• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te koop: Lotus met pk-gewichtsverhouding van ruim 1:1

Auteur: Dizono, gepost 17 augustus 2016 om 18:28 – 35 Reacties

Afbeelding Te koop: Lotus met pk-gewichtsverhouding van ruim 1:1Afbeelding Te koop: Lotus met pk-gewichtsverhouding van ruim 1:1Afbeelding Te koop: Lotus met pk-gewichtsverhouding van ruim 1:1Afbeelding Te koop: Lotus met pk-gewichtsverhouding van ruim 1:1Afbeelding Te koop: Lotus met pk-gewichtsverhouding van ruim 1:1Afbeelding Te koop: Lotus met pk-gewichtsverhouding van ruim 1:1

Lotus C-01
Hiermee own je elke lezersvraag van nicolasr.

Een goede pk-gewichtsverhouding is hét recept voor een rappe auto. Dat kun je op twee manieren oplossen: veel vermogen of weinig gewicht. Lotus-oprichter Colin Chapman was een fervent prediker van dat laatste en dat heeft heel wat lichtgewicht sportwagentjes opgeleverd. Van de eerste Lotus Seven tot aan de Elise, allemaal bieden ze een hoop fun met relatief weinig pk’s.

Ook deze Lotus doet het met relatief weinig vermogen: 200 pk. Wie kan rekenen, komt dan ook tot de conclusie dat deze Brit minder dan 200 kilo moet wegen. En dat klopt ook. Chapmans’ motto simplify, then add lightness is dermate rigoureus doorgevoerd dat een tweetal wielen het veld hebben moeten ruimen.

Zonder gekheid, je kijkt hier naar de Lotus C-01, een motorfiets dus. Het begon aanvankelijk met een design door Daniel Simon, die onder andere de futuristische auto’s uit Tron: Legacy en Oblivion ontwierp. Lotus stond niet onwelwillend tegenover het ontwerp, maar beschikte zelf niet over de benodigde kennis en kunde om een motorfiets te bouwen. Daarom werd de productie uitbesteed aan het Duitse Kodewa, tegenwoordig bekend onder de naam ByKolles Racing. Zij werkten al eerder samen met Lotus voor hun LMP2-avontuur.

Voor de aandrijving zorgt een 1195CC-Rotax v-twin, die ook in de KTM RC8R te vinden is. In de Lotus C-01 goed voor circa 200 pk, terwijl het drooggewicht van de motor 181 kilo bedraagt. Dat lage gewicht is bereikt door behalve staal ook veel titanium en carbon te gebruiken. Onder andere de kappen zijn van koolstofvezel.

De productie werd gelimiteerd tot 100 exemplaren, tegen een nieuwprijs van ca 125.000 euro. Het is overigens maar zeer de vraag of dat aantal gehaald is, deze motoren worden maar zeer zelden in het echt gespot en nauwelijks te koop aangeboden. Laten we het voor het gemak houden op ‘zeer exclusief’.

Hoewel de nieuwprijs niet mals was, lijkt de C-01 allerminst een slechte investering geweest. Binnenkort gaat dit groene monster onder de hamer en verwacht wordt dat de opbrengst tussen de 330.000 en 400.000 euro zal liggen. Daarmee is de Lotus nog een stuk waardevaster dan een Ducati Desmosedici RR.

Ook interessant!

  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Lotus, motoren, veiling

Vorig bericht: « Oeps: nieuwe Politie-Touran’s remmen vanzelf
Volgend bericht: Het is over en uit voor deze Nissan Sunny »

Lees Interacties

Reacties

  1. dutchcarguy zegt

    17 augustus 2016 om 18:33

    -edit: gaarne met meer dan één woord reageren. Of niet ;)-

    Login om te reageren
    • dutchcarguy zegt

      17 augustus 2016 om 20:27

      @dutchcarguy: excuses. Deze motor is kneitereres dik. Beter? ;)

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        17 augustus 2016 om 20:44

        @dutchcarguy: ja

        Login om te reageren
  2. jasbelle zegt

    17 augustus 2016 om 18:35

    Ben meer van auto’s, maar dit is toch pure porno op wielen!

