Officieel: Formule 1-coureurs zijn softies, behálve Max!

Auteur: , 69 Reacties

Maak je op voor een redelijk chauvinistisch verhaal op de zaterdagmorgen.

Officieel: Formule 1-coureurs zijn softies, behálve Max!

Tijdens de rijdersbriefing voor de Grand Prix van Amerika is het maar weer eens besproken: het wisselen van lijn tijdens het remmen. Zowel fans als coureurs waren er in de loop der jaren aan gewend geraakt dat rijders hun positie als makke schaapjes opgaven zodra er een snellere auto naderde op het rechte stuk, al dan niet geholpen door DRS.

Max Verstappen ontketende een heuse revolutie in de F1. Hij liet zien dat je met een paar ballen en een bovengemiddelde wagenbeheersing prima je positie kunt verdedigen. Vaak op het randje en soms wellicht iets erover, maar Formule 1-races werden weer de moeite van het bekijken waard en de Nederlander pakte in zijn nog prille carrière al een paar heel fraaie resultaten. Bovendien werd de Red Bull-coureur niet officieel bestraft door de wedstrijdleiding, al kwam het wel enkele malen tot een “pittig gesprek”.

De andere rijders zijn het niet eens met de manieren waarop Verstappen zich breed maakte en dus is het nu tijd voor actie. Tijdens de afgelopen rijdersbriefing deden achtereenvolgens Grosjean, Vettel, Raikkonen, Hamilton en Alonso hun beklag. Naar verluidt sprak Kimi zelfs drie minuten achter elkaar. Een absoluut unicum, kennelijk zit de hele kwestie hem nogal hoog.

Kort samengevat: deze rijders willen dat racedirecteur Charlie Whiting een regel opstelt die het wisselen van lijn verbiedt tijdens het remmen. In twijfelgevallen zou de wedstrijleiding zelfs telemetrie-gegevens in mogen zien om te checken hoe het zit. Inderdaad: Formule 1 anno 2016 is Formule Pussy geworden. Volgens coureurs moeten zij hun rem loslaten als ze een verdedigende coureur voor hen (lees: Max Verstappen) moeten ontwijken en kan dat grote ongelukken opleveren.

De priceless reactie van Red Bull-honcho Helmut Marko: “misschien moeten jullie leren om te sturen tijdens het remmen. Max kan het namelijk ook”. Daar hebben we verder niks aan toe te voegen. Overigens is nog niet bekend of Whiting iets met het verzoek van de coureurs (lees: vrijwel alle coureurs behalve Max) gaat doen. (via: Auto Motor und Sport)



69 reacties

Lijkt me niet dat ze daar wat mee gaan doen. De FIA etc. Hebben echt wel door dat dit juist is wat de fans willen zien. Max wordt niet voor niets bijna elke race driver of the day. Ookal zien we hem maar 1 x met zo’n actie in beeld.
En eerst zeggen dat ze achter de beslissingen van de wedstrijdleiding staan? Raar volk die F1-vedettes..

Kan Charlie geen regel maken dat klagen niet toegestaan is? Laat de wedstrijdleiding zelf beslissen wat wel en niet mag. Niet vingertjes gaan wijzen.
Mooie reactie van Red Bull :)
Ik wil niet zeggen ALLE coureurs…maar sommige gaan wel die kant op ja.
Valt me toch tegen van oa Alonso, een man die zichzelf ook enorm breed kan maken als het moet, en bovendien ook geweldig kan inhalen…
Stom gezeik weer van al die ‘coureurs’. Werkelijk elke overleden coureur uit de heen ’90 en daarvoor draaien zich om in hun graf. Pussy’s zijn het geworden, allemaal. En juist van coureurs waarvan je het niet verwacht (ja jij Räikkönen en ja jij Alonso) lopen allemaal te bitchen.
@viezefreddyw: ja dat Kimi zo zeikt verbaast mij echt. Als ik iemand een koning was het Kimi altijd. Helaas helden vallen altijd een keer van hun voetstuk.
Waarom nog een race op zondag?
Ze kunnen dan anders net zo goed de kwalificatie als race uitslag gebruiken. Dat maakt de F1 anders ook weer betaalbaar voor de kleine teams.
Racen is sensatie en niet netjes naar rechts gaan zodat het verkeer links door kan.
Als dit een regel gaat worden haak ik definitief af. De bloemencorso is dan nog spannender om naar te kijken.
@zwepp: dit was al de regel in de afgelopen 15 jaar..
Ergens is het wel grappig. F1 staat helemaal in het teken van de absolute limiet opzoeken, zowel van wat mogelijk is als van wat binnen de regels is toegestaan. Nou heb je eindelijk weer eens een coureur die dat ook op de baan doet, en krijgt ‘ie kritiek van alle kanten.
Het ergste vind ik nog die kontenkruiperij van Hülkenberg en Hamilton, maar ook van Charlie Whiting. Hülkenberg prijsde Verstappen nog voor zijn move op Kimi op Spa. Hamilton noemde de actie van Max in Japan gewoon een goede actie en zorgde er eigenhandig voor dat er geen protest werd aangetekend. En Whiting als wedstrijdleider zijnde zei dat de acties van Max “hard, maar fair” waren.
@Edge: dat halve veld is ook semi-bejaard joh, de helft heeft al koters etcetera

