Pon blijft politie-auto’s leveren, ondanks beschuldigingen

Auteur: , 104 Reacties

Volkswagen-importeur Pon, waarmee eind 2014 het contract nog werd opgezegd vanwege beschuldigingen van corruptie, mag gewoon blijven doorleveren tegen de oude voorwaarden en prijzen.

Amarok defensie

Dat schrijft De Telegraaf vandaag, zo heeft de politie heeft onlangs 300 nieuwe Volkswagen Tourans besteld. Een order van vele miljoenen, door de woordvoerder van de politie aangeduid als ’noodzakelijke vervanging’. Op het intranet van de pliesie wordt de Touran type 3 de nieuwe landelijke standaard genoemd. Dat zet uiteraard kwaad bloed bij andere importeurs, die nog steeds hopen een kans te maken op de mega-order, naïef als ze zijn.

Het is de inkoopafdeling in ruim anderhalf jaar tijd dus niet gelukt een nieuwe aanbesteding uit te schrijven. Hoogstwaarschijnlijk is er volgend jaar nog steeds geen langjarig leveringscontract getekend. En dat jaar daarna misschien weer niet… En zo blijft Pon gewoon leveren. Volgens bronnen zal op z’n vroegst eind 2017 een nieuw contract getekend worden. Dat is drie jaar nadat de minister duidelijk maakte dat het echt anders moet.

Het korps wil er via de officiële woordvoering niet meer over kwijt dan dat de planning vertraging heeft opgelopen omdat zorgvuldigheid nu voorop staat. Op vragen over concrete data reageert de politie niet.

UPDATE: De minister van Veiligheid en Justitie gaat de Tweede Kamer inlichten over de opgelopen vertraging en de overbruggingscontracten. Naar verwachting zijn alle aanbestedingen van politievoertuigen afgerond in de zomer van 2017. De overbruggingsovereenkomsten zijn afgesloten tot 1 januari 2018. Op het moment dat een categorie aanbestedingen is afgerond, kan deze uit de overbruggingsovereenkomst gehaald worden. Er geldt een opzegtermijn van drie maanden.

Er zijn meerdere redenen voor de vertraging. Siep Eilander, directeur Inkoop bij de politie: ‘De nieuwe aanbesteding kent om te beginnen een heel andere opzet. In plaats van één grote aanbesteding voor alle denkbare politievoertuigen, zijn er circa vijftien categorieën benoemd. Zo krijgen niet alleen meer marktpartijen een kans, maar past het aanbod ook beter bij onze eisen. Een aanbieder van hondenvoertuigen zal wellicht niet het beste aanbod hebben van ME-voertuigen. Dat ondervangen wij op deze manier. Aanbestedingen organiseren voor vijftien aparte categorieën vergt echter wel meer tijd.’

Image-credits: een explosief dikke Amarok.



104 reacties

Als ze ook in een eerlijk traject winnen..
Dan weet PON gewoon hoe goed in te spelen op de behoefte van de klant.

Ik vermoed dat ze na eerder ‘valsgespeel’ nu gewoon een extra goedkoop bid hebben gedaan, stiekem ter boetedoening en compensatie.

Dat is mooi, hoe minder kosten voor auto’s, hoe meer geld voor goed personeel, blauw op straat.
@martinus: Er is nog geen nieuwe aanbesteding geweest, de auto’s worden nog steeds geleverd volgens de aanbesteding 2010. En aangezien Pon daar de enige aanbieder was, is er een vette kans dat ‘we’ teveel betalen voor al die VW’s!!
Er zitten te veel mensen aan de kant van de overheid die hier rijk van worden. Dit gaat inderdaad nog wel even duren..
@dutchcigars: Degene die hiervoor verantwoordelijk is bij de regering rijd zeker een gratis auto van Pon!
@sergio72: daar doen ze het niet voor hoor.
@rolov: er worden wel verdacht veel Nieuwe Bugatti’s geleverd in Nederland de komende tijd 🤔
@rolov: Er was bijvoorbeeld een ambtenaar, die had geen Porsche gekregen, maar daar werd om de paar maanden een nieuw model voorgereden die hij dan mocht ‘lenen’. Is al jaren bekend, wordt verder niks mee gedaan.
@henkp1: namen, bronvermelding?
@vroaaar: Rob T., kijk ook eens op de site van ftm.nl en, jawel, De Telegraaf (= niet altijd onzin).
Corruptie , nee dat bestaat niet in Nederland . Alleen in bananenrepublieken.
@rolov: Ik ben normaal gesproken best pro politiek, want we hebben het in NL verdomde goed met z’n allen, maar je hebt in dit geval volkomen gelijk… Zijn zoveel bizarre details in dit verhaal, je kan er een boek over schrijven! Een tender uitschrijven met het woord DSG erin en dan tegen andere merken zeggen: ‘tja, jullie hebben geen DSG’. Pon’s beroemde cruise schip met hoeren en champagne, de gratis auto’s voor de beslissingsnemers binnen de overheid… Man man man…
@svenska_aeroplan_ab: klopt dat dsg verhaal is echt idioot .
@Svenska_Aeroplan_AB:

