Oeps: nieuwe Politie-Touran’s remmen vanzelf

Auteur: , 71 Reacties

En dan niet op de momenten dat het gewenst is. Tja, ze wilden nu eenmaal zo graag Volkswagens...

Automatisch Remmende politieauto

Rondom de aanbesteding van het nieuwe wagenpark van de nationale politie was het nodige te doen. Volgens sommigen was de aanbesteding zo geschreven dat Volkswagen-importeur PON al bij voorbaat de gedoodverfde winnaar was. Ergo, de politie wilde Volkswagens en kreeg ook Volkswagens.

Iets wat ongetwijfeld niet in de aanbesteding stond waren politie-auto’s die uit zichzelf op de rem trappen. De Touran’s van de poltie doen dit echter wel, ze zijn namelijk voorzien van Forward Collision Warning. De auto waarschuwt de bestuurder als een ongeluk dreigt. Als de bestuurder -lees: dienstdoende agent- daar niet op reageert, dan remt de auto zelf.

Dat is prima als tante Truus net haar lippen aan het stiften is of forenzende Freek aan zijn thermoskan aan het lurken is, maar minder fijn als agent Arie net probeert om een plofkraker tijdens een achtervolging van de weg te drukken. Nog vervelender is dat het systeem ook al op hol kan slaan wanneer de politie met gillende sirenes in haastige spoed een stukje asfalt in tegengestelde rijrichting pakt. Een uit zichzelf remmende dienstwagen is op zo’n moment het laatste wat je wil.

Helaas blijkt de functie eenvoudig met een knopje uit te schakelen, maar moet dit wel elke keer dat men instapt gedaan worden. En dat een agent dat bij een spoedmelding nog wel eens vergeet is natuurlijk niet heel verwonderlijk. In een reactie aan Dagblad van het Noorden laat een woordvoerder van de Nationale Politie weten:

Dat is bij ons bekend en we gaan kijken of we er een oplossing voor kunnen vinden. Je kunt het systeem eenvoudig met een knopje uitzetten, maar dat wordt nog wel eens vergeten. Een agent die met hoge prioriteit de weg op moet, moet meer handelingen verrichten. Voor zover ik weet zit dit systeem alleen in de nieuwe Volkswagen Touran.

Gezien de formulering van de eerste zin hoeven de dappere dienders niet al te snel op een oplossing te rekenen. En als die oplossing komt, dan zou dat zomaar eens eens zo’n Dyno-labeltje met de teskt ‘vergeet dit knopje niet in te drukken’ of een sticker achterop met de tekst “pas op: remt automatisch!” kunnen zijn.

Foto: 730LD op Autojunk.nl



71 reacties

Leuk al die technische snufjes maar je hebt er geen fuck aan.
@bas038: totale onzin, wat je nu zegt. Adaptive cruise en active lane assist zijn zaken die ik dagelijks gebruik. Veiliger, en geeft me de kans om in de file bv te mailen, of ik kan meer aandacht bij m’n telefoongesprek houden.
@camber24: in een auto hoor je te rijden. Mailen en met je telefoon kutten doe je maar op een parkeerplaats.
@ruudbmw: 1998 belde. Wilden hun verouderde opvatting terug… ;-)

Nu inhoudelijk een reactie op jou, en op de anderen hier beneden.

Nog niet eens zo heel erg lang geleden redeneerde men ook zoals jullie ten aanzien van bellen in de auto. Werd ook al snel gemeengoed. Zal ook snel gaan met het leunen op de hulpsystemen van je auto (en natuurlijk hou ik een oogje in het zeil, en kan ik altijd direct remmen of het stuur omgooien indien nodig). Dat je in de auto alleen moet autorijden; sorry, maar dat slaat echt helemaal nergens op. Als je in de file staat, en een systeem doodt voor jou dat saaie moment, door tijd die je nuttig kunt besteden, zie ik dat als efficiënte. Kom er alsjeblieft niet mee aan dat een petrolhead in de file volop moet genieten van z’n automobiel..

