Ondanks corona, lockdown, thuiswerken en dat soort zaken zijn er toch nog een hoop verkeersboetes uitgedeeld in 2020.
Veel bedrijven liepen vorig jaar inkomsten mis door alle coronamaatregelen, maar ook de staatskas liep inkomsten mis. Er was namelijk minder verkeer op de weg en dan kunnen er logischerwijs ook minder verkeersboetes uitgeschreven worden. Dit wordt wellicht weer gecompenseerd door coronaboetes, maar dat is een ander verhaal.
Laten we ons nu even concentreren op verkeersboetes. De overheid heeft vandaag bekendgemaakt hoeveel dat er waren in 2020. Om precies te zijn kon het CJIB vorig jaar 7.779.461 boetes innen naar aanleiding van verkeersovertredingen. Dat waren er bijna 600.000 minder dan het jaar daarvoor, toen er nog 8.369.480 boetes opgelegd werden.
De daling ten spijt heeft de politie wel meer verkeersboetes uitgeschreven na een staandehouding (556.304 in 2020 tegen 530.698 in 2019). Hoe komt dat? Dit heeft er onder andere mee te maken dat er meer politie is ingezet om te controleren op verkeersovertredingen. Ook corona speelde hierbij een rol. Daardoor zijn er namelijk minder geplande controles gehouden en heeft de politie zich meer gefocust op opvallend verkeersgedrag.
Wat ook gestegen is: het aantal boetes voor telefoongebruik. In deze categorie werden er 168.034 boetes uitgedeeld, tegen 121.364 in 2019. Dit heeft natuurlijk deels te maken met de inmiddels welbekende ‘slimme camera’s’. Desondanks werd het grootste gedeelte van deze boetes nog op de ouderwetse manier opgelegd. Na staandehouding dus. De stijging heeft vooral te maken met het telefoongebruik op de fiets. Sinds juli 2019 kun je daar namelijk ook een prent voor krijgen.
Foto credit: @kuifje
ghost zegt
Toename voor Boetes voor telefoon gebruik vind ik een goede zaak. Las ook ergens dat de boetes voor kleine snelheidsovertredingen in prijs dalen en die voor hogere toenemen. Je zou bijna gaan geloven dat ze het echt doen om de veiligheid en niet om de euro’s.
karhengst zegt
Je zou het denken. Totdat je vervolgens leest dat het toch echt wel budgetneutraal moet gebeuren. Want stel je toch eens voor dat er vanwege goed gedrag minder geld binnenkomt. Dat willen we niet.
melkkoe zegt
Als het echt om veiligheid gaat. Zou een boete voor fietsen zonder licht veel duurder zijn, dan een boete voor het rijden zonder duidelijk zichtbare kentekenplaat ofzo.
Ze proberen het geld gewoon te halen bij mensen die iets hebben. Een werknemer die met zijn auto/bedrijfswagen/leasebak naar het werk gaat.
De studenten en Polen die savonds zonder verlichting fietsen, daar valt niks te halen