Gisteravond lekte hij vlak voordat Audi dit wilde, maar nu hebben we alle officiële info van de rode krachtpatser uit Neckarsulm, precies op tijd voor Sinterklaas. Audi levert met de nieuwe RS6 een koppelbeest pur sang af (700 Nm), dat met 560 pk een heel klein stapje terug doet ten opzichte van zijn voorganger.
De Quattro-machine accelereert in 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 305 km/u. Dan moet je wel het duurste pakketje nemen, het Dynamic plus package. Neem je het Dynamic package, dan houdt de naald bij 280 op met klimmen (yay, marketing!), en standaard doet de RS6 natuurlijk een herenakkoord-fähige 250 km/u.
Als gezegd, ten opzichte van de vorige RS6 heeft deze Audi 20 pk minder. Is dat erg? Nee, hij heeft ook 2 cilinders en 1000 cc minder, en schijnt met slechts 9,8 l/ 100 km (mede dankzij cilinder-on-demand) maar liefst veer-tig (40) procent zuiniger te zijn dan zijn dorstige V10-voorganger. Daarnaast is de RS6 ongeveer 100 kg lichter geworden, wat betekent dat de pk/gewichtsverhouding gunstiger is geworden, en de power-Avant zonder passagiers nog iets verder onder de 2 ton duikt.
De RS6 Avant meet 4.979 x 1.936 x 1.461 mm, en als de engineers net zo’n kunststukje hebben geleverd als bij de S8 (die dezelfde 3.993 cc grote V8 aan boord heeft) dan zweef je in de RS6 op nooit aflatende zeëen van koppel. 700 Newtonmeters tussen 1.750 en 5.500 tpm om precies te zijn, waarden waar een dieselblok trots op zou zijn. Het vermogen wordt in combinatie met een achttraps tiptronic (met de 8e versnelling als overdrive) naar de wielen gedirigeerd. In tegenstelling tot het platte hendeltje uit de S8 krijgt deze hier een golfbal-knop mee.
Standaard rolt de sterkste Audi uit het assortiment (die de R8 V10 Plus net van de troon stoot) op 20 inch lichtmetaal, optioneel is dit tot 21″ te vergroten. De standaard Xenon Plus-lampjes zijn te vervangen voor full LED’s, en eveneens optioneel zijn de 420 mm carbon keramische remmen, een stugge sportvering met stalen veren, dynamic steering, en een sportdifferentieël op de achteras.
Bevallen de Quattro-letters in de grille je niet? Dan zal het je als muziek in de oren klinken dat dit eveneens optioneel is.
Mocht je je afvragen waarom de redline zo laag lijkt op de foto’s: dit is afhankelijk van de temperaturen aan boord. Naarmate de Duitse Hulk zijn warmup heeft gedaan verschuiven de rode lampjes verder richting de 8.000 toerengrens. Het maximumvermogen wordt immers behaald tussen 5.700 – 6.700 tpm. In Q2 2013 komt de geweldenaar op de markt, dus we verwachten een introductie in Genève (maart 2013).
Heerlijk! Die v8 gaat mij wel om krijgen!
Lichter? 40% minder verbruik? Dat wordt een 14%’s bijtellertje, yes!
@flippert: haha grappenmaker
Zo zie je maar dat downsizen niet altijd een eng woord hoeft te zijn.
@Henkhenk: Ik had toch liever de V10 gehad, desalniettemin is 40% zuiniger toch wel een groot verschil.
@kickass: waarom heb je liever de v10 dan? Behalve om het internet na te praten kan ik geen goeie reden bedenken, sneller, zuiniger, krachtiger. Ik zeg doen!
@Donstil: Geluid. ‘Nuff said.
@kickass: http://www.youtube.com/watch?v=rSk2sx6TuFU
Wat zei je ook alweer?
@autobart: http://m.youtube.com/watch?feature=fvwrel&v=sPBIcvsyQJE
Wat zei je ook alweer?
