Officieel: Alfa Romeo 4C doet rondje ‘Ring in 8:04 [updated]

Auteur: , 68 Reacties

We hadden al het gerucht opgevangen dat een Alfa Romeo 4C een rondje Nurburgring had afgelegd in 8 minuten en vier seconden, maar het is nu officieel bevestigd. De Italiaanse fabrikant spreekt zelfs over een heuse recordtijd.

Een witte 4C voorzien van de nodige zwarte tape heeft op 12 september met journalist en ‘Ring expert Horst von Saurma achter het stuur deze tijd neergezet op de Groene Hel.

Volgens Alfa Romeo is dit een recordtijd voor auto’s met motoren t/m 250 pk. Tijdens de recordpoging was de 4C voorzien van speciale Pirelli P Zero Trofeo banden. Die banden zijn ook geschikt voor straatgebruik.

Een Alfa Romeo 4C kan in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en deceleraties tot wel 1.2 g en laterale acceleraties van meer dan 1.1 g zijn mogelijk.

Update 15:15 – De eerste video is hier, bekijk hem op Alfajunk!



68 reacties

Een heuse recordtijd ja.

Als ik een rondje ga rijden met fietsendrager. Haal ik waarschijnlijk ook het record voor auto’s met fietsendrager
@melkkoe: waar wacht je dan op? Niet zo zeuren
Kwestie van afwachten tot de 1e koppakking vervangen moet worden!
@crew: U heeft kennis van thermodynamische problemen met deze gloednieuwe motor waarvan de eerste klant nog wacht op uitlevering?
@heidekonijn:

Wat heeft een probleem met de koppaking met thermodynamica te maken?
@Hupke: Een motor met een thermodynamiek waarbij het deel onder de pakking veel meer kans heeft op opwarming en dus -relatieve- uitzetting dan het deel boven de pakking heeft grotere kans op het scheuren van die pakking. Kort gesteld en zonder rekening te houden met andere factoren zoals het materiaal van de pakking -carbongehalte van het staal e.d.- koelkanalen e.d. Mogelijk wist bovenstaande hier meer van dus dacht ik : ik vraag het even. Zo is het me toch steeds uitgelegd. Vanwaar de vraag?
@heidekonijn:

Mijn vraag springt voort uit ergernis aan foutief semi-geleerd woordgebruik. Tenzij ik me heel zwaar vergis gaat het helemaal niet om thermodynamica. (In zekere zin is alles uiteraard terug brengen op thermodynamica, maar in alle eerlijkheid daarop doelde u niet.)

Het voorbeeld dat u geeft is eerder een mechanisch, materiaalkundig of zo u wilt een thermomechanisch probleem.

Er zijn legio oorzaken voor falende koppakkingen maar verschillende temperaturen tussen motordelen zijn er geen van, verschillende uitzetcoëfficiënten daarentegen…
@Hupke: Ik snap de ergernis aan foutief semi-geleerd woordgebruik. Dat is idd zeer ergelijk vooral als het verkeerd gebruikt wordt. U vergist zich in dit geval helaas heel zwaar want het gaat in deze context weldegelijk om thermodynamica. Dit is per definitie het via een grensvlak mechanische arbeid en warmte uitwissellen met de omgeving. Welk beter voorbeeld is er dan een automotor en de gedraging van verschillende onderdelen oiv van warmte? En dat is geen toeval, gezien thermodynamica zijn grootste toepassing kende in eerst stoom- en daarna verbrandingsmotoren.

En het ging me dus inderdaad om met overdreven technische bewoordingen het op zijn plaats zetten van een comment dat nergens op sloeg. Zoals blijkbaar toch wel een paar mensen doorhadden en konden plaatsen.

Omgekeerd zou kunnen gesteld worden dat jou reactie op de mijne best wel betweterig “semi-geleerd” woordgebruik is, nee?
@heidekonijn:

“de gedraging van verschillende onderdelen oiv van warmte” valt dus niet onder de thermodynamica. Hoeveel kinetische, thermische energie ze krijgen van het proces is thermodynamica, hoe de energie zich doorheen de verschillende onderdelen verplaats is thermodynamica. Wat die onderdelen doen als gevolg daarvan valt er niet onder.
-> fallende koppakking ≠ thermodynamica
@Hupke: Ik hoop dat je of erg jong bent, of in het echte leven anders in elkaar zit.
@heidekonijn: wat heeft uw reactie met zijn sarcasme te maken?
@dutchiehd: Muhh.. geen idee?
Ik vraag me altijd af of fabrikanten bij dergelijke recordpogingen niet stiekem net wat meer
PK’s uit het motorblok peuteren dan dat het verkoopsmodel in werkelijkheid heeft
@shrike: Dat vraag ik me al af sinds die Datsun Group C tijden neerzet op straatrubber.
tijd interesseert me niet zou hem gewoon erg graag willen….
Wat t is met dit ding is een beetje wat het is bij Alfa. Op het moment ze relatief betaalbare auto’s maken, gezien hun klasse; dan vinden we het wel prima. Zat mensen hebben een 156 en 159 gehad, je ziet genoeg Mito’s en Guilietta’s rondrijden en ik vind het pracht bakken. Die Brera & Brera cabrio (of Spider, hoe ze m ook noenem): we nemen de nadelen voor lief en ik vind ze nog best goed geprijsd.