Kort samengevat; ga met je tijd mee jongens…
@camber24: je mag zelfs officeel gezien met je telefoon in de weer wanneer je in de file staat of voor het stoplicht. Check rijksoverheid website maar even.
@kapitein187: ben er overigens geen fan van.
@camber24: diezelfde 1998 belde net. Hij vroeg zich af of we nog wel zelf kunnen denken….
@camber24: toch wel handsfree hoop ik ?
@dolledries: Handsfree mailen? Nice..
@baap: Google Speech-To-Text; kun je gewoon je mail dicteren.

On-topic: Leuke VAG bash, maar het is de Europese Unie met haar wetgeving die dit verplicht gemaakt heeft voor alle nieuwe auto’s (het opnieuw moeten uitzetten als de auto-start), want ‘by default’ moeten alle veiligheidsmaatregelen aanstaan (ESP, TC, ABS, etc.)… ff buurten bij de dealer en ze fixen het zo met de laptop voor je …
@baap: Siri?
@camber24:
Als je geen chauffeur kan betalen kun je dat soort activiteiten maar beter op kantoor uitvoeren en niet achter het stuur.
@camber24: Mensen zoals jij zouden ze het rijbewijs af moeten pakken. Mailen doe je maar thuis of weet ik wat waar. Een auto is om in te rijden, niet om je administratieve zaken te regelen. Hup je mand in.
@baap: ‘mensen zoals jij…’

Knap dat je op basis van 1 reactie een complete profielschets van iemand hebt. Wauw zeg. Onschatbare vorm van nuance.
@baap: Zolang meneer Camber alleen in de file belt en mailt, zie ik het probleem niet. Al helemaal niet als hij een moderne auto heeft die zelf volgt/stopt bij het filerijden. Het is ook nog eens 100% legaal wat hij doet.

Doet meneer dit tijdens het rijden, ja dán zit hij fout, maar voor zover ik weet doet hij dat niet en valt hem niets te verwijten.

Ik ben overigens zelf al eens ge-rear-ended door een tuttebel in haar lease-C1 die haar lippen zat te stiften bij het stoplicht, te laat zag dat het groen was, gas gaf, weer in de spiegel keek en daardoor niet zag dat het na 20m al weer stil stond. Drukte mijn auto zo kapot tegen de Caddy voor me. Dus: bij stilstaan/file: ja. Bij gas geven: wegleggen dat apparaat!
@camber24: Niet altijd veiliger. Zolang die systemen niet feilloos werken en mensen er wel op gaan vertrouwen, is er een risico. Men is afgeleid. Daarbij maakt het chauffeurs lui, zodat ze een gevaar op de weg zijn als ze in een auto zitten waarbij de systemen per abuis uitstaan of als ze in een andere auto rijden (leenauto bij onderhoud, auto van de vrouw, etc)

Mijn werkgever heeft afgelopen weekend bijna zijn hele gezin de vernieling in geholpen omdat zijn gezinsauto minder automatische systemen heeft dan zijn dagelijkse auto. Bijna achterop een vrachtwagen geklapt omdat z’n Galaxy niet vanzelf remde en meneer niet op dat te letten.
@camber24: Iemand die met Adaptive Cruise Control voor je op de linker baan rijd en waarbij er dus door het systeem continu remlichten even aangaan is mega irritant! Ik kijk dan op een gegeven moment even goed of er geen politie te vinden is en klap er dan gewoon rechts voorbij…
@venividivici: vermoedde al dat continu de remlichten zouden branden. Haha. Ja, kan me voorstellen dat dat irritant is. Merk ik soms ook. Dan trap ik meestal even op de rem, om het handmatig over te nemen en m’n achterligger minder te irriteren. Of ik zet m’n volgafstand groter. Rechts inhalen ben ik allergisch voor. Als je dat bij mij probeert geef ik gas bij, waardoor de kans bestaat dat je je klem rijdt op de tragere persoon op de rechterbaan. Fatsoen moet je sommigen nu eenmaal blijkbaar aanleren..
@camber24: blij te horen dat jij vind dat je voor uitvoerende wettelijke macht kunt spelen. Als je dat bij mij zou flikken, zou ik je toch wel ff goed terugpakken.
@draadloos: goed bezig man, iemand terugpakken in het verkeer. Lekker agressief… Als je rechts gaat inhalen, lap je zelf ook al de wet die de uitvoerende macht jou oplegt al aan je laars. Omgekeerde wereld, je redenering. Gewoon niet rechts inhalen, erg moeilijk is het niet om dat niet te doen.
@camber24: als je rechts ingehaald wordt dan rij je zelf sowieso al te lang links. Gewoon terug naar de rechter rijstrook is toch niet zo heel moeilijk?
@rhellema: goed nadenken is ook meestal niet zo heel moeilijk. Toch lukt je dit niet blijkbaar.

