
Een SUV van Ferrari, het gaat toch echt gebeuren. Bij deze alvast de eerste blik op de Purosangue!
De opmars van de SUV is niet te stuiten. We zijn nu bijna op het punt aanbeland waarop alle automerken een SUV hebben. Ferrari en Lotus zijn zo’n beetje de laatste merken zonder SUV, maar ook zij gaan overstag. Alleen de échte nichemerken als Bugatti en Pagani houden het puur bij sportwagens. Vooralsnog.
Ferrari kennende zullen er zware consequenties volgen als je beelden lekt, maar nu krijgen we toch alvast de Ferrari SUV te zien. Ergens in Maranello zitten er nu waarschijnlijk een paar withete Italianen uit te zoeken wie hier verantwoordelijk voor is.
Enfin, het kwaad is al geschied. We krijgen nu dus de eerste blik op de SUV van Ferrari, die Purosangue gaat heten. Dat is Italiaans is voor volbloed. Ironisch genoeg is dat de naam die ze bedacht hebben voor de minst puristische Ferrari ooit.
De neus van de Purosangue komt ons bekend voor. Die doet namelijk heel erg denken aan die van de Roma en de SF90. Wat overigens zeker geen belediging is. Helaas is de auto niet volledig in beeld, maar het valt wel op dat de Purosangue een bijzonder lange motorkap heeft voor een SUV.
Dat laatste hadden we ook al gezien op de spyhots. Daarop zagen we eveneens dat de Purosangue een vrij lage bodemspeling lijkt te krijgen. Ondanks dat het een SUV is, zal de Purosangue er dus redelijk sportief uitzien. Misschien moeten we het niet eens een SUV noemen, maar een cross-over.
Een gelekte foto is bijna altijd lelijk, dus het is nog een beetje lastig een oordeel te vellen over het design. Het is echter niet uit te sluiten dat de Purosangue prima te pruimen is. De proporties zijn alvast een stuk beter dan die van de Urus.
De technische details van de Ferrari Purosangue zijn helaas nog niet gelekt. Wat er zich precies onder de lange motorkap bevindt is dus nog verrassing. Dit kan een V8 worden, maar een V6 hybride is ook een optie. Afgaande op het geluid in de video’s lijkt het erop dat het een V6 wordt. Maar dan wel een V6 die bijna klinkt als een V12.
Aangezien de Ferrari Purosangue nu gelekt is, kan de onthulling niet meer ver weg zijn. Ferrari heeft zoals gewoonlijk geen datum aangekondigd, dus het is nog even afwachten. In de tussentijd kunnen we alvast wennen aan het idee van een Ferrari SUV.
UPDATE: Inmiddels is ook de achterkant van de Ferrari Purosangue gelekt. Die lijkt op zijn beurt weer geïnspireerd te zijn op de 296 GTB.

Wat een hok.
@ferrari94tr: je ziet precies niks….
Ziet er erg vreemd uit. Wat gebeurd er bij die wielkasten? En die deuk rondom / onder zij spiegel, rare lijnen.. Als dit hem echt is ben ik teleurgesteld. Ik had meer overlap met Roma verwacht en gehoopt. Niet dit soort fratsen..
stop de productie! ghini is teleurgesteld
@ghini: na update: achterkant is geslaagd!
Ze hebben de wielkasten afgekeken van de Stepway modellen van Dacia, ook zo’n zwart randje …
Ik denk dat ik vanavond maar een fles whisky opentrek en hoop dat ik deze afbeelding daarmee snel uit m’n geheugen gewist krijg. Wat een verschrikking, zeg!
Het is geen looker hè?
Er is nog wel wat werk om die motorkap passend te krijgen zo te zien. Ferdinand Piech zou een rolberoerte krijgen als hij dit voorgeschoteld zou krijgen.
De passing van de motorkap lijkt inderdaad nog wat laatste ‘Feinschliff’ nodig te hebben, m.n. achter het voorwiel lijkt de boel nog niet helemaal foutloos. Maar voor de rest oogt de oto productierijp, is het plaatwerk mooi uitgelijnd. Uitlaten zitten er strak onder. Dus denk, dat we er vanuit kunnen gaan, dat de officiële onthulling aanstaande is.
Mijn liefhebbershart bloedt
Ik kan nog niet zeggen of het mooi of lelijk is. De knikjes en vouwen aan de zijkant op deze foto ogen niet zo fraai.
Ik gok dezelfde aandrijflijn als de Maserati Levante Super Trofeo?