En nu komen ze met een upper premium light weight ding. Verneuken de koplampen (ok dat ter zijde) en zetten dat ding veel te hoog in de markt. Allemaal marketing met beste van dit, snelste zo, bla bla bla.

Ja, we snappen dat ze bij Fiat & consorten het ietsje anders moeten doen omdat het oude niet meer werkte. Maar deze lijn accepteren we niet….
@gregorius: Die koplampen zitten onder de camouflage vermoed ik.
@pvanderw: nee de koplampen zijn gewoon zonder kap en in wat carbon gepropt, lelijkste koplampen ooit naar mijn mening
@wolfssjrd: Dan hebben ze het model daar inderdaad geen goed mee gedaan..
@gregorius: we…??
@gregorius:
Maar deze lijn accepteren we niet?
Spreek voor uw zelf a.u.b.
Ik vind het een prima geprijsde sportwagen, probeer voor die 60K maar eens een serieuzer apparaat te kopen. en dan niet met 2de hands rommel aankomen.
Van die tijd kan trouwens (met fatsoenlijk straatrubber) best nog wel een hap af. Ik ben niet echt kapot van Pirelli’s onder lichte sportwagens.
@tupperware: ik koop liever een megane RS met 265pk die net ietsjes langer over de ring doet dan de alfa.. Of twee..
@tupperware: De nissan 370z. Is redelijk betaalbaar voor wat hij levert.
Mensen die het kunnen weten geven aan dat dit aan de trage kant is. Ondertussen duiken er filmpjes op youtube op waarbij de 4c net snellere prestaties neerzet, meer bepaald een 0-100 van 4.17s.
Ondertussen gaat het gerucht dat er een snellere versie komt, maar met maar een paar pk meer.
Zou het kunnen dat dit een met opzet trage tijd is om straks uit te kunnen pakken met een pak snellere voor de duurdere versie?
@heidekonijn: Relatief lange stukken en weinig echte power zijn altijd een nadelige combo. De 4C is niet voor (dit soort) circuits…

Eigenlijk is de 4C maar goed in 1 ding. Foute Italiaanse mannetjes met net te veel goud om hun nek hitsig gedrag laten vertonen in de hoop zo een vrouw te scoren.
@911GT2:
Sorry, die hebben allemaal net een Porsche gekocht.
@heidekonijn: aangezien het geen Duitse auto is moet je ook rekening houden met een tegenvallende tijd als vond Saurma rijdt. 5sec sneller is vast wel mogelijk met een echte topper achter het stuur. Laat ze een F430 coureur proberen die de vln 24 daar heeft gereden… ik voorspel een sub 8min. De snellere versie komt en ook andere koplampen alleen wanneer da’s Italiaanse koffiedik staren.
@w0o0dy: Mja, maar Alfa is blijkbaar in zijn nopjes met de tijd terwijl het me toch ook noiet weer zo’n klapper lijkt – alhoewel sneller dan een R8, moeha.
Ziedet dat die Pirelli P Zero Trofeo goeie banden zijn! Ik heb al meerdere sets versleten.
@toroloco: maar blijkbaar wel slijtgevoelig…
Ik snap heel die hype rond de Nordschleife niet. Ja ik kom er graag om wat auto’s te kijken, maar de rondetijd zal me een worst zijn.