@autobart: Oeps dat was de mobiele versie.
http://www.youtube.com/watch?v=sPBIcvsyQJE
Snap je wat ik bedoel? ;)
@kickass: Nou ja, de V10 klinkt heerlijk, maar ik vind dat de V8 daar zeker niet voor onderdoet… Het is gewoon een totaal ander geluid.
Winterklappers eronder, skibox op het dak en met 280 naar je wintersportgebied vlammen. Priceless
@rodger: prima winterbanden moet je dan hebben wil je er 280 op gaan rijden.
@Pordon: Om over die skibox nog maar te zwijgen…
@motoragent: ach als het op de agera kan…
@911GT2:
Je wilt echt niet weten hoeveel lift zo’n schoonmoedersverblijf genereerd bij 280….
@jrk68: valt mee heb een thule ski koffer van 8 jaar oud rij er op het gemak 250kmh mee dan zit je wel te bidden achter het stuur dat die 4 m6 boutjes het houden
@motoragent: Inderdaad mag toch eigenlijk wel hopen dat je die thuis kan laten met een RS6 Avant. Zo niet, dan heb je teveel spullen mee.
Eindelijk een einde aan de pk-wedloop?
@StijnB: Wellicht, maar alleen in de top. De lagere modellen (S3 bijv) krijgen wel nog meer pk’s tov hun voorganger, dus Audi brengt hun gamma dichter tot elkaar.
Overigens vermoed ik dat deze motor eigenlijk meer vermogen levert, de S8 heeft op de rollenbank ook al laten zien ‘ondergewaardeerd’ te zijn.
@sir_smokalot:
En vermoedelijk dan enkel aan de ‘sedantop’, (super)sportwagens zie ik ook nog wel even verder opbieden.
Zou best kunnen, en vroeger overschatte Audi blijkbaar wel eens het vermogen van hun krachtigste bolides.
@StijnB: hoezo ‘eindelijk’? Wat is daar mis mee dan?
@flippert:
Op zich niets alhoewel het niet zaligmakend is. Die eindelijk sloeg eerder op de reeds lange duurtijd van de wedloop en de steeds grotere sprongen voorwaarts die werder gemaakt.
Ik hoop dat dat quattro logo onderin de grille een optie is. Verder is dit keiharde porno!
@wimpster: Absoluut! Dat Quattro is me net iets te sjoniej
Als Mercedes Benz fan moet ik zeggen, mooie wagen!!!!
Wat een gaaf ding. Standaard 20″ is trouwens wel echt bizar…
3.9 seconden. Halleluja.
@spellingscontrole: Zal je hond leuk vinden in de achterbak.
@kickass: ik heb mijn hond onlangs moeten laten inslapen :(
downsizing, dat wordt natuurlijk een bijnagratis stukje audi met onze belastingregels in NL.
Wat een heerlijke bak met een prachtig interieur! Klasse audi
Ik ben nu al helemaal fan van deze auto! Erg gaaf ook die verschuivende redline.
@kickass: de E39 van BMW had deze al in 1999…Vorsprung durch technik..tsja..
@Megakix: Net als de E46 M3 en de X54.6Is en 4.8Is.
@E34M5Touring: check !
@Megakix: dont care wat bmw wel en niet had. Het gaat alleen maar om dit beest.
@dheep: ontnuchtering doet soms pijn…^^
@Megakix: Ik zeg ook niet dat ik het bij de E39 niet gaaf vond.
@Megakix: BMW E60 540i heeft het ook gewoon
@BMW330Ci: Een E60 is nooit als 540i geleverd. Denk dat je de 545i bedoelt.
@E34M5Touring: Jawel :D
@kaasboerin: HUH ken die hele motor niet. 306pk? Dacht dat ze de E39 540i motor meteen vervingen door de 45 motor uit de 6 serie. Nog nooit gezien, ook niet in een prijslijst.
@E34M5Touring: Hij kwam ook wat later, 400cc minder inhoud, maar denk dat het misschien iets met uitstoot te maken heeft gehad..
Moet je zeggen dat ik me er ook wel is in vergis als ik naar die dingen zit te kijken op trader.
