• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: de nieuwe Rolls-Royce Ghost

Auteur: RubenPriest, gepost 1 september 2020 om 14:00 – 41 Reacties

Officieel: de nieuwe Rolls-Royce Ghost

Aanschouw de tweede generatie Rolls-Royce Ghost op je netvlies.

Ruim 10 jaar de introductie van de eerste generatie Ghost introduceert Rolls-Royce vandaag de opvolger. De komst van het model was een megasucces. De eerste generatie Ghost was niet zo lomp en enorm als de Phantom, maar had toch het typische Rolls-Royce voorkomen. Over de hele wereld werd het model geliefd en met name in China wisten de Britten het model goed te verkopen.

Uiterlijk

Dat China een belangrijke markt voor Rolls-Royce is zien we vandaag met de introductie van de nieuwe Ghost. Het merk heeft niet besloten om voor een revolutionair nieuw ontwerp te kiezen. In plaats daarvan oogt alles nét even wat anders in vergelijking met de eerste generatie. Als je niet beter zou weten doet het meer denken aan een ingrijpende facelift dan een compleet nieuwe auto. De vormgeving oogt wat meer ‘Aziatisch’. Net als Maserati dat deed met de destijds nieuwe Quattroporte.

De nieuwe Rolls-Royce Ghost is 5,5 meter lang, 2,1 meter breed en 1,5 meter hoog. De auto heeft een wielbasis van bijna 3,3 meter. Het leeggewicht komt uit op 2.490 kg. Net als de huidige Phantom en de Cullinan heeft de nieuwe Ghost een aluminium spaceframe.

De nieuwe Rolls-Royce Ghost

Techniek

Rolls-Royce heeft principes en die laten ze niet los met de nieuwe Ghost. Onder de kap daarom nog steeds een 6.75-liter grote V12. Het blok levert 571 pk en 850 Nm koppel. Daarmee is het nieuwe model net zo krachtig als zijn voorganger. Het enorme apparaat is desondanks vrij snel, in 4,8 seconden zit je op 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

De twaalfcilinder is geplaatst achter de vooras. Daardoor heeft de Ghost een 50/50 gewichtsverdeling. Om te voorkomen dat dit ten koste gaat van de ruimte in het interieur is het model 89 mm gegroeid. Ook is er ruimte gemaakt in de vloer om de nu toegepaste techniek voor vierwielaandrijving te huisvesten. De draaicirkel is korter geworden, want dankzij deze toepassing sturen de achterwielen mee.

Interieur

Het interieur ziet er, zoals altijd bij een Rolls-Royce, mooier uit dan menig appartement. Je hebt de sterrenhemel en -voor het eerst- sterren in het dashboard verwerkt met de Ghost-benaming. Zowel voor de infotainment als voor de tellers is gekozen voor een scherm. Om klanten niet af te schrikken heeft Rolls-Royce met de Ghost geen high-tech beslissingen genomen voor in het interieur. Zo kan je opa van 78 nog steeds de radio en climate control bedienen met knopjes. Iets dat we nog maar weinig zien bij moderne high-end auto’s.

Nieuwe Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce Ghost kopen

Heeft Rolls je overgehaald met deze auto en ben je klaar om er eentje te bestellen?. Het is op het moment van schrijven helaas nog niet bekend wat de Nederlandse prijs van de nieuwe Rolls-Royce Ghost gaat zijn. Aan de andere kant, misschien is dat maar goed ook.

Ook interessant!

  • Rolls-Royce Ghost Black Badge is de sportieve optie
  • Mansory gaat nu écht los op de Rolls-Royce Ghost
  • Rolls-Royce Wraith komt in stad zonder benzine te staan [video]
    Rolls-Royce Wraith komt zonder benzine te staan [video]
  • Spofec Ghost
    Aangepaste Rolls Ghost is daadwerkelijk verbetering? Huh?

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

ghost, Rolls-Royce, Video

Vorig bericht: « Peugeot WATT: Actieradius van een elektrische auto
Volgend bericht: Opgefriste Audi Q2 is eindelijk gearriveerd »

Lees Interacties

Reacties

  1. janmetdelangeachternaam zegt

    1 september 2020 om 14:04

    Voorkant is goed gelukt qua verhoudingen, is een mooi ontwerp geworden

    Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    1 september 2020 om 14:11

    Fraaie sloep geworden zo! Alleen de voorkant vind ik een beetje vreemd. Lijkt wel alsof hij zo’n omhoog krullende snor heeft, maar daar zou ik nog wel aan kunnen wennen.

