• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nog nooit zoveel boetes uitgedeeld voor negeren rode kruizen

Auteur: RubenPriest, gepost 28 januari 2021 om 08:58 – 30 Reacties

Nog nooit zoveel boetes uitgedeeld voor negeren rode kruizen

Automobilisten lijken lak te hebben aan rode kruizen op snelwegen, want ze worden massaal genegeerd met vele boetes tot gevolg.

Wanneer er boven de weg een rood kruis is te zien, dan betekent simpelweg dat er iets aan de hand is. Dat kan een beschadiging in het wegdek zijn, maar ook een automobilist die verderop met pech staat bijvoorbeeld. Zie het als een gele vlag, maar dan zonder safetycar.

Boetes negeren rode kruizen

Het negeren van een rood kruis ziet men als een ernstige overtreding. Sinds een aantal jaar valt het negeren van een rood kruis dan ook onder het strafrecht. Dat betekent dat het OM het boetebedrag mag bepalen en dit loopt vaak in de honderden euro’s. De eventuele consequenties lijkt niet af te schrikken, want nog altijd hebben automobilisten lak aan rode kruizen.

Het negeren van rode kruizen is een groot probleem. Eind 2019 begon Rijkswaterstaat een campagne met de naam nietvoorniX. De campagne moest automobilisten wakker schudden van de gevaren van het negeren van een rood kruis op de weg. Het heeft maar weinig geholpen. In 2020 zijn het aantal uitgeschreven processen-verbaal voor het negeren van rode kruisen met maar liefst 55 procent toegenomen.

Sinds de weginspecteurs van Rijkswaterstaat ook een Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) kunnen zijn hebben ze de bevoegdheid om een boete uit te schrijven. Inmiddels telt Rijkswaterstaat bijna 100 weginspecteurs met BOA-bevoegdheden. Naast het schrijven van een boete voor het negeren van een rood kruis mogen ze ook een proces verbaal opmaken voor het rijden op de vluchtstrook, stilstaan op de vluchtstrook en vrachtwagens met een te hoge lading.

Vorig jaar hebben de BOA’s in totaal 5.600 boetes uitgeschreven. Van al die boetes waren er 4.920 (87%) voor het negeren van rode kruizen.

Ook interessant!

  • Zoveel verkeersboetes zijn er uitgedeeld in 2020
  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Jullie negeren steeds vaker een rood kruis
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
    Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

rijkswaterstaat, Verkeer, Video

Vorig bericht: « Video: en daarom is vangrail best wel handig
Volgend bericht: Video: deze meneer heeft een engeltje op z’n schouder »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    28 januari 2021 om 09:07

    Het boetebedrag voor het negeren van een rood kruis bedraagt ‘standaard’ 250 euro. Ter referentie, het boetebedrag voor onnodig herrie maken (claxonneren) in het verkeer bedraagt 390 euro.

    Conclusie: de wetgevende macht zou de prioriteiten en de risico-analyse wel eens mogen heroverwegen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 januari 2021 om 14:46

      En wat is daar onlogisch aan? Bij het onder een rood kruis doorrijden gebeurt er meestal niks, bij onnodig claxonneren “tuut, dag tante annie, tuut, tuut” of de bekende mediterrane bruiloften wordt er altijd wel iemand gehinderd in zijn levensgenot.

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      28 januari 2021 om 14:56

      @RRRobert: Inderdaad, zo ook met onnodig links rijden en rechts inhalen. Terwijl het ene juist het gevolg is van het andere.

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        28 januari 2021 om 17:53

        De motivatie zit in de gevaarzetting. Onnodig links rijden is bloedirritant, maar op zich niet echt gevaarlijk. Gevaarlijk wordt het vooral wanneer mensen rechts gaan inhalen. Zodoende is die boete een stuk hoger.

        Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      28 januari 2021 om 17:50

      Je haalt twee dingen door elkaar. Er is een boete voor onnodig geluid maken (400 euro) en een boete voor het onterecht geven van signalen (100 euro). Onnodig toeteren valt onder dat tweede. Het eerste gaat bijvoorbeeld over ‘revven’ voor het stoplicht.