@kaasboerin: Nou, zo zie je maar. Weer wat geleerd. Dacht altijd dat ze begonnen met de 45 en die later vervingen door de 50i
@BMW330Ci: Excuus, schijnt dat ik gewoon beter mijn mond kan houden :)
@E34M5Touring: Dit houdt ons scherp. Beetje niveau hier op autoblog kan geen kwaad ;)
Jezus, dat ding is wel bruut vet geworden :D
Huh, deze was er toch 4 jaar geleden ook al? ;-)
@dotternetta: Haha, dat dacht ik inderdaad ook :D
Ziet er nog steeds bruut uit though.
Het enige wat ik eraan zou veranderen is dat grote quattro logo laten weghalen :)
als ik hem een heel jaar lang mocht testrijden, op de Nordschleife, of even een blokje om in het dorp, of er boodschappen mee mocht gaan doen in Zuid Frankrijk, of hier om de hoek, je hoort me niet klagen!
wat een auto!!!!
@TDI-goeroe:
Zo’n hok wil je niet rijden op de Nordschleife….
Bij de eerste bocht wordt je vernederd door de eerste de beste Megane RS en na 3 bochten staan je remmen in de fik….
Leuk voor de autobahn maar op een citcuit heeft dit niks te zoeken….
Heerlijk dit! Moet te verkopen zijn.
Je zal het aan de rechterkant van de auto wel warmer krijgen dan aan de linker van de auto. Gezien de “perfecte” gelijke climate control
Ben benieuwd wat de prijs wordt. Zou me niets verbazen dat ze de voordelen van minder uitstoot in hun eigen zak steken. Of anders door veel te vragen voor opties die eigenlijk standaard horen te zijn op het topmodel.
Mooie auto, maar door het ontzettend dikke uiterlijk lijken die audi’s vaak zo plomp.
Ik ben geen Audi fan. Maar dit is toch oprecht een gave auto!
Wat prijs doet is niet zo belangrijk. Al gaat hij de helft kosten van het vorige model.. dan kan ik hem nog niet betalen.
Yeey Audi partner in crime .
Weer een supersnelle en lichte vluchtauto gericht gemaakt voor criminelen
Ik hoopte even dat dat Quattro voorop een watermerk in de foto was, maar ’t zit op elke foto…
Een van de weinige Audi’s van de laatste tijd die bij mij een wannahave gevoel oproept. Eindelijk zijn de RS details een keer een verbetering ipv een verslechtering.
wa nou? van 580pk naar 560? Dat is nou niet wat ik verwachte van het flaggenschip.. eerder 600+.
Ik las onlangs dat de M5 standaard 610-620 had ipv de opgegeven 560.. ik ben benieuwd wat deze RS6 opgeeft.
@fean: Zet de RS6 C7 naast de C6 en de nieuwe versie komt er ongetwijfeld beter uit. Ook al heeft hij 20 pk’tjes minder. Maar waar gaat dat nog over bij aantallen ver boven de 500?
@fean: ‘vroegah’ hadden echte supercars nog maximaal 300 á 400 pk, en dat was méér dan genoeg om heel veel plezier te hebben. Een stationwagen met 600 pk vind ik al ronduit belachelijk, nergens voor nodig. Het wordt tijd dat het zoeken naar alsmaar méér en méér pk’s eens afgelopen is en de fabrikanten weer terug gaan naar waar het echt om draait; rijplezier. Helaas blijven er altijd types die alleen maar naar cijfertjes kijken (hij is toch een pak sneller van de vorige? Wat maken die -20pk dan in godsnaam uit?)
@fean: Gewoon even langs Herr Mayer gaan (MTM) dan zit je rap boven die waardes
Wat een machine!
Wat een sublieme auto! Gewoon een stiekem monster met een topinterieur verpakt als een ingetogen stationwagen. Hiermee blaas je al die zeurpieten die Audi een veredelde Volkswagen vinden met het grootste gemak van de weg af.
@moveyourmind: een coureur zet deze auto na 1 ronde in de pits , hij wil nl. actie en levendigheid en handling , en dat is niet synoniem met pk’s.
