• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Ferrari Purosangue krijgt toch een V12!

Auteur: machielvdd, gepost 4 mei 2022 om 18:58 – 11 Reacties

Officieel: Ferrari Purosangue krijgt toch een V12!

Aan de motor van de Ferrari Purosangue zal het niet liggen. Dat wordt namelijk een dikke V12.

De Ferrari Purosangue is misschien wel de meest controversiële Ferrari ooit. Je zou denken dat we inmiddels wel gewend zijn aan SUV’s van sportwagenfabrikanten, maar het idee van een Ferrari SUV is voor velen toch moeilijk te verwerken.

Traditie

Dat Ferrari deze auto ‘volbloed’ heeft gedoopt en benadrukt dat de Purosangue in de traditie van het merk staat, helpt niet echt mee. Dat werkt waarschijnlijk eerder averechts. Toch houdt de Ferrari Purosangue nog een belangrijke traditie in ere, zo blijkt nu.

V12

De Purosangue krijgt namelijk geen V6 of V8, maar een heuse V12. Dit is vandaag officieel bevestigd door CEO Benedetto Vigna. Het zou kunnen dat er ook nog een V8 en/of een V6 volgt, maar daarover heeft Vigna nog niks gezegd.

Opmerkelijk

Dat Ferrari er in deze tijden nog voor kiest om zo’n model een V12 te geven, is ergens wel opmerkelijk. In de echte topmodellen hoort natuurlijk een V12, maar in de Purosangue was het niet per se nodig geweest. Ferrari lijkt echter nog zoveel mogelijk V12’s te willen bouwen nu het nog kan. Wij houden ze niet tegen.

Fiorano

Het gegeven dat de Ferrari Purosangue een V12 krijgt verklaart de lange motorkap die we op de gelekte foto’s zagen. De geluiden die de Purosangue op Fiorano ten gehore bracht deden ook wel heel erg denken aan een twaalfcilinder. Helemaal een verrassing is het dus niet.

Kwartaalcijfers

De CEO van Ferrari bracht dit nieuwtje tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Die gaven de aandeelhouders weinig reden tot klagen. De netto winst bedroeg €329 miljoen, een stijging van 16,4% ten opzichte van Q1 vorig jaar. De omzet bedroeg €1,19 miljard, een stijging van 17,3%. Ferrari leverde het afgelopen kwartaal in totaal 3.251 auto’s af.

Nederland

De zaken gaan dus voor de wind bij Ferrari. En dat zal er vast niet minder op worden als de Purosangue in de loop van het jaar arriveert. Voor Nederland zal de Purosangue met V12 niet een hele aantrekkelijke deal zijn. Toch zullen er vast nog wel wat op de Nederlandse wegen verschijnen. Van de Bentley Bentayga met W12 rijden er ook meer dan veertig rond in Nederland. En wie weet volgt er nog een hybride Purosangue.

Via: Automotive News Europe

Ook interessant!

  • Video: Ferrari Purosangue begeeft zich tussen Duits verkeer
    Video: Ferrari Purosangue begeeft zich tussen Duits verkeer
  • Video: Ferrari V12 klinkt hemels!
  • Gelekt: dit is de Ferrari Purosangue! [update]
  • Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
    Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, purosangue, V12, Video

Vorig bericht: « Video: verdwaalde Ferrari getest door Lamborghini
Volgend bericht: Koop deze AMG op Marktplaats en maak een epische roadtrip »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwdftw zegt

    4 mei 2022 om 19:55

    Als al je concurrenten (Urus, Bentayga) een V8 hebben en de Rolls een V12, dan kan je uiteraard niet achterblijven en ligt er een V12 in. Gewaagd, dapper, maar niet voor hier. Een Urus nog wel, een Betayga ook nog vaak maar een Cullinan…. 0.

    Toch wel jammer eigenlijk.

    Login om te reageren
    • flatsix010 zegt

      4 mei 2022 om 21:01

      @rwdftw: bij de RR en Bentley is de twaalfcilinder in mijn ogen niet echt een toevoeging behalve de status. Ferrari daarentegen maakt behoorlijk begeerlijke V12’s.

      Login om te reageren
  2. 1985 zegt

    4 mei 2022 om 21:21

    Dit is wel een hele fijne, zullen vermoedelijk een hoop kopers weg kapen bij de bekende merken. Zoals La fuente verleden vertelde als Ferrari SUV met V12 komt wordt er 1 aangeschaft. Maar geen met V8, dit is wat de mensen willen Lamborghini kan niet achter blijven met een urus v10

    Login om te reageren
  3. hassebas zegt

    5 mei 2022 om 00:07

    gtc4 lusso v12 & 812 / GTS stuk of 70..
    nu al stuk of 15 besteld

    Login om te reageren
  4. rendomjoeser zegt

    5 mei 2022 om 00:23

    Toch wel een van de mooiste busjes ooit.

    Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    5 mei 2022 om 08:46

    Zou wel gaaf zijn als er een atmosferische, hoogtoerige V12 in komt te liggen met die kenmerkende Ferrari-huil.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    5 mei 2022 om 09:07

    Logisch toch? Je koopt deze omdat je de dikste wilt, niet de goedkoopste. Daar komt bij dat de grootste afzetmarkten waarschijnlijk toch buiten Europa zijn, en daar doet men niet zo moeilijk over uitstoot. En je kan natuurlijk net als bij de Bentayga gewoon later nog andere modellen toevoegen. Kortom, lekker V12’s bouwen nu het nog kan. Dan kunnen we deze straks allemaal swappen.

    Login om te reageren
  7. petroldrinker zegt

    5 mei 2022 om 09:10

    Een vd redenen waarom ferrari een van mn favoriete merken is, fuck uitstoot en alle onzin over millieu vervuiling, lekker een v12 erin hangen 👍👌😁

    Login om te reageren
  8. osmo zegt

    5 mei 2022 om 11:22

    Wat zou er vervuilender zijn: de uitstoot van die paar Purosangue V12 motoren die een paar km per jaar maken of de uitstoot van die miljoenen supergroene 1.0 3 cilinders die dagelijks 100km woon/werkverkeer maken.
    Eigenlijk zouden ze subsidies moeten geven aan mensen die een Purosangue kopen ;)

    Login om te reageren
    • V8achter zegt

      5 mei 2022 om 17:50

      @osmo: hulde

      Login om te reageren
  9. freeze zegt

    5 mei 2022 om 22:00

    Introduceren met een v12 voor het midden-oosten etc. en dan het jaar erna de V8 turbo of aandrijflijn van de 296 er in knallen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North