• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Hennessey Venom GT (1200 pk)

Auteur: autoblogger, gepost 29 maart 2010 om 08:39 – 73 Reacties

Hennessey Venom GT


Hennessey Performance Engineering (HPE) geeft ons wat plaatjes en info over de Venom GT, een 1071 kilo wegende supercar met 1200 pk!

De Venom GT is gebaseerd op een Lotus Elise, maar krijgt de beschikking over een iets andere powerplant. De Amerikaanse 6.2-liter LS9 V8 (uit de ZR1) is gebruikt als basis, getweaked naar 725 pk. Hennessey biedt echter ook een tweetal brutere varianten, met 1000 of 1200 pk (twin turbo). Er wordt echter nog niet gesproken over topsnelheden of acceleratietijden, al gingen eerdere geruchten over een sprinttijd van 0 naar 60 mph in 2,4 seconden…

De auto wordt gemaakt in Silverstone (Engeland), alwaar men ook aan het testen is. Hennessey wil een netwerk van dealers en distributeurs opzetten, oa in het Midden-Oosten, Europa, Rusland, Australië en Azië. De productie is beperkt tot slechts 10 voertuigen per jaar en het bedrijf zegt al orders te hebben voor 4 Venom GT’s.


Ook interessant!

  • Hennessey Mustang Legend Edition is bijna een Ford GT
  • Hennessey Deep Space
    Hennessey Deep Space zeswieler heeft 2.400 pk
  • Hennessey Mammoth is 1.000 pk gezinsauto
  • Deze Hennessey Venom heeft 'slechts' 775 pk

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Hennessey, Supercars, venom-gt

Vorig bericht: « Autoblog 2010 flashback: week 12
Volgend bericht: Yes! Cadillac CTS-V Sport Wagon »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruben00 zegt

    29 maart 2010 om 08:49

    Die 725PK kan ik nog wel geloven maar die andere 2 moet ik eerst zien, die zullen wel met flinke tractieproblemen kampen.

    Login om te reageren
  2. Hensch zegt

    29 maart 2010 om 08:50

    Ondanks dat het een gepimpte Elise blijft vind ik wel heel erg gaaf in matzwart!

    Login om te reageren
  3. vinox zegt

    29 maart 2010 om 08:54

    Da’s bruut, bijna te. Vraag me af hoe ze die 2,4 seconden gaan klaarspelen, ze hoeven nog maar te kijken naar hun gaspedaal om wheelspin te hebben…

    –edit: dank u–

    Login om te reageren
  4. Mairsil zegt

    29 maart 2010 om 08:54

    Wel leuk op zich, om eens wat meer power in een elise te stoppen, maar dit blok zal het zwaartepunt wel aardig verplaatsen, kan me niet voorstellen dat het in z’n geheel voor de achteras past.
    Ik zou denk ik toch liever een licht blokje met 400 pk ofzo er in stoppen. Denk dat je met zo veel vermogen weinig meer kan in een Lotus.

    Login om te reageren
  5. EJS zegt

    29 maart 2010 om 08:56

    denk dat dit toch te veel vermogen is in een Elise.. die 725 pk is eigenlijk al te veel, laatst staan die twinturbo varianten.. ’t klinkt echter wel bruut!

    Login om te reageren
  6. mrB zegt

    29 maart 2010 om 08:58

    productie van 10 units per jaar is niet veel. Uit eindelijk zullen er dus 2 rondrijden, de rest is dan al gecrashed. Met zoveel vermogen in zo’n lichte RWD wagen hoef je maar te kijken naar het gaspedaal en je breekt uit. Hiervoor moet je een tamme coureur zijn.

    Login om te reageren
  7. kane_sting zegt

    29 maart 2010 om 08:58

    Echt een dikke WOW:| vet man, wacht een rijtest af.

    Login om te reageren
  8. mor zegt

    29 maart 2010 om 09:03

    Supervet ding, al denk ik dat 725 pk op zich redelijk voldoende is bij iets meer dan 1000 kg.
    Ik denk trouwens niet dat je hier nog van ‘een elise’ (Mairsil/EJS) kunt spreken. Volgens mij hebben ze de Elise gebruikt als basis voor de body, maar verder lijkt me structureel weinig over van de Elise. Als zo zo’n blok erin gaan hangen zou ik tenminste hopen dat de rest van de auto ook fundamenteel gewijzigd wordt.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      29 maart 2010 om 09:05

      @mor:

      Haha, daar heb je opzich wel gelijk in want de wielbasis is volgens mij ook behoorlijk gegroeid(kan ook niet anders met zoveel vermogen), maar aan de andere kant heeft dit nog steeds zoveel overeenkomsten met de Elise….

