• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: BMW Z4 met geblazen viercilinder [update]

Auteur: robbie, gepost 19 april 2011 om 12:56 – 52 Reacties

BMW Z4


Begin dit jaar dook het gerucht al op dat BMW een geblazen viercilinder in de Z4 zou hangen en vandaag hebben ze het officieel bevestigd. Zwaai maar met je handje naar de 3.0 zes-in-lijn met 258 pk/310 Nm. Die wordt namelijk aan de kant geschoven en vervangen door een 2.0 TwinPower Turbo met 240 pk.

Deze motor heeft BMW ook al aangekondigd voor de X1 xDrive28i, al levert die motor daar 245 pk. De exacte specificaties zullen halverwege dit jaar bekend gemaakt worden. BMW heeft nog niet bekend gemaakt of de 2.5 liter 6 cilinder (sDrive23i) ook vervangen gaat worden door een viercilinder, maar dat ligt wel voor de hand natuurlijk.

UPDATE 02-08 : Beide groengelabelde modellen hebben nu ook een prijs: 44.900 euro voor de BMW Z4 sDrive20i (184 pk, 270 Nm) en 51.900 euro voor de sDrive28i (245 pk,350 Nm).

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Officieel: dit wordt het nieuwe zelfstandige BMW M-model!
  • Bizarre BMW Z4
    Bizarre BMW Z4 met 400 pk kost, eh, 185 mille
  • BMW Z4 is gladgetrokken met deze facelift
    BMW Z4 is gladgetrokken met deze facelift

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, z4

Vorig bericht: « Mercedes E63 AMG neemt afscheid van 6.2 V8
Volgend bericht: Brits koningshuis krijgt 60% korting op Audi’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    19 april 2011 om 13:02

    Moet niet al te gek gaan worden: een 2.0 turbo een blabla-28 gaan noemen!

    Login om te reageren
  2. calibandar zegt

    19 april 2011 om 13:06

    Teleurstelled nieuws, ik zie niet wat hier het gouden randje van is. Ik hoop dat di e335 zescilinder er wil in blijft anders heb je helemaal geen keus meer in deze modelreeks; er is immers ook al geen Z4 M.

    Login om te reageren
  3. love4sportcars zegt

    19 april 2011 om 13:22

    hij gaat de TT-toer op, die is ook z’n zescilinder verloren

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      19 april 2011 om 13:34

      @love4sportcars: En terecht want die had dan ook geen bestaansrecht. Was in alle opzichten trager dan de turbo’s. Een dwarsgeplaatste VR6 neem ik niet serieus in een roadster.

      Login om te reageren
  4. Ram-G-maN zegt

    19 april 2011 om 13:29

    Kom op zeg een viercilinder. :? Zo onderscheid je nauwelijks van de Mazda MX-5, ondanks een TwinPower Turbo. De “unique selling point” a.k.a. de fameuze BMW zes-in-lijn naar de prullenmand verwijzen is een doodzonde. :evil:

    Login om te reageren
  5. blackdragon996 zegt

    19 april 2011 om 13:32

    Jammer… Wat zonde om zo’n heerlijke straight six te vervangen door een 2.0T. Als ik dat zou willen, dan kocht ik mij toch gewoon een TT. Het geluid was een van de heerlijkste om naar te luisteren, zeker in de Z4 waarbij leek alsof de bassknop laag in de toeren aanging om een paar duizend toeren hoger het klassieke BMW geluid voort te brengen. De zescilinder zou eigenlijk erfgoed moeten zijn en het zou strafbaar moeten zijn om die te vervangen.

    Login om te reageren
  6. kets zegt

    19 april 2011 om 13:45

    dan zal ook de sDrive23i verloren gaan ben ik bang

    Login om te reageren
  7. Hupke zegt

    19 april 2011 om 13:46

    Ik snap dat je om emotionele reden graag een 6-inlijn in het vooronder liggen hebt. Maar deze 4-pitter klinkt ook niet mis. Als zou ik als BMW toch op z’n minst 1 6-inlijn proberen te behouden, als is het maar voor de Dino’s.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      19 april 2011 om 13:53

      @Hupke:

      Deze 4-pitter klinkt ook niet mis?!?!

