• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: BMW introduceert M Performance Automobiles

Auteur: CasperH, gepost 12 januari 2012 om 11:06 – 37 Reacties

BMW Performance 1 serie


Voor iedereen die geen M kan (of wil) betalen maar die wel net wat sportievers wil dan een standaard BMW. Of een diesel bijvoorbeeld!

In Genève gaat BMW ons een nieuwe lijn auto’s laten zien van het zogenaamde M Performance Automobiles, een nieuwe tak van BMW en M GmbH die auto’s gaat maken die net wat sportiever zijn dan het standaard BMW product en net iets minder hardcore dan het standaard M GmbH product. Klinkt goed toch?

De nieuwe M Performance tak gaat auto’s bouwen in de traditie van -en dit gaan de liefhebbers waarderen- BMW M535i uit 1980: een in de basis comfortabele auto met extra sportiviteit. De line-up zal ook dieselmotoren bevatten en zal een uitgebreide en gevarieerde reeks auto’s worden volgens Dr. Friedrich Nitschke.

We riepen dit natuurlijk al jaren: extra modelletjes om het gat tussen gewone en M producten te vullen en sportieve BMW’s te verkopen met xDrive en diesels. Meneer Nitschke -eindbaas BMW M GmbH- zegt dat het vooral bedoeld is als product voor mensen die keihard willen gaan zonder dagelijks comfort op te willen geven. Grappig, want ze riepen altijd dat hun M producten ook zo prima dagelijks te rijden waren. Het geheel is daarnaast natuurlijk ook een beetje een excuus om bijvoorbeeld een 5GT M te kunnen bouwen in de toekomst of een 7 serie in M trim of een X1 M, zonder dat die afbreuk doen aan het “echte” M merk. En natuurlijk de aanstaande BMW X6 M50d.

Marketing, het is een mooi vak.

Ook interessant!

  • BMW 2 Serie M Performance
    Nieuwe BMW 2 Serie met M Performance goodies
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Koop de chique BMW X6 M van Dirk Kuyt

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Diesel, m-performance, m135i, m50d, m550d, Marketinggezeik-en-gebakken-pr, x6

Vorig bericht: « Video: Porsche Boxster 2012 beweegt voor het eerst
Volgend bericht: Seat Ibiza ondergaat milde botoxinjectie [facelift 2012] »

Lees Interacties

Reacties

  1. RubenPriest zegt

    12 januari 2012 om 11:24

    Wat is het verschil met de BMW Performance lijn dan? http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/11/bmw-performance-meer-sportiviteit-voor-je-beemer

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      12 januari 2012 om 11:31

      @rubenpriest: zo te lezen is dat veel meer hardcore en puur een losse accessoirelijn. Dit is gewoon een speciaal extra potent model. Volgens mij zijn dit de modellen zoals je die nu van Alpina ziet…

      Login om te reageren
      • RubenPriest zegt

        12 januari 2012 om 11:36

        @griffendahl: hm oke

        Login om te reageren
      • broodje_aap zegt

        12 januari 2012 om 11:37

        @griffendahl: Ik wou net zeggen.. Eigenlijk dus wat Alpina al jaren doet.

        Login om te reageren
        • raoulkroes zegt

          12 januari 2012 om 18:17

          @broodje_aap: Alpina is een merk gebaseerd op BMW. Het zijn dus geen accessoires of tuning pakketjes!

          Login om te reageren
  2. Cubix zegt

    12 januari 2012 om 11:29

    Zijn deze modellen dan vergelijkbaar met de Audi S modellen (tov RS)?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      12 januari 2012 om 16:03

      @Cubix: nee, je kunt een Audi niet vergelijken met een goeie BMW.

      Login om te reageren
      • Donstil zegt

        12 januari 2012 om 19:31

        @Megakix: +10

        Login om te reageren
  3. NLBUURMAN zegt

    12 januari 2012 om 11:35

    bij de BMW M535i zat er natuurlijk nog geen M-model boven he… dat was in die tijd de ‘hardcore 5-serie’

    ik ben benieuwd of je ook echt veel verschil gaat merken als je er mee gaat rijden, ik hoop ’t wel, en anders is ’t gewoon goede marketing

    Login om te reageren
    • amazinglaurent zegt

      12 januari 2012 om 17:20

      @NLBUURMAN: Er was wel al een M5 E28 dan ;) Alleen was die volledig met de hand gebouwd in een heel kleine oplage.