Of zou er daadwerkelijk iemand bij de dealer zeggen: Sorry, hele mooie auto, maar ik wil er eigenlijk een die in maximaal 8:03,5 rond de Nordschleife kan, houdoe!
@motoragent: Helemaal mee eens. Eigenlijk zegt een 0-200 meer over de funfactor dan een ‘ring tijd. Om maar iets te noemen.
@heidekonijn: Cijfers zeggen helemaal niets over de funfactor. Het enige cijfer dat je enigszins in verband kunt brengen met rijplezier is het gewicht.
@motoragent: Klopt eigenlijk wel. Er zijn idd rappe auto’s die zeer niet fun zijn.
@motoragent: exact een 205 GTI is niet het snelst. De funfactor is enorm.
@xiran: Mijn 106 Rallye ook zeker niet, maar ik weet zeker dat ik in mijn leven nooit meer een auto ga vinden die meer fun bied dat mijn 106’je (of een ander snel Peugeot’je inderdaad)
@motoragent: zie het als een goede lijn op de cv van een sportwagen. Voor deze Alfa spreekt t, voor een Mégane station niet… Er zullen maar weinig mensen op de ring rijden met t ding, maar het hoort bij het karakter!
@motoragent: Same here, doe ook regelmatig track-days en de Nordschleife, die ronde tijden boeien mij niet, ik ga alleen voor de fun. In bed moet ik wel presteren!
@motoragent:
Heb nooit het nut ervan ingezien en lijkt me totaal geen verkoopargument.
Net nieuw en nu al met plakband aan elkaar moeten plakken. Klinkt als een echte Alfa!
@911GT2: net als je smaak is ook je humor Duits, lees niet boeiend.
@w0o0dy: Feiten zijn geen humor!
@911GT2: tja, je inschattingsvermogen op het vlak humor is al net zo belabberd als op het onderdeel feiten. Ik hou deze “discussie” verder voor gezien, komt toch niets positiefs uit voort.
@w0o0dy:
Beste Woody ik heb 2 keer een 911 gehad.
! bronskleurige smalle 2.7 en zo’n 3.0 liter Carrera luchtgekoelde die net de goeie was met de goede versnellingsbak.
En 1 keer op een Porsche meeting geweest.
80% mannen van mijn leeftijd en 80% daarvan waren gewoon zuurpruimen zonder humor.
Ik zal nooit meer een Porsche kopen.
Nu benik ooit 1 eer op een MG meeting geweest waar mannenin drollenvangers liepen (plusfour heet dat geloof ik) en ook dat had iets weg van een open inrichting.
Maar ze waren niet gevaarlijk.
Het leukste was toenmijn maat met zijn rally kanon Groep B MG metro werd uitgenodigd door de -hij bestaat ECHT- de MG Austin Metro club.
Er was ook een Jaguar meeting. bezig ophetzelfde grasveld cq terrein.
Toen mijn maat met mij als co-driver een demo gaf, van wat zo’n Groep B kanon allemaal kan doen , vlogen er stofwolken, graspollen en stukken terrein door de lucht die allemaal bij de thee drinkende, barbecuende en chique doende Jaaaaaaag owners club landden.
We hebben moeten vluchten voor ons leven, maar we hadden het allerbeste vluchtmateriaal bij ons de 6R4
En dat is de enige keer dat ik heb zitten schaterlachen bij een stel sneuneuzen die zich verbonden voelen omdat ze allemaal iets met een bepaald automerk hebben.
Er kwam zelfs een terreinbaas met de fiets ons achterna.
@desjonnies: lol, ik snap je precies. tja als mensen het serieus gaan nemen is de lol eraf. Beetje kijken naar elkaars speelgoed is best lollig maar als je status wil ontlenen aan je toys dan ben je geen vrolijke Frans en hoef ik je niet te kennen. Ik kan prima kletsen met liefhebbers die van gekke, oninteressante, lelijke en langzame auto’s houden.. die nemen hun hobby niet serieus (ook al gaat er soms serieus veel tijd en geld in zitten) maar hebben lol.
@w0o0dy: @desjonnies
Snap sowieso niets van zulke meetings. Snap de lol niet en helemaal niet wat er te berieken zou vallen. Allemaal haantjes die willen bewijzen dat hun auto de mooiste is. Tot daaraan toe. Maar dan ook nog eens anderen afzeiken. Nee bedankt.

Veel leuker: Zondags net voor zonsopgang de GTV buitenrollen, langzaam opwarmen en dan hoonen… en altijd dezelfde Elise, Toybaru en Modena Spider tegenkomen:-)
@heidekonijn: autogekken onder elkaar kan best leuk zijn. Allemaal dezelfde auto is duidelijk minder want iedereen kent de auto.. waar heb je het dan nog over? Een brede selectie van een bepaald merk is dan al leuker, een groep liefhebbers met totaal onvergelijkbare auto’s is vaak het leukst. “Waarom is die persoon nou zo gek van dat….. apparaat? Vertel eens.. wat maakt die auto zo bijzonder /leuk?”