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    17 augustus 2016 om 18:36

    Hij is wel heel gaaf.

    Login om te reageren
  4. dwersbongel zegt

    17 augustus 2016 om 18:40

    Dit is wel heel goed gelukt!

    Login om te reageren
  5. pinut187 zegt

    17 augustus 2016 om 18:43

    Mooi is ie niet, gaaf wel.
    Kende deze ook nog niet.

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      17 augustus 2016 om 18:45

      @pinut187: ik heb liever de Duc.

      Login om te reageren
      • soes750 zegt

        17 augustus 2016 om 20:07

        @pinut187: precies. De Duc is minder waarde vast. Maar 100.000x mooier. En meer rij plezier, dit kan niet fijn rijden.

        Login om te reageren
  6. rotarypowah zegt

    17 augustus 2016 om 18:46

    “Hiermee own je elke lezersvraag van nicolasr.”

    Maar tot op heden gaan die vragen over auto’s, dus is het valsspelen ipv ownen.

    Wist overigens niet dat dit ding echt in productie genomen was. Mooi is anders.

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      17 augustus 2016 om 19:41

      @rotarypowah: inderdaad, had mijn gixxer ook wel kunnen noemen..

      Login om te reageren
  7. raceface zegt

    17 augustus 2016 om 18:57

    Ziet er super dik uit !

    Login om te reageren
  8. stijnn zegt

    17 augustus 2016 om 18:57

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  9. davelepeef zegt

    17 augustus 2016 om 19:31

    LOL @ Chapman’s “moto” – mooie fout ;)

    Login om te reageren
  10. koeckenbacker zegt

    17 augustus 2016 om 19:38

    Echt supergaaf dit

    Login om te reageren
  11. robv93 zegt

    17 augustus 2016 om 20:04

    Bij deze een reactie van een woord: Prachtfiets!

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    17 augustus 2016 om 20:27

    Prachtig ding ..
    Maar zijn er inmiddels niet 1000den zelfbouw projecten die minstens net zo sexy zijn ??

    Prijs maakt em een yuppiescum apparaat ..
    Thumbs down van mij dus ..

    Login om te reageren
  13. werf76 zegt

    17 augustus 2016 om 20:41

    Dan kom je met een vraag om pk/gewicht verhouding op een AUTOblog. Dan kom je vervolgens dat een brommer ze allemaal owned…
    Beetje kansloos als je het mij vraagt. Er zijn vast brommers die deze weer owned.

    Login om te reageren
  14. Edge zegt

    17 augustus 2016 om 20:49

    Ik vind dit een van de mooiste motorfietsen ooit gemaakt. Echt jammer dat het bij een beperkte run van peperdure Lotussen is gebleven. Als het nou gewoon een volumemodel van een echte motorfietsfabrikant was, zou ik heel hard sparen/naar de dealer rennen om zo’een te kopen. Voor nu blijft het bij plaatjes kijken en hopen dat ik de Staatsloterij win.

    Login om te reageren
  15. apriliarsv zegt

    17 augustus 2016 om 21:28

    De Desmosedici RR komt alleen alweer door de GT-bocht eer dit gedrocht Strubben uit is. Wat een spuuglelijk patserding

    Login om te reageren
  16. racerx zegt

    17 augustus 2016 om 21:53

    Toch jammer dat de RC8 Niet meer gemaakt wordt, bijzonder ding vond ik dat altijd. Misschien dat KTM weer een racer gaat bouwen nu ze aan MotoGP gaan deelnemen.

    Login om te reageren
    • mcshine zegt

      17 augustus 2016 om 22:13

      @racerx: 1 ritje op de SuperDuke en je hoeft geen racer meer.. Tis niet voor niks dat er nog maar weinig racers worden verkocht. De MT-10, Z1000’s en SuperDuke’s van deze wereld zijn zoveel lekkerder dan zo’n 15 minuten polsenvreter..

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        17 augustus 2016 om 23:22

        @mcshine: doodzonde eigenlijk want in de jaren 90 waren met name de 600cc supersports relatief comfortabel. Met een CBR, FZR of ZXR is het redelijk goed te doen langere stukken te rijden.

        Login om te reageren
        • mcshine zegt

          17 augustus 2016 om 23:25

          @dizono: klopt, zelf een Thundercat gehad, die was véél minder extreem dan de R6. Maar was bijdrage lancering gewoon de 600 cc super sport.

          Login om te reageren
        • racerx zegt

          18 augustus 2016 om 08:00

          @dizono: Dat gaat nog steeds beter op een superbike dan op een streetfighter/naked. Mijn S1000RR is een prima kilometervreter, zeker sinds ik er een double bubble ruitje opgezet heb. Zadel is voor een superbike best wel dik en is goed gevormd.

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            18 augustus 2016 om 11:24

            @racerx: ik realiseer me dat ik uit enthousiasme weer eens teveel over mn brommer lul…

            Login om te reageren
            • Jochempie zegt

              18 augustus 2016 om 13:01

              @racerx: Je kunt beter over je brommer lullen dan over je lul brommen!

              Login om te reageren
      • racerx zegt

        18 augustus 2016 om 07:58

        @mcshine: Ik heb zelf een BMW S1000RR, waar ik met gemak een hele dag op kan zitten zonder centje pijn. Tegenwoordig zijn racers toch wel een stukje comfortabeler dan vroeger. Zelfs Ducati’s, vroeger notoire polsenslopers, zijn in de vorm van de 1299 en 959 tegenwoordig prima dagelijks rijdbaar. Geloof dat alleen de MV Agusta F4 nog een klassieke gestrekte zitpositie heeft.

        Voor mij niets anders dan een dikke Superbike.

        Login om te reageren
  17. supersim200 zegt

    17 augustus 2016 om 21:53

    Sex op 2 wielen

    Login om te reageren
  18. tvr1974 zegt

    17 augustus 2016 om 21:55

    Dat er imbecielen zijn die zo een bedrag betalen voor zo een gedrocht.. Mijn blade heeft ook pk/gewicht 1:1
    Dik 180pk, 172kg. Alleen dan een fatsoenlijk aërodynamica pakket dat als ik richting de 300 ga ik er niet afgeblazen wordt.. Wat moet je met 200pk als je geen aërodynamica hebt ?? Dus tja.. Dag Lotus. Hou t svp gewoon bij auto’s. Dat doen jullie een stuk beter.

    Login om te reageren
  19. mcshine zegt

    17 augustus 2016 om 22:17

    Dit is echt iets voor in de woonkamer, en niet voor in de Eifel, krijg al pijn aan mijn polsen als ik er naar kijk.

    Login om te reageren
  20. mrwheely zegt

    18 augustus 2016 om 03:38

    KTM RC twin een Rotax blok ????? Is door KTM zelf ontwikkeld en is een door ontwikkeld lc8 blok afkomstig uit de KTM Adventure waar Fabrizio Meoni de dakar mee won.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      18 augustus 2016 om 08:01

      @mrwheely: ik zat ook al te twijfelen, thx voor de bevestiging.

      Login om te reageren
  21. dappers zegt

    18 augustus 2016 om 09:36

    Niet echt het chapman motto met een fiets van 180Kg, leuk voor de persberichten, niet voor de realiteit.

    Login om te reageren
  22. justy zegt

    18 augustus 2016 om 12:09

    De één koopt een 1/18 schaalmodel van zijn/haar favoriete merk, de ander met iets meer flappen koopt dit. Je kunt met beide niet rijden. Mooi ontwerp en meteen een leuke vorm van marketing.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North