      Zie ook boetebase.com

      Login om te reageren
  2. karhengst zegt

    28 januari 2021 om 09:09

    Negeren is iets wat je actief doet. Iets zegt mij echter dat het hier dus niet om negeren gaat, maar om figuren die het kruis werkelijk heel niet gezien hebben omdat men “te druk” was met activiteiten op een of ander klein apparaat. Tijd voor een differentiatie in het onderzoek om de werkelijke oorzaak op te sporen, zeker wanneer blijkt dat meer communicatie niet heeft geholpen.

    Login om te reageren
  3. Pascal zegt

    28 januari 2021 om 09:32

    Ik heb de laatste dagen wel wat meer begrip voor de activiteiten van de pliesie nu ik zie hoe ze keihard optreden tegen dat reltuig in de steden en nu ook de aso’s bekeuren die rode kruizen negeren (al zijn BOA’s zelf natuurlijk geen politie). Verhoog die boete maar gewoon naar 1000 euro, dan houden mensen er vanzelf wel mee op.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    28 januari 2021 om 09:47

    Negeren van een rood kruis is dan ook een behoorlijke hufter actie.

    Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    28 januari 2021 om 09:51

    Paar spijkermatten neerleggen na een rood kruis. Moet je eens zien hoe snel men het afleert.

    Login om te reageren
  6. petroldrinker zegt

    28 januari 2021 om 09:58

    Tja, als ze de kruisen nou gewoon gebruiken als het echt nodig is… maar nee vd week vanuit deventer richting amsterdam, dik 10+km rode kruizen op linkerbaan, ondanks dat er niks gedaan werd… en dan 2 banen open vd 3, waar op beiden vrachtwagens rijden met 1kmh verschil…. met dikke file er achteraan… logisch in mijn optiek dan dat er mensen over de vrije baan gaan ondanks het kruis….

    Of als ze al 5km voor de wegwerkzaamheden gaan afzetten… het is gewoon automobilistje pesten wat ze doen

    Login om te reageren
    • acakoning zegt

      28 januari 2021 om 10:22

      Precies dit. Als er een nieuwe trend zichtbaar is, misschien beter om eerst de oorzaak te bekijken ipv gelijk te gillen dat er alleen nog maar idioten op de weg zitten. Die kruizen worden veel vaker aan gezet op plekken waar het niet echt nodig “lijkt” / “is”.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 januari 2021 om 11:01

      @petroldrinker: als jij op dat moment langs rijdt en ‘niks’ ziet, is dat niet meer dan een momentopname. Met 100 km/u passeren is jezelf verplaatsen met dik 30 meter per seconde. De kans dat je dus wat mist lijkt me stukken groter dan dat je alles meekrijgt van je omgeving.

      Geloof me, als ze rijstroken ‘op rood zetten’ is dat echt wel met een reden. Dus het ‘logisch vinden’ dat mensen die kruizen negeren is nou precies waarom ze van mij nog veel harder moeten optreden tegen overtreders.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        28 januari 2021 om 12:00

        Juist, want jij kan oordelen wat ik wel en niet allemaal zie tijdens het rijden….

        Geloof mij, ze zetten heel vaak op rood zonder reden. Dan denken ze dat als het spits is gooien we het open en stroomt het, maja als je daardoor doordeweeks files krijg omdat je niet langs die vrachtwagens kan komen is dat in mijn optiek gewoon automobilistje pesten. Vaak is het rode kruis gewoon echt NIET nodig.

        Login om te reageren
        • werf76 zegt

          28 januari 2021 om 13:41

          Ga lekker huilen zielepoot. Rood kruis is heel simpel, daar gewoon niet rijden.
          Er is geen enkel excuus te bedenken, buiten een noodsituatie, dat je daar zou moeten rijden.
          En ja, ik vind er tijd tot tijd ook iets van, ik ga er alleen gewoon niet rijden.

          Login om te reageren
          • petroldrinker zegt

            29 januari 2021 om 09:40

            jij gaat er dus al vanuit dat ik er overheen rijdt… lekkere kortzichtige zielepoot ben je dan zeg…

            Login om te reageren
      • mwti zegt

        29 januari 2021 om 07:10

        @RRRobert: vertrouw nooit blindelings op de instanties maar blijf altijd nadenken. Dus het woord heus is eerder naïef dan verstandig.

        Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      28 januari 2021 om 18:55

      @petroldrinker Waarom ze tussen Deventer en Apeldoorn de meest linkerbaan na Twello/Wilp weer hebben afgesloten buiten de spits is mij ook een raadsel. Die was tot een paar weken terug nog gewoon open. Tegenwoordig heb je op dat traject de 3 rijbanen toch echt nodig, het is gewoon te druk daar, ook buiten de spits.

      Login om te reageren
  7. svdv zegt

    28 januari 2021 om 10:25

    Het is natuurlijk heel erg hufterig om een rood kruis te negeren en daarmee wegwerkers en medewerkers van rijkswaterstaat in gevaar te brengen, maar ik moet ook zeggen dat ik maar al te vaak gefrustreerd raak van een linkerrijstrook die voor geen enkele reden gesloten is terwijl het druk is op de weg. Dan zit ik voor een half uur vast achter een linksplakker terwijl de linkerbaan helemaal vrij is. Soms snap ik de verleiding wel.

    Login om te reageren
  8. california zegt

    28 januari 2021 om 10:46

    Ik moet zeggen dat ik het afgelopen jaar ook veel meer mensen het rode kruis heb zien negeren. Vind het ergens ook niet heel onbegrijpelijk. Er liggen 3 rijbanen vrachtwagens halen elkaar continu in. En de meest linkerbaan wordt gewoon afgesloten, beetje belachelijk is het wel.

    Login om te reageren
  9. 3246cm252kw zegt

    28 januari 2021 om 10:56

    Ik deed het laatst onbedoeld😪 stomme file stroken… SORRY!

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      28 januari 2021 om 18:56

      @3246cm252kw Foei!

      Login om te reageren
  10. fordnut zegt

    28 januari 2021 om 11:26

    Gewoon elk rood kruis van een camera voorzien, is het, of zo over, of de kas wordt lekker gespekt. Ongeacht waarom de rijbaan is afgekruist je rijdt niet op een afgekruiste rijbaan.

    Login om te reageren
  11. PunicaOase zegt

    28 januari 2021 om 11:39

    250 euro stelt toch ook niks voor.. en de pakkans is klein.. Gewoon 5000 euro van maken.. laten mensen het wel uit hun hoofd.. Zelfde geldt voor bellen in de auto.. die 350 euro schrikt de meesten niet af dat mag duidelijk zijn.. Ik zie tijdens elke rit mensen met hun telefoon spelen en of slingeren, etc. echt niet normaal..

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      28 januari 2021 om 12:01

      Zet dan een roodlicht gelijk op 10,000 euro… dat is pas echt gevaarlijk…..

      Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      28 januari 2021 om 18:57

      @punicaoase Ondertussen hebben ze op sommige trajecten slimme camera’s staan. Op de A27 of A28 geloof ik. Als je daar een gesloten strook pakt, dan krijg je automatisch een boete opgestuurd.

      Login om te reageren
  12. soundgarden zegt

    28 januari 2021 om 12:07

    Meer boetes sinds ze de inspecteurs de bevoegdheid hebben gegeven boetes uitgedeeld te schrijven.. Goh. Wat vreemd? Echt geen id wat daar het verband zou kunnen zijn.. mij echt een raadsel. Ja echt hoor! Wat een misterie

    Login om te reageren
  13. KEV9 zegt

    28 januari 2021 om 13:23

    Mijn vriendin mag ook de weg niet op met een rood kruis.. levensgevaarlijk

    Login om te reageren
  14. cossiekiller zegt

    28 januari 2021 om 14:05

    Negeren… Dat dat woord nog gebruikt mag worden is een schande.
    Moet het niet zwarteren of kleurlingeren zijn?

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    28 januari 2021 om 14:50

    Ik vind dat het rode kruis boven de rijstroken uitsluitend en alleen bij echt gevaar moet worden worden ingezet en niet voor iets onzinnigs als openingstijden van spits- en plusstroken. Bij echt gevaar kun is het “keihard aanpakken” gepast maar buiten de openingstijden is het meer uitlokking en een daaraan gekoppelde melkkoe.

    Login om te reageren
  16. alcantara zegt

    28 januari 2021 om 21:58

    Ik maak er een sport van om zo lang mogelijk over de rode kruizen rijbaan door te rijden.
    Scheelt me een hoop fileleed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North