
Een standaard BMW X5M of X6M trekt op niks. Plat gezegd, maar de SUV’s zijn ook wel erg simpel en teleurstellend. Mocht je van de gekkigheid niet weten waar je geld naartoe te dragen, dan kan je er natuurlijk wel voor de lol een bij nemen, met 725pk.
Koop er meteen een huis in een of andere woestijn bij, dan kan je er leuk mee in het zand spelen. Iets kleinere velgen zijn wel gewenst, zodat je de banden af kan laten lopen.
De 4.4 van BMW wordt door Nowack flink verbouwd. Zo is de inhoud vergroot naar 4.8 liter. Natuurlijk wordt de ECU geherverprogrammeerd, de luchtfilters worden aangepast en er komt een sportuitlaatje onder te hangen. De vermogensstap van 555pk naar 715pk heeft ook wat interne aanpassingen nodig. Zuigers, nokkenassen en cilinderkoppen krijgen allemaal een stevige make-over. Zo ver zijn Lumma en Hamann nog niet.
Naast het vermogen hebben de aanpassingen ook een hoger koppel tot gevolg. Bij 2600tpm komt er 845Nm vrij. Met al deze nieuw verworven kracht komt de topsnelheid van tjoener-SUV’tjes op 330km/u te liggen. Nieuwe sprinttijden worden nog niet genoemd. (via leblogauto.com)





Bruut hoorrr!
zalig, maar compleet nutteloos
@JDM__Wotevajjjj:
750 pk in een rs6 ook maar wel zo lekker.
0 naar 100 in 3,5 seconden? mogelijk?
@jamesbond
veel te zwaar om zo snel te accelereren
Waarom roept iedereen altijd ‘nutteloos’ , alsof je een auto koopt in die klasse voor ‘het nut’.
Vooral hopen dat dat ‘sportuitlaatje’ een beter geluid zal geven dan de standaard X6- en X5M…
Liever de X5 dan de X6 want die achterkant blijft erg lelijk.
Leuk ding, al gaat mijn voorkeur toch naar de eerste generatie X5
lekker lekker, ik vind wel vet maar wel onzinnig maja dat maakt het natuurlijk wel zo leuk ;)
vind de x6 normaal niet zo mooi,maar zo in het rood begin ik m toch wel te waarderen
162,5 pk per liter mede dankzij 2 turbo’s en 2 intercoolers. Alstublaft!
330 km/h in een “terreinwagen”? Je moet maar durven! Liever in een auto die het zwaartepunt een meter lager heeft liggen!
ze hebben de turbo’s toch ook wel vervangen door grotere
Iets mindergul dus, slechts 149 pk de liter uit een opgeboorde 4,8 liter. Toch 18% meer pk’s per liter dan de standaard M 4,4 liter. Turbo’s zijn niet vervangen maar gemodificeerd. Hele draaiende gedeelte van het blok is vervangen. Resultaat is 25% meer koppel en 28,8% meer topvermogen uit slechts 9,1% meer slagvolume. Lekker blokje dus van Nowack.
Nowack Motors has unveiled a new tuning package for the BMW X5/X6 M.
Dubbed the N700 4.8, the package features a complete revamp of the 4.4-liter twin-turbo V8 engine. According to Nowack, customers simply need to “deliver a standard X5 M or X6 M” and they’ll “strip it back to a skeleton.”
While this sounds like typical tuner hype, Nowack completely disassembles the standard engine (leaving only the external parts of the engine unchanged) so it can be bored and honed. Once completed, the company installs oversized pistons, a new crankshaft, high performance connecting rods, new valve pockets, larger intake valves, free-flow cylinder heads, and special valve springs.
Elsewhere, Nowack modified the turbochargers, added high performance exhaust manifolds, installed motorsport catalytic converters, and reprogrammed the ECU module.
Thanks to all these changes, the N700 produces 715 hp (533 kW / 725 PS) and torque of 845 Nm (623 lb-ft) of torque. This compares to the standard BMW X5/X6 M with 555 hp (414 kW / 563 PS) and 677 Nm (500 lb-ft) of torque.
“mee in het zand spelen” ? Ik durf te wedden dat hij na 10 meter vast zit. Dit is geen off-road auto. En om on-road dat vermogen te benutten is hij veel te hoog en te groot.
Zo te zien ook intercoolers links/rechts/midden erbij gestopt. Ook wel nodig als je zo veel gecomprimeerde lucht te koelen hebt :)
“geherverprogrammeerd” is dat een Nederlands woord?
Verder wel dikke upgrade voor je motor.
de x5/6m gaat vooral hard rechtuit maar qua wegligging is het vooral een zware suv. opvallend genoeg niemand die daarover zeurt, maar bij een cts-v of een corvette wel….. trieste sukkels met gebrek aan kennis die dat doen.
Is dit een bedrijfstak van Novitec?