Tijd voor nieuwe gretige jonge generatie coureurs!
@Edge: Ik snap sowieso niet wat het gros van het veld te zeuren heeft. Op Hamilton, Rosberg, Vettel, Raïkonen en Ricciardo na komt de rest toch nooit dichtbij genoeg om de verdedigende acties van Max mee te maken. Jaloezie en meelopen met de ‘groten’ heet dat. Komt overal voor helaas.
Gelijk hebben, levensgevaarlijk die max, een 18/19 jarige met dit vermogen kan natuurlijk ook niet, hadden wij vroeger ook niet ;)
@bofkont: brengt juist de sport weer terug! Kijk anders naar een damwedstrijd. Deze sport is gevaarlijk punt uit.
Komop mannen, leer racen!
Jeetje… de goedbetaalde toprijders gaan steeds meer huilend divagedrag vertonen.
Er is een nieuw aanstormend talent opgestaan en zij kunnen dat op den duur niet meer bijbenen.
Just cope with it guys
Hetgeen Max doet is hetzelfde als een vrachtwagenchauffeur met zijn combinatie of een bestuurder van een auto met caravan doet als hij/zij plotseling de linkerbaan opstuurt en het achteropkomende verkeer in de ankers moet en/of uitwijken. Dit laatste gaat vaak goed maar ook wel eens fout.

Als 21 coureurs zich aan de spelregels houden om niet van richting te veranderen in de remzone dan lijkt mij dat er zich één moet aanpassen.

Vind het dan een goede zaak dat telemetrie erbij betrokken wordt bij twijfel. Geeft de stewards een extra mogelijkheid om te oordelen.
@erik2907: De gemiddelde F1 coureur heeft daarentegen betere reflexen en controle dan de gemiddelde weggebruiker…
@racerx: heeft niets met reflexen te maken. Sommige dingen doe je niet als er een afspraak is, namelijk dat je niet naar links of rechts gaat als je remt.
@erik2907: Wat mij betreft wel, en daarom gaat je vergelijking ook een beetje scheef vind ik. Je mag van een F1 coureur verwachten dat ze dit soort situaties kunnen controleren op basis van hun kwaliteiten. Ze zouden namelijk the best of the best moeten zijn.

Als er een keiharde regel ligt dan hebben ze zich eraan te houden, maar als ik zie dat Max nog nooit bestraft is zal dat allemaal nog wel meevallen…
@racerx: omdat ze niet konden bewijzen of hij op dat moment remde, vandaar nu de telemetrie als stok achter de deur.
@erik2907: Check, helder.

Overigens lees ik op NuSport dit: “Andere coureurs eisen dat de regels worden aangepast en dat tijdens het remmen niet meer van ‘rijstrook’ veranderd mag worden.”