@Tweede Woning: En je punt is? Dat je voor een circuit een andere auto moet hebben? Dat vind ik een open deur.
@Tweede: de gemiddelde bestuurder van een RS6 zit niet op het circuit en wie is hier coureur? Dus je comment slaat nergens op! Het gaat over iemand van de weg blazen en dat gaat zeker lukken met deze wolf in schaapskleren..
@Tweede Woning: Ben ik volledig met die coreurs eens. Maar voor dagelijks gebruik hoef ik dat niet. #doemijdezemaar
@Tweede: Deze auto is ook niet bedoeld voor op het circuit. Ik zou er wel van kunnen genieten als ik dit als daily drive zou hebben. Dan zou ik niet vaak meer op Autoblog zitten. Alleen zorgen dat het thuisfront de branstofrekeningen niet onder ogen krijgt :)
@moveyourmind: Als ik een auto moet aanwijzen die het woord ‘ingetogen’ goed omschrijft is het deze wel inderdaad… *proest*
@motoragent: *bloos* was even vergeten dat je in dit Calvinistische prutslandje nog geen milimeter boven het maaiveld uit moet steken. Was in mijn enthousiasme even teveel out of the box aan het denken.
Wat is ie ongelooflijk dik … lekkerste audi momenteel wat mij betreft!
Extreem wrede bak! Zou hij vanavond op pakjesavond nog geleverd kunnen worden?
Dik! Ook nog eens een halve tel sneller naar de 100 dan de M5.
Diegene die het net had over dat Audi de redline van BMW heeft, zullen we nu omdraaien wat BMW van Audi allemaal heeft?
Maar heerlijke car is dit maar heb hem liever in blauw of ander fris kleurtje.Zal ongetwijfeld de M5 weer voorblijven( en nee het filmpje op M5board betreft om een gechipte M5 tegen de ”oude” Rs6 voordat mensen daarover beginnen)
@dahlback: En toch zou ik liever de BMW hebben, al was die voor 99% gejat, dan hebben ze met die 1% toch minstens gewoon lekker een RWD powersedan gemaakt… Ach stom, RWD is natuurlijk ook gejat…
@griffendahl: Als je aan het verdelen bent: doe mij de CLS shooting brake 63 AMG (wat een naam) maar dan :-)
@griffendahl:
http://www.youtube.com/watch?v=7xgakhV3hEw&hd=1
Ik vind hem teveel op zijn voorganger lijken, niets vernieuwends.
1:10,4 geloof je het zelf! Zal wel onder de 1:4 uitkomen.
ongetwijfeld een heerlijk kanon maar wat een lelijke stoelen zeg. Hoe mooi ‘afgewerkt’ een audi interieur er ook op het oog mag uitzien, zolang de knopjes allemaal rode verlichting hebben blijft het een ontzettende kermismobiel. Zeker op deze foto’s is het niet echt mijn smaak, erg donker en saai allemaal.
Geweldig mooie wagen. Maar hij zal ongetwijfelt minder goed sturen dan de M5. Ook zal die gewichtsbesparing van 100 kilo grotendeels door de andere motor komen?
Oei, alle Bmw fans (ik ook) riepen moord en brand, toen de nieuwe M5 0.1sec sneller op de 0-100 sprint was dan de vorige RS6, Nou verpulvert een AVANT de nieuwe M5 en hoor ik die fans niet.
@jeanclaude: Er is 3.7sec neergezet met de M5, dus eerst maar eens kijken wat deze in ‘de realiteit’ doet. :)
Desalniettemin verdomd snel natuurlijk, deze autobahn cruiser.
@jeanclaude: quattro vriend, geef deze beul ook rwd en dan haalt hij die 3.9 van zijn lang zal ze leven niet.
@jeanclaude:
Wacht dan op de volgende M5 -_-‘
Een goed vervolg op de andere generaties RS6-en.