@RickB: het logo lijkt er inderdaad wel op…
@woody Dat is omdat een CTSV of corvette ook alleen dat kan maar geen terrein wagen is. Dat zal de reden zijn. Mensen verwachten dat een sportwagen of sedan beter een bocht om gaat dan een SUV
@Martijn: de reden stond er al, trieste sukkels. De Infiniti ex is ook een suv maar wel aanzienlijk snelller dan de bmw m-suv en die Infiniti is niet eens een sportieve versie maar de comfortabele gewone uitvoering. Feit is dat dit vooral hard rechtuit gaat en je bij iedere bocht keihard moet remmen tenzij je graag wil zien hoe beperkt de off-road capaciteiten zijn…..
@w0o0dy: Hoe kunnen we jouw commentaar nu nog serieus nemen, je bent immers een BMW hater pur sang. Ik zie trouwens nooit een objectieve blog hier helaas.
@rwd: geen bmw hater maar ook geen fan. Ik reageer meestal op claims van fanboys die van geen kant kloppen. Daarnaast kun je gewoon online twee video’s vinden van dezelfde club die laat zien dat ik geen onzin schreef. De Infiniti ex is sneller dan de x5m door de slalom. Deal with it.
@w0o0dy: …veel testen waarin BMW iets minder uit een test komt (skidpads etc..) zijn gemaakt door Amerikaanse journalisten. Het Europese journaille heeft veelal weer een andere mening. Het is ook een beetje ‘zoeken’ naar details (van beide kampen overigens!). Maar de X6M is – in tegenstelling tot de X5M – een ware killer op elk circuit tov andere SUF’jes.
De Amerikaanse test waaruit bleek dat de CTS sneller was dan een M5 heeft mij tot op zekere hoogte overtuigd. Maar de Britse versie van deze test wijst weer een heel andere kant op; vanaf 160km/h is de CTS volledig ‘zoek’ ten opzichte van de M5 E60…zo zie je maar, waar je je oor te luister legt.
@w0o0dy: niet helemaal met je eens, neig meer naar de mening van Martijn. De X6 is (zoals menig autojournalist heeft vastgesteld) een superieure bochtenkiller voor wat betreft een hoge-bus’achtige-auto (SUF). Maar jij hebt weer gelijk dat de CTS beter performed dan de M5 E60 op een circuit…hetgeen een ongekende prestatie is !
@Megakix/rwd/Bukias: die 3 video’s laten in ieder geval zien dat de x5m in de slalomtest daadwerkelijk wordt afgetroefd door een andere Suv en dat de santa fe er dicht achter zit toont ook aan dat de x5m qua lichtvoetigheid het M-label eigenlijk niet waardig is. Dat is geen geklets van iemand die bmw zou haten maar een kritische noot van iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is en zich niet blind staar op pk’s of een merkje op de neus of kont.
@w0o0dy: De X5 en X6 hebben ver de beste wegligging die je in een suv kan krijgen. Je argument slaagt dus werkelijk op niets. Het is niet omdat 1 auto beter is dat de 2de auto zuigt op dat punt.Ohja, en heb je toevallig geen linkje naar iets dat bewijst dat je superieure infiniti beter is??
sneller in de slalom (stukje tekst vergeten)
Ik zie er het nut niet van in een compleet overbodige auto sneller te maken.
Ahhh.. Nowack. Lang niet meer iets van hun gehoord. Dit zal ook wel weer een rocket zijn net als die N500 van hun.( op basis van een m5)
de grootste BAGGER ooit!
Zoek maar op edmunds insideline of motortrend. Een vd twee heeft die video’s. Via mijn telefoon is opzoeken en linkjes plakken nogal #@~#! dus nu ff niet, maybe later.
Dit is een fijne kar. Een RS6 met dat vermogen is ook leuk, maar die auto is nog iets te praktisch om alleen maar useless and wonderful te zijn. Dus dan maar een X6M!
Is dit dan niet nu de snelste SUV te wereld?
Video van Edmunds InsideLine
Slalom X5m 63,5mph
http://video-player.edmunds.com/services/player/bcpid1898242908?bctid=44027182001
Video Edmunds InsideLine
Slalom EX35 66mph
http://video-player.edmunds.com/services/player/bcpid1898242908?bctid=38120469001
Natuurlijk is de Ex35 niet een echte concurrent… maar wel een SUV en de auto legt het probleem van de X5m bloot: te zwaar en dus niet echt wendbaar en kun je dat dan wel echt sportief kunt noemen?
@w0o0dy: …
http://www.youtube.com/watch?v=6uVCPRd11pI
Zelfs een Santa Fe komt in de buurt van die slalom snelheid… iets boven de 61Mph
http://www.youtube.com/watch?v=2Bueb-ewqm0
Laten we wel wezen… op dat onderdeel stelt de X5m echt teleur. I mean a Hyundai?
Kijk dit is mooie tjoening…
Enkel nieuw setje velgen en een mooie update van de motor…
Zo zien we het graag ;)
Kan iemand een goede reden geven waarom je zo’n wagen tunet?
compleet nutteloos…maar wèl lekker… :-P
Eerst een grote mond en roepen dat iemand onzin kletst en als dan uitkomt dat het geen onzin is, de boel doodzwijgen, net doen alsof er niets gebeurd is….. slappe hap.
0-100? Heel snel denk ik!