    Het interieur zal wel fantastisch afgewerkt zijn, maar ik vind het nooit zo enorm luxe ogen bij RR. Dat doet Bentley in mijn ogen echt stukken beter. Die weten er echt iets unieks van te maken.

    Login om te reageren
    • davido89 zegt

      1 september 2020 om 16:58

      Haha die snor. Nu je het zegt kan ik er niet meer omheen en zal ik deze auto voor altijd als de snor zien

      Login om te reageren
    • f40racer zegt

      1 september 2020 om 17:17

      @berlinetta: Dit is wel de juiste auto voor dit type snor haha

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      1 september 2020 om 22:02

      @berlinetta

      Less is more. Rolls doet precies goed wat Bentley fout doet.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        2 september 2020 om 10:51

        Samken verschillen. Ik vind dat Bentley echt schitterende interieurs ontwerpt. Rolls Royce ook, maar op de foto’s vind ik het altijd nogal saai uit zien.

        Login om te reageren
  3. lamborghini_bastiaan zegt

    1 september 2020 om 14:21

    De breedte van 2,1 meter zal wel 2,01 meter zijn (hoop ik)

    Login om te reageren
  4. exotic zegt

    1 september 2020 om 14:27

    Prachtig. Vele malen mooier dan de Phantom als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  5. theracingelf zegt

    1 september 2020 om 14:28

    Dacht in eerste instantie dat dit een Chinese namaak van een Phantom was.

    Login om te reageren
  6. hiacelove zegt

    1 september 2020 om 14:34

    Ik vind het interieur, voor RR begrippen vrij karig om eerlijk te zijn. Tuurlijk zal de infotainment fijner werken, maar de deuren, middentunnel en enkele andere delen lijken weinig ander dan de rr phantom uit 2003… er moet toch wel wat verbetering te vinden zijn in 17 jaar? Dat heeft bentley dan toch echt beter gedaan mijn insziens. Zo en nu meer weer eens kijken op marktplaats naar een sedan van 6.000 euro na mijn kritiek op eentje van 4 ton.

    Login om te reageren
    • jorden zegt

      1 september 2020 om 15:04

      @hiacelove: verbetering van deuren en middentunnel?? Ik zie bijzonder veel ruimte om de elleboogjes te laten rusten op een prachtig laagje leer. Ik zou niet klagen iig.

      Login om te reageren
      • hiacelove zegt

        1 september 2020 om 15:24

        @jorden: ik zal het nooit kunnen betalen en zal bij een ritje de laatste zijn die klaagt. Maar zaken zoals die knoppen voor de clima achter en de algehele vormgeving van de deuren en etc. Ja die zien er nog bijna net zo uit als 17 jaar terug. Tuurlijk is er veel te zeggen voor de materialen en binnenruimte, maar het oog wil toch ook wel eens wat nieuws als trouwe RR klant.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          1 september 2020 om 22:05

          @hiacelove

          Ik denk dat de clientèle van Rolls Royce vrij behoudend is. Als je wilt Playstation-en in dit segment kan je bij VW-Bentley terecht.

          Krijg je gratis een Audi onderstel met de motor op de vooras. Lekker premium.

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            2 september 2020 om 07:33

            @karaya: vind het Bentley interieur ook fraaier dan dit, om eerlijk te zijn ;-). Bentley Flying Spur is overigens MSB-platform, geen MLB-platform. Dus Porsche, geen Audi.

            Wat betreft de plaatsing, @jaapiyo zal het met je eens zijn. Sinds een Audi A8 sportiever rijdt dan een 7 Serie )(al best een tijdje), hecht ik niet meer zoveel waarde daaraan. BMW heeft er nogal een handje van om in theorie ‘maatstaf layout’ te vernachelen, terwijl een VAG juist erg goed is om een vanuit huis niet ideale layout wél te laten werken (911, anyone?).

            Login om te reageren
            • karaya zegt

              2 september 2020 om 12:47

              @willeme

              Je gaat mij toch niet vertellen dat de makers van de 924/944/968 en de 928 verantwoordelijk zijn voor de lay-out van het MSB platform?

