen het goed! Geklaag over belasting blijkt populair.
42 reacties
Daarnaast, 2×7 banen? Dat is wel bizar. Ik denk dat 2×4 banen toch echt wel genoeg zou zijn.
Ik dacht trouwens dat elke euro die door de belasting gecashed wordt aan de vervoers/transport sector (incl verkeersboetes) ook daadwerkelijk aan de infrastructuur en milieu werd uitgegeven.
Haha als dat zo zou zijn, zou je nickname nergens meer op slaan, en zouden de files een stukkie korter zijn.
Hoe denk je dat al die ‘Leuke projectjes ‘ gefinancierd worden?
De bus kan rijden?
als zij 1.6 miljard bezuinigen wil ik ook minder wegenbelasting betalen
maar klinkt inderdaad logisch ;)
Die €100 miljoen p/j zal daar weinig verandering in brengen denk ik…
Kan natuurlijk komen dat provincies en gemeentes andere prioriteiten hebben.
Misschien dat we alle wegen onder rijkswaterstaat moeten scharen.
Overigens heb ik uit Frankrijk nog nooit ook maar één snelheidsovertredingsboete ontvangen.
Ook zo rond 160/170 en inderdaad 90 eu aftikken. Ik had het niet op zak maar de heren waren niet te beroerd mij even naar de dichtsbijzijnde pinautomaat te escorteren…
Inderdaad, die raststättes kunnen wij hier nog een puntje aan zuigen.
Ik vind het niet veel maar meer uitgeven aan de wegen, behalve voor hele grote verbredingen, zie ik het nut ook niet zo van. Al dat luxe asfalt is het geld ook amper/niet waard.
http://www.dumpert.nl/mediabase/1711861/68bfdd79/tijd_voor_een_stukje_stand_up.html
Ondertussen doet de automobilist het in dit land verder nooit goed.
We rijden te vervuilend(vele malen schoner dan 20/30 jaar terug, maar goed), te hard, te veel en zijn niet bereid om meer met dat o zo fijne(en peperdure) openbaar vervoer te reizen…
Aan de andere kant, wij als automobilisten laten het ook maar allemaal over ons heen komen en mekkeren alleen maar een beetje als we het ergens niet mee eens zijn. Verder stemmen we de eerstvolgende keer weer net zo hard op de autohaatpartijen(GL, PvdA, D’66 en SP) als voorheen. Dit terwijl, als we gezamelijk zouden zeggen: ‘Tot hier en niet verder’ en bijvoorbeeld massaal één dag met z’n allen de auto zouden laten staan, de misgelopen belastinginkomsten aan brandstofaccijnzen en de totale chaos in het openbaar vervoer onze bestuurders rap op meer automobilistvriendelijker ideëen zou brengen. Maar ja, ‘als’….
30% minder….
Gewoon weer aan de nieuwe BX’ gaan werken mijnheer Citroën.
Een grote overheid is helemaal niet nodig.