Enig idee hoe goed we het zouden hebben als onze bestuurders over andere kwaliteiten dan geld verspillen zouden beschikken?
En meer lange termijn zouden denken in plaats van volledig op te gaan in de waan van de dag, debiele bestuurders die er de meest discriminerende maatregelen doordouwen zoals milieu zones om politiek correct te zijn !

Ikzelf zie Nederland steeds dieper zinken, zorg, OV, MKB, en vooral de kwaliteit van de opleidingen en de hele organisatie van het onderwijs !

Het spijt me, dood doeners als “We hebben het zo goed hier “of ‘ We leven toch in een vrij land” ik heb er heel andere ervaringen mee !
Nu zal er weer een sukkel komen die de opmerking maakt over Noord Korea of dat ik dan maar moet gaan emigreren als het me niet bevalt hier; nee we moeten hier maar alles pikken ! -omdat het toch zo goed is- !
@desjonnies: Wie zegt dat je alles maar moet accepteren? Wie?! Leg het mij nou eens een keer uit.

Dat er beslissingen genomen worden die je niet bevallen is inherent aan een democratie. Dat er dingen verbetert kunnen worden is ook een feit.

Maar zoals jij het stelt en velen anderen met je lijkt het net alsof het één en al kut is in Nederland. En dat soort uitspraken is weer de andere kant van het spectrum. De waarheid ligt ergens in het midden en dat is wat er bedoeld wordt met “we hebben het zo slecht nog niet”. Het is een nuancering aan dat ongefundeerd gelul dat je een mening noemt.
@Rick-dos: het is in Nederland het mkb tegen de politiek. De ondernemers zijn nu nog creatiever dus die winnen, maar de politiek maakt een hoop kapot.

De grote bedrijven en milieuorganisaties kunnen de politiek kopen door middel van lobby, die redden zich wel. De gewone burger is er domweg de dupe van.
@desjonnies: Daar ben ik het niet mee eens. En ik durf wel te zeggen dat ik meer kijk ‘achter de schermen’ heb dan gemiddeld. Je vergeet 1 ding: 99% van de politici zijn hoogopgeleide mensen die 80 uur in de week werken, het beste voor hebben met NL en heel veel goede dingen doen voor ons land. Maarja, die komen niet in de media… Zeker sinds dat met sociale media elke scheet wereldnieuws is, vertekend het beeld enorm omdat alleen de uitwassen in het nieuws komen. Verkoopt beter. Maar als je blijft nadenken en daar doorheen kan kijken zie je dat het allemaal reuze meevalt…
@svenska_aeroplan_ab: ik ben het vaak met je eens maar nu iets minder. Ja, ze pretenderen dat ze er voor het land zitten. Ja, ze werken idd 80 uur per week, maar de meesten zijn compleet wereldvreemd. Als de verkiezingstijd is aangebroken beloven ze van alles en als ze op jet pluche zitten dan zijn ze een hoop beloftes vergeten.
@rufctr01: dat is die 1% waar ik het over heb… Er zijn 1.060.000 mensen die bij de diverse overheden (nationaal, provinciaal en lokaal) werken. Jij hebt het over 4 of 5 mensen…
@svenska_aeroplan_ab: Pro politiek, come on! Ga politicologie studeerden en je kom er achter dat die figuren puur voor hun zelf daar zitten. Onder de noemer van ‘compromissen’ en ‘democratie’ wordt de gehele boel bij elkaar gelogen. “House of Cards” only in ‘Murica? Dacht het niet. Dus open echt je ogen aub.