              Dat is Audi architectuur die teruggrijpt naar de tijden van ronkende tweetakt DKW’s.

              Login om te reageren
              • willeme zegt

                2 september 2020 om 13:11

                @karaya: MSB is Porsche architectuur, yes. Geen DKW ;-).

              • karaya zegt

                2 september 2020 om 21:24

                @willeme

                Op een één of andere manier kan ik niet reageren op je laatste reactie. Vandaar het plusje wat ik je per ongeluk heb gegeven.

                Ik kan me niet voorstellen dat Porsche een platform ontwikkelt en vervolgens voor het eerst in de geschiedenis van het merk het blok bovenop de vooras plaatst. Dit moet op instigatie zijn geweest van hogerhand.

                En vertel me niet dat de afstelling belangrijker is, bij gelijke afstelling is de motor achter de vooras altijd superieur als het om rijdynamiek gaat.Om dat te weten heb je maar één jaar natuurkunde nodig.

                Maar ja, het erfgoed ging al voorgoed door het riool toen ze hun eerste TDI monteerden.

  7. stfm zegt

    1 september 2020 om 14:46

    Chrysler 300C…?

    Login om te reageren
  8. rikv99 zegt

    1 september 2020 om 14:56

    Hmm het is meer een facelift geworden zo te zien… jammer. Had op iets heel erg nieuws/anders gehoopt.

    Login om te reageren
  9. bizzarrini zegt

    1 september 2020 om 15:02

    BMW kan toch wel degelijk iets moois ontwerpen anno 2020…

    Login om te reageren
  10. fransananas zegt

    1 september 2020 om 15:05

    Jammer zo’n facelift. En waarom nog steeds benzine? Gemiste kans lijkt mij. Dit is namelijk het model om elektrisch te maken

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      1 september 2020 om 15:17

      @fransananas: Het zal je wellicht verbazen, maar dit is een facelift. Het is een gloednieuwe auto met een compleet vernieuwd platform (gebaseerd op dat van de Phantom, in tegenstelling tot het BMW 7-serie platform van de vorige generatie). Bij Rolls Royce zijn ze alleen niet zo heel vernieuwend als het aankomt op design.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 september 2020 om 16:47

        @Edge: en die nieuwe Phantom staat niet ook op een aangepast 7 serie platform (waar ook de 3 en 5 serie op staan)?

        Login om te reageren
    • slickrick zegt

      1 september 2020 om 19:34

      @fransananas: waarom elektrisch ? De landen waar deze auto verkocht wordt willen ze nog steeds de dikste motor. Rusland, China, Midden Oosten en USA. Daar zitten ze echt niet te wachten op stekkeren….

      Check recent filmpje van Harry’s Garage, waarom full electric (behalve de Tesla’s met hun laad infrastructuur) gewoon nog steeds lastig blijft voor dagelijks gebruik.

      Login om te reageren
    • jpjdemaat zegt

      3 september 2020 om 07:41

      Het clientèle van RR zit hoofdzakelijk in de VS, China, Golfstaten. Die willen een zachtspinnende V12, geen electro.

      Login om te reageren
  11. Edge zegt

    1 september 2020 om 15:19

    Ik vind het gewoon weer een hele mooie auto geworden. En ook leuk dat ‘ie nu AWD heeft, kun je tenminste in alle luxe naar wintersport rijden.

    Ik vind die presentatiespec overigens wel ongelukkig gekozen. Die zwarte coachline lijkt op de foto’s eerder op panel gap dan op een coachline.

    Login om te reageren
  12. edward330d zegt

    1 september 2020 om 15:21

    Besmettelijk kleurtje wel dat cocaïne wit van binnen en buiten.

    Login om te reageren
  13. jaapies zegt

    1 september 2020 om 15:30

    Ik blijf het jammer(triest) vinden dat ik steeds naar autoweek of andere websites moet gaan om goede foto’s van auto’s te kunnen zien die hier worden besproken… Wordt het nog eens de oude?

    Login om te reageren
  14. erics zegt

    1 september 2020 om 15:31

    Huh..? alweer een nieuwe Lancia Thema ?
    Zonder gekheid…zo’n auto kan nooit tegenvallen, maar de vernieuwingen zijn nou niet echt vernieuwend…

    Login om te reageren
  15. rikus zegt

    1 september 2020 om 15:37

    Dat het dashboard niet mooi doorloopt in de deuren vind ik zoiets raars bij RR. Beetje 80’s pick-up gehalte.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    1 september 2020 om 16:04

    Het is vast een geniale auto, en hij is veel beter dan de gemiddelde voetballers uitvoering, maar doe mij toch maar een Flying Spur. Toch meer mijn ding.