Je gaat er vanuit dat, wanneer je rechts ingehaald wordt, je te lang links rijdt. Verkeerde aanname, en niet goed gelezen wat hierboven geschreven wordt.

Rechts inhalen werd geopperd vanwege het continu licht remmen wat een adaptive cruise doet. Irriteert achterligger (oplichtende remlichten). Dus rechts inhalen. Vanwege de irritatie van het remmen, niet vanwege onnodig links rijden, daar is niet over gesproken. Verkeerde aanname.
@camber24: Op de rem trappen om je CC uit te zetten, mensen ”fatsoenlijk gedrag” aan leren in het verkeer. Goed bezig. Je bent een verrijking voor het Nederlandse verkeer.
@Tuono: je begrijpt het niet. Je stampt niet op de rem. Je tikt die even aan. Zodat ie eraf schiet. Heeft achterligger geen last van. Verder vind ik het best normaal dat je reageert op een asociale actie als rechts inhalen. Als jij dat soort dingen allemaal over je heen laat komen, tja…
@camber24: Om de CC op pauze te zetten zit er een hendeltje/knopje in je auto gemonteerd, even de rem aantikken is toch weer een flikkering van je remlichten. Waarop 9/10 keer weer een reactie komt van je achterligger. Mensen remmen om het minste of geringste omdat ze niet vooruit kijken. In (alweer) 9/10 gevallen volstaat het gas liften. Ik denk als ik weer eens stukken op de snelweg zit wel eens over een BOB campagne ”blijf met je poot van de rem af op de snelweg, daar kun je mee thuis komen”. Met motorrijles wordt er ontzettend veel aandacht besteed aan het thema vooruit kijken, dit zou in de auto ook gemeengoed moeten worden.

Wat betreft het reageren op rechts inhalen. Als iemand je rechts inhaalt en jij moet gas bijgeven zodat diegene zich klem rijdt. Dan rij je onnodig links. Haalt iemand je rechts in, jij blijft dezelfde snelheid rijden en diegene rijdt zich klem, dan kan je glimlachend ‘wat een sukkel’ denken.