(Excuses, maar pro-politiek figuren vindt ik zo blind als een mol)

OT: Leuke order voor PON. Met name het onderhoud zal hem veel opleveren.
@svenska_aeroplan_ab: ze mogen niet eens een voorkeur eisen, dat is tegen de regels dus zowiezo al niet geldig. Ze mogen wel een automaat eisen maar geen DSG
@730ld: precies, en toch is dat gebeurt, daar gaat dit hele verhaal over…
@svenska_aeroplan_ab: waar is die boot met hoeren? Focussen jongens!!
@Svenska_Aeroplan_AB: luchtmacht heeft het precies zo gedaan met de Joint Shit Fighter….alles zo geformuleerd dat alleen dat toestel aan de eisen kon voldoen. Puur om de schijn op te houden mocht er nog een ander vliegtuig meedoen
@rolov: idd! Laat staan dat ze moeite doen om snel stappen te ondernemen. Eerst komt er een intern onderzoek. Daarna wellicht een parlementaire enquete en dan zijn we inmiddels 6 jaar verder. En uiteindelijk kopen ze Skoda’s.
@supra1981: een Yeti 2.0 met automaat…..dus ook dsg😄
Boeiend, amarok is toch prima…als de politie tevreden is met hun tourans laat ze lekker. Maakt de touran zelf ook een stuk meer badass. Welke autos moeten ze anders nemen?
@noreplacementfordisplacement:
Een Alfa 159, autoblog politie advies.
@faalhaas: gekkigheid natuurlijk, maar zelfs een Giulia is een stukje goedkoper dan een vergelijkbare Touran. Hopelijk heeft de Alfa-importeur in de toekomst meer geluk.
@faalhaas: Een vloot oude Crown Vics opkopen!!!! :D
@noreplacementfordisplacement: er zijn best wel wat alternatieven. Ook als je bij Pon blijft kun je bijvoorbeeld een Leon ST of Octavia RS met 184 pk diesel en DSG krijgen, die zijn sneller, goedkoper en ogen een heel stuk stoerder dan de toch wat sullige Touran.
@knipperlichtje: Inderdaad! Hier in België rijdt de politie in onopvallende Octavia RS’en en ik moet toegeven dat het er best wel dik uit ziet..
@e270cdi: Vergelijk nou niet een onopvallende auto met een opvallende auto. Wereld van verschil.
@werf76: Ik zie dat u de keuze voor VW met hart en ziel verdedigt. Werkt u misschien bij de politie? Maar goed, ik denk niet dat u mijn punt snapt. Ik haak in op de reactie van knipperlichtje. Voor de prijs van een redelijk trage Touran kan je ook een snellere station kopen die 1. Hetzelfde kost 2. Qua ruimte gelijkwaardig is 3. Sneller 4. Het boezemt iets meer angst in 5. Je blijft nog bij VAG als je persé bij baas Pon wilt/moet blijven.. Enige nadeel lijkt me alleen dat het onderhoud iets duurder is.
@noreplacementfordisplacement: bij Defensie al best wel vaak kapot gegaan!
@rufctr01: Bij defensie gewoon hilux aanschaffen, rijden ze hetzelfde materieel als de terroristen. Die zijn er in ieder geval wel blij mee
@noreplacementfordisplacement: Aah, denk jij zo over corruptie. Verfrissend, wel.
Volkswagen is natuurlijk niet populair onder de reaguurders van Autoblog, toch denk ik dat Volkswagens toch wel de beste keuze zijn voor het Nederlandse politiekorps. Qua bediening is het doodeenvoudig, alles zit waar je het verwacht (al helemaal als je een ander VAG-product gewend bent) en ze zijn redelijk representatief. Zou de politie in Dacia’s gaan rijden neemt niemand ze serieus, in een Mercedes zal iedereen klagen over “onze belastingcenten”.
@volvov70: terwijl er echt wel goedkopere en betere auto’s te vinden zijn.
Waarom moet het alleen maar VW zijn? De laatste jaren zijn er al genoeg bewijzen dat de auto’s flink onder de maat zijn. En laten we eerlijk zijn, zo goedkoop zijn de VW’s ook echt niet.
Jan Lul met een oudere diesel mag niet in bepaalde binnensteden komen en de handhavers tuffen daar gewoon rond met hun sjoemeldiesels.
@volvov70: Ford? Stuurt ook nog eens beter.
@ThomasBol: Maar met een B-Max verlies je echt al je geloofwaardigheid…
@awesome: Nee, met een Polo of een Touran straal je iets uit….
@awesome: en die geloofwaardigheid is vw niet allang kwijt?
@awesome: https://www.ford.com/fordpoliceinterceptor/