En gelukkig geen ‘motor-geluid’ over de speakers zoals BMW dat doet. Maar dan ook de Audi had op alle 3 de generaties RS6-en al turbo’s staan en moeten hier waarschijnlijk minder aan wennen dan BMW. Maakt de BMW toch meer ‘nep’ ook al is het verder een even heerlijk auto zo’n M5.
Zou ik in de luxe positie zijn om ziets aan te schaffen (oudejaarsloterij ???) Ging ik toch voor deze RS6, maar dan wel in dat prachtige RS blauw. Kan eindelijk m’n RS4 (B7)wat rust meer krijgen.
Ik hoor het woordje optie al tig keer vallen…
@norge: ik zou de optie witte dakhemel nemen. Dit zwart mag dan wel “sportief” zijn maar ik vind het er niet uitzien.
@mashell: Moet je daar ook een trekhaak bijnemen?
Minder mooi van binnen, minder mooi van buiten, minder vermogen?! Minder cilinders, minder motorinhoud en de topsnelheid is ook al niks meer. Lijkt me dus op veel belangrijke vlakken een mindere auto dan de vorige RS6. Maar ik wil graag eens in beide rijden om tot een goede conclusie te komen.
Wat een lelijk hok! Dit ziet er niet uit. Herdefinitie van een roodgeverfde kartonnen doos. Motor is jammie jammie, maar de rest ziet er uit als een inspiratieloos -met een lineaal angstvallig ontworpen- geheel. En dan die strookjes zilverkleurige meuk om de onderkant te accentueren; kom op gasten, kunnen jullie niets beters? Verder, de symmetrie is er niet, kijk maar naar de foto van de achterkant; loopt van smal boven naar breed beneden op een niet logische manier. Verkeerde rims, moeten enkelspakige-alloys met minimaal 10 spaken onder. Simplistische LEDs achter, man, man….Audi trek eens blik esthetiek open, de godver en offer niet alles op aan de rechte designlijn. Wat mij betreft doen we meteen al de FL MY2013 in productie.
damster
Nieuwe trend we gaan alle auto’s weer minder pk’s geven maar maken hem wel lichter… Maar wat een kanon, mooi hoor. M5 vind ik nog net wat gaver maar deze komt zeker op nummer 2.
Wauw wat een plaatje!
Alleen waarom monteert Audi nu op de RS modellen die nepuitlaten in de bumper!
Op de foto duidelijk te zien bij de nieuwe RS4:
http://s1.aecdn.com/images/news/gallery/geneva-2012-audi-rs4-avant-live-photos_12.jpg
@stasz: Wat jij bedoeld zijn de sierstukken, de uitlaten zijn gewoon 2x dubbel.
@Damster,
Kan jij het beter dan? Ik zou zeggen, laat je creativiteit zien ;)
Toch wel een forse auto hoor..
Zwart of blauw die ook goed stond bij het vorige model en dan is die voor mij helemaal af.
Audi maakt gewoon de mooiste stations, stations bij Audi zijn mooier dan de sedans.
@agera:
Als ik jou was zou ik Pon voor elke propaganda reactie laten betalen….
Misschien dat je dan, als je later groot bent jij je nattedroom kan waarmaken….
@jrk68: Misschien kan jij hetzelfde bewerkstelligen bij de concurentie van PON/VAG. Dan loop jij veel sneller binnen dan agera. D’r is werkelijk niet één topic waar jij geen anti-VAG commentaar achterlaat. Word je daar zelf nou niet moe van ? Ik blijf erbij een Narcistisch mid-life crisisje.
Wat een verschrikkelijk lomp stuk plaatwerk weer van Audi. Die achterkant en vooral van de zijkant. Bah!
Nou ja smaken verschillen.
Ja tommmy2 je kunt ze ook sierstukken noemen, maar snap niet waarom dit moet op auto’s van een ton plus.
Mijn droom wagen..
Dan heb je helemaal geen wensen meer en komt Audi met de nieuwe RS6…nou zet um hier maar neer dan!
Te dure vertegenwoordigersauto met snelle motor. Koop liever de gewone stationcar en voor de rest van het geld een fraaie sportwagen, daar heb je veel meer plezier aan en het oogt ook veel beter.