Dan tot slot: Ik vind adaptieve CC een drama. In het verkeer (en dan heb ik het over snelweg) streef ik er naar om zoveel mogelijk één snelheid aan te houden. Dit vind ik het meest rustig rijden en is naar mijn mening ook het meest efficiënt. Het probleem met adaptieve CC is, je kan niet (ver genoeg) op je voorganger inlopen. Wanneer een aantal auto’s mij inhaalt en ik zie na de 2e ruimte dan wil ik dezelfde snelheid kunnen blijven rijden, op mijn voorganger in lopen en vloeiend van baan wisselen met dezelfde snelheid. Met adaptieve CC krijg je dat je inloopt op je voorganger, je auto afremt waarna je daarna weer moet accelereren om in te halen. Zeer storend.
@Tuono: m’n remlichten lichten toch al op, omdat m’n ACC al licht remt. Merkt de achterligger dus niets van. Gat wat ik heb ingesteld op m’n voorligger is meestal een tot anderhalve autolengte. We moeten namelijk ook allemaal afstand houden. Wederom, vanwege de veiligheid. Dus ja, er is altijd een gaatje waar je in zou kunnen. Rest van je epistel; voorkeuren verschillen nu eenmaal, om er wel of niet mee te rijden. En ook de werking per auto. Voor mij werkt het briljant.
@camber24: Gelukkig neem ik uw reactie niet serieus ;-)
@camber24: lulkoek. Het is gewoon een handig hulpmiddel. Erg handig als je met je vriendin zit te babbelen en even afgeleid bent door haar schoonheid. (Of een wulpse blonde op de stoep gespot hebt) en oma sanne opeens besluit om tóch nog even de aldi binnen te strompelen. Het systeem (wel op mercedes) heeft mij toch wel al 2 x geholpen op een jaar. Maar ik kan ook gewoon een luie chauffeur zijn natuurlijk. Binnenkort mijn eerste automaat, kan ik nog luier worden. :D
@cadrez: Ja, je bent gewoon een slechte chauffeur. Lui zijn is geen goede eigenschap voor een chauffeur; dan moet je maar ITer worden ofzo. Die systemen zijn als vangnetten bedoeld, als je je eigen standaard verlaagt, komt daarmee je eigen veiligheid en gezondheid – en die van andere verkeersdeelnemers – in gevaar omdat die dan steeds meer en meer afhangt van de ‘feilloosheid’ van de software … die nooit bedoeld is om feilloos te zijn !
@dawwg: je trekt te stevige conclusies. Als je die systemen gebruikt wanneer je daar behoefte aan hebt, wil dat niet zeggen dat je altijd het gebruikt, en daardoor je vaardigheden verslappen. Ik had vorige week een leenauto zonder al die hulpsystemen. Nergens last van gehad. Geen enkel moment van onveiligheid, laat staan gevaarlijke situaties. Had inderdaad wel weer eens lekker plezier achter het stuur; handbak, en enorm moeten doortrappen om het verkeer bij te houden. Is echter niet wat ik (en ik denk cadrez misschien ook) zoek ik een daily driver. Ik zoek daarin comfort.
@cadrez: mij heeft het ook al 1 keer gered. Ik was aan het invoegen, keek in m’n linkerspiegel, en iemand voor mij stampte ineens vol op zijn rem. Mijn auto remde en redde me. Die verouderde jongens hierboven zouden erop geknald zijn, daar ben ik van overtuigd. Ik rijd al een tijdje automaat icm de adaptive cruise. Juist in de file ideaal. Werkt van 0-160-0 kmh. Perfect. In de file kan ik op plekken waar ik dan voor het eerst kom bv ook van het landschap genieten. Of m’n verloofde ook recht in d’r ogen kijken tijdens een gesprek (en blijven kijken inderdaad, haha). Nee, ik neem echt nooit meer een auto zonder deze opties. Wil er juist alleen maar meer.
@camber24: Mailen? Pokemonnen zal het wel zijn,!
@bas038: lulkoek, ik rij met zo’n VW. Is echt ideaal die hulpsystemen, zou eens een proefrit maken kom je op je woorden terug.
@commentaar1: Dat ben ik met je eens; sterker nog; vindt de VAG-versies (lane assist, brake assist, etc.) beter werken dan de MB-varianten die ik in m’n eigen (nieuwe C-klasse) auto heb …
Ja jammer
Zal vast wel weg te coderen zijn..
@ad3mmo: zeker wel, auto’s voor rijvaardigheid trainingen worden ook allemaal geprepareerd. Maarja kost geld en daarover moet vergaderd worden natuurlijk.