Stukken vlotter dan een Touran, 250 tot 300pk afhankelijk van de motor, 4wd en volledig ingericht op politiegebruik. Lijkt mij een veel betere optie. En de uitstraling is ook wel ok dacht ik.
@MrSkyline: ja dat zou wat zijn ja. Mag van mij zo komen. Alleen dan begint Nederland steeds meer op de VS te lijken krijg je dan als commentaar.
@volvov70:
Gelukkig zitten er tussen Dacia en Mercedes nog heel veel merken die een meer dan prima alternatief kunnen bieden, Merken die danzij een door PON gemanipuleerde aanbesteding buitenspel zijn gezet.
Alleen daarom zou PON voor de komende 10 jaar op de zwarte lijst moeten.
Dan heb ik het nog maar niet over alle ander schandalen waar een vaag luchtje aan kleeft.

Nee, VW draagt een flinke steen bij aan het verder ongeloofwaardig maken van onze Hermandad.
@plukvandepetteflat1: Ja het is echt de schuld van alle 55.000 medewerkers…
Klets toch geen onzin man met je geloofwaardigheid van de hermandad.
@werf76:
Begrijpend lezen is niet echt je ding hè.
Alles wat je niet welgevallig is uit zijn verband trekken is meer jou ding.
Morgen weer bij PON aan de slag?
@volvov70:
Je kent de voorwaarden niet waartegen PON mag leveren. Enkel als je inkijk hebt in de volledige aanbesteding, kun je concluderen of Volkswagen de beste keus is.

En er is inmiddels genoeg naar buiten gekomen waardoor er op z’n minst serieuze twijfels kunnen worden gezet over het gunnen van de opdracht aan PON.
@volvov70: Volkswagen beste keus? Als de politie leiding voor ’n Japanner was gegaan dan hadden ze al die tijd slechts regulier onderhoud gehad…Weg blijven bij die Duitse rommel.
Pon heeft overal een dikke vinger in de pap. Je kunt een aanbesteding zo schrijven dat alleen VW in aanmerking komt.
En laten we wel zijn, het is een verschrikkelijk arrogant bedrijf die al heel wat klanten in de kou heeft laten staan en niet thuis is met garanties. (Extreem hoog olieverbruik en de distributiekettingen)
Maar ja, er zijn hele volksstammen die denken dat ze het beste van het beste kopen als ze in een VW rijden😂
Hoppa 300 trage opa hokken met hoge instap erbij!! Hoeven de ramkrakers zich voorlopig geen zorgen te maken
@kennone: omdat er een handjevol ramkrakers is moet het hele politiekorps in vergelijkbare auto’s gaan rijden? Er moeten gewoon weer 5 politie Porsches komen en bij zo’n megadeal met PON/VAG hadden die gewoon in de onderhandelingen meegenomen kunnen worden.
@kennone: je kan beter twee auto’s een kilometer verderop hebben staan dan één politieporsche erachter ;-)
@kennone: Hoe had jij het gezien dan? Dat de politie gelijkwaardige auto’s zouden moeten hebben qua niveau van AMG/M/S/RS. Hoe had je dat gezien van het belastinggeld?
En wat moet de politie in godsnaam met zulke auto’s binnen de bebouwde kom?
Hoe had je gedacht hoe zoiets over drempels moet?
Een en al lulkoek van jou.
@werf76: Hoe ik dat zie met belasting geld? Gewoon afrekenen en under achieving/links stemmend NL lekker laten huilen.

Gekkigheid, een paar potente auto’s bij het KLPD zou mijns inziens niet verkeerd zijn.
@racerx: http://www.autoblog.nl/klpd-koopt-snelle-volvos-voor-highspeed-boevenjacht
Overigens rijden er genoeg potente undercover auto’s rond.
@torsen: ook fords 😊
Man man man stelletje corrupte laaielichters.
Typisch politie (en ook wel de rest van de overheid, maar de politie spant echt de kroon).