      Login om te reageren
  9. John zegt

    29 maart 2010 om 09:09

    Dit lijkt me een waardige opvolger voor Top Gear’s reasonable prices car! Denk dat je dan wel echt de ballen uit je string lacht en dat half bekend Engeland dood is..
    @MrB: ik verwacht eigenlijk een 4wd. RWD is toch echt niet te doen met zoveel paardenkutjes..

    Login om te reageren
  10. Laue zegt

    29 maart 2010 om 09:10

    mag hopen dat het elise platformpje niet om zijn as draait, :D maar ik neem aan dat hennessy weet waar ze mee bezig zijn. :)

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      29 maart 2010 om 09:48

      @Laue:
      dat is natuurlijk nog maar de vraag,
      ik kan mij nogwel herinneren dat Hennessey wat vervelend in het nieuws kwam met een aantal vipers dat het zou verbouwen voor klanten, die ze vervolgens na lang aandringen, zonder enige wijzigingen, en enkele belangrijke onderdelen terugkregen..

      Login om te reageren
  11. Buyck zegt

    29 maart 2010 om 09:13

    De ratio gewicht/pk is monsterlijk goed!!! Bij de strafste versie is dit een supersonisch kanon!!! Word dit de Bugatti killer?

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      29 maart 2010 om 09:50

      @Buyck:

      als ie net zo luxueus is als de Bugatti Veyron, en net zo makkelijk te rijden is, misschien.

      dat vergeten veel mensen, die Veyron weegt niet voor niets ruim 2000kg

      Login om te reageren
  12. Tostitje zegt

    29 maart 2010 om 09:15

    inderdaad zal deze beter zijn dan de veyron? zou wel heel vet zijn :P hij ziet er in ieder geval wel mooier uit!!!

    Login om te reageren
  13. Vanquish zegt

    29 maart 2010 om 09:15

    Weer zo’n lijp ding!

    Login om te reageren
  14. Monk zegt

    29 maart 2010 om 09:27

    ziet er bruut uit. ik wil er een!! misschien niet als dagelijks vervoer, maar voor een zondag middag rodeo lijkt ie me prima geschikt. ik denk dat je deze het best kan scharen in een categorie bij de verlengde gt3 van 9ff (de gt9)

    Login om te reageren
  15. Arno zegt

    29 maart 2010 om 09:36

    Is wel leuk zoveel paardjes uit zo’n blokje maar wel iedere 500 km een servicebeurtje waarschijnlijk. En als je 25.000 km hebt gereden moet je voortaan meer olie dan benzine tanken…

    Login om te reageren
  16. Megakix zegt

    29 maart 2010 om 10:00

    Ze moeten oppassen dat ze straks niet meer dealers hebben dan dat ze auto’s maken ! ;-)

    Hij ziet er wel zeer gaaf uit, maar zoals iedereen al opmerkt, het wordt helemaal niks als je gasgeeft. Een 400Pk motortje was voldoende geweest.

    Login om te reageren
  17. John zegt

    29 maart 2010 om 10:00

    Ps. in de VS gaat dit ding $600k kosten, omgerekend 1.2miljoen pleuro’s bij ons…

    Login om te reageren
  18. Sciurida zegt

    29 maart 2010 om 10:05

    @ John: welke wisselkoers gebruik jij in godsnaam? Mss met BPM wel ja, maar dit ding wil je niet door de polder knallen, dan mag je hem na 2,4 seconden al inleveren

    Login om te reageren
  19. Sciurida zegt

    29 maart 2010 om 10:07

    Edit: als je dan al niet gruwelijk om het levengekomen bent daar het zwarte gat dat de motor creeërt

    Login om te reageren
  20. Dimglor zegt

    29 maart 2010 om 10:21

    Ziet er wel dik uit… Doet mij een beetje aan een Mansory denken…
    Wel zot dat ze hier 1200 pk in steken…
    Hoe rijdt dat ding dan? Zal wel moeilijk te besturen zijn denk ik dan…

    Login om te reageren
  21. Timmie zegt

    29 maart 2010 om 10:33

    En steeds wordt Corvette-materiaal gebruikt. Is het niet het chassis, dan is het de motor… Staan die onderdelen in de uitverkoop ofzo???

    Login om te reageren
  22. BakPouwww zegt

    29 maart 2010 om 11:17

    wat is de top snelheid van die Venom GT met 1200 pk ???
    –edit: doe het artikel eens lezen aub–

    Login om te reageren
  23. C6_R zegt

    29 maart 2010 om 11:22

    Zo, dat ziet er wel lekker uit zeg, lekker sinister! Mat zwart blijft op dit soort racewagens altijd lekker.