Dat suggereert dat betreffende regel er nog niet hard ligt. Of de journalistiek aldaar is van dubieus niveau…
@racerx: over het algemeen, je mag één keer van je lijn afgaan om te verdedigen. Gentlements aggrement (onder de coureurs) is dat dit niet gebeurt in de remzone om gevaar te voorkomen. Dat is geen harde afspraak maar een tussen de coureurs. Max (Red Bull) zegt, wat niet in het reglement staat mag dus wel. Vandaar ook nog geen straffen. Nu willen de 21 coureurs dat de onderlinge afspraak vastgelegd wordt in het F1 reglement met dien verstande dat er in de remzone geen beweging meer gemaakt wordt op het moment dat er geremd wordt. Als ondersteunend bewijs gebruikt men dan eventueel de telemetriedata.
Max stelt uitsluitend dat wat niet in het reglement staat, daar hoeft men zich ook niet aan te houden. Collegiaal zijn naar zijn 21 medecoureurs en gevaar voorkomen, is een andere discussie.
@erik2907: Duidelijk, dank voor de uitleg. Ik ben geen kenner, ben meer MotoGP fan, maar als ik zie wat de heren op twee wielen uithalen (met naar mijn mening een hoger risico) vind ik het geklaag van de F1 jongens wel wat overdreven…
@erik2907: hehe eindelijk iemand met zijn kop goed-om op zijn romp.

Heel AB loopt te janken als een klein kind, maar als Max volgende x bij Kimi zo’n extreem late uitrem actie doet en Kimi gooit halverwege de remzone de deur potdicht dan hangt Max er 100% zeker achterin. En ohh dat gaan AB toch los! Fakkels en hooivorken en op naar Finsland, dat kan je natuurlijk niet doen.

HY-PO-CRIET.
@lambo4all: dank je, neemt niet weg dat ik Max een ongelofelijk talent en racer vindt, net zoals Hamilton toen hij bij McLaren begon en nu nog is. Overigens, ik was ook fan van Senna, ook niet bepaald een lieverdje, maar super coureur.
@lambo4all: dat jij vooral alles wat Max doet of laat aangrijpt voor zure reacties begrijp ik niet maar is inmiddels zodanig constant dat het voorspelbaar is. Wat heeft de jongen jou misdaan?
@w0o0dy: focus vooral niet op mijn redenatie en blijf maar zeuren dat ik Max niet 24/7 aan zijn balletjes kietel.
@lambo4all: alle coureurs lopen te janken vanwege de moves die Verstappen maakt, maar als diezelfde jankende coureurs een vergelijkbare move kunnen maken dan zullen ze het ook niet nalaten dus wat wil je nou zeggen met HY-PO-CRIET?
@erik2907: daar zit m nou net het punt. 21 coureurs houden zich aan een regel die er dus eigenlijk niet is. Verstappen doet dus niks fout en daar zullen ze aan moeten wennen
@ko4n: die regel is er namelijk wel, namelijk niet van richting veranderen in de remzone. Vandaar dat ze ook de telemetrie gaan gebruiken of de coureur remde op het moment dat hij uitwijkt naar links of rechts.
@erik2907: die regel is er niet, daar pleitten ze nou juist voor. Kortom, lijn verdedigen tijdens inremmen van bochten aan de kapstok.
En bedenk svp even dat we het over racen hebben ipv verkeer op de openbare weg. Echt een domme vergelijking die je maakt m.i.
@davelepeef: er zijn ook geen regels dat een vrachtauto met 80 km/u niet naar links zou mogen als er iemand met 130 km/u komt aanrijden. Anticiperen heet dat voor beiden. Vandaar de onderlinge afspraak in de F1 en de ‘onderlinge’ afspraak tussen vrachtautochauffeur en personenauto bestuurder. Leven en laten leven.
@erik2907: nog steeds gaat je vergelijkinh mank, een vrachtwagenchauffeur hoeft z’n positie immers niet te verdedigen (al doen ze soms zo wel).
Buiten dat is anticiperen het sleutelwoord, een coureur moet kunnen inspelen op de bewegingen van een andere coureur. Dit maak je wel erg makkelijk door bewegingen uit te sluiten, ik vind dat deel van de dynamiek van de autosport.
That said, als er echt een officieuze overeenkomst is dat dit niet mag, dan moet iedereen zich eraan houden anders heeft t geen zin. De roep om een officiële regel is dan logisch, maar misschien kunnen de heren er ook mee leren omgaan?
Het punt is dat de regels gewoon niet duidelijk zijn. Je mag tot op zekere hoogte van richting veranderen in de braking zone, als je hebt verdedigd en dan terug rijdt naar “de ideale lijn” maar je mag weer niet te extreem van richting veranderen en niet je tegenstander in gevaar brengen. Het is kortom wel erg complex en veel waar je als coureur rekening mee moet houden wanneer je iemand wil inhalen of als je aan het verdedigen bent. Het is wel een goed idee om hier duidelijkheid over te krijgen. Dat zou dan zijn: Niet van je lijn af als je de braking zone in gaat, of alles mag zolang je niemand in gevaar brengt.