      Login om te reageren
  4. Northwestern zegt

    12 januari 2012 om 11:36

    Dus ze kopiëren Audi.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      12 januari 2012 om 11:42

      @Northwestern: Nee, Alpina… Audi S doet geen diesels…

      Login om te reageren
      • CasperH zegt

        12 januari 2012 om 12:03

        @griffendahl: of -nog- geen diesels…

        Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          12 januari 2012 om 12:22

          @CasperH: Dan wordt het natuurlijk al snel de vraag wie wie kopieert ;)

          Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      12 januari 2012 om 13:45

      @Northwestern: BMW heeft toch ook altijd al het M pakket gehad, net zoals de S line.

      Login om te reageren
  5. NLBUURMAN zegt

    12 januari 2012 om 11:37

    feitelijk doen ze dit al jaren, op heel veel bmw-modellen kun je al M-onderdelen af-fabriek laten zetten: bijvoorbeeld een Z3 met M-chassis, of een 3-er met de nodige bumpertjes. of wat te denken van de performance packs voor de 320 Si en de Z4.

    Login om te reageren
  6. Lan_Evo zegt

    12 januari 2012 om 11:41

    Hmm zoveel verschil zit er toch wel al niet tuseen de topmodellen en de M modellen (bijv. 135i vs. 1M). Volgens mij krijg je nu gewoon autos die kunstmatig afgeknepen worden, om niet te veel verkopen van de M modellen af te snoepen.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      12 januari 2012 om 11:48

      @Lan_Evo: Meer dan je denkt, een auto bestaat uit meer onderdelen als een motor… En eigenlijk wordt het blok van de 1M door kenners ook al niet eens als een echt M blok beschouwd…

      Login om te reageren
      • Lan_Evo zegt

        12 januari 2012 om 12:06

        @griffendahl:
        Ja, dat snap ik, maar een onderstel kan je ook zelf aanpassen en voor flink minder geld waarschijnlijk. En wie zijn die ‘kenners’ dan, want als ik aan BMW denk, denk ik aan 6-in-lijn. Alleen omdat er een vies-bah turbo op zit?

        Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          12 januari 2012 om 12:27

          @Lan_Evo: Nee, niet vanwege de turbo. Een ‘echt’ M-blok is doorgaans gewoon een complete revisie van een bestaand blok, waarbij die zo grondig verandert dat ze een eigen motorcode krijgen, zo werd de M54 bijvoorbeeld de S54. Het blok van de 1M is eigenlijk gewoon het blok uit de Z4 sDrive35is of de (amerikaanse) 335is…

          Login om te reageren
          • Lan_Evo zegt

            12 januari 2012 om 12:36

            @griffendahl:
            Ah ok, op die manier.

            Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      12 januari 2012 om 12:02

      @Lan_Evo: Hier kijkt u puur naar peekaa’s..

      Login om te reageren
  7. ronin1130 zegt

    12 januari 2012 om 11:57

    Betekent dit dan het einde van de goede kameraadschap met Alpina?

    Login om te reageren
    • nelly0183 zegt

      12 januari 2012 om 12:02

      @ronin1130:
      Dit ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan Alpina, dat vond ik altijd van die goedkope tuning (van de buitenkant dan he), onderhuids was dat altijd een knap staaltje teckniek

      Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      12 januari 2012 om 12:02

      @ronin1130: Dat vraag ik mij dus ook af. Het lijkt mij niet aangezien de Alpina modellen nog een stuk exclusiever zullen blijven mochten de m modellen op de gewone optie lijst komen te staan. Alpina kan zelfs hierdoor nog exclusiever worden.

      Login om te reageren
  8. Entwicklung88 zegt

    12 januari 2012 om 12:06

    Wacht effe.. Je hebt dus nu BMW M#, BMW Performance modellen EN de gewone line up?
    Of is een Performance Automobile ‘gewoon’ samengesteld uit opties van de Perfomance-lijn?
    Lijkt mij logischer..

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      12 januari 2012 om 12:16

      @Entwicklung88: Het was dat of 4000 man ontslaan..