    Login om te reageren
  17. ericd zegt

    1 september 2020 om 17:06

    Zijn voorganger was zoooooo’n mooierd. Ook de wielen.

    Login om te reageren
  18. mpc007 zegt

    1 september 2020 om 18:12

    Als er nou een auto is waarvan het me weinig boeit als ze m elektrificeren is het zoiets als de ghost waarom geen v8 hybride ipv v12? In de phantom snap ik waarom niet, maar hier had het gewoon gekund.

    Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      2 september 2020 om 01:09

      @maarten_zoutendijk: Dat heb ik nou met al die downsize-viercilinder benzinemotoren die klinken als een diesel. Ieder merk dat een V12 levert heeft mijn zegen! ?

      Login om te reageren
  19. Robert zegt

    1 september 2020 om 22:02

    Het is op het moment van schrijven helaas nog niet bekend wat de Nederlandse prijs van de nieuwe Rolls-Royce Ghost gaat zijn.

    Om er maar eens een cliché uit te gooien: als je wil weten wat -ie kost, kun je hem waarschijnlijk niet betalen…

    Los daarvan, deze auto’s worden per definitie ‘bespoke’ gebouwd. Dus ja, ook de profvoetballer, rapper of oligarch met ‘smaak’ kan deze kathedraal op wielen (sorry W140 liefhebbers), geheel naar wens samenstellen en als zodanig laten bouwen.

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      1 september 2020 om 23:48

      @RRRobert: laat ze asjeblieft bij de w140 wegblijven….voor mij nog steeds een van de dikste en gaafste benzen ooit..èn op mn wishlist.

      Login om te reageren
    • E550 zegt

      2 september 2020 om 01:06

      Een aanzienlijk deel wordt door de dealers samengesteld. Een voetballer gaat niet 1,5 jaar wachten totdat zijn model arriveert.

      Login om te reageren
  20. mustang750supersnake zegt

    1 september 2020 om 23:46

    man zet toch eens fatsoendelijke foto’s erbij…. heeft nu wel lang genoeg geduurt….

    Login om te reageren
  21. MarcoM zegt

    2 september 2020 om 00:15

    Mooi van voren, de achterzijde lijkt wat van een Mercedes weg te hebben, eentje van het instapmodel zeg maar. Zoiets van, oja, we moeten nog achterlichten hebben. Een beetje smaakloos naar mijn mening.

    Login om te reageren
  22. mgmgb zegt

    2 september 2020 om 14:08

    Ik vind hem veel beter geslaagd dan de vorige generatie. Stukken beter in verhouding!

    Login om te reageren
  23. willeme zegt

    3 september 2020 om 09:36

    @karaya: Het is precies wat je zegt, maar niet wil horen ;-). Ja, in basis heb je volkomen gelijk. Maar de uitwerking is dat echter niet altijd. Zolang een Focus beter met FWD beter rijdt dan een 1 Serie met RWD, is het een beetje opgeblazen. Tegenwoordig kunnen ontwikkelaars er erg goed ‘omheen engineeren’. Sowieso, bij een gelijke vraagprijs is de motor achter de achteras zelden een grote verbetering, terwijl het wel onhandig is met packaging.

    Man, mijn BMW heeft de perfecte gewichtsdistrubitie en ik moet euro’s ertegenaan te gooien om m net zo goed te laten rijden als mijn oude 159, een auto die journalisten als mispeer wordt omschreven. Het is maar een voorbeeld ;-).

    Als je een ultieme supercar wil ontwikkelen en alle resources tot je beschikking hebt en geld maakt niet uit (vraagprijs), ja, dan doe je een zo licht mogelijke motor achter de vooras. Ik denk even aan de Lexus LF-A of Alfa 8C. Maar bij enorm grote en luxe slagschepen maakt het niet heel erg veel uit. Panamera en Conti zijn ook zeer goede auto’s die geweldig rijden. Enorme vooruitgang. Dus tsja, in principe heb je gelijk, de uitwerking is echter zelden zo.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North