Mega bureaucratisch, totaal niet transparant en echte leiding ontbreekt. En zo wordt er gigantisch veel geld verspilt. Om je voor kapot te schamen.

P.S. Ik heb het dan niet over oom agent! Die gasten doen goed werk.
Het wordt tijd dat het politie wagenpark naar milieu vriendelijke auto’s gaat, inplaats van die vervuilende Diesels.
Voor in steden is een elektrische Politie auto zoals een BMW i3 prima.
Voor Buiten de stad zou de nieuwe Tesla model 3 prima voldoen.
@HZW: Die elektrische auto’s zijn nog veel te duur hiervoor. Vergeet niet dat de belastingvoordelen voor de overheid geen rol spelen, dus voor zo’n i3 kunnen ze ook 4 golfjes kopen.
@Mairsil: een i3 kost echt geen 120.000 euro. Ern kale Golf Diesel gaat ook richting de 30.000 euro.
@rufctr01: http://www.volkswagen.nl/modellen/golf/prijzen
18.000 voor de goedkoopste TDI, 22.000 voor een 2.0 TDI met DSG als je de belasting-vinkjes uitzet.
“4 golfjes” is natuurlijk overdreven, een i3 met range-extender is 33.000, maar een i3 is natuurlijk ook volstrekt ongeschikt. Ik zie ze al proberen een arrestant door die mini-achterdeurtjes te duwen. Een golf GTE komt dan nog dichterbij, en die kost ongeveer hetzelfde (de volledig elektrische versie is geen optie met de kilometers die de politievoertuigen dagelijks maken).
Maar die 50% extra budget voor het wagenpark zie ik momenteel toch liever besteed aan het personeel op straat, het blijft een smak extra geld voor een marginaal milieudoel.
@HZW: Ppff nog zo een. Met de Tourans wordt in drie jaar tijd tegen de 150.000 km gereden. De auto’s blijven 24/7 rijden. Gaat erg goed lukken met een i3…
De diesels zijn zuinig en snel genoeg voor het werk.
@HZW: ik wordt al onpasselijk bij het idee dat mijn belasting euro’s uitgegeven worden aan i3’s.
@HZW: de nieuwe Tesla 3??? Hahahaha!!! Komisch. Die is er nog lang niet en met het Tesla nieuws van de afgelopen dagen komt die er ook niet…
@HZW: Wat denk je dat er van de range overblijft zodra alle electronica er in ligt. Dat houdt niet op bij een Lampje en een toetertje he. Bovendien moet er enorm veel apparatuur etc mee wat voor extra gewicht zorgt. Wellicht zou het in de stad nog wel kunnen maar zelfs dan denk ik dat je te kort komt qua range. En qua ruimte denk ik ook. Zo’n MPV is gewoon handig als je mensen moet ‘assisteren’ met instappen. En veel gangbaarder qua onderdelen voorziening etc. Wellicht dat het in de toekomst gemeengoed wordt maar voorlopig nog niet vrees ik. Hoeft van mij ook echt geen VW te zijn. Zowel Opel als Ford leveren alles wat ze nodig hebben (om er eens 2 te noemen).
@HZW: serious een i3 over uitstraling gesproken. Ik begrijp je punt heus wel maar dan kunnen ze beter een leaf nemen die heeft toch wat meer ruimte en gaat iets minder vaak stuk.
Ach en ergens past het ook wel weer bij elkaar, alle betrokken partijen blijken onbetrouwbaar. PON, aanbesteders van de politie, waarschijnlijk ook de directie van VW.

