Novitec kon het niet laten om zich alsnog te vergrijpen aan de Alfa Romeo 8C Spider. Oordeel zelf over het resultaat.
Novitec claimt hiermee de sterkste, snelste Alfa Romeo ooit te hebben gebouwd. Hoewel bij het persbericht alleen foto’s van de Spider zitten is ook de coupé leverbaar met het door Novitec gerealiseerde vermogen van 600 pk. De topsnelheid van 305 kilometer per uur is ook voor beide modellen gelijk. Omdat de 8C is gebaseerd op de Maserati GT werd er een pakketje geleend van zusterbedrijf Novitec Tridente om de 8C een upgrade te verschaffen. De aanpassingen bestaan onder meer uit een RVS high performance uitlaatsysteem, custom wielen in de maten 21 inch voor en 22 inch achter en een in hoogte verstelbaar sportonderstel.
De 4,7 liter grote V8 is voorzien van een supercharger met een maximum boost van 0.37 bar. Deze turbocharger wordt gekoeld door een intercooler met eigen radiateur. Uiteraard is de software aangepast om één en ander soepeltjes te laten draaien. Niet alleen stijgt daardoor het vermogen naar 600 pk, er is nu ook een koppel van 588 Nm beschikbaar. Een sprintje naar de honderd duurt voortaan nog maar 3.9 seconden.
Gelukkig is het uiterlijk van de Italiaanse schone vrijwel onaangetast, sterker nog: de lichtmetalen wielen zijn misschien wel een verbetering, hoewel ik persoonlijk de zwarte versie een tikkeltje ordinair vind. Wat vinden jullie?
Geslaagde upgrade als je het mij vraagt.
Doet niets af aanhet uiterlijk gelukkig.
Echter zou de auto nog hanterbaar zijn met het vermeende slechte stuurgedrag.
Ziet er goed uit hoor, zet maar voor de deur
I.d.d., de zwarte velgen maken ‘m niet mooier.
ja alleen ik zou zo’n Alfa niet donkergrijs maken,
maar zwarte wielen zijn altijd oke.
Behalve de velgen en de lak zie ik eigenlijk geen verschil, en die vind ik allebei lelijker dan het origineel, dus nee, bedankt…
Afblijven, barbaren!
als ik een 8c had gehad wist ik wel waar ik em langs zou brengen! en dan deze velgen erbij nemen maar de oude “telefoonschijf” velgen houden om af te wisselen.. ^^
Deze turbocharger wordt gekoeld door intercooler met eigen radiator.
De lucht wordt gekoeld door de intercooler, en in dit geval heeft de supercharger ook nog’s zijn eigen radiateur.
Dus geen radiotor, die is voor in huis.
Jack abarth: men heeft gebruik gemaakt van een watergekoelde (of water to air) intercooler. Als je goed kijkt op de foto’s van de motorruimte zie je vooraan dat grijze blok voor de motor zitten met gevlochten leidingen er naartoe.
een watergekoelde intercooler heeft dus nog een apart radiator vooraan in de bumper om het water te koelen. vandaar…
@neal:
Jack bedoelde dit (o.a.):
Radiator:

Radiateur:

:)
Makkelijk gemaakte fout, aangezien het in het engels wél “radiator” is
@baasbas: “Radiatoren worden gebruikt in centrale verwarming en in het koelsysteem van auto’s en worden dan radiateur genoemd.” http://nl.wikipedia.org/wiki/Radiator
In een RadiatEUr zit dus een RadiatOr
@neal:
Dat bedoel ik niet.
Er staat dat de Supercharger gekoeld wordt door de intercooler, en dat klopt niet.
Er bestaan wel watergekoelde turbo’s en dergelijke, die heb ik zelf namelijk. Maar die worden door de “normale” radiateur gekoeld.
Hebben ze nou alleen de rechter wielen zwart gemaakt, dat ziet er niet uit
Vind ook de zwarte velgen mooi staan, fraaie upgrade. Alleen vraag ik me inderdaad af of een ritje langs Bilstein niet een verbetering zou kunnen zijn :)
Zo’n type velgen kon je toch ook op de 8c bestellen?.
Als het rijgedrag beter word, dan is het prima, meestal houd novitec het erg netjes. Qua creatie’s
@dymf: Maar dan zonder die afzichtelijke schroeven, ja.
Als ik kijk naar foto 20, kreeg ik even de gedachte dat ik naar een verlengde Elise keek. Maar wat een apparaat, Autoblog heeft mij weer voorzien van een nieuwe wallpaper!
Het blijft een hele mooie auto!
OMG, velgen met schroefjes onder een Alfa, FOUT!! Zwart zijn ze dan naar mijn idee beter te pruimen, maar houd het uiterlijk gewoon maar standaard. Bij sommige auto’s hoef je er gewoon niets meer aan te doen.
Wat betreft die prestatieupgrade: als ie maar hetzelfde blijft klinken!
Doe mij de uitlaat en het instelbare onderstel maar, en hou de rest…
Novitec is trouwens wel echt kwaliteit. Maarja, kwaliteit en smaak gaan niet altijd samen.
doe de powerupgrade maar! voorderest lekker de standaardvelgen der onder. je kan perfectie namelijk niet verbeteren.
Beter blijven ze gewoon de volgende keer van die auto af!
Hij wordt er alleen maar lelijker van.
Eindelijk heeft de 8C de pk’s die hij verdient.
Alleen past een turbo niet echt op een 8C.
Gelukkig valt de pimpschade erg mee, maar doe mij maar een gewone 8C Spider. Aan de mooiste auto ter wereld moet je niks willen veranderen.
WAW, wat een verschijning. Standaard al een mooie bolide, nu nog mooier gemaakt! Respect!
Alleen de uitlaat vind ik een vooruitgang.
Niet overdreven, dus kan het nog net…
De power die deze auto nodig had. De standaard 450pk is wat tammetjes tussen de andere GT’s. 550pk was voldoende, maar 600 is ook goed. Moet wel zeggen dat ze echt iets aan het onderstel moeten doen, er staat wel dat er een sportonderstel in zit, maar heeft dit de handling ook zodanig verbeterd? Ik vind het wel raar, want een Maserati GT rijdt een stuk beter volgens mij. De 8C is ook gebaseerd op dit onderstel.
Die zwarte wielen zijn natuurlijk wel mooier op een rosso..