• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: MINI Cabrio en met ‘Always-Open Timer’

Auteur: evo, gepost 28 november 2008 om 11:00 – 29 Reacties

MINI cabrio voor de lente!
Alle milfjes opgelet: dit is de nieuwe MINI Cabrio! Hoewel het uiterlijk niet radicaal anders is, zorgt de toegenomen lengte en de mooier weggewerkte rolbeugels voor een evenwichtiger geheel. Tevens geeft MINI met de term ‘Always-Open Timer’ het begrip latente behoefte weer een geheel nieuwe dimensie. Hiermee kun je aflezen hoe lang je met het dak open hebt gereden. Echte MINI-fanaten kunnen nu aan elkaar laten zien wie de meest diehard openrijder is. How cool is that!

We hadden het al even over de rolbeugel: die komt alleen tevoorschijn bij bijvoorbeeld een dreigende koprol. Het geheel ziet er hierdoor een stuk fraaier uit. Overigens blijft de MINI er met de kap omhoog ook leuk uitzien. Deze kap is binnen 15 seconden volledig elektrisch omhoog (of omlaag) en dit mag van BMW gebeuren met snelheden tot 30 km/u. Tevens heeft deze MINI in het cabriodak weer een geïntegreerd schuifdak zitten.

Uiteraard is ook dit BMW-product weer afgetopt met de nieuwste EfficientDynamics technieken, zodat de MINI tot 23% zuiniger is dan het huidige model. Who cares als je met de zon op je bolletje lekker aan ’t cruisen bent. De Cooper en Cooper S Cabrio zijn vanaf 28 maart 2009 in de showroom. Precies op tijd dus voor de lente.

De nieuwe MINI Cabrio: altijd open

Rijswijk. MINI introduceert de nieuwe MINI Cabrio. De eerste auto ter wereld waarbij je kunt aflezen hoelang je met het dak open hebt gereden. Met de ‘Always-Open Timer’ kan de strijd onder MINI-rijders volgend jaar dus losbarsten: “Wie rijdt er het meeste open?” De nieuwe MINI Cabrio onderscheidt zich verder met een uit het zicht gemonteerde actieve rolbeugel en de nieuwste EfficientDynamics technieken. Hierdoor ligt het verbruik tot wel 23% lager dan bij het huidige model.

Voor de nieuwe Cabrio ontwikkelde MINI een rolbeugel die alleen tevoorschijn komt wanneer dit nodig is, bijvoorbeeld bij een dreigende koprol. Door deze constructie krijgt de MINI Cabrio een mooie slanke uitstraling en optimale veiligheid. Dankzij de actieve rolbeugel, in combinatie met de grotere zijruiten is het zicht schuin en recht naar achteren optimaal voor een cabrio. De stevige uit één stuk vervaardigde rolbeugel biedt uitstekende bescherming en bevindt zich achter de hoofdsteunen van de achterbank.

Volledig elektrisch bedienbare softtop
De softtop van de nieuwe MINI Cabrio opent en sluit in slechts vijftien seconden. Dat gebeurt volledig automatisch en kan bovendien tot rijsnelheden van 30 km/u. Het mechanisme van het dak wordt geactiveerd door een tuimelschakelaar van typisch MINI-design. Wanneer het dak volledig geopend is, dient het voorste gedeelte ervan als tonneau cover. Net als zijn voorganger omvat de softtop een geïntegreerd schuifdak dat tot veertig centimeter en bij een rijsnelheid van maximaal 120 km/u geopend kan worden. Desgewenst is de nieuwe MINI Cabrio bovendien uit te rusten met een speciale airconditioning, die er rekening mee houdt of de bestuurder open of dicht rijdt. Wanneer het dak naar beneden is, handhaaft de airconditioning de temperatuur die de bestuurder eerder instelde, ondanks de invloed van de wind. Alle aanleiding dus om altijd open te rijden!