Maar vergeet vooral niet de Volkswagens zelf. Hoe je het ook wendt of keert, die Duitse degelijkheid is bij VAG al jaren vergane glorie.
Snap sowieso niet waarom het allemaal bij het zelfde merk vandaan moet komen… En die tourans rijden nou niet zo lekker…
@flik2punt0: De Tourans rijden prima. Wegligging erg voorspelbaar. Gaat voor binnen de bebouwde kom hard genoeg.
@werf76: alleen al hier in de stad ligt er minstens 1 per jaar op de kop, gewoon in de bebouwde kom na een bocht… Bovendien zijn vering en demping niet aangepast op de honderden extra kilo’s die zijn toegevoegd. Kortom, en al redelijk belabberd rijdende auto is nog slechter gemaakt. Als ze alleen al een nieuw setje van Reiger suspension zouden toevoegen aan die hokken zou de wegligging er enorm op vooruit gaan.
“Dat schrijft De Telegraaf vandaag” – hier stopte ik met lezen.
Alles over dieselgate is bij autoblog breed uitgemeten. Uiteraard in het nadeel van VW. Nu weer een verdachtmaking naar Pon. Ondertussen wat sluikreclames voor Renault. Jonges, zijn jullie nog wel onafhankelijk?
@550maranello: Sinds wanneer dient een blog onafhankelijk (of objectief) te zijn?
@550maranello: Wat een onzin! Dieselgate heeft VW zelf veroorzaakt. Politieaanbesteding ís gewoon niet eerlijk gegaan, is wel effe iets meer dan alleen maar verdachtmaking. Sluikreclame van Renault? Gewoon betaalde content. Wel vind ik dat er veel vagberichten staan op Autoblog, dus misschien zijn ze wel pro-vag??
@henkp1: Ja, ze kunnen dit bijna beter VAG-blog noemen.
Wat een sensatiebelust, slecht onderzocht en bovendien feitelijk onjuist artikeltje. Klakkeloos overschrijven van een berichtje uit de Telegraaf, terwijl één blik op TenderNed – waar alle Europese aanbestedingen gepubliceerd worden – al duidelijk had gemaakt dat het niet klopt.

Dat de politie nog steeds voertuigen bestelt bij Pom is oud nieuws. Dat is al maanden bekend. Ook het genoemde intranetbericht is al weken oud. Zo lang de nieuwe aanbesteding niet is afgerond zal men VW’s blijven bestellen en dat is vrij logisch: de politie heeft nou eenmaal voertuigen nodig. Dan klinkt 300 veel, maar zet dat eens af tegen het totaal aantal auto’s dat de politie heeft (hoort bij de grootste eigenaren van Nederland, de leasemaatschappijen buiten beschouwing gelaten) en de gemiddelde (door het gebruik vrij korte) levensduur van een politieauto.

En hoe zit dat dan met die nieuwe aanbesteding? Nou, de kritiek op de vorige aanbesteding was met name dat feitelijk alleen VW kans maakte, doordat een inschrijver alle mogelijke voertuigen moest kunnen leveren. BMW kon bijv. niet meedoen, want die hebben geen busjes. Door de opgestelde criteria viel eigenlijk iedereen af, behalve VW. Om dat beter te doen is de nieuwe aanbesteding opgesplitst in onderdelen. Dus niet meer per se alles van één merk. Bovendien wordt er een marktconsultatie gehouden, waarbij de politie haar ideeën bekend heeft gemaakt over de nieuwe aanbesteding en waarbij leveranciers daarop kunnen reageren. Dit om te zorgen dat eventuele stomme dingen er al in het voortraject uit gehaald kunnen worden en dat de feitelijke aanbesteding straks vlekkeloos verloopt. Die marktconsultatie is – volgens Tenderned – in februari gestart voor de basis politievoertuigen (de huidige tourans) en de hondenvoertuigen.
@donvincenzo: Beetje slecht dit @autoblog. Hier voor het autonieuws komen en dan moet @donvincenzo uitleggen hoe het echt zit…

Tip: Minder Telegraaf en meer zelf kritisch onderzoek doen. En blijf van die biertap af goeverdoeme..
@donvincenzo: hmm dat klinkt als een logisch verhaal
@donvincenzo: werkzaam bij PON? Niet zo in de verdediging schieten!

Mijns ziens is het het eerlijkst als de Politie diverse merken heeft rijden. 1 budget waar je verschillende merken/modellen in kan laten rijden.
Je kan gerust een Dacia gebruiken om een verkeers overtreder naar het politieburo te brengen. Dat hoeft echt niet met een dure Transporter!
@mastemaker: Misschien kun je je beter beperken tot het kijken van plaatjes als lezen je zo slecht af gaat.

Nergens in zijn hele bericht staat ook maar iets wat in het voordeel is van Pon, VW of de vorige aanbesteding. Donvincenzo geeft alleen kritiek op de inhoud van het artikel.
@torsen: glaasje azijn?