    Ben wel benieuwd of ze de handling een beetje op orde kunnen krijgen, daar hebben ze niet zo veel ervaring mee geloof ik.

    Kom maar door met die rondetijden en video’s!

    Login om te reageren
  24. autoblogger zegt

    29 maart 2010 om 11:33

    De auto was trouwens al gespot op video (in Engeland)

    http://www.youtube.com/watch?v=B2qbKHyaXgk

    Login om te reageren
  25. italiaanopoe zegt

    29 maart 2010 om 11:45

    als ze geen problemen krijgen kan ddat bakkie wel eens de veyron gaan lastigvallen

    Login om te reageren
  26. Svenska Aeroplan AB zegt

    29 maart 2010 om 11:58

    Meesterlijke specs…
    En die uitlaten zien er echt supercool uit!

    Login om te reageren
  27. Bartjuh zegt

    29 maart 2010 om 12:02

    @ arno

    Dat valt denk ik wel mee met die 500 km.
    Bugatti heeft volges mij de Eb 110 met 172pk/liter.
    Dit is 193 pk/liter.

    Ik hoop idd dat hij als 4wd komt, maar aangezien hij americaans is zal dat wel te veel werk zijn.. en kun je dat vermogen nooit kwijt. Wheelsppin in ze 6 met 350+ ofzo met dat gewicht. Maar mischien lukt het ze wel een dan is het een HELE dikke bak!

    Login om te reageren
  28. Bartjuh zegt

    29 maart 2010 om 12:04

    @ arno
    Dat valt denk ik wel mee met die 500 km.
    Bugatti heeft volges mij de Eb 110 met 172pk/liter.
    Dit is 193 pk/liter.
    Ik hoop idd dat hij als 4wd komt, maar aangezien hij americaans is zal dat wel te veel werk zijn.. en kun je dat vermogen nooit kwijt. Wheelsppin in ze 6 met 350+ ofzo met dat gewicht. Maar mischien lukt het ze wel een dan is het een HELE dikke bak!

    Login om te reageren
  29. Bartjuh zegt

    29 maart 2010 om 12:05

    .. traag internet.. Kan deze en de dubbele reactie verwijderd worden?

    Login om te reageren
  30. JanJansen zegt

    29 maart 2010 om 12:31

    Dit zou de eerste straatauto met meer dan 1 pk per kg kunnen zijn (ook inclusief berijder).
    Ik hoop dat het waar is en dat ze niet hun hand hebben overspeeld.

    Login om te reageren
  31. lambo4all zegt

    29 maart 2010 om 12:32

    het lijkt een lotus! alleen veeeeeeel sneller en cooler!

    Login om te reageren
  32. FuelMinded zegt

    29 maart 2010 om 12:53

    Wat Lotus nooit durfde te bouwen (twisted)… Zal vast nooit de topsnelheid van de Veyron bereiken aangezien ze geen speciaal ontwikkelde Michelin banden hebben. Zie de Zenvo ST1 begrensd op 375km/u omdat de bandjes het niet aankunnen. Vraag met toch af hoe de Koenigsegg CCX, 9FF GT9 en de spuuglelijke SSC Ultimate Aero TT aan hun 400+km/u bandjes komen. Anyone?

    Login om te reageren
  33. M-lover zegt

    29 maart 2010 om 12:54

    Beter een lichtere turbomotor genomen…

    Login om te reageren
  34. GTRene zegt

    29 maart 2010 om 12:59

    dreamcar…
    echt fraai en mooi gelijnd, dat hebben ze toch mooi gedaan.
    Die 725pk is mij meer dan genoeg, de rest is overkill (eigenlijk die 725pk al)
    Supercar, Batman zou jaloers zijn ;-)

    Login om te reageren
  35. Hupke zegt

    29 maart 2010 om 13:10

    Dat groote aantal pk’s is enkel nuttig op hoge snelheden om dan nog snel te accelereren. Op lage snelheden zijn dingen zoals gewicht en tractie veel belangrijker.
    Dus 2,4 seconden naar de 100???
    Hij zal wel wat aangekomen zijn en tenzij met rupsbanden zal hij toch niet enorm veel tractie hebben.

    Wel leuk dat de Lotus GT1 (elise) eindelijk navolging krijgt, grappig genoeg was die wagen ook niet echt succesvol.

    Login om te reageren
  36. Mr. Dj M. zegt

    29 maart 2010 om 13:17

    Eat that Veyron!!!