      Honda bracht 12 jaar geleden een 2.0 NA(!!!) motor uit met ook 240pk.

      Vind het eerlijk gezegd voor BMW zwaar onder de maat.
      BMW produceert geniale motoren, maar dit is gewoon te weinig.

      Login om te reageren
      • Osca zegt

        19 april 2011 om 14:12

        @jack_abarth:

        waar staat die NA voor? sorry noobje :b

        Login om te reageren
        • StijnB zegt

          19 april 2011 om 14:21

          @Osca:
          NA staat voor atmosferische motor oftewel naturally aspirated…

          Login om te reageren
        • rijgewoonbmw zegt

          21 april 2011 om 08:47

          @Osca: heb jij geen google?

          Login om te reageren
      • StijnB zegt

        19 april 2011 om 14:26

        @jack_abarth:
        Ja, en dat was een goed blok, pas vanaf 6000 toeren kwam er vaart in… Werd op het Top Gear-circuit ook genadeloos afgemaakt door een minder krachtige Boxster. De vermogenspiek is niet het enige dat van belang is…

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          19 april 2011 om 14:28

          @StijnB:

          Het is inderdaad een wagen die op toeren gehouden dient te worden.
          Oh en verder, TopGear is natuurlijk een zeer objectief programma dus daar zou ik ook zeker conclusies uit trekken ;-)

          Login om te reageren
          • StijnB zegt

            19 april 2011 om 14:42

            @jack_abarth:
            Ik beweer ook niet dat het een slechte wagen/motor is, maar dat die 240 pk niet het volledige verhaal weergeeft.
            Bovendien was dit nog tijdens de beginjaren van het huidige Top Gear (denk zelfs nog met de eerste Stig), dus de credibiliteit ligt nog vrij hoog.

            Login om te reageren
            • Lan_Evo zegt

              19 april 2011 om 15:27

              @StijnB:
              Klopt, maar dat is wel bij meer motoren (met name VTEC en rotatiemotoren). Die pook zit er ook niet voor niks…

              Login om te reageren
          • x3ro zegt

            19 april 2011 om 17:27

            @jack_abarth: Probleem met die Honda N/A blokken is dat deze waar jij het over hebt, net als de K20A en B16 blokken, heel veel koppel missen.

            OT: Kan erin komen voor de kleinere motoren, zoals de 23i oid. Maar de zwaardere dienen toch hun 6 in lijn te behouden imho.

            Login om te reageren
      • Hupke zegt

        20 april 2011 om 11:32

        @jack_abarth:

        Je kan natuurlijk zagen dat die 240pk niet genoeg is maar ik vind dat dat zo slecht nog niet klinkt. Zeker niet als hij wat koppel heeft.

        Ik kan ook een mooi voorbeeldje geven, 20jaar geleden bracht maserati een 2.0 geblazen motor uit met 310pk. En BMW haalt nu maar 240pk uit een 2.0, waarom?

        Wel bij BMW werken best wel wat knappe koppen die niet groen zijn. Als ze een 2.0 maken is dat omdat die beter is dan de vorige. En als ze er niet meer dan 240pk uithalen dan heeft dat een goede reden.
        Waarschijnlijk een eerste om de onderdelen niet te duur te maken en om niet om de 15k km je motor te moeten laten reviseren. En met 240pk en een leuke versnellingbak en een wagen die niet te zwaar is kom je ook nog best van je plaats al zullen de puristen liever een 3.0 6-in lijn willen, wat ik nog wel kan begrijpen.

        Login om te reageren
  8. As_long_as_it_is_fast zegt

    19 april 2011 om 14:09

    Dit gaat pijn doen bij veel fans… Hoewel er niet heel veel verschil zal zijn qua prestaties lijkt me. Natuurlijk mis je het geluid van de 6 cilinder tov de 4 cilinder maar het draait allemaal om zuinigheid zeker? 2.0 klink ook lang zo goed niet als 3.0 vind ik dan.