Daarom is ook de de Always-Open Timer bedacht; een bijzondere en nog nooit eerder vertoonde optie. De in het dashboard gemonteerde timer geeft aan hoelang de bestuurder met zijn MINI Cabrio in totaal open heeft gereden.

De MINI Cabrio wordt leverbaar als MINI Cooper Cabrio en MINI Cooper S Cabrio. Beide worden aangedreven door de uit de andere MINI’s bekende 1,6-liter viercilinder-in-lijn benzinemotor.
In de MINI Cooper Cabrio levert de motor 120 pk/88 kW bij 6.000 toeren per minuut. Dankzij de toepassing van een turbo, bedraagt het vermogen van de MINI Cooper S Cabrio 175 pk/128 kW bij 5.500 toeren per minuut. Standaard hebben zowel de MINI Cooper Cabrio als de MINI Cooper S Cabrio een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automatische zestrapstransmissie is optioneel.

Tot 23% lager verbruik dankzij EfficientDynamics technologie
Met de nieuwe MINI Cabrio is het gelukt om de CO2-uitstoot in vergelijking tot zijn voorganger tot maar liefst 23 procent te verminderen. Het gemiddelde brandstofverbruik van de MINI Cooper Cabrio bedraagt dan ook een bescheiden 5,7 liter per honderd kilometer (voorheen: 7,3 l/100 km). De snelle Cooper S verbruikt 6,4 liter per honderd kilometer (voorheen 8,3 l/100 km).

MINI weet deze prachtige cijfers te realiseren door EfficientDynamics technieken, waaronder de Auto Start Stop-functie, standaard op alle handgeschakelde modellen toe te passen. Het systeem schakelt de motor bij stilstand uit en start de motor weer, zodra het koppelingspedaal wordt ingetrapt. De schakelindicator adviseert daarnaast de bestuurder over de meest efficiënte versnelling. Andere EfficientDynamics technieken die tot een forse verbruiksbesparing en emissiereductie leiden, zijn Brake Energy Regeneration en Electric Power Steering. Zodra de bestuurder het gas loslaat of remt, wint het eerste systeem de bewegingsenergie terug en slaat deze op in de accu. Dat ontlast de motor en reduceert het verbruik. Het voordeel van Electric Power Steering is dat alleen bij daadwerkelijk sturen energie wordt verbruikt. Als de bestuurder bijvoorbeeld rechtuit rijdt, staat de elektromotor stil en verbruikt hij geen stroom. Tenslotte leveren ook banden met een lagere rolweerstand een bijdrage aan minder brandstofverbruik.

Hoogwaardig en individueel
Het interieur van de nieuwe MINI Cabrio is voorzien van bijzonder hoogwaardige materialen en een geraffineerde afwerking. Het aanbod omvat onder meer hoogglans sierlijsten, chromen instrumenten en met leder beklede sportstoelen. Voor het exterieur is er keuze uit maar liefst twaalf carrosseriekleuren, waaronder het nieuwe Horizon Blue, Midnight Black en het exclusief voor de MINI Cabrio gereserveerde Interchange Yellow. De softtop is standaard uitgevoerd in zwart of bruin. Optioneel is de kleur Denim Blue, die een zilverachtige glans heeft. De stiknaden van de softtop zijn in dit geval oranje. De MINI Cabrio is door de grote keus uit carrosserie-kleuren, interieurvarianten en speciale uitrustingen helemaal naar eigen smaak aan te passen.

MINI verkocht wereldwijd 164.000 exemplaren van de eerste MINI Cabrio. De nu gepresenteerde nieuwe MINI Cabrio moet dit succes voortzetten. De wereldpremière van deze nieuwe MINI zal plaatsvinden op de Detroit Motorshow in januari. Vanaf 28 maart 2009 is de auto dan als Cooper en Cooper S te bewonderen in de Nederlandse showrooms.

Ook interessant!

