Het had nog even een verrassing moeten blijven hoe de Lamborghini Huracán Super Trofeo eruit zou gaan zien. Dat lukte niet, maar is deze opgepompte Italiaan zo potent als hij eruit ziet?
Wie puur naar het vermogen van de Huracán LP620-2 Super Trofeo kijkt, zal niet meteen stijl achterover slaan. De 5.2-liter V10 uit de straatversie beschikte namelijk over 610 pk en in dat opzicht gaat de raceversie er met 620 pk’s niet veel op vooruit. Daar moet de racewagen het gelukkig ook niet van hebben.
De grootste winst is namelijk geboekt op het gebied van gewichtsbesparingen. De opvolger van de Gallardo Super Trofeo is namelijk zo’n 250 kilogram lichter dan zijn straatlegale broertje. Lamborghini gebruikte namelijk meer koolstofvezel en aluminium in het chassis van de bolide en dat scheelde blijkbaar een behoorlijke slok op een borrel.
De racer kan zijn vermogen overigens alleen kwijt op de achterwielen, want de raceversie is achterwielaangedreven. De straatversie beschikt over vierwielaandrijving, maar het zou zomaar kunnen dat we de aandrijving van de LP620-2 Super Trofeo terug gaan zien in een brutere uitvoering van de Huracán. Lamborghini deed dat eerder met de Gallardo LP550-2 Balboni, waarvan er slechts 250 gemaakt werden.
Lamborghini werkte bij de productie van de Super Trofeo-bolide overigens samen met het gerenommeerde Dallara Engineering, al is het interessanter dat er een Nederlandse coureur zal bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de racewagen. Jeroen Mul maakt namelijk onderdeel uit van het opleidingsprogramma van de Italianen en zal in die rol de nodige testkilometers gaan maken. Of hij volgend seizoen opnieuw met de wagen racet in de Lamborghini Super Trofeo of een van de Blancpain-kampioenschappen zal waarschijnlijk aankomende winter duidelijk worden.
EJS zegt
Zo ziet de Huracan er iig uit als een Lambo..
pinooooo zegt
Technazi; ik denk dat het grootste deel aan gewichtsbesparing bestaat uit het ontbreken van de tussenbak en de vooraandrijfassen. Mooie styling heeft deze lambo zeg, optie voor de taylor made uitvoeringen? Deze look doen het vast goed in Japan en Qatar.
w0o0dy zegt
@pinooooo: je hebt absoluut gelijk. RWD en de versnellingsbak vervangen, geluidsdemping eruit en radio, airco en andere luxe… Hoppa 250 kg heb je zo en de rest Vd auto is geen zak aan gedaan…behalve wat aero-aanpassingen.
Marketing lulkoek as usual.
henkhupelschoten zegt
Ziet er in ieder geval beter uit als de normale hoerocan maar nog steeds mwha.. Maar dan beter goed op weg lambo…… Tzijn vooral de stickertjes die het doen
ghost zegt
Nieuwe speeltje Jeroen Mul?
tupperware zegt
De grootste winst in snelheid zit hem echt niet in die 250kg, natuurlijk schaden doet het niet, maar de echte winst zit hem in de downforce en de lekker plakkerige slicks.
a3aan zegt
Wauw! Wat een prachtige auto.
Alfaxa zegt
Dit is niet de GT3 versie en zal dus ook niet meedoen aan verschillende GT3-kampioenschappen. Dit is de Super Trofeo versie zoals de naam al zegt, bedoeld voor de verschillende Lamborghini Super Trofeo kampioenschappen over heel de wereld.
De GT3 versie komt nog. Dit wordt de eerste Lamborghini GT3 die daadwerkelijk door Lamborghini zelf ontwikkeld wordt. De verscheidene Gallardo GT3 versies werden door Reiter Engineering ontwikkeld.
sir_smokalot zegt
Klopt, is aangepast. Dank!
RazorHead zegt
@Alfaxa:
Hopelijk eens een goede Lambo voor de racerij, die dingen rijden amper een deuk in een pakje boter …