    Login om te reageren
  9. Mpower zegt

    19 april 2011 om 14:17

    Neen….

    Login om te reageren
  10. GOD zegt

    19 april 2011 om 14:33

    Blijven nog 2 L6-jes over met 306pk en 340pk.
    Dus om brand te gaan schreeuwen gaat wat ver.
    Sommige mensen zijn met een 240pk 4 cilinder tevreden en dat mag je best wel respecteren.
    Ik zelf zou wat geld bij leggen en de een 6 in lijn nemen.
    Niet om het vermogen maar om de souplesse en het geluid.
    Ik vind dat je op een roadster niet moet bezuinigen.
    Alles draait om het rijden en een 6 in lijn maakt dat gewoon net een stukkie leuker.

    Login om te reageren
  11. B3nk0 zegt

    19 april 2011 om 15:05

    Wat ik niet begrijp van de motoren van tegenwoordig en misschien is er een techneut die dit kan verhelpen is waarom motor-fabrikanten niet een 6-cylinder 2 liter blok maakt, het gaat hier om de explosies en ik denk dat 6 kleine explosies samen een hoger rendement zou kunnen realiseren dan 4 iets grotere explosies, waarom moet een hoog cylinder aantal gepaard gaan met een hoog liter-inhoud.

    Er zijn oude blokken die en zelfs nu een beetje die veel cylinders hebben maar een kleine inhoud.

    Bijvoorbeeld een 2 liter V8 of 2 liter 6 in lijn, gewicht gaat ermee omlaag maar je hebt veel explosies die de krukas zou kunnen voorstuwen achterelkaar?

    Login om te reageren
    • B3nk0 zegt

      19 april 2011 om 15:06

      @B3nk0:

      En gooi hier een turbo of of compressor en je hebt hetzelfde en misschien nog sterker ook?

      Login om te reageren
      • v8amg zegt

        19 april 2011 om 15:16

        @B3nk0: daar heb ik idd ook wel is aan gedacht. waarom houd iedereen zich zo vast aan die 500cc per cilinder? formule 1 motoren zijn toch ook 2,4l v8’en

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          19 april 2011 om 16:57

          @v8amg: niet iedereen houdt daaraan vast. VW met z’n 1.4 TSI, Ford met de 1.6 ecoboost. De volumes worden wel degelijk kleiner.

          Login om te reageren
          • v8amg zegt

            19 april 2011 om 17:22

            @mashell: ik bedoelde eigenlijk met meer dan 4 cilinders.

            Login om te reageren
            • Tommy2 zegt

              19 april 2011 om 19:09

              @v8amg: Een F1 motor kan je niet vergelijken met een personeneautomotor, die draait tweemaal zoveel toeren.

              Een F1 motor moet een licht bakkie zo snel mogelijk vooruit krijgen en geen zware gezinswagen comfortabel verplaatsen.

              Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      19 april 2011 om 15:19

      @B3nk0:

      Bedoel je een motor-fabrikant zoals Kawasaki, Yamaha etc?
      Dan heeft het met ruimte gebrek te maken.

      Bedoel je motor-fabrikant zoals BMW, dan heb ik geen antwoord.

      Login om te reageren
      • B3nk0 zegt

        19 april 2011 om 15:23

        @jack_abarth:

        Ik bedoel motor-fabrikant als in auto blokken, ik neem aan dat ontwerp van een merk komt en dat zij misschien een fabriek delen die ze gieten, maar dat terzijde, waarom ontwerpen ze niet en ik heb nog oudere blokken gevonden een hoog-tal cylinders met laag inhoug, ik las nog iets over een V10 3liter van cosworth en dat is oud, we leven nu in 2011 ik denk mat directe injectie etc etc etc nog meer technische dingetjes die wij in de loop der jaren hebben uitgevonden een super zuinige maar erg krachtige motor kunnen ontwikkelen.

        Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      19 april 2011 om 16:26

      @B3nk0: die zijn er echt wel, de Honda Goldwing (v6), de CBX1000 (6-inlijn)

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 april 2011 om 16:55

      @B3nk0: het aantal “explosies” is niet echt relevant (hoewel dat om wille van het verbruik zo klein mogelijk moet zijn, i.e. laag toerental) de hoeveelheid bewegende delen is relevant, de rendementsverliezen nemen bij meer cilinders ook flink toe.

      Login om te reageren
  12. knugo zegt

    19 april 2011 om 15:06

    Het is zonder meer jammer.

    Inderdaad de 2.0 twin turbo heeft waarschijnlijk iets meer koppel laag in toeren, en waarschijnlijk is hij met een rustige rechtervoet ook iets zuiniger.

    Zelf af en toe rijdende met een S3 sportback 2.0TFSI weet ik wel dat een viercilinder turbo geen fijne noch nobele motor is. Het gebrom tot 4 à 5.000 omwentelingen is best aangenaam, maar tegen de 7.000 omwentelingen hoor je nog steeds hetzelfde gebrom plus een vervelende fluit van de turbo. Wanneer je plots op het gas gaat, zelfs aan ongeveer 5.000 omwentelingen, is het altijd een fractie wachten op vol vermogen, wat ook niet aangenaam is. Daarnaast heb je nooit het gevoel dat je sneller accelereert aan 6.500 rpm dan aan 3.000 rpm. Tot slot is het verbruik bij een vlotte tot licht-sportieve rijstijl gemakkelijk 14 à 15 l/100km of 1 op 7. Aan tempomat 120 op de snelweg wordt dat 1 op 11.

    Die 335i motor is trouwens ook niet de fijnst klinkende motor.

    Kortom, daar gaat nog eens een pure atmosferische motor van ons heen. Hopelijk houden ze er toch wel ergens in hun modellengamma eentje over.

    Rijden gaat inderdaad ook vooral om het gevoel en niet alleen over cijfertjes.

    Login om te reageren
  13. pdoteter zegt

    19 april 2011 om 15:16

    Ben ik blij dat ik nog een 3.0 heb :) Het geluid daarvan is toch voor mij belangrijk, ik vond de opstap naar de 3.5 feitelijk de prijs niet waard ook qua verzekering, verbruik, … En nog eens 50 paarden extra, soms moet een mens eens in zichzelf kijken en zien of je dat echt wel aankan… Ik heb duidelijk voor de 3.0 ook gekozen om niet te veel power onder mijn rechtervoet te hebben om mijn eigen in te tomen en toch het plezier van het 6-cylinder gebrom te hebben.
    swat binnen 3j koop ik me wel een Tesla ofzo ;) Tegen die tijd gaan al die zware motoren toch onbetaalbaar worden door vaderke staat en de eco-guys…

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      19 april 2011 om 15:23

      @pdoteter: de ’30’ en ’35’ motor van BMW (304 en 340 pk) is toch precies dezelfde met een beetje ander motor-management? Zelfde truc als bij de Mini One en Cooper: 800 euro voor een ander chipje en je bent daar!

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 april 2011 om 16:50

        @gregorius: is degene die het hardste lacht niet degene die je een chippie van 50 cent voor 800 euro verkocht heeft?

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          21 april 2011 om 15:28

          @mashell:

          Dat is niet 1 enkel elementje, zit wel wat meer op.
          Al kost zo’n chipje idd weinig aan onderdelen, weten hoe je ze verbinden moet is ook wel geld waard of niet?

          Login om te reageren
  14. Nijntje_ zegt

    19 april 2011 om 16:04

    Djeesez, ik ben 10jaar te laat geboren! Een 6 in lijn, dat is synoniem met BMW… Zonde!

    Login om te reageren
  15. laurensje zegt

    19 april 2011 om 16:04

    Als het ding ook wat lichter wordt en de gewichtsverdeling iets meer naar achteren, zie ik eigenlijk alleen maar voordelen.