  • Laat de zon maar schijnen met de nieuwe MINI Cabrio
  • Volgende Mini Cabrio
    Volgende Mini Cabrio nog steeds geen EV?
  • AC Schnitzer Mini Cabrio
    AC Schnitzer Mini Cabrio is potent bommetje met 390 Nm
  • Deze oude Mini is eigenlijk gloednieuw

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, MINI

Vorig bericht: « Sprinter Usain Bolt rijdt rondjes in Ferrari (of BMW?)
Volgend bericht: Derde Farbio-variant: GTS400 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Willem dL zegt

    28 november 2008 om 11:06

    Hij is er verdraaid nog op vooruit gegaan ook!

    Login om te reageren
  2. Robbert zegt

    28 november 2008 om 11:11

    Echt een verbetering, de auto ziet er een stuk stoerder uit en is nu ook als man te rijden!

    Login om te reageren
  3. Nijntje zegt

    28 november 2008 om 11:13

    Ziet er een pak beter uit, knap wagentje !

    Login om te reageren
  4. Timo zegt

    28 november 2008 om 11:17

    staat een stuk beter die lagere rolbeugels.
    Ik irriteerde me daar altijd aan bij de “oude” versie.

    Jammer blijft nog steeds dat dat ding er met een dichte kap nog steeds niet uitziet. maar dat vind ik zowiezo bij Cabrio’s waar de kap doorloopt tot aan de achterkant van de wagen. (zie bijv. Punto, 205 en meer van dat soort rommel).

    Login om te reageren
  5. Sven zegt

    28 november 2008 om 11:30

    Hopelijk zorgt die timer ervoor dat we minder vaak cabrio’s met het dak dicht zien rijden als het een beetje fatsoenlijk weer is.

    Login om te reageren
  6. Westleah zegt

    28 november 2008 om 11:33

    Heerlijk wagentje, maar doe mij toch maar de dichte versie. In de dichte kan ik al maar 3 dames in de auto en twee kratjes bier kwijt in de”kofferbak”, zal bij deze nog wel minder zijn.

    Login om te reageren
  7. blokker5 zegt

    28 november 2008 om 11:39

    na deze gele mini cabrio zijn cabrio’s niet gay meer?

    Login om te reageren
  8. Laurens zegt

    28 november 2008 om 11:52

    Ik heb meer aan een “he, je gulp staat open” meter.

    Dat ik met het dak open rij, dat heb ik zelfs op mijn leeftijd nog wel door.

    (en wat de meter echt meet snap ik ook wel, voor degenen die het woord ironie niet kennen)

    Login om te reageren
  9. Donstil zegt

    28 november 2008 om 12:04

    nou ziet er idd een stuk beter uit zo,

    fijn dat die zilvere oorbellen er af zijn (of lager zitten)

    Login om te reageren
  10. Tom zegt

    28 november 2008 om 12:10

    Testje met Aimee dan maar?

    Login om te reageren
  11. Sven zegt

    28 november 2008 om 12:15

    waar is Aimee eigenlijk, lang niets meer van gehoord.

    Login om te reageren
  12. JanJansen zegt

    28 november 2008 om 12:31

    David Hasselhoff is back:

    Psst, dat is helemaal geen echte luchthapper in die motorkap, daar komt nog een horizontaal bewegend rood lampje in.

    Login om te reageren
  13. Sven zegt

    28 november 2008 om 12:35

    nichtrijder

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    28 november 2008 om 12:47

    Als er één auto is die je als man niet moet gaan rijden…..

    Login om te reageren
  15. Rick dos zegt

    28 november 2008 om 15:15

    Is het de MX-5…. :lol: …..te makkelijk!

    Login om te reageren
  16. Rick dos zegt

    28 november 2008 om 15:20

    Maar kijk. Luister nou eens even. Moet je horen.

    Dat always-open timer, hè? Dat zou mijn vrouw moeten hebben.