      Login om te reageren
  9. pomfriet zegt

    12 januari 2012 om 12:27

    Ik wil een echte M.

    Login om te reageren
  10. Freude_am_Fahren zegt

    12 januari 2012 om 12:38

    Een beetje een overvloed aan modellen lijkt mij zo.
    Gewone line up, modellen met een M-sportpakket, modellen met bmw performance-onderdelen, M-performance lijn, en dan natuurlijk nog bmw //M.
    Hoe groot is het verschil tussen de huidige 1M coupe, en een 335i met bmw performance onderdelen? om een idee te hebben van de grootte van het gat dat ze gaan opvullen.

    Opzich is het wel een goed idee om de “M” wat exclusief te houden en alles wat snel is maar niet M-waardig daarmee te benoemen. Nu hoeven ze enkel nog de X5M en de X6M van hun M label te beroven, want daar horen ze naar mijn mening niet thuis.

    Login om te reageren
  11. ronin1130 zegt

    12 januari 2012 om 12:44

    @nelly0183
    als je het hebt over de striping op de Alpina deze kan je (gratis dan nog) kiezen of je ze wel of niet wilt hoor. Voor de rest ziet zo een Alpina er toch ‘sofisticated’ uit vind ik. Erg stijlvol en tegenwoordig sneller dan de M-modellen!

    Login om te reageren
  12. Nerekop zegt

    12 januari 2012 om 15:21

    Mooi!

    Kunnen ze dan eindelijk de ‘echte M’s’ ook weer echte M-modellen maken. Oftewel, licht, krachtig, messcherp en voorzien van wat nodig is, niets meer.

    Dus:
    – geen 19-zone klimaatcontrole
    – geen airbags voor je rechterknieschijf en middenvoetsbeentje
    – geen 45 settings voor comfort, sport, sportplus, corsa, track, launchmode, off-road, snow, blubber
    – geen 80 kilo wegende verstelbare zetels met verwarming en massage voor je stuitje
    – geen halfslachtig elektronisch diff met fake-sperwerking
    – geen multimedia navigatiesysteem met ingebouwde supercomputer en 5 miljard gigabyte ruimte voor je muziek
    – geen …. afijn, jullie snappen het.

    Gewoon een stuur, geweldige motor, snaarstrak onderstel en eindelijk weer eens de beste van de klas zijn. Een soort M3 CSL meets E30 M3.

    Login om te reageren
    • RazorHead zegt

      12 januari 2012 om 15:37

      @Nerekop:
      als ze dat doen dan zijn ze wel de beste ooit, dat zou idd het beste zijn dat ze kunnen doen, terug echte sporters maken en geen dikke modellen zoals de huidige M5 dat helaas is

      Login om te reageren
    • masterstig zegt

      12 januari 2012 om 16:48

      @Nerekop: +1, maar dat is waarschijnlijk niet haalbaar (miss. wel als apart model), want de meeste M klanten willen gewoon enorm veel luxe. En een snelle auto, dus die luxe dingen zijn nodig voor BMW om goed te verkopen.

      Login om te reageren
    • Freude_am_Fahren zegt

      12 januari 2012 om 17:53

      @Nerekop: Dat is het ja. Terug de echte //M
      Al mogen de huidige M3, de M5 en de 1M er best wel zijn van mij. Maar ze zouden zich inderdaad veel meer moeten focussen op sportieve gehalte ipv luxe.
      Als je luxe en toch een snelle auto wilt, dan moet je maar voor een 550i of iets dergelijk gaan.

      Login om te reageren
  13. love4sportcars zegt

    12 januari 2012 om 19:11

    Dus eigenlijk om de S’ modellen van Audi te beconcurreren?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      12 januari 2012 om 19:32

      @love4sportcars: lijkt mij ook. En een mooi excuus om de ‘echte’ M-modellen vrij te houden van zaken als AWD en dieselmotoren.

      Op deze manier zal M (voorlopig) benzine & RWD blijven.

      Login om te reageren
  14. janklaassen zegt

    12 januari 2012 om 23:52

    Ik denk dat ik gelijk heb als ik zeg dat BMW Audi achterna aan het gaan is met haar ‘M Performance modelen’ (Audi S) en ‘xDrives’ (quattro)

    Wiehoe.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North