@dutchdriftking: dat zal Ferrari nooit doen
De grote motorkap is vrij makkelijk te verklaren, was het niet zo dat deze ook met V12 leverbaar zou worden?
Qua uiterlijk weet ik nog niet helemaal wat ik er van moet vinden, officiële plaatjes moeten daar maar een beetje duidelijkheid in scheppen. Al zou het me ook niet verbazen als dit een conceptcar is om meningen te pijlen zodat, mocht het tegen vallen, hij nog enigszins aangepast kan worden.
hopelijk betekent een lange motorkap een optie voor een V12…
Ik heb hem in september zien en horen rijden op Fiorano, en dat was 100% de V12
De achterkant, die we als gepeupel toch het vaakst zullen zien, is wel goed gelukt.
De Ferrari Boomerossa
Zag van de week een rode op instagram. Dat smoelde beter dan dit grijs, maar het blijft een lelijk hok, net als de Urus.
Edit: Linkje https://www.instagram.com/reel/CZsnRv8jS6a/?utm_medium=share_sheet
@sportabgasanlage: Dat is een render.
Wat @rikv99 zegt. Op de kentekenplaat staat ook 2NCS, dat is de gast (of gasten?) die altijd neppe viral video’s maakt van auto’s die alle natuurwetten negeren. Een soort Fast & Furious, maar dan nog minder realistisch.
Tis in ieder geval beter dan de Lamborghini Anus
Zo lelijk! SF90 neus met F12 achterkant en wat gefreubel in het midden.
@FB_100000430402039: ik zie er geen F12 in
Ziet er veelbelovend uit. Maar ben de enige zo te lezen
Mja, beetje teleurgesteld..
Zit zo’n zelfde rare deuk in de zijkant als bij de 612.. Ferrari zou toch inmiddels wel geleerd moeten hebben dat dat als lelijk kan worden beschouwd?
Ik kan gewoon door blijven sparen, denk niet dat ik het waard vind om zoiets aan te schaffen.
De voorkant wordt nu dus door Mansory al af fabriek aangepakt. Deze gelekte grijze ziet er overigens heel anders uit dan die rode op het Instagram-filmpje. De vraag is dus waar we naar zitten te kijken?
Weet je nog? Vroeger? Toen Pininfarina nog het design deed voor Ferrari? Ja. Mooie tijden.
Wat een hok is dit zeg.
Achja leuk, doe maar een range rover en een ouder model Ferrari. Snap nooit deze stuck in de middel voertuigen, een urus is ook van alles wat.
Sja, zo werkt de wereld tegenwoordig helaas dames en heren. Een statussymbool SUV met gewild Paardenlogo uit Italie is een auto waar vraag naar is onder vloggers, profvoetballers en olie-jurken met teveel geld. En die vraag wordt beantwoord door Ferrari, zo werkt vraag en aanbod simpelweg. Het is eigenlijk totaal irrelevant hoe hij rijdt, als de 0-100 maar redelijk indrukwekkend is en de topsnelheid 250+ km/u is zodat je de hypothetische BMW 330d die begrensd is op 250 voorbij zou kunnen gaan in de fictieve topsnelheidsloop in Duitsland.
Ik ben wel benieuwd of ze ‘gewoon’ de v8 van de Roma er in hangen en nog de moeite doen om hem licht te houden, of er gelijk een 2.5 ton zware PHEV van maken.
Nou vriend die Panini firina was vroeger wel dope met ze Testarossa en 406 coupe en 306 cabrio maar toen kwam op eens de Hyundai Matrixxx en de Peushit 1007 dus ik denk dat Panini nu aan de crack pijp zit.
Om te huilen dit. Jammer jammer maar waar zijn de echte automerken gebleven?
Inclusief de obligate zwarte spartbordrandjes, mijn god wat een creatieve armoe.
Mocht vorig jaar een testrit doen met een Ferrari met een Ferrari testrijder naast mij als chapperone. Hij had de purosangue al verschillende keren aan de tand mogen voelen. Hij moest niets weten van het Suv-concept en was er radicaal tegen, maar hij was wel de mening toegedaan dat die wel echt als een Ferrari reed…
Dit is echt lelijkheid purosangue
De voorkant lijkt op een FF op stelten en de achterkant ziet er best imposant uit. Het zal best goed verkopen als je ziet wat die andere italiaan doet met de Urus,
Vraag me af of deze auto goed gaat lopen…
Zal alleen maar gekocht worden door mensen met een enorme wansmaak.
Ah, dat wordt dus een hit onder omhooggevallen voetballers, rappers en onze midden-oosterse dinosappenhandelaren.