https://f1metrics.wordpress.com/2014/08/28/the-rules-of-racing/
@pomoek: opvallend veel Schumacher in dat verhaal, ook duidelijk iemand die dingen deed die een ander nog nooit had durven proberen, dat hele weaving regelement komt ook omdat hij dat gewoon deed. Naar mijn idee te veel regels, grijze zones en zo. Laat ze gewoon racen…
@erik2907: Het scheelt dat ze niet in vrachtwagens rijden..
@erik2907: houden zich aan welke spelregel?
@kle500: gentlemen aggrement onder de coureurs, niet van spoor wisselen in de remzone, zeker niet onder het remmen.
@erik2907: als een caravanrijder een vrachtwagen inhaalt, dan doen geen van beide partijen dit om een hogere puntenscore te krijgen, hun land te vertegenwoordigen en last-but-not-least; wereldkampioen te worden. Ik zie het verband dus niet.
@erik2907: knap dat je de link kan leggen tussen een vrachtwagenchauffeur die zijn werk doet en een auto met caravan die doorgaans op zijn dooie gemak overal zijn sleurhut voor knalt vergelijkt met twee coureurs die racen om punten in een kampioenschap en een plek op het podium..
Ik wacht op een reactie van moraalridders Lauda en Villeneuve.
Best grappig dat Hamilton in Spa Verstappen nog verdedigde, maar toen het met hem gebeurde in Japan (veel minder dan in Spa, Hamilton had veel vroeger zijn lijn gekozen, zag er alleen dramatisch uit omdat Hamilton van rem af ging om de andere chicane te pakken), begon ie te klagen. Typisch.
@basjaski: Hij klaagde helemaal niet, iets dat de media je doet laten geloven.
@bassx: Die radio call net erna was dus fake? Gotcha.
@basjaski: “He moved under braking” was het enige dat hij zei. Oftewel gewoon aan z’n team uitleggen waarom hij z’n rempunt miste en niet zozeer klagend over max z’n rijgedrag. Wanneer Lewis ineens een gat heeft 3 – 4 seconden op start finish wil het team wel graag weten wat daar de oorzaak van is. Ook zijn reactie op twitter zei genoeg.
Geweldige reactie van RB!
“al kwam het wel enkele malen tot een “pittig gesprek”.”

Zijn we inmiddels alweer vergeten dat hij in zijn tijd bij STR de meeste strafpunten op z’n superlicentie wist te krijgen in dat seizoen? Hij was 4 punten verwijderd van een race ban, de meeste van alle rijders. Max werd het eerste seizoen wel genoeg gestraft, Ironisch genoeg was hij degene die niet aan de kant ging voor blauwe vlaggen.
Wat een zeursport kan F1 toch zijn. Janken, omdat een conculega over het randje durft te rijden. Boehoe. Als deze jongens een kleurplaatje maken blijven ze vast en zeker ook keurig binnen de lijntjes. Vooral er niet overheen en netjes volgens het kleurenschema! Huilebalken. Niets meer, niets minder.
Niet lullen maar racen. Problemen mee? Gewoon zorgen dat je er wel voorbij kunt. Lukt dit niet, dan gewoon je meerdere erkennen.
Hoge bomen vangen veel wind. Eerst iets fout laten gaan dan pas erop inspelen zeg ik!! Denk namelijk dat er niks fout gaat omdat mr maximaal precies weet wat hij doet. Voertuig beheersing noemen we dit. Iets wat helaas velen niet kennen, kijkende als het 1x regent en iedereen gaat remmen en rijden alsof ze achterlijk zijn
Overigens interessant dat Hulkenberg zegt dat het makkelijk praten is voor Marko, aangezien de Red Bull zoveel downforce heeft dat deze dus kan sturen tijdens het remmen. Als ik dat in een Force India doe “dan land ik op de maan”. Met andere woorden: Verstappen maakt gebruik van een eigenschap die zijn auto wel heeft maar zijn concurrenten niet.
De enige reden dat ik weer f1 kijk is omdat er nu weer geracet wordt zoals het hoort, op scherpst van de snede. Dat max daarvoor zorgt en dat ie een Nederlander is, is mooi meegenomen.
Haal dan gewoon niet in, blijkbaar kan de rest een coureur als max niet handelen tijdens dit soort acties.
Misschien moeten we de