    Login om te reageren
  16. crackdavid zegt

    19 april 2011 om 16:13

    @ gregorius

    De ’30i’ motor is atmosferisch en heeft 258 pk. Verder heb je nog de ’35i’ (turbo) met 306 pk en de ’35is’ met 340 pk.

    Login om te reageren
  17. NLBUURMAN zegt

    19 april 2011 om 16:25

    toch blijft het basismodel bestaan zoals ik het hier lees, en dat is nog steeds de 23i met 204 pk’s en een 6-cilinder?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 april 2011 om 16:54

      @NLBUURMAN: BMW heeft nog niks bekend gemaakt over de toekomst van deze motor ;)

      Login om te reageren
  18. janklaassen zegt

    19 april 2011 om 16:39

    Beetje kinderachtige namen bij BMW; TwinPower… Nee,

    Login om te reageren
  19. jelmer zegt

    19 april 2011 om 16:47

    De sDrive23i was een onding, traag en qua geluid weinig interessant. Dat deze motor sneuvelt is niet jammer, en dat stelt iemand die zelf een BMW 6-in-lijn rijdt. Qua geluid moet de viercilinder turbo wel een enorme deceptie zijn om er voor onder te doen, qua souplesse en power is het sowieso winst. Ten opzichte van de sDrive28i is het twijfelachtig, ik ben benieuwd hoe het uitpakt. Nog even een stukje historie: bijna een kwart eeuw geleden bouwde BMW een viercilinder met rond de of meer dan 200pk. Het werd de meest legendarische M3 van allemaal. Dat kan betekenen dat er in 25 jaar weinig gebeurt is, of dat dit wel eens een lichtvoetige auto kan worden.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 april 2011 om 16:55

      @jelmer: waar haal jij de wijsheid vandaan dat de sDrive23i sneuvelt?

      Login om te reageren
      • jelmer zegt

        20 april 2011 om 00:56

        @robbie: Fingerspitzengefühl, onderbuik, yingyang, losse pols… zoiets. Eigenlijk kan ik me gewoon niet anders voorstellen.

        Login om te reageren
  20. jzaero zegt

    19 april 2011 om 16:48

    Alleen om dit soort nieuws zou ik al een E39 M5 willen met 8 dikke cilinders in het vooronder. Gewoon om mensen te laten zien hoe het slechts een aantal jaar geleden wel mogelijk was.

    Login om te reageren
  21. fconderkantlat zegt

    19 april 2011 om 17:32

    als je een bmw koopt, neem je er 1 met 6 cilinders

    echt zonde

    Login om te reageren
    • jelmer zegt

      20 april 2011 om 00:56

      @arashrsf: Nou, nee hoor. Pak de verkoopstatistieken er maar bij.

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        26 april 2011 om 09:36

        @jelmer: en zie je daar in dat de meerderheid het idee achter BMW niet snapt? In de oude (lichtere) Z3 kan ik het nog begrijpen. Maar in die zware modellen van tegenwoordig? Nee, niet echt.

        Login om te reageren
  22. RoT___ zegt

    19 april 2011 om 18:20

    En weer een heerlijke zespitter weg, jammer. Ondanks dat turbo motoren qua vermogensopbouw heerlijk rijden prefereer ik toch een lekkere atmosferische zescilinder. Zespitters lopen veel mooier, plus het heerlijke geluid dat ook bij rustig rijden al een glimlach tevoorschijn tovert.

    Het freude am fahren krijgt toch een flinke smet door het verdwijnen van de atmosferische straight-six, zonde :(

    Login om te reageren
  23. Yeelen zegt

    19 april 2011 om 21:29

    In plaats van te beginnen met de minst krachtige motor… Nu heb je eerst een zespitter, dan erboven een vierpitter, en dan weer een zespitter :?

    Login om te reageren
  24. sir_smokalot zegt

    2 augustus 2011 om 17:09

    Update: de nieuwe modellen hebben een prijs gekregen. Zie artikel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North