    Eigenlijk gewoon de ultra ultra ultieme Lotus Exige! 8) 8) 8)

    Login om te reageren
  37. sir_smokalot zegt

    29 maart 2010 om 13:30

    Bij het creëren van dit monster heeft Hennessey overigens de afmetingen van de basis-Elise aangepast, om alles passend en ‘handlebaar’ te maken.

    Als antwoord op enkele bovenstaande comments: de auto is significant verbreed en verlengd.

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      29 maart 2010 om 14:52

      @sir_smokalot:

      Gokje van mijn knant: Ik denk dat hier niet veel ontwikkelingswerk in zit. Het lijkt namelijk op de Lotus Elise GT1 die als basis is genomen. O.a. achterspoiler en voorschermen zijn gelijk. Alleen de treeplanken bij de dorpels zijn anders. De GT1 was de elise met de aluminium 3,5 liter rover V8 met turbo’s erop (uit de esprit). Goed voor 500 a 600 pk (restrictor, geen restrictor)….

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        29 maart 2010 om 20:31

        @Kevski-Style: Daar kon je wel eens een heel goed punt hebben.

        Login om te reageren
  38. spykerboy zegt

    29 maart 2010 om 13:33

    hijs wel ultra dik, hij mag dan wel gebaseerd zijn op een elise maar dit is mooier gewoon omdat ie lager lijjkt omdat die achterkant langer is, vind de elise altijd zo´n in elkaar gedrukt autotje van achterern, maar dit maakt hem super mooi :D

    Login om te reageren
  39. floryn zegt

    29 maart 2010 om 13:43

    Doe me denken aan de 9FF met 1000 PK. T zal wel een echte hardcore auto zijn.

    Login om te reageren
  40. tt zegt

    29 maart 2010 om 13:56

    leuk voor op een circuit.. maar op de weg? neen dank u.. ik denk dat je helemaal door elkaar zal geschud zijn op het einde van je uitrijlaan…

    Login om te reageren
  41. Jokkebrok zegt

    29 maart 2010 om 13:58

    WAJOO

    Login om te reageren
  42. BananaFlip zegt

    29 maart 2010 om 15:24

    Dit is nou mooie tuning! En zo hoort het; hoogstens een ton aan kilo’s koppelen aan meer dan 1000 pk.
    0-100 tijden zullen niet interessant zijn, de 0-300 daarentegen wel!

    Login om te reageren
  43. bozewolf zegt

    29 maart 2010 om 16:24

    Belachelijk. Waarschijnlijk niet eens meer leuk om rondje circuit mee te doen. Zelfs voor de meest levensmoeie testpiloot is 500pk echt wel genoeg om mee te kloten, laat staan het dubbele in zo’n klein karretje.

    Dit waggie lijkt me meer penisverlenging op wielen dan iets dat gekocht wordt door de serieuze stuurman.

    Login om te reageren
  44. CSL zegt

    29 maart 2010 om 16:31

    Wat een bak zeg…………
    heeeeerlijk

    Login om te reageren
  45. GT4Ever zegt

    29 maart 2010 om 16:32

    Doet me denken aan de Lotus Elise GT1 van enkele jaren/decennia geleden.

    En daar is niks mis mee! Helaas werd er maar één gemaakt voor gebruik op de openbare weg. Maar deze Venom GT is een goed alternatief :D

    Login om te reageren
  46. mclarenf1lm zegt

    29 maart 2010 om 16:44

    Wow die zet er vet uit in mat zwart lijkt hij eerder een stealth Fighter dan een auto

    Login om te reageren
  47. laulau zegt

    29 maart 2010 om 16:49

    sow hee wat een wagen. Maar met zoveel PK is ie veel te overpowerd

    Login om te reageren
  48. Citrofiel zegt

    29 maart 2010 om 16:51

    Deze vergelijkingen voldoen wel…

    Als je begrijpt wat ik bedoel….

    Login om te reageren
  49. Tonnetje zegt

    29 maart 2010 om 17:04

    Ze willen er 10 per jaar produceren, en een heeellll netwerk aan dealers en distribiteurs opzetten… Dus als er 10 van komen, hoeft elke dealer er 1 te verkopen, en de rest van het jaar googlen….:)

    Login om te reageren
  50. NovaStar zegt

    29 maart 2010 om 17:29

    Ik vindt een scooter met 29Pk en een Vito met 200+ pk al hard trekken. Laat staan dis ö

    Login om te reageren
  51. The360box zegt

    29 maart 2010 om 17:31

    Begrijp nu wel wrm die Bugatti 4 wielaandrijvind heeft, het gaat ten koste van je handling, dat ding is de bocht echt niet om te slaan maar wrm een zoveel dealers als je toch maar 10 per jaar verkoopt :?:

    Login om te reageren
  52. AMGJunk zegt

    29 maart 2010 om 17:46

    +/- 1000kg en 1200 pk…dan zou ik die spoiler maar wat breder maken…
    Verder is het misschien handig om permanente launch control op deze auto te zetten, anders houd je geen rubber meer over :mrgreen:

    Login om te reageren
  53. Tonnie zegt

    29 maart 2010 om 17:53

    Lijkt me stuk leuker dan een Lotus Elise :D

    Login om te reageren
  54. Tostitje zegt

    29 maart 2010 om 18:02

    las vandaag op school dat ze zeggen dat deze GT de 440 haalt :O zeg dan maar dag dag als je een veyron ziet in je spiegeltje,

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      29 maart 2010 om 18:30

      @Tostitje: Denk het niet. Aerodynamica. Newton zegt “ho”.

      Login om te reageren
      • Tostitje zegt

        29 maart 2010 om 22:55

        @bozewolf: jah je hebt ook wel gelijk. zou wel heel vet zijn maar als je het verschil ziet(440-407=37) is het gat van 37 km/h wel erg groot.

        Login om te reageren
  55. vale46 zegt

    29 maart 2010 om 18:29

    WEJOW!
    Hoe gaan ze die 0-100tijden bereiken? RWD, een gewicht van 1071kg en een monsterlijke 1200pk!!??
    Respect als ze dat vermogen op de baan fatsoenlijk kunnen overbrengen! Op hogere snelheden (+170km/h)gaat dit echt een bloedsnelle wagen zijn!

    Ik kijk uit naar de filmpjes/prestaties!! *kwijl*

    Login om te reageren
  56. jp zegt

    29 maart 2010 om 18:52

    Je zult wel meer langs de weg staan met panne, dan dat ding echt rijdt. Al die kleine autofabrikanten die met claims komen van meer dan 1000pk. Het is niet moeilijk om 1000pk uit een motor te krijgen, maar wel om dat op een goede manier te doen, en tevens betrouwbaar te zijn.

    Maar dat gezegd, bruut ding wel. Maar is dat Elise-design niet ook eens aan vernieuwing toe.

    Lijkt inderdaad nog het meest op de opvolger van de Elise GT1.

    Login om te reageren
  57. Freude_am_Fahren zegt

    29 maart 2010 om 19:01

    Zoiso onbestuurbaar. Maak die spoiler maar gerust dubbel zo groot. Anders stijg je volgens mij op.
    Een beetje overdreven als je het mij vraagt…
    Wat is de volgende stap? 2000pk?
    Vraag mij af of hij het goed doet op de ring…

    (Voor de rest is het wel een mooie wagen)

    Login om te reageren
  58. corvettez06 zegt

    29 maart 2010 om 19:02

    @ buyck er is al een bugatti killer, de ssc aero

    Login om te reageren
  59. corvettez06 zegt

    29 maart 2010 om 19:07

    @ timmie waarom denk je , goedkoop en betrouwbaar , lage toeren weinig slijtagen maat .

    Login om te reageren
  60. wimpie zegt

    29 maart 2010 om 19:23

    hij word zeker vet

    Login om te reageren
  61. jonahim zegt

    29 maart 2010 om 19:45

    dit is toch niet meer menselijk ??

    Login om te reageren
  62. Cantago zegt

    29 maart 2010 om 20:52

    Heel gaaf, heel snel, enz enz enz. Maar er blijft één probleem. Ik zou persoonlijk niet zo veel geld betalen voor een auto die lijkt op een opgefriste Lotus Elise. Dan koop i kwel een Lotus Elise;) (Of het prijsverschil moet minimaal zijn…)

    Login om te reageren
  63. Bart zegt

    29 maart 2010 om 22:39

    Een chassis dat ontworpen is voor een dwarsgeplaatst viertje met standaard tot 265 pk. Daarin een V8 met 1.200 pk? Hij is dus wel ontworpen door Lotus en er zijn wat onderdeeltjes hergebruikt. Maar gebaseerd op een Elise, nee. Dat is trouwens een actieve achtervleugel, net zoals op een Veyron.

    Login om te reageren
  64. qauqi zegt

    2 april 2010 om 14:16

    vind het op een gt klasse auto lijken, nice. waarschijnlijk kan je niks met al die pk’s maar wel leuk

    Login om te reageren
  65. niels zegt

    4 mei 2010 om 18:19

    t’is gebouwd op een exige (niet helemaal) zaligsten oto ever

    Login om te reageren
  66. niels zegt

    4 mei 2010 om 18:20

    En met die pk’s kunt ge wel iets scheuren over de staaten!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North