“één keer van de lijn af”-regel inruilen op de voorgestelde regel “niet van de lijn tijdens remmen” kunnen we echt verdedigen zien maar met minder “gevaar”.
@w0o0dy: als je je lijn moet houden bij het aanremmen valt er niks te verdedigen met drs
@drdrift: behalve als je voor de remzone mag afwijken “zoveel je wilt”… Dan is positioneren extreem belangrijk en kun je de tegenstander naar een ongunstige lijn dwingen.. “Veel plezier met je drs en je remzone daar buiten de racelijn”.
Het F1-circus wordt langzamerhand echt een naaikransje. Wat een stelletje bejaarde zeurpieten. Miljoenen verdienen die gasten! Mogen ze dan ook wat risico’s op de koop toenemen? Als je het er als coureur niet mee eens bent, ga je maar wat anders doen. Het is niet voor niets de ‘koningsklasse’ van de autosport! (Tenminste, zo wordt het soms genoemd, hoewel het die term allang niet meer waardig is…)
Go Max!!!
Ik verlang terug naar de spannende F1-tijd met o.a. Alain Prost, Ayrton Senna, Damon Hill en Michael Schumacher, en daarvoor met Lauda en Hunt. Toen mocht er nog gevochten worden om een (podiumplaats). Na het era van Schumi was ik afgehaakt en nu Max er weer bij is, is kijken weer de moeite waard. Maar de zeurpieten van nu proberen hun eigen sport weer de nek om te draaien. Als er nog meer regeltjes gaan komen, haak ik opnieuw af.
@wittepiet: vroeger was alles beter? Man wat waren die races in de Schumi periode vaak uitermate saai! Nee geen DRS, maar de enige inhaalacties die je toen zag waren via de pits.
@lotuselises2: ben ik met je eens, vroeger was zeker niet alles beter. Maar er werd een stuk minder gezeurd over futiliteiten door de coureurs, en in dit geval vind ik ze ronduit hypocriet. Aan de ene kant zeggen ze dat de F1 verpest wordt door alle regeltjes, aan de andere kant vragen ze nu weer om een nieuwe.
Ik vind het gewoon mooi om gevechten te zien. Hopelijk drukt de FIA nu niet het laatste restje strijdlust de kop in en laten ze de jongens nu gewoon vechten. Ze verdienen een riant salaris en een beetje risico hoort er van oudsher bij in deze sport. De F1 is al erg veilig geworden vergeleken met enkele tientallen jaren geleden. En is superveilig vergeleken met veel andere autosporttakken. Neem bijvoorbeeld de WRC – ongelooflijk wat die gasten presteren…
Blijkbaar heeft de F1 ook een hoop Cristiano Ronaldo’s…
En wanneer gevraagd naar het beste duel in de F1 ooit, zal het merendeel van dezelfde coureurs, correctie zeikstralen, Villeneuve vs. Arnoux noemen.
Racen is ook veel te lastig. Ze waren namelijk zo gewend om met z’n allen in één vloeiende lijn achter elkaar aan te rijden, dat dan doen ze al 10 jaar. Dus max mag dat natuurlijk niet veranderen…..
Nu het F1-circus in de Ustated Nites is, ben ik eigenlijk benieuwd naar de mening van de Ammies. Volgens mij begrijpen die he-le-maal niets van al die F1-regeltjes. Nu de opperbaas van de F1 een Amerikaan is en Haas van de partij is, beginnen ze in Amerika eindelijk ook warm te lopen voor de F1. Kan interessant worden. Maar dan moeten ze het wel wat meer ‘exciting’ maken, en dat is nou precies waar Max voor zorgt! Max, blijf vechten als die Hollandse Leeuw! Dat is wat we willen zien!
Hmmm.. lijkt erop dat de ouwe garde er niet tegen kan dat ze verslagen worden door een 19 jarig. Stelletje pussy. Ride untill you die of anders terug naar je trapskelter

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).