Achterstand door techniek…
De enige oplossing, terug naar de Porsches… :)
En daarom krijg ik steeds meer een hekel aan nieuwere auto’s…

Het beginnen allemaal smerige bemoeials te worden.
@lekbak: ach, van vrouwen zijn we het in de loop der tijd ook gaan accepteren…
@davelepeef: ook daar accepteer ik het niet van. En op een of andere manier werkt dat ook nog…
@lekbak: of jij woont alleen of met je ouders. Een vriendin heb je niet zo te lezen. :)
@baap: al vele jaren een hele leuke vriendin, en inmiddels zelfs een dochter. Jaja, als grapje van de natuur. Want zij zal het in de pubertijd vaak oneens zijn met haar stugge vader!
Kunnen ze dat systeem dan niet koppelen aan de zwaailichten en sirenes ofzo? Dat zodra je die aan gooit, je remhulp uitschakelt. Dan kun je boeven rammen zoveel je wilt, en heb je bij normaal gebruik ook gewoon de extra veiligheidshulpen.
@Edge: politie met haast rijdt niet altijd met toeters en bellen aan!
@davelepeef: wel op de fiets en skelter!
@davelepeef: Klopt bij een heterdaadje van een inbraak e.d komen ze in stilte wat bleek in de nacht werden ze verraden door hun meesturende lichten die VW heeft .
Sensor eruit rukken…
@davelepeef: Ik wou net zeggen, knip een kabeltje door ofzo.
@davelepeef: krijg je ook een foutcode op andere electronica. Had eens een kabeltje per ongeluk afgerukt bij het draaien van een stoel. Gevolg. Distronic plus en airbag bestuurder deden het niet meer… alles is met elkaar verbonden tegenwoordig
Zekering eruit en klaar
Via vcds kun je de schakelaar ‘omzetten’, dus standaard uit en met knopje aan
Wat een stelletje minkukels zijn het toch ook..
Sjoemelen ze er zo weer uit met een update
Is daar niet een app voor?
Gang is alles, Volkswagen is angst!
Heisa om niks. Gewoon uitprogrammeren of functie uitzetten.
Waarom halen ze die systemen er gewoon niet uit?

Gewoon de radar loskoppelen? Dan ben je ook van dat kut knopje af en de auto rijdt er niet minder van
@bokkepoot: idd maar dan gaat er weer zo’n iritant storingslampje branden. Niet dat ze dat sowieso niet doen.
Bij VW is bijna alles toch gewoon met een VAGCOM te tweaken?
Man man man, hoe moeilijk kan het zijn om gewoon een fatsoenlijke auto te regelen. Is er dan helemaal niemand die ook maar überhaupt nadenkt daar bij de Politie, Pon én de ombouwer?!….
Prachtig, tijdens een achtervolging zo dichtbij en toch zo ver weg. Ik zie genoeg inspiratie voor een nieuwe louis de funès reeks.
Bij de DBB (voormalig dkdb) staat die optie gewoon uit, ook bij de ongepantserde auto’s
@beemerc: Ja, maar die mannen weten waar ze mee bezig zijn en wat ze nodig hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren.
Daar hoeft een dergelijke aanbesteding ook niet over veel schijven.
En die rijden doorgaans niet in Tourans. Dat helpt ook wel…
gewoon zekering 34 er uit?
nou dan koppelen ze dat knopje toch bij knopje van de sirene of zwaailamp. zodat je 1 van die aan zet die functie uit gaat ?
Kan je gewoon programmeren, net zoals automatische inschakeling van verlichting aan de achterzijde icm DRL. Maar ik snap de heisa wel, dit moet natuurlijk eerst door een tienlaagse hiërarchie en dat kost al gauw zes maanden. Ze hebben immers al teveel papierwerk en onderbezetting terwijl de verkeersveiligheid moet worden onderhouden dmv mobiele flitseenheden. ’t Is wat.
Ach ja die Tourannen toch. Hoe zit dat nou met die aanbesteding? Zo ongeveer iedereen weet dat de aanbesteding van 2010 van geen kanten klopt. Er is nu bepaald dat er vroegtijdig eerder een nieuwe aanbesteding uitgeschreven moet worden. Alleen is het blijkbaar zo ingewikkeld om een goede wensenlijst op te stellen, dat de nieuwe aanbesteding uitgesteld is. Tot die tijd mag Pon/VW gewoon blijven leveren.
Hier klopt echt geen hout van; een bananenrepubliek onwaardig. Corruptie tot op het hoogste niveau. En dat zeg ik, iemand die nevernooitnie in complottheorieën gelooft. Nu wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).