Doordat die aanbestedingen van de politie geschreven zijn door PON medewerkers (denk ik zeker te weten, geen feit natuurlijk *ahum*) weten ze exact wat ze morten noteren, exact hetzelfde als de verplichting van DSG transmissie.

Mijn excuses aan @dizono als hij niet bij pon werkt natuurlijk, maar ambtenaar is hij zekers wel 😉
@mastemaker: @donvicenzo moet dat zijn natuurlijk (waar blijft de editfunctie?)
@mastemaker: Leuke theorie. Maar wat heeft dat te maken met de reactie van @donvincenzo ?
@donvincenzo: Nou, dat is niet helemaal correct. Er waren/zijn meerdere fabrikanten die het totale pakket konden/kunnen leveren, zoals Ford, Mercedes, Nissan, Opel, Renault, Peugeot enz. De crux zat hem jn het feit dat de leveranciers van de auto’s, de auto’s in eigen huis moesten aanpassen (zeg maar zwaailicht en sirene erop en nog wat dingetjes); en laat Pon nou net kort voor de aanbesteding een inbouwbedrijfje overgenomen hebben, waardoor Pon de enige was die de aanpassingen in eigen beheer kon doen. Een eis die niet relevant is, want voor de uiteindelijke politieauto maakt het geen zak uit wie het zwaailicht erop schroeft, als het maar goed wordt gedaan.
@henkp1: Dat element speelde inderdaad ook mee. Ze hoefden de ombouw echter niet in eigen beheer te doen. Ze moesten wel kant-en-klare auto’s leveren, maar dat kun je ook doen door een samenwerkingsverband aan te gaan met een gespecialiseerd bedrijf. Dat de politie de auto’s ‘turn key’ afgeleverd wilde krijgen was bovendien al algemeen bekend in de markt, lang voordat de aanbesteding van start ging. Pon heeft zich daar kennelijk op ingesteld door een dergelijk bedrijf over te nemen.

De vorige aanbesteding is uitgebreid onderzocht door de Commissie Schouten Telgen. Het onderzoeksrapport kun je gewoon downloaden, als je even googlet. De conclusie is dat er in die aanbesteding strikt genomen niks fout is gedaan door de politie, maar dat er wel diverse onhandige keuzes zijn gemaakt. Dit is er daar eentje van. Je zou immers kunnen denken dat andere leveranciers net zo goed hierop in hadden kunnen spelen, maar die hebben over het algemeen minder bewegingsvrijheid, omdat ze vaak een verlengstuk zijn van het moederbedrijf, terwijl Pon een zelfstandige onderneming is die zijn eigen keuzes kan maken.
@donvincenzo: Nee, het staat wel degelijk in de eisen dat de ombouw door de leverancier zelf gedaan moet worden. Samenwerking tussen een leverancier en een inbouwbedrijf lijkt mij juist ook heel aanvaardbaar, maar dat is dus uitgesloten.

Ik ken het rapport al langer, daarin staat dat de aanbestedingsprocedures correct zijn verlopen. Er wordt verder niet naar gekeken of het opstellen van het eisenpakket rechtsgeldig is gedaan.
@henkp1: Het is in aanbestedingsland vrijwel altijd zo dat ‘de leverancier’ niet één firma hoeft te zijn. Je kon dus ook inschrijven als consortium, of met een ‘onderaannemer’. In het rapport wordt daar ook expliciet op ingegaan. Er staat dat diverse inbouwbedrijven hebben geprobeerd een samenwerkingsverband aan te gaan met importeurs, maar dat dit vaak op problemen stuitte bij de importeurs vanwege de eerder genoemde reden (geen zelfstandige bedrijven, weinig bewegingsvrijheid).
Dit is wel een mooie voor @willeme: autoblog aankoopadvies, de beste alternatieven voor een Touran, Amarok, Golf etc.
Typerend dit. Tik een comment dat de overheid onbetrouwbaar is en dat het allemaal graaiers zijn en je krijgt een shitload aan plusjes. Tik echter een comment die uitlegt hoe de vork echt in de steel zit @donvincenzo en niemand leest het of wil het niet accepteren.