    Dan zou ik tenminste kunnen bewijzen dat we “het” echt te weinig doen…..Of zij kan natuurlijk bewijzen dat ik inderdaad een oversexde mannetje ben.

    Of het kan bewijzen dat ze vreemd gaat. Maar dan kan het weer als alimentatiechecker dienen…..

    Drifting off…..But anyway…..leuk autootje…

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    28 november 2008 om 17:34

    Dat tellertje is een leuk idee. Maar eigenlijk zegt een aantal uren of kilometers niet veel, of je moet er iig meer moeite voor doen. Aan percentages zou meer vergeleken kunnen worden.

    @ Rick dos @ w0o0dy; :lol:

    Login om te reageren
  18. Laurens zegt

    28 november 2008 om 17:55

    @dos

    een dag je reacties lezen op deze site, en iedere rechter veroordeelt je als je vrouw het erop aan laat komen ;-)

    Login om te reageren
  19. Ary zegt

    28 november 2008 om 19:56

    70% van de mini-rijders zijn milfs…

    altijd leuk als je een mini ziet, zeg ik al van te voren gezien te hebben wie er in zit, dat het een milf is en 7 van de 10 keer is het ook gewoon zo xD

    milfie cooper zouden ze het moeten noemen

    Login om te reageren
  20. DAT zegt

    28 november 2008 om 21:38

    Milfs?

    Ga je mond spoelen jongen.

    Login om te reageren
  21. Laurens zegt

    28 november 2008 om 22:01

    @Ary

    wie zijn de andere 30%. De geheime vriendjes van de milfs ;-)

    Wel een goede observatie, Mini is een beetje een mode accessoire voor de middenklasse huisvrouw.

    Blijft wel een leuk ding om in te rijden, misschien iets als het hippe eraf is.

    Login om te reageren
  22. w0o0dy zegt

    28 november 2008 om 22:02

    @Rick dos: tja wat zal ik zeggen….

    Over smaak valt te twisten en….
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/28/alfa-romeo-mito-marangoni-m430#comment-1918201

    Login om te reageren
  23. Rick dos zegt

    29 november 2008 om 11:10

    @Laurens

    Ik ontken alles. En aangezien ik alleen m’n voornaam gebruik is het ook nog een plausible deniability. ;)

    @wOoOdy

    Over smaak valt inderdaad te twisten. Behalve over een MX-5. Die is gewoon lelek. ;)

    Login om te reageren
  24. w0o0dy zegt

    29 november 2008 om 11:16

    @Rick dos: tja komend van iemand met twee bmw’s: bedankt voor het compliment! ;)

    Login om te reageren
  25. Rick dos zegt

    29 november 2008 om 11:20

    In een MX-5 rijden…dit als een compliment zien….

    Yup, typisch iemand in denial… ;)

    Login om te reageren
  26. w0o0dy zegt

    29 november 2008 om 11:38

    Okokokok omdat je zo aandringt geef ik het toe, ik kan het niet langer voor me houden: Ik hou van autorijden en ik heb meer smaak dan Rick dos.
    Hèhè dat lucht op! :P

    Login om te reageren
  27. Rick dos zegt

    29 november 2008 om 11:47

    Claimen dat hij in een MX-5 rijdt voor z’n voorliefde voor autorijden en vervolgens claimen dat hij meer smaakt heeft dan een andere man….

    It’s só obvious…. :D :P

    Login om te reageren
  28. mashell zegt

    29 november 2008 om 14:42

    Ziet er kek uit. Maar dat mini schaamt zich echt nergens voor, motoren inkoopen bij Peugeot, velgen bij Volvo en dan nog de hoofdprijs vragen.

    Login om te reageren
  29. Roderick zegt

    30 november 2008 om 13:57

    @ mashell:

    Inderdaad! Die velgen lijken veel te veel op die van de S40/V50 Sport (ofzo). Ze staan de Mini beter!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North