Ben het wel met je eens dat een pot sturen met je eigen “liefde” vaak nog leuker is, maar van en naar zelf rijden en tussendoor autogekken uithoren is best een vermakelijke invulling van vrije dagen.
@w0o0dy: Mss moet ik het wat meer kans geven. Zit bij een gemengde merken club met mijn oud spul, heel uiteenlopend. Maar in mijn ervaring zijn de Opel Mantas niet echt interessant en de Packards en E-types snobs.
Dan liever de geur van benzine en verse croissantjes op de vroege zondagmorgen (bakker is ook Alfist – komt soms kijken)
@heidekonijn: wat voor GTV rijd je als ik vragen mag?
@woot: Alfetta GTV met RVS bumpertjes. Heb ook een GTV6 maar die gaat de deur uit.
@heidekonijn:
De GTV
Peet had er zo eentje.
En we kwamen uit de kroeg
En een stuk rijden terug naar huis.
Peet draaide 160 / 180 met de GTV een 1800 geloof ik.
En zette me thuis af.
Peet trok op, een knal en het rechtervoorwiel lag onder het spatbord.
Ik kwam hem helpen uiteraard.
Bleek dat de bovenste veerarm was afgebroken
Terwijl we zeer kort daarvoor nog hadden geblazen met dat ding.
Ik was gelijk weer nuchter !

Natuurlijk waren het gewoon ouwe lijken die we hadden, alhoewel die van Peet was misschien een jaar of vijf zes oud.
En er werd de hele tijd mee gescheurd.
Donkerblauw was’ie en de achterklep in de randen bij de achterruit : doorgeroest.
Peet rijdt nog steeds uitsluitend Alfa; dat weer wel zo’n merkentrouw.
@desjonnies: ?! Da’s schrikken natuurlijk. Nou moet ik zeggen dat -in tegenstelling tot de carrosserie en het interieur- bij de Fetta GTV’s mij alles best overengineered lijkt. Volgens mij hadden ze geen geld meer en hielden ze gewoon de prachtige motor die ze hadden en stopten al het geld wat over was in het onderstel. Daarom zeer verbaasd dit te lezen. Mogelijk had hij (of vrouwlief) daarvoor schade gereden door ergens met het wiel op te knallen? Afin, de mijne is alweer 35 jaar geworden en heeft nog maar net werk aan het onderstel gezien. Nul stuurspeling meer, rijdt geweldig strak nu.
@desjonnies: Ik krijg altijd weer een brede glimlach op mijn gezicht van die verhalen die ik hier zo nu en dan voorbij zie komen, geweldig.
@911GT2: Typisch duits dus….
Zo op de 2e foto is-ie wel erg dik. Laag en breed en volle wielkasten (ja, komt ook door de bocht).
Is dit niet de (zwaardere) US versie, gezien de reflectoren/richtingaanwijzers bij de wielkasten?
@Breinstein: Jup, dat is het zeker! Kilootje of 100 meer dus dan de Europese variant.
telkens dat gezwets dat de 4c te hoog in de markt is geplaatst.

in 4,5 seconde naar de 100 voor 60.000 euro.

wtf
Ik rij met mijn kinderen achterin 9 seconden sneller de finisch over met de F10 BMW M5.

Uiteindelijk gaat het om de rijbeleving, stuurgevoel en plezier. Ik ben er van overtuigd dat de 4C net als de nieuwe Jaguar F Type wel echt aan de 3 belangrijkste genoemde criteria voldoet en dus respect en welkome aanvulling.
U neemt de kids mee tijdens een rondje stampen over een van de meest uitdagende circuits?
@sebasjuhh: Wat zou Darwin daar van denken ;-)
@heidekonijn: ik denk: Wedden dat ik weer gelijk krijg?
Zo’n Alfa Romeo is altijd goed voor veel reacties.

Mooie auto, en dan ook nog eens snel. Zou hem graag willen rijden een keer!
De mooiste moderne auto in lange tijd naar mijn mening!! wat een schoonheid wat een prachtige specs zet dit ding neer! pure rauwe beleving is dit!! tijden zijn niet belangrijk daarbij als je het mij vraagt.
Zet dit ding maar eens op een echt bochtig circuit of bochtig binnendoor weggetje dan rijdt hij de meest dikke pk kanonnen helemaal zoek, de ring heeft veel rechte lange stukken waar zo’n wagen als dit net wat piekvermogen tekort komt.
De lelijkste Lotus Elise die ik ookt heb gezien. Lancia is door Fiat al om zeep geholpen. Nu nog Alfa.
@dxb7381: Tja over persoonlijke smaak en voorkeur valt niet te twisten zullen we maar zeggen ;)
@bofkont: Natuurlijk, maar met enkele jaren om erover na te denken, kunnen we niet echt stellen dat bijv. de Passat B3, Audi TT MkI of Alfa 916 daverende ontwerpsuccessen waren, ondanks dat ze ttv introductie opvallend waren.
@dxb7381: Hmm alfa GTV phase 2 model vind ik anders wel een toppertje :)
Audi tt eerste generatie trouwens ook wel :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).