Een nieuwe, nog wildere, stier betreedt de arena: de Super Trofeo EVO2. Mét een vleugje Countach.
In de Formule 1 is het soms jammer dat er zoveel verschil zit tussen de auto’s. Je wil gewoon wel eens weten in hoeverre de coureurs nu écht aan elkaar gewaagd zijn. In veel gevallen zullen we daar nooit achter komen. Er zijn echter ook genoeg raceklasse waar wel gelijkheid heerst qua auto’s. In de Lamborghini Super Trofeo bijvoorbeeld.
In deze klasse werd voorheen met de Gallardo geracet en tegenwoordig met diens opvolger, de Huracán Super Trofeo. Toch is het niet zo dat er in de Super Trofeo al sinds 2014 met de dezelfde auto wordt gereden. In 2017 verscheen namelijk de Huracán Super Trofeo EVO.
Nu vindt Lamborghini het tijd voor de volgende stap in de evolutie. De Huracán Super Trefeo EVO2 is namelijk hier. Afgaande op de naam zou je denken dat er weinig veranderd is, maar toch heeft Lamborghini’s race-afdeling Squadra Corse er nog een flinke schep bovenop gedaan.
Wat meteen opvalt – naast alle heftige aerodynamica – zijn de agressievere voor- en achterlichten. Daarmee wijkt de Super Trofeo EVO2 duidelijk af van de straatauto. De achterkant is overigens geïnspireerd op de Countach, die dit jaar zijn 50-jarig jubileum viert. Een mooie hoedtik.
Terwijl de Super Trofeo aan de ene kant afwijkt van de straatlegale Huracán’s is er ook weer bewust een link gelegd met de Huracán STO die eind vorig jaar onthuld werd. De voorbumper is bijvoorbeeld een directe verwijzing naar deze auto. Verder is de STO natuurlijk vooral geïnspireerd op de Super Trofeo in plaats van andersom.
Op aerodynamisch vlak is er duidelijk het nodige gewijzigd en Lamborghini heeft verder (nog) meer carbon fiber gebruikt en grotere remmen geïnstalleerd. Het vermogen is desondanks ongewijzigd gebleven. Deze auto stuurt dus nog steeds 620 pk richting de achterwielen.
Hoewel Lamborghini natuurlijk veel meer straat-Huracáns aan de man brengt hebben ze inmiddels ook al 400 Super Trofeo’s weten te slijten. Met deze Super Trofeo EVO2 hopen ze de 500 aan te tikken. De EVO2 zal vanaf 2022 in actie komen op de circuits. Klantenteams die nu een EVO hebben hoeven trouwens niet per se een nieuwe auto aan te schaffen. Lamborghini biedt de mogelijkheid om een EVO te upgraden naar een EVO2.
atrak zegt
Het cup racen begint ook aardig uit de klauw te lopen. Heftige aero pakketjes, doe mij maar het ouderwetse cup racen met veel contact tussen de wagens.
knapzuur zegt
De Clio cup is er nog steeds, bedoel je dat misschien?
SpeedGeek zegt
Enkele weken terug was de eerst race van de M2CS cup hier in Nederland. Wij hebben ook zo’n apparaat staan. Leverde erg veel leuke duw en trek beelden op. Doen ook wat leuke Nederlandse rijders aan mee.
Is over 2,5 week weer te zien op RTL7 op zondag geloof ik. Twee races van 60 minuten.
Gulli zegt
Ik las een tijdje terug in een papieren autowebsite een stukje over de nieuwe M2CS en ‘normale’ M2 races. Best grappig dat de normale auto’s best dicht bij de straatversies staan.
petrolicious zegt
@atrak: leuk. Zoals alles in het leven zijn er verschillende gradaties. Ik snap je wel met “ouderwets cup racen” maar kan dit toch ook appreciëren, als je dit op een circuit ziet passeren staar je toch ook na?
schreute01 zegt
Geniet er maar van. Binnenkort alleen nog maar met elektromotor verkrijgbaar!
shalomleon zegt
Je hebt maar 10 echte EVO’s, de rest zijn wannabees
Edge zegt
Oh wauw, die hoedtik naar de Countach mag ook wel op een straatauto terugkeren. Ziet er goed uit!
Gulli zegt
Wel grappig dat er tijdens een race minder Lambo’s gesloopt worden dan op een gemiddelde bruiloft
Van zegt
Blubberdik natuurlijk en die hoedtik naar countach is helemaal smullen. :D
Van
rikus zegt
Daar kun wel mooi bruiloftjes mee rijden..