En dan maar naar een ander wijzen dat het hier een bananenrepubliek/Noord Korea is, maar blijf vooral de Telegraaf/Geenstijl kritiekloos volgen…
Ellendige PON. Criminelen zijn het die van mij de komende 20 jaar niet meer mogen inschrijven op deze aanbesteding. Alles is PON gerelateerd. Zelfs de lichtbak/zwaailampen is ergens PON. Bah. Zo kan ik ook bij de rijkste familie van Nederland horen. De inkoopafdeling hoeft de aanbesteding alleen maar een paar kavels aan te passen, meer niet. Lamballen daar bij de overheid. En niemand die het opmerkt. Ik wil ook wel zo’n baan. Waar je alles kan doen en laten wat je wil. Als men de Touran 2.0 DSG gaat aanschaffen is dat een E label…. Maar er zal wel ergens in de aambesteding staan dat men minimaal 2.0 TDI met automaat wil en minimaal 150pk en mpv. Dan komt er geen ander merk in aanmerking, zelfs geen Ford Grande C-Max. En een BMW 218dA Gran Tourer? Wat gek dat je niks meer hoort over de aanbesteding en het onderzoek bij PON. Dit zaakje stinkt nog steeds
@730ld:
Onderbuik reactie dit. Want het staat er dus niet in. Als ik de technische eisen uit het huidige plan van eisen even vluchtig door de autoweekfilter heen haal, krijg ik 71 verschillende auto’s……..
Ik zie toch regelmatig nieuwe sprinters of Masters in volledige politie uitvoering voorbij rijden. Is het per regio ook niet anders geregeld? Want je hoort nooit iets over de ambulance. Die alleen maar Sprinters rijdt.
@dailydriver: ook veel Transporters als ambulance in het noorden dus dat klopt pertinent niet
@remcott: dan zou dat dus per regio wellicht verschillen. In het Noorden kom ik niet zo heel vaak. Alleen voor zakelijke doeleinden.
Als er dan straks een nieuwe aanbesteding is geschreven waar andere importeurs aan mee kunnen doen, moet je nog maar hopen dat ze een goed team hebben om te in te schrijven. Je kunt als importeur wel de juiste auto’s kunnen leveren maar een slechte inschrijving kan je de deal kosten. En laat Pon daar, uiteraard, erg goed in zijn…
@dwersbongel: Nee, Pon is goed in het omkopen van betreffende functionarissen en hen onredelijke eisen in het bestek op te laten nemen.
We hebben het heel goed in Nederland en, zeker in vergelijking met de meeste andere landen, is het hier prima wonen. Het is echter een illusie te denken dat corruptie hier niet voorkomt en dat iedereen integer is. Zo ook bij onze overheden. Zo’n Teevendeal klopt natuurlijk niets van, een minister die kosten wat het kost een wetsvoorstel er doorheen dwingt ondanks dat 1e en 2e kamer tegen zijn, klopt ook niet. En ook deze aanbesteding politievoertuigen rammelt aan alle kanten en toont Nederland op z’n smalst. Iedereen die hier ook maar een beetje verantwoordelijk aan is, van minister, staatssecretaris, betrokken ambtenaren tot openbare aanklager en kamerleden, moet zich kapot schamen!

Ik ben sowieso geen fan van het VW-bedrijf, want dat vind ik ook een waardeloze organisatie (ik heb op zich niets/weinig tegen de auto’s) en dit soort acties dwingen mij ertoe om de Ponclub zoveel als ik kan te boycotten. Voor wat het waard is natuurlijk, want im m’n eentje haal ik niks uit. Nu nog een manier verzinnen hoe de verantwoordelijken bij de overheid de goede kant op gestuurd kunnen worden.
@henkp1: amen +1
Wat doet nou een defensie Amarok bij een verhaal over politieauto´s????
@avdb: Niets, behalve dan dat Pon daar ook van omkoperij wordt verdacht.
chiquita banana tijd. Leve de banaan Touranpolitiek! We zijn zo vrij als de corruptie zelf. Heerlijk toch, wat willen we nog meer? Er is toch geen bal aan als je netjes en fatsoenlijk bent? Alles overboord, pakken wat je pakken kunt en na mij de zonvloed, zo heurt het en gaat het toch al sinds mensenheugenis?. Waar doen we nou moeilijk om?. En natuurlijk wel als window-dressing de schone schijn ophouden, niet vergeten, anders ga je zelf overboord. Was laatst die politie baas niet de laan uitgestuurd?, matige window-dresser waarschijnlijk.
Wat zou het mooi zijn als de politie rond